LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden worden nooit uitgelaten, is dit strafbaar ?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Honden worden nooit uitgelaten, is dit strafbaar ?

Ongelezen bericht door superwoman »

Ik stel deze vraag, omdat ik zelf geen huisdieren heb. Onze jongste zoon is namelijk allergisch voor huisdierenharen.

Een echtpaar in mijn straat heeft 2 hondjes die ze echter nooit uitlaten. De beestjes blaffen om het hardst wanneer er iemand aan de deur komt en springen dan hyperig en blaffend door het huis heen. Onder uitlaten verstaat men dat de hondjes een paar keer op een dag even door de achtertuin (betegeld, loopruimte ongeveer 6 m2) mogen rennen en hun behoefte op de tegels mogen doen. De uitwerpselen worden daarna op een onbewaakt moment door hun bazin over de schutting in de tuin van iemand anders gegooid.

's Zomers en tot ver na de zomer hebben buurtbewoners last van groene paardenvliegen die goed gedijen op dit soort onhygiënische omstandigheden.

Naast asociaal vind ik dit ook nog eens zielig voor de hondjes, het komt op mij over als dierenmishandeling. Hondjes moeten immers gelegenheid krijgen om buiten rond te rennen met behoorlijk wat ruimte om zich heen lijkt me zo.

Van dierenrechten ben ik niet zo op de hoogte, daarom vraag ik het hier: is dit gedrag tegenover huisdieren strafbaar ?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Honden worden nooit uitgelaten, is dit strafbaar ?

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik denk het niet, zolang ze eten en drinken krijgen en de buitenlucht (ook al is het een paar m2, zien.
Wij kijken altijd naar animal rescue e.d. en de dierenbezitter kan echt heel ver gaan in deze.
Zelf heb ik ook zo'n situatie in de straat (veel geluidsoverlast) en na herhaaldelijke verzoeken van onze kant aan de mensen zelf, gebeurde er niets.
De honden zitten bijna 24 uur per dag in een hokje achter het huis en doen niets als blaffen.
Wijkagent ingeschakeld en die is een paar keer inmiddels daar geweest en nog
steeds veranderd er niets.
Dus men kan ver gaan, alleen vraag ik me af, waarom hebben die mensen dieren,
als ze niet voldoen aan de eisen die het met zich meebrengt om een geschikt baasje te zijn.
Zelf hebben we geen dieren, omdat ik er niet goed voor kan zorgen door mijn
handicaps. Ik hou wel erg veel van dieren, dus dit soort zaken begrijp ik echt niet.
U heeft gelijk, maar er is weinig tegen te doen.

Gesloten