LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dierproeven

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
JadeH
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:57

Dierproeven

Ongelezen bericht door JadeH »

Hoii,

Ik heb een vraagje. Ik ben een werkje over etische problemen aan het maken voor godsdienst. Mijn etisch probleem is dierproeven.
Nu ben ik op zoek naar diepgaande en zinnige meningen van gewone mensen.

Wat vindt u van dierproeven?

Groetjes,
JadeH.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door bot321 »

Dierproeven vind ik waardeloos en moet strafbaar zijn.
Begrijp ook niet wat je bedoeld met gewone mensen
zijn er dan ook ongewone mensen.

JadeH
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:57

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door JadeH »

Ik bedoelde met gewone mensen geen wetenschappers of professoren of dergelijke mensen. Bedankt voor je reactie.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door bot321 »

Ook dat zijn gewone mensen hoor
ze weten alleen een beetje meer
als ik. :wink:

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door pluisje »

zul je toch eerst moeten vertellen om welke godsdienst het gaat
problemen met dierproeven hebben veel mensen om verschilende redenen...


pluisje

commonsence

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door commonsence »

Wetenschappers die zich met dierproeven bezighouden zijn altijd gefixeerd op de wetenschappelijke vraag die zij beantwoord willen zien. Daarbij wordt hen als student op de universiteit onmiddellijk geleerd hun emoties voor het dier ondergeschikt te maken aan de beantwoording van de wetenschappelijke vraag.
Wij, "gewone mensen" hebben niet geleerd om een zo duidelijke knop in te bouwen waarmee je gespleten liefdevol je hond of kat kunt knuffelen om de rit naar het lab later fluitend met dieren proeven te doen alsof je met levende dingen bezig bent. Daarvoor is dus n.m.m. een soort aangeleerde gespletenheid nodig die jij en ik en velen zo intens verafschuwen.
Elk dier heeft ook gevoelens van blijdschap, angst en ellende. Vandaar dat de wetenschap zich veel meer moet concentreren op welke alternatieve wijze ze achter het antwoord op hun wetenschappelijke vraag kunnen komen van hun thans nog veel te veel via dieren verkregen antwoord. Het beschavingsniveau van een volk kun je mondiaal goed aflezen hoe er nationaal met dieren wordt omgegaan. MAAR dat geldt ook achter de Nederlandse dikke laboratiria muren in de meestal zwaar bewaakte gebouwen die de wreedheden van het wetenschappelijk expiriment op dieren uit de publiciteit moeten weren.
Exact op jouw vraag geantwoord ben ik ook fel tegen de inhumane dierproeven. Ik begrijp dan ook heel goed je ethische dilemma. :oops:

_-MdJ-_
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 sep 2006 16:55

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door _-MdJ-_ »

Ik ben voor dierproeven zolang het medicijnen zijn e.d. die ziekten van mensen kunnen verhelpen
Als het om een product gaat wat daarmee NIETS mee te maken heeft(make up e.d.) dan ben ik er tegen.

MvG _-MdJ-_

dinos
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2006 09:04

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door dinos »

Dierproeven blijven inderdaad een behoorlijk ethisch dilemma.

Als je nagaat wat er met deze dieren gebeurt is eigenlijk alles walgelijk, ongeacht het doel van de proef.
Ik hoop dan ook dat op termijn alle dierproeven overbodig zullen worden, maar het belangrijkste is dat de onnodige proeven voor cosmetica (dit is al voor een groot deel uitgebannen) en schoonmaakmiddelen zsm worden stopgezet.
Op het medische vlak (zowel voor de humane als veterinaire medicijnen en overige medische producten) zal dat veel langer duren, maar hoop ik dat men steeds meer gestimuleerd wordt alternatieve testwijzen te ontwikkelen.
Ondanks dat bijna iedereen iets meer vrede heeft met dierproeven in de medische industrie, blijft het dilemma: wat geeft ons het recht dieren daarvoor te misbruiken? Zeker mbt veterinaire medische producten is dat eigenlijk heel krom.
Het is heel belangrijk dat wetenschappers zich steeds meer gaan verdiepen in alternatieve testmethoden: ik ken ze niet, maar heb het idee dat men het allemaal allang best vind en inmiddels blind is geworden voor het dierlijk lijden. :cry:

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Ik vind dierproeven verschrikkelijk, ook als het voor medicijnen is. Ik zal misschien mensen tegen het zere been schoppen met deze opmerking, maar ik zou liever proeven doen op zware criminelen die in de bak zitten. Zo hebben ze tenminste nog nut voor de maatschappij, i.p.v. dat ze alleen maar geld kosten, zoals nu.
Zeg nou zelf, iemand als Marc Dutroux.....

Ghagens
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2007 13:32

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Ghagens »

Als je kijkt naar de hoeveelheid levens die zijn gered door dierenproeven, hoe on-etisch het misschien ook klinkt, het heeft in elk geval zin gehad, hoe vreselijk voor de dieren ook, het was niet voor niks (dan heb ik het dus over medicijnen tegen gevaarlijke ziekten).

Als het gaat om dierenproeven m.b.t. verschillende soorten make-up, vind ik het dus wel weer vreselijk. Dieren moeten enorm lijden omdat sommige mensen er graag mooi uit willen zien. Nou is het natuurlijk niet zo dat al deze dingen op dieren worden getest, maar elke keer dat het wel gebeurd is er een te veel.

Het idee om deze dingen op zware criminelen uit te proberen: Ik vind het wel prima klinken. Buiten in de maatschappij zijn ze nutteloos, alleen maar tot last. Op deze manier dragen ze tenminste nog iets bij aan de maatschappij.

Het klinkt vast heel onmenselijk, maar er zijn inderdaad bepaalde mensen die het zeker zouden verdienen. Als we dan onschuldige dieren dit soort dingen aan kunnen doen, waarom dan het uitschot van de samenleving niet?

Denkwijs!
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2006 19:13

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Denkwijs! »

Hallo JadeH

Ik begrijp het . Misschien is het voor jouw een extra dilemma omdat in de godsdienst(en) oa van offerdieren word gesproken . Dit moet dan een hoger doel dienen . Tot op zekere hoogte betekend dit dat de mens een offer doet ... niet dat het dier zich aan de mens moet opofferen . Wij werken en betalen de Goden, en het dier is het te slachten-slachtoffer.

Wat betreft het dierproeven methode, dat is al een vrij oud gebruik .
De oudste berichten over onderzoek en dierproeven stammen uit 1628. In het boekje De moru Cordis et Sanguinis ( over de stromingen en bewegingen van hart en bloed ) , word de ontdekking van de bloedsomloop door William Harvey beschreven. Ander voorbeeld : Samuel Pepys beschijft dat hij in 1666 een experiment met een hond had gedaan , hij tapte de ene hond zijn bloed af, en gaf het aan een andere hond . De eerste hond stierf na deze aftap . Tevens in de 19e eeuw werd er op grotere schaal met dierenproeven gewerkt .

Het blijft miz in veel gevallen te voorkomen . Experimenten met atoom proeven of vergiften zijn gelukkig van de baan . Maar martelen van dieren en om daar medicijnen van te tappen is schandelijk en totaal onwetenschappelijk, dus leugenachtig onderbouwd . Hier zou een mentale dood straf na een waarschuwing zeer terecht zijn . Dan zou er voor de pleger een Electrocutie in bepaalde hersenen als een mogelijke optie beschikbaar kunnen zijn .

Het is jammer dat de mens zich zo van het natuurlijke genezen heeft afgewend , en onwetend is en dus de natuur als gevaarlijk, en vreemd beschouwd . Jammer , want we hebben dit zeker nodig als we willen veranderen ! Want dierenproeven is een cultuur in een ciultuur , grotere , hogere culturen moeten deze ideejooterie echt zien uit te bannen , is dat misschien mede gelegen aan ons manier van geloven ?

aussienl
Berichten: 459
Lid geworden op: 05 sep 2005 12:11

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door aussienl »

Het blijft miz in veel gevallen te voorkomen . Experimenten met atoom proeven of vergiften zijn gelukkig van de baan . Maar martelen van dieren en om daar medicijnen van te tappen is schandelijk en totaal onwetenschappelijk, dus leugenachtig onderbouwd . Hier zou een mentale dood straf na een waarschuwing zeer terecht zijn . Dan zou er voor de pleger een Electrocutie in bepaalde hersenen als een mogelijke optie beschikbaar kunnen zijn .
1) het is m.i. en niet miz
2) hebben ze jouw zo'n stroomstoot gegeven? Je verlaagt je tot hetzelfde niveau als de dieren mishandelaren

Patty1988
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 apr 2007 18:11

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Patty1988 »

Dierenproeven die gedaan worden om medicijnen te testen die mensenlevens kunnen redden, dienen wel degelijk een bepaald nut.
Het is jammer dat de mens zich zo van het natuurlijke genezen heeft afgewend , en onwetend is en dus de natuur als gevaarlijk, en vreemd beschouwd . Jammer , want we hebben dit zeker nodig als we willen veranderen ! Want dierenproeven is een cultuur in een ciultuur , grotere , hogere culturen moeten deze ideejooterie echt zien uit te bannen , is dat misschien mede gelegen aan ons manier van geloven ?
Natuurlijk genezen. Moderne geneeswijzen zouden er niet zijn als het natuurlijke genezen voldoende zou zijn geweest. En waarom zouden dierenproeven ideejooterie zijn. Heb je zelf nog nooit medicijnen gehad om beter te worden van wat dan ook?
Ik ben ook zwaar tegen dierproeven voor cosmetica e.d. maar het moet nou eenmaal zo...En er zijn geen goede alternatieven.

Rembrandt
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:51

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Rembrandt »

Het is een cultuur die moet veranderen .. voorkomen is beter dan genezen. Vele ziektes zijn verstoringen van een (biologisch) evenwicht .
Dat moet dus aangegrepen worden ( om alles eens los te laten ) en verlangt een natuurlijker kijk en gedrag.

De leugen in de maatschappij : de surgestie van het meedoen is belangrijker dan zelf denken .. dat maakt de mensen ziek en ze zoeken zelfs het gevaar voor zichzelf op ( Risicos nemen ) ( zichzelf in een slachtoffers rol manouvreren ... dan verlies je in iedergeval niet alles maar heb je in iedergeval nog een paar "haftige" lotgenoten .

Ooit begrepen dat de autos nog altijd 200 km per uur mogen ? bedankt fabrieken , jullie weten hoe u uw product aan de man moet brengen !

a.j
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2007 15:17

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door a.j »

ik ben onderhand tegen alle dierproeven ook die voor medicijnen omdat ze niet alleen onnodige proeven doen maar de dieren ook nog eens onmenselijk behandelen ,
om een medicijn te testen maken ze eerst het dier (rat konijn aap hond kat varken enz enz )ziek en dan gaan ze kijken ofde dieren beter worden en of er geen bijwerkingen zijn vervolgens worden de dieren afgemaakt omdat ze niet meer nodig zijn terwijl de meeste mediceinen allang getest zijn en laten we het maar niet over cosmetica hebben

Nu nog een vraag van mij aan iedereen die tegen is hoeveel van jullie gebruiken dierproefvrije artikelen want de enige manier om dit te stoppen is om de bedrijven niet te steunen ik gebruik voor 99% dierproefvrije artikelen (die ene procent is helaas voor de mediceinen )

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Immo »

ik ben onderhand tegen alle dierproeven ook die voor medicijnen omdat ze niet alleen onnodige proeven doen maar de dieren ook nog eens onmenselijk behandelen ,
ik gebruik voor 99% dierproefvrije artikelen (die ene procent is helaas voor de mediceinen )
Behalve als je zelf ziek wordt, dus ?

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Ik ben tegen dierproeven. Ik gebruik alleen dierproefvrije cosmetica en verzorgingsproducten. Gelukkig zijn die heel makkelijk te verkrijgen. Helaas is het met medicijnen nog een ander verhaal. Dan heb je weinig keus, alleen wel of niet slikken met het risico dat je niet beter wordt. Tja en dan neem je toch het medicijn. Toch zou men ook daar dierproeven moeten afschaffen, volgens mij zijn er al wel zoveel medicijnen en grondstoffen in de handel die al zo uitvoerig getest zijn dat het wel wat minder kan wat dierproeven betreft.

Ook zou men op de scholen meer moeten werken met kunstmatig oefenmateriaal waarbij je dus geen dier meer nodig hebt, gelukkig zijn er steeds meer studenten en scholen die daar op overgaan.

anita25
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mar 2007 11:39

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door anita25 »

Ik hou ook niet van dier proeven, en koop mijn make-up, schampoo, douchegel en dergelijke dierproefvrij. Maar ik heb toch zoiets van, als je het niet eens bent met dierproeven, moet je ook tegen de bio-industrie zijn, en ook geen vlees eten.

Ellen76
Berichten: 128
Lid geworden op: 08 jun 2005 21:46

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door Ellen76 »

Maar ik heb toch zoiets van, als je het niet eens bent met dierproeven, moet je ook tegen de bio-industrie zijn, en ook geen vlees eten.
Dus je eet zelf ook geen vlees?

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Dierproeven

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Mijn mening...

Die dierproeven zijn zo ie zo onzin.
Of t nu gaat om cosmetica of medicatie,
het zou alleen op dieren getest mogen worden
als het eindproduct voor dieren is bedoeld !!!

Ik bedoel...
als je wil weten of (en hoe) iets op/bij mensen werkt,
moet je het ook gewoon op mensen testen .

Als je daar geen vrijwilligers voor kan vinden
stel ik voor om b.v. langgestraften strafvermindering
aan te bieden in ruil voor hun medewerking .

En ff over al dat gemiep over wel of geen vlees eten :

Als de mens niet van alleen vruchten,zaden en noten eten
was geevolueerd tot de alleseters die we nu zijn......

...dan waren we nooit zo ver gekomen dat we dit soort
onzin discussie's op een internetforum zouden hebben !!!

> cybertomaat <

Gesloten