LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
huzky
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2008 21:19

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door huzky »

Ach, wat triest toch...
Ik denk dat je het beste kunt gaan naar de site van het Veterinair Tuchtcollege (https://www.veterinairtuchtcollege.nl/) en dan zie je rechts 'Klachtformulier'. Als je hierop klikt, wordt dat gelijk in Word geopend en kun je daarin je gegevens zetten (zoals je eigen gegevens en die van de dierenarts). Het zijn niet veel gegevens die je moet invullen. Daarna het bestand opslaan en aan het Veterinair Tuchtcollege sturen (Postbus 90426, 2509 LK Den Haag). Als ze het formulier hebben ontvangen, zullen ze m.i. vanzelf contact met je opnemen en meer informatie vragen. Je kunt ze overigens ook bellen (070 - 378 6500). Zij zijn onafhankelijk en zullen ook met de desbetreffende dierenarts in contact treden om zijn versie van het verhaal te horen. Je weet niet wat de uitslag zal zijn, maar dan weet je voor jezelf dat je de goede weg bewandelt.
Heel veel sterkte ermee!

geengast
Berichten: 591
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door geengast »

Rabies is een DODELIJKE ziekte. Voor Roemenië waarschuwt het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het HELE land hiervoor. Per ongeluk twee keer bijten?

Bij een VERMOEDEN van hondsdolheid moet je de hond laten inslapen, het risico is veel te groot dat er hier doden vallen.

Liesabeth
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2018 11:12

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Liesabeth »

Naast alle uiteenlopende reacties die ik heb gelezen, wil ik graag mijn medeleven betuigen.
Wat een absolute nachtmerrie dat je dit lieve en leuke hondje op zó'n totaal onverwachte en vreselijke manier moet verliezen.
Geen spoor van hondsdolheid te zien op het filmpje. Helaas heb je de verkeerde persoon getroffen..
Heb zelf ook een droomhondje van een prima Z-Spaanse stichting, want die zijn er inderdaad zeker!
Veel sterkte en laat je niet ontmoedigen!

astridvw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2018 13:54

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door astridvw »

geengast schreef:Rabies is een DODELIJKE ziekte. Voor Roemenië waarschuwt het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het HELE land hiervoor. Per ongeluk twee keer bijten?

Bij een VERMOEDEN van hondsdolheid moet je de hond laten inslapen, het risico is veel te groot dat er hier doden vallen.
Je kon dit geen bijten noemen, staat beschreven in mijn verhaal.
Bij Rabies worden honden agressief, mijn hond was net zo lief als anders.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Icasheb »

astridvw schreef:
geengast schreef:Rabies is een DODELIJKE ziekte. Voor Roemenië waarschuwt het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het HELE land hiervoor. Per ongeluk twee keer bijten?

Bij een VERMOEDEN van hondsdolheid moet je de hond laten inslapen, het risico is veel te groot dat er hier doden vallen.
Je kon dit geen bijten noemen, staat beschreven in mijn verhaal.
Bij Rabies worden honden agressief, mijn hond was net zo lief als anders.
Heb je wel gelezen wat ik eerder postte bij de links?

'De verschijnselen van rabiës kunnen erg varieren en lang niet alle dieren vertonen het klassieke beeld van agressie en onrust.'

Heeft u dit wel eens gelezen van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierziekten/rabies

Ik post een klein deel hier:

Wat doet de NVWA als wij vermoeden dat een dier rabiës heeft?
'Is er een bijt- of krabincident geweest met dieren die mogelijk besmet zijn met rabiës? Dan doodt de NVWA deze dieren. Dat noemen we ook wel euthanaseren. Er is helaas geen test om bij leven vast te stellen of een dier rabiës heeft. Vervolgens sturen we de dieren voor onderzoek op naar het Nationaal Referentie Laboratorium in Lelystad.'

En ook

'Als uw huisdier verschijnselen van rabiës (hondsdolheid) vertoont, of als u vermoedt dat uw (landbouw)huisdier met het virus is besmet, moet u zo snel mogelijk uw dierenarts of de NVWA waarschuwen. Onder verantwoordelijkheid van de NVWA zal onderzoek worden ingesteld naar de mogelijke besmetting. Als er een officiële verdenking volgt worden er maatregelen genomen om de verspreiding van het virus te voorkomen. Diereigenaren zijn wettelijk verplicht hieraan mee te werken. Afhankelijk van de omstandigheden kan het dier in quarantaine worden geplaatst of geëuthanaseerd worden voor onderzoek op rabiës.'

De huisarts heeft snel, maar juist gehandeld. Hij heeft een plicht gehad die hij heeft voldaan. Je kan wel een klacht indienen en weet ik wat allemaal, maar die gaat niet gehonoreerd worden. Niet als de NVWA hier zo duidelijk over is op hun website.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door reggie2 »

Daar kan jij helemaal niet over oordelen Icasheb, vandaar dat TS het VTC zal inschakelen.


Ga er ook vanuit dat het niet de huisarts maar een dierenarts was. Ze kunnen zoveel op hun site zetten!!

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Holy53 »

reggie2 schreef:
Moneyman schreef:
reggie2 schreef:Je krijgt er je hond niet mee terug , maar er zou wel als je wint een stuk gerechtigheid komen.
Ik zou het niet op zijn beloop laten, die arts heeft een fout gemaakt en dat mag hij voelen.

Succes!
Volgens mij loop je nu voor de muziek uit.

Dat denk ik toch niet. Ik weet hoe het gaat bij het VTC en zeg ook nergens dat TS wint. Maar ik zou het sowieso doen.

Voor de persoon hierboven....asielen zitten niet vol. Ja met vechthonden.

Trouwens waar iemand zijn hond vandaan haalt moet ieder zo voor zichzelf weten. Er is voor de rest niks mis met die honden. Dat er veel onfrisse stichtingen zijn, kan de hond niks aan doen. Maar die fabels van ziektes....onzin.

TS , als je het echt wil, klim dan dadelijk in de pen, kost je alleen een postzegel. Maar dat moet het waard zijn.
Weet niet, maar dierenartsen hier nemen geen mensen aan in de praktijk met dit soort importhonden.
Zullen ze heel goede redenen voor hebben, denk je niet?

Liesabeth
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jan 2018 11:12

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Liesabeth »

Gelezen?............
citaat astridvw: "Bij sectie in een speciaal lab is geconstateerd dat ze geen rabiës had."

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door reggie2 »

Holy53 schreef:



Weet niet, maar dierenartsen hier nemen geen mensen aan in de praktijk met dit soort importhonden.
Zullen ze heel goede redenen voor hebben, denk je niet?

Walgelijk, wordt het hoog tijd dat die dierenartsen aangepakt worden!! Een hond is een hond waar die dan ook vandaan komt.

Of gaan we hier ook de import mensen aanpakken?? Niet dus en terecht!!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Erthanax »

De dierenarts vermoedde rabiës-besmetting. Bij een dergelijk vermoeden zijn de voorschriften duidelijk, zie het bericht van Icasheb, met de zeer treurige gevolgen voor dier en eigenaar. Dat na analyse bleek dat het arme dier geen rabiës had, verandert daar niets aan. Omdat de dierenarts rabiës vermoedde, had hij geen andere keus.
De vraag is, was dat vermoeden gerechtvaardigd? Die vraag kan TS desgewenst voorleggen aan de VTC. Of een uitspraak daarvan TS zal helpen bij de verwerking van dit akelige voorval weet ik niet.

Icasheb
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2017 15:35

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Icasheb »

reggie2 schreef:Daar kan jij helemaal niet over oordelen Icasheb, vandaar dat TS het VTC zal inschakelen.


Ga er ook vanuit dat het niet de huisarts maar een dierenarts was. Ze kunnen zoveel op hun site zetten!!
Ik weet niet waar jij ziet dat ik oordeel, ik zeg alleen maar dat de DA gehandeld heeft naar de regels van het nvwa, wat hij ook moet doen. Vandaar dat ik vermoed dat een dergelijke klacht niet gehonoreerd gaat worden, de DA heeft alleen de regels opgevolgd. Ik bedoelde ook dierenarts ipv huisarts in mijn eerdere post, mijn fout, excuses.
Liesabeth schreef:Gelezen?............
citaat astridvw: "Bij sectie in een speciaal lab is geconstateerd dat ze geen rabiës had."
Dat kan pas als de hond dood is, zie de site die ik linkte. Triest, maar het zijn regelementen van de nvwa.
Erthanax schreef:De dierenarts vermoedde rabiës-besmetting. Bij een dergelijk vermoeden zijn de voorschriften duidelijk, zie het bericht van Icasheb, met de zeer treurige gevolgen voor dier en eigenaar. Dat na analyse bleek dat het arme dier geen rabiës had, verandert daar niets aan. Omdat de dierenarts rabiës vermoedde, had hij geen andere keus.
De vraag is, was dat vermoeden gerechtvaardigd? Die vraag kan TS desgewenst voorleggen aan de VTC. Of een uitspraak daarvan TS zal helpen bij de verwerking van dit akelige voorval weet ik niet.
Precies, bij een vermoeden moet de DA al handelen.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

reggie2 schreef:Daar kan jij helemaal niet over oordelen Icasheb, vandaar dat TS het VTC zal inschakelen. Ze kunnen zoveel op hun site zetten!!
De NVWA kan niet zoveel op hun site zetten, zij vermelden de regels. Hoe triest ook, maar dat weten we pas achteraf, blijkt de NVWA fout te zitten. Zoals duidelijk in hun regels staan, waar de dierenarts zich aan moet houden om geen terechte klacht te krijgen vanuit de VTC, dient hij zijn vermoeden te vermelden bij de NVWA.

De dierenarts heeft gehandeld conform de regels van de NVWA gehandeld. Een klacht indienen tegen de dierenarts bij de VTC Is dus zinloos en je geeft onterecht TS het gevoel dat haar klacht kans van slagen heeft. Haar claim is echter compleet zinloos.

Zolang mensen echt geloven dat een puppy halen uit Romenie iets goeds is zullen we dit soort drama verhalen houden. Met het halen van puppy's houden ze een markt in stand die gericht is om geld te verdienen. Je kunt beter kijken of er een stichting is die straathonden in dit soort gebieden castreert zodat er geen puppy's meer gefokt worden voor de West Europese handel. Deze organisaties heb je ook, maar ja die zijn niet zo lief als een puppy die anders op straat had rondgelopen.

astridvw
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2018 13:54

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door astridvw »

Het gaat er om dat de dierenarts te overhaast gehandeld heeft.
Geen collega heeft laten meekijken.
Geen andere dingen heeft onderzocht.
En nu geen verantwoordelijkheid neemt voor deze fout.
Hij heeft dat zelf toegegeven.
Hij zou het nooit meer zo doen vertelde jij in een telefoon gesprek.
Na dit gesprek werd echter een officieel standpunt ingenomen. Dat er juist gehandeld is.
Dat is niet waar.
Een vermoeden moet je wel met feiten onderbouwen. Niet met aannames.
En nogmaals mijn hondje had geen rabiës en behalve kwijlen geen verschijnselen.
Paniekvoetbal was het.

Er wordt door deze stichting geen geld verdient.
Even goed lezen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb net eens even zitten kijken bij diverse aanbieders van roemeense (zwerf) honden. ze vragen daar gewoon zo rond de 300 euro voor.
dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat ze daar niks op verdienen?
Het zal ongetwijfeld uit een goed hart komen, de wens om een zielig hondje uit een ander land naar Nederland te halen, maar onze asiels zitten propvol met allemaal lieve en ook vooral zielige honden die door hun Nederlandse baasje zijn afgedankt.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Brahms »

Waar je ook komt in Roemenië, overal lopen grote groepen honden welke je zo mee kan nemen.
Je stopt er 50 in een vrachtauto en na een dagje rijden zijn ze hier.
Wassen, weekje lekker laten eten en verkopen maar a Euro 300,-
Het verdient sneller dan fokken en de voorraad is onuitputtelijk....

Natuurlijk kan je een klacht indienen tegen de dierenarts, kost veel gestress en energie en je bereikt er niets mee.
Geef het verlies een plekje en haal een leuk NL hondje uit een NL asiel.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door reggie2 »

Brahms schreef:
Natuurlijk kan je een klacht indienen tegen de dierenarts, kost veel gestress en energie en je bereikt er niets mee.
Geef het verlies een plekje en haal een leuk NL hondje uit een NL asiel.

Valt wel mee hoor, en voor het verwerkings proces is het goed te doen.

TS. trek je niks aan van de vooroordelen over de buitenlandse honden. Hoeveel een stichting vraagt ben ik het niet altijd mee eens. Maar een hond hoeft ook niet gratis gegeven te worden.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Erthanax »

reggie2 schreef:Valt wel mee hoor, en voor het verwerkings proces is het goed te doen.
Het gedoe zal misschien wel meevallen, maar het verwerkingsproces?
Misschien wel als er voor TS een gunstige uitspraak volgt (hoe zou die er uit moeten zien)? Maar anders? Zou TS zich zoveel beter voelen als de klacht ongegrond wordt verklaard? De kans daarop is echt niet te verwaarlozen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door reggie2 »

Verliezen of winnen, het is allemaal bijzaak. Feit is dat een dierenarts dan weet dat hij fout is geweest en op moet letten. Dat niet iedereen alles klakkeloos neemt .

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij heeft de dierenarts volgens de regels gewoon juist gehandeld. Dat hij nu ook in heeft gezien dat ie volgende keer toch even de regeltjes niet precies volgt en wat geduld wil tonen, dat doet daar niets aan af. Ik zie totaal geen kans voor TS om zo'n zaak te winnen en dus alleen maar extra teleurstelling.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hond gedood om vermoeden hondsdolheid

Ongelezen bericht door kokka »

Het zal de dierenarts ook wel niet in de koude kleren zijn gaan zitten. die gasten doen alles om dieren te helpen en hier wordt hij gewoon gedwongen om een, achteraf, gezond dier in te laten slapen.

Gesloten