Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

[/quote]
mahadma schreef:
27 feb 2023 21:18
Een arts heeft wel degelijk een inspannings plicht, maar als het dier (in deze) overlijdt is er geen sprake van "garantie", sorry voor het harde woord. Ik wens u alle sterkte.
De inspanningsplicht is duidelijk, net als het afwezig zijn van welke garantie dan ook. Waar het hier om gaat is dat wordt voorgesteld een geopereerd dier ter observatie in het ziekenhuis op te nemen en achteraf blijkt dat er geen observatie is, en dat het vervolgens eenzaam sterft in een hok. Wat heeft die opname dan voor zin anders dan TS extra geld uit de zak te kloppen.
witte angora schreef:
27 feb 2023 18:47
Ik wil niet veel zeggen, maar
U mag alles zeggen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je kunt als klant natuurlijk ook zelf van tevoren vragen of er ‘s nachts iemand in de praktijk aanwezig is. Maar wat doe je dan als er ‘nee’ geantwoord wordt?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mee naar huis nemen natuurlijk. Maar wie bedenkt nu dat in een dierenziekenhuis niemand snachts aanwezig is. Dat lijkt mij geen rare verwachtng als een dier ter observatie wordt opgenomen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
28 feb 2023 13:30
Mee naar huis nemen natuurlijk. Maar wie bedenkt nu dat in een dierenziekenhuis niemand snachts aanwezig is. Dat verwacht je namelijk wel, als een dier ter observatie wordt opgenomen.
Een ziek dier mee naar huis nemen?
Iedere hondenbezitter weet dat narcose bij een hond op leeftijd risico’s met zich meebrengt. Dat TS de hond nog erg fit vond, zegt niet heel veel. Honden kunnen al erg ziek zijn, voordat ze dat laten merken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Een Poolse dierenarts.......
Jammer dat dit weer zo wordt benoemd.

En verder, heel triest allemaal, maar laat het rusten, je hondje krijg je er niet mee terug, en de dierenarts wordt niet vervolgd of veroordeeld.

Diaantje63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2015 20:00

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Diaantje63 »

Ik ben het met Bla eens. TS zegt zelf: “Eenmaal in ziekenhuis zeiden ze dat ie een terugval had van narcose en besloten dat ie daar een nacht zou blijven ter controle.toen ik dat hoorde d8 jah oke raar maar morgen vroeg haal we hem wel op.” Maar het blijkt dat die zogenaamde controle een wassen neus was.

Vreselijk dat dit gebeurd is! Je krijgt je honden kind er niet mee terug en je hebt hem ook niet kunnen bijstaan en geruststellen toen hij overleed en dat doet misschien nog wel meer pijn dan het besef dat hij er niet meer is..😿.

Ik wens TS heel veel sterkte! 😔

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Diaantje63 schreef:
28 feb 2023 13:38
(…)
Maar het blijkt dat die zogenaamde controle een wassen neus was.

(….)
Waaruit blijkt dit?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 13:33
J. Deltoer schreef:
28 feb 2023 13:30
Mee naar huis nemen natuurlijk. Maar wie bedenkt nu dat in een dierenziekenhuis niemand snachts aanwezig is. Dat verwacht je namelijk wel, als een dier ter observatie wordt opgenomen.
Een ziek dier mee naar huis nemen?
Ja, wat heeft opname voor zin als er geen observatie is?
Beter thuis in de bench en een nachtje waken door de baas en zonodig de dierenarts bellen als het misgaat.
En om meteen te pareren: Ik zeg niet dat de afloop dan anders geweest zou zijn.
Lowieze schreef:
28 feb 2023 13:33
Iedere hondenbezitter weet dat narcose bij een hond op leeftijd risico’s met zich meebrengt. Dat TS de hond nog erg fit vond, zegt niet heel veel. Honden kunnen al erg ziek zijn, voordat ze dat laten merken.
Dit bestrijdt niemand.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik denk dat teveel mensen denken dat alles maar maakbaar is. De hond mankeerde al wat, anders was hij niet met spoed geopereerd.
En ‘s nachts een dierenarts bellen is lang niet zo eenvoudig meer als jaren geleden. Zeker niet als je zelf een ziek dier juist mee naar huis hebt genomen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 13:47
Ik denk dat teveel mensen denken dat alles maar maakbaar is. De hond mankeerde al wat, anders was hij niet met spoed geopereerd.
En ‘s nachts een dierenarts bellen is lang niet zo eenvoudig meer als jaren geleden. Zeker niet als je zelf een ziek dier juist mee naar huis hebt genomen.
Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden en dat het dier als het dan toch sterft dit beter thuis in de huiselijke situatie met de baasjes erbij had kunnen doen?

Diaantje63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2015 20:00

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Diaantje63 »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 13:43
Diaantje63 schreef:
28 feb 2023 13:38
(…)
Maar het blijkt dat die zogenaamde controle een wassen neus was.

(….)
Waaruit blijkt dit?
Ik vind niet dat je van controle of observatie kunt spreken als je slechts één keer de hond via je mobiel bekijkt om 1 uur ‘s nachts en de volgende morgen blijkt dat het diertje is overleden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
28 feb 2023 13:30
Maar wie bedenkt nu dat in een dierenziekenhuis niemand snachts aanwezig is.
Het is geen dierenziekenhuis, maar een dierenarts.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 13:49
Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden
Heb jij de rekening gezien dan? Met daarop een specificatie voor de overnachting?
Ik heb in het openingsbericht geen specificatie van de rekening gezien, met daarop dus wat elk stukje van dit geheel gekost heeft.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door jonis »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 13:49
Lowieze schreef:
28 feb 2023 13:47
Ik denk dat teveel mensen denken dat alles maar maakbaar is. De hond mankeerde al wat, anders was hij niet met spoed geopereerd.
En ‘s nachts een dierenarts bellen is lang niet zo eenvoudig meer als jaren geleden. Zeker niet als je zelf een ziek dier juist mee naar huis hebt genomen.
Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden en dat het dier als het dan toch sterft dit beter thuis in de huiselijke situatie met de baasjes erbij had kunnen doen?
Wie zegt dat een nacht zonder fysieke aanwezigheid een nacht volledig zonder zorg is.
De hond kan aan een infuus gelegen hebben of onder warmtelamp. Men reageert alsof de hond aan lot is overgelaten; dat zal de dierenarts je ook wel anders kunnen uitleggen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mencho schreef:
24 feb 2023 23:23
kuklos schreef:
28 feb 2023 14:01
J. Deltoer schreef:
28 feb 2023 13:30
Maar wie bedenkt nu dat in een dierenziekenhuis niemand snachts aanwezig is.
Het is geen dierenziekenhuis, maar een dierenarts.
Eenmaal in het ziekenhuis zeiden ze dat ie een terugval had van narcose en besloten dat ie daar een nacht zou blijven ter controle.toen ik dat hoorde d8 jah oke raar maar morgen vroeg haal we hem wel op.
De volgende ochtend belt de arts en zegt dat me beestje dood is.niet overleefd.
De hond lag dus wél in een dierenziekenhuis.
Ik zou willen weten waarom hij dan niet is gemonitord of misschien wel, maar onvoldoende?

Er is véél geld betaald voor de operatie én de opname.
En welk ziekenhuis was het?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als men dit al een hoge rekening vind, dan vraag ik me af wat TS had moeten betalen in het ziekenhuis in Utrecht waar wel iemand ‘s nachts bij bleef.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

We hebben het zelf ook meegemaakt : een kat opgenomen .snachts bij de dienstdoende DA dat weekend.
In feite was ie al stervende.....
De vlg morgen zei die DA :" ik wil hem nóg een nachtje laten overnachten" .
Ammehoela! We hebben hem meegenomen en waren erbij toen hij thuis bij ons diezelfde dag al overleed.
Onze eigen DA zei later dat zo.n opname in zo.n geval compleet zinloos was geweest en geld uit de zak klopperij ; hij had direct in overleg met ons kunnen euthaniseren of mee naar huis moeten laten nemen. Maar je denkt er goed aan te doen.
Achteraf hartstikke zielig dat ie daar .snachts alleen heeft gelegen en toen toch al zo slecht was . :( en een héél hoge rekening!
Ik ben blij dat ie thuis mét ons erbij is overleden.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
Wie zegt dat een nacht zonder fysieke aanwezigheid een nacht volledig zonder zorg is.
TS zegt dat
jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
De hond kan aan een infuus gelegen hebben of onder warmtelamp. Men reageert alsof de hond aan lot is overgelaten; dat zal de dierenarts je ook wel anders kunnen uitleggen.
Ik zou niet weten waarom de dierenarts dat aan mij zou moeten uitleggen.
Blijkbaar lees jij heel andere dingen dan TS zegt en die in de OP staan.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
26 feb 2023 23:46
Maar hoe monitor je een slapend dier dat rustig in slaapt?
Over het algemeen doe je dat met je ogen. Of als dat mogelijk is met monitoringapparatuur.
Het is prima mogelijk om te controleren hoe het met de ademhaling, hartslag en bloeddruk gaat bij een dier dat je in de gaten houdt. Maar dan moet je er wel zijn natuurlijk.
Hoe anders?
Laatst gewijzigd door angel1978 op 28 feb 2023 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 14:35
Als men dit al een hoge rekening vind, dan vraag ik me af wat TS had moeten betalen in het ziekenhuis in Utrecht waar wel iemand ‘s nachts bij bleef.
Er zijn blijkbaar ook mensen die denken dat een overnachting gratis is...

Plaats reactie