Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Diaantje63 schreef:
28 feb 2023 13:51
Ik vind niet dat je van controle of observatie kunt spreken als je slechts één keer de hond via je mobiel bekijkt om 1 uur ‘s nachts en de volgende morgen blijkt dat het diertje is overleden.
Ik vind dat wel. De enkele term "controle" zegt niets over de frequentie en evenmin iets over de manier waarop er gemonitord is. Dat kan ook technische monitoring geweest zijn.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:37
jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
Wie zegt dat een nacht zonder fysieke aanwezigheid een nacht volledig zonder zorg is.
TS zegt dat
jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
De hond kan aan een infuus gelegen hebben of onder warmtelamp. Men reageert alsof de hond aan lot is overgelaten; dat zal de dierenarts je ook wel anders kunnen uitleggen.
Ik zou niet weten waarom de dierenarts dat aan mij zou moeten uitleggen.
Blijkbaar lees jij heel andere dingen dan TS zegt en die in de OP staan.
TS schrijft: “ hondje Choco had wel infuus de hele nacht“, dus is beslist niet zonder zorg geweest.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 14:46
angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:37
jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
Wie zegt dat een nacht zonder fysieke aanwezigheid een nacht volledig zonder zorg is.
TS zegt dat
jonis schreef:
28 feb 2023 14:15
De hond kan aan een infuus gelegen hebben of onder warmtelamp. Men reageert alsof de hond aan lot is overgelaten; dat zal de dierenarts je ook wel anders kunnen uitleggen.
Ik zou niet weten waarom de dierenarts dat aan mij zou moeten uitleggen.
Blijkbaar lees jij heel andere dingen dan TS zegt en die in de OP staan.
TS schrijft: “ hondje Choco had wel infuus de hele nacht“, dus is beslist niet zonder zorg geweest.
Jij weet wat er in dat infuus heeft gezeten die hele nacht?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 14:46
TS schrijft: “ hondje Choco had wel infuus de hele nacht“, dus is beslist niet zonder zorg geweest.
Ook een infuus moet uiteraard gecontroleerd en mogelijk aangepast worden!

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 13:49


Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden en dat het dier als het dan toch sterft dit beter thuis in de huiselijke situatie met de baasjes erbij had kunnen doen?
Als het beestje dan toch sterft? De dierenarts heeft geen glazen bol hoor. Ook dierenartsen willen een beestje liever weer gezond en wel uit de operatie zien komen. Voor hen is het net zo goed moeilijk als een dier onverwachts overlijdt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 14:53
angel1978 schreef:
28 feb 2023 13:49


Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden en dat het dier als het dan toch sterft dit beter thuis in de huiselijke situatie met de baasjes erbij had kunnen doen?
Als het beestje dan toch sterft? De dierenarts heeft geen glazen bol hoor. Ook dierenartsen willen een beestje liever weer gezond en wel uit de operatie zien komen. Voor hen is het net zo goed moeilijk als een dier onverwachts overlijdt.
Je kan ook een paar woorden uit hun context trekken idd.
Maar de strekking is: het voegt niets toe om een hond 'ter observatie' te houden als er niemand is om in te grijpen als dat nodig is. Als het hondje zonder of met ingrijpen zal sterven, dan voegt het behalve voor de portemonnee van de dierenarts niets toe om dat in een praktijk te doen.
Als er iemand is en die probeert nog iets en het lukt dan toch niet, dan is het heel triest, maar dan heb je alles gedaan.
In tegenstelling tot de situatie zoals nu beschreven.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:49


Jij weet wat er in dat infuus heeft gezeten die hele nacht?
Als u dat belangrijk vindt, vraag het TS.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar zoals ik eerder schreef : onze kat was feitelijk al stervende en dan tóch opnemen?
Nee, een DA heeft ook geen glazen bol, maar in ons geval had ie beter met ons moeten overleggen.
24 uur later tóch overleden, maar wel thuis.

Dit speelde zo.n 10 jaar geleden. We hebben nog steeds katten en inmiddels ook weer oudere zieke katten gehad.
We hebben onze les geleerd en zullen een héél zieke kat niet meer laten opnemen en eerder tot euthanasie laten overgaan én thuis!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:39
Nijogeth schreef:
26 feb 2023 23:46
Maar hoe monitor je een slapend dier dat rustig in slaapt?
Over het algemeen doe je dat met je ogen. Of als dat mogelijk is met monitoringapparatuur.
Het is prima mogelijk om te controleren hoe het met de ademhaling, hartslag en bloeddruk gaat bij een dier dat je in de gaten houdt. Maar dan moet je er wel zijn natuurlijk.
Hoe anders?
Aangezien het een reactie was op het monitoren met camerabeelden, kun je wel met allemaal andere zaken komen, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe je een dier moet monitoren dat al slapend sterft.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
28 feb 2023 15:14
angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:39
Nijogeth schreef:
26 feb 2023 23:46
Maar hoe monitor je een slapend dier dat rustig in slaapt?
Over het algemeen doe je dat met je ogen. Of als dat mogelijk is met monitoringapparatuur.
Het is prima mogelijk om te controleren hoe het met de ademhaling, hartslag en bloeddruk gaat bij een dier dat je in de gaten houdt. Maar dan moet je er wel zijn natuurlijk.
Hoe anders?
Aangezien het een reactie was op het monitoren met camerabeelden, kun je wel met allemaal andere zaken komen, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe je een dier moet monitoren dat al slapend sterft.
Waaraan kun je zien waarop je reageerde?

Diaantje63
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2015 20:00

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Diaantje63 »

Moneyman schreef:
28 feb 2023 14:44
Diaantje63 schreef:
28 feb 2023 13:51
Ik vind niet dat je van controle of observatie kunt spreken als je slechts één keer de hond via je mobiel bekijkt om 1 uur ‘s nachts en de volgende morgen blijkt dat het diertje is overleden.
Ik vind dat wel. De enkele term "controle" zegt niets over de frequentie en evenmin iets over de manier waarop er gemonitord is. Dat kan ook technische monitoring geweest zijn.
Dat mag u vinden..ik vind van niet!

De technische monitoring bestond volgens de TS alleen uit cameratoezicht, maar dan alleen als de arts op zijn telefoon zou kijken, hetgeen hij het laatst om 1 uur ‘s nachts heeft gedaan en dat terwijl de hond aan een infuus lag, welke ook los had kunnen raken in de nacht, zoals in dit topic ook al eerder gemeld.

Ik denk, als TS van tevoren had geweten dat de controle in de nacht zo minimaal was, dat hij de hond zou hebben meegenomen naar huis, met infuus, want dan had hij zelf in de nacht kunnen waken bij de hond en eventueel kunnen ingrijpen door de dienstdoende avond- of nachtarts te bellen.

En natuurlijk is het niet zeker dat dat het vreselijke verloop had beïnvloed, maar dan was er wel meer controle geweest.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
28 feb 2023 15:30
Nijogeth schreef:
28 feb 2023 15:14
angel1978 schreef:
28 feb 2023 14:39


Over het algemeen doe je dat met je ogen. Of als dat mogelijk is met monitoringapparatuur.
Het is prima mogelijk om te controleren hoe het met de ademhaling, hartslag en bloeddruk gaat bij een dier dat je in de gaten houdt. Maar dan moet je er wel zijn natuurlijk.
Hoe anders?
Aangezien het een reactie was op het monitoren met camerabeelden, kun je wel met allemaal andere zaken komen, maar dat is geen antwoord op de vraag hoe je een dier moet monitoren dat al slapend sterft.
Waaraan kun je zien waarop je reageerde?
Aan de plaatsing van mijn reactie. Ik reageerde op de reactie voor me.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij kun je de plaatsing niet zelf bepalen en is die afhankelijk van de tijd.
Ik zou ( en ga ) er zeker niet vanuit dat alle reacties altijd alleen betrekking hebben op de laatste reactie ervoor.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dus nu moet ik maar raden op wie jij reageert volgens jouw logica. Als ik niet direct op de post voor mij reageer, dan had ik wel gequote.

Mencho
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2023 22:47

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Mencho »

Hi iedereen jullie reacties helpen me wel veel.alle reacties wel.
Ik voel dat iets niet klopt hoe het aan toe ging in de dieren ziekenhuis.
Ik kan jullie niet genoeg uitleggen hoe veel ik om me beestje gaf.
Jah een Poolse arts dienstdoende arts die nog durfde uit te spreken dat er wel een ziekenhuis in Utrecht was waar er wel 24uur observatie was,wat pijnlijk is,is dat ie dat vertelde na het overlijden van m'n beestje.
De rekening hebben ze geïncasseerd voor dat de patiënt ziekenhuis heeft verlaten.
De enige reden dat ik ben gaan werken is omdat ze mij overtuigen dat alles okee was waardoor ik totaal geen argwaan had of enige zorgen.
Wat had de ziekenhuis in Utrecht mij echter gekost voor een nacht of 2 nachten?
Als ik zeg dat ik alles voor over had heb en zou hebben voor mijn Choco dan is dat zo.dr is niemand die dat niet zou kunnen bevestigen.

Als jullie choco maar konden zien op n leeftijd van 11,5jaar en dan zo uitzien ,mensen staan en kijken met mond open niet geloven dat ie 11 is.

Choco is voor het laatst fysiek getest om 23uur savonds en alles was goed was netjes en normaal wakker.

Wat de risico s betreft is mij wel verteld over de operatie risico en er was een vraag bij de artsen of ze moesten opereren omdat Choco ook wel een koorts had op dat moment.ze besloten te opereren.in de middag een telefoon gehad dat alles goed was gegaan zonder complicaties..
Pas bij het moment van ophalen om savonds op 17uur30 werd ons verteld dat ie moest blijven.

Ik denk dat hier NALATIGHEID op zijn plek is.
Ik weet ik krijg mijn hondje niet mee terug.dat is ook en begrijpelijk.
Maar alle misstanden horen gemeld te worden en zulk naltigheid tenminste een beetje aangepakt wordt.
Want we spreken hier niet over producten,het is een soort familie lid waar je letterlijk bloed zweet en tranen investeert .

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is inderdaad heel triest voor je hondje, maar of het nalatigheid is geweest.......
Maar we zijn ondertussen 76 berichten verder, misschien verstandig, hoe verdrietig ook, om het te laten te rusten.......

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Mencho schreef:
04 mar 2023 22:32
Hi iedereen jullie reacties helpen me wel veel.alle reacties wel.
Ik voel dat iets niet klopt hoe het aan toe ging in de dieren ziekenhuis.
Ik kan jullie niet genoeg uitleggen hoe veel ik om me beestje gaf.
Jah een Poolse arts dienstdoende arts die nog durfde uit te spreken dat er wel een ziekenhuis in Utrecht was waar er wel 24uur observatie was,wat pijnlijk is,is dat ie dat vertelde na het overlijden van m'n beestje.
De rekening hebben ze geïncasseerd voor dat de patiënt ziekenhuis heeft verlaten.
De enige reden dat ik ben gaan werken is omdat ze mij overtuigen dat alles okee was waardoor ik totaal geen argwaan had of enige zorgen.
Wat had de ziekenhuis in Utrecht mij echter gekost voor een nacht of 2 nachten?
Als ik zeg dat ik alles voor over had heb en zou hebben voor mijn Choco dan is dat zo.dr is niemand die dat niet zou kunnen bevestigen.

Als jullie choco maar konden zien op n leeftijd van 11,5jaar en dan zo uitzien ,mensen staan en kijken met mond open niet geloven dat ie 11 is.

Choco is voor het laatst fysiek getest om 23uur savonds en alles was goed was netjes en normaal wakker.

Wat de risico s betreft is mij wel verteld over de operatie risico en er was een vraag bij de artsen of ze moesten opereren omdat Choco ook wel een koorts had op dat moment.ze besloten te opereren.in de middag een telefoon gehad dat alles goed was gegaan zonder complicaties..
Pas bij het moment van ophalen om savonds op 17uur30 werd ons verteld dat ie moest blijven.

Ik denk dat hier NALATIGHEID op zijn plek is.
Ik weet ik krijg mijn hondje niet mee terug.dat is ook en begrijpelijk.
Maar alle misstanden horen gemeld te worden en zulk naltigheid tenminste een beetje aangepakt wordt.
Want we spreken hier niet over producten,het is een soort familie lid waar je letterlijk bloed zweet en tranen investeert .
U kunt blijkbaar niet accepteren dat uw hond ziek was. U bent boos dat hij is overleden en u wilt daar iemand de schuld van geven. In dit geval de dierenarts die uw hond met spoed geopereerd heeft. En dat alleen omdat u denkt dat er sprake was van nalatigheid, dat echter nergens op gebaseerd is.
Ook als er de hele nacht iemand aanwezig was geweest, had uw hond in zijn slaap kunnen overlijden. Zelfs als u hem mee naar huis had genomen, had dit kunnen gebeuren.
Probeer te accepteren dat uw hond ziek was, koester de herinneringen, geef uw boosheid en verdriet een plek, maar ga geen energie steken in het aansprakelijk stellen van de dierenpraktijk. U zult alleen maar meer teleurgesteld raken.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mencho schreef:
04 mar 2023 22:32
Ik denk dat hier NALATIGHEID op zijn plek is.
Welke nalatigheid?
Mencho schreef:
04 mar 2023 22:32
Maar alle misstanden horen gemeld te worden en zulk naltigheid tenminste een beetje aangepakt wordt.
Nalatigheid, misstanden, grote woorden, maar word nu eens concreet en geef aan welke nalatigheid en welke misstanden?

Dat je vond je hond hield is zeer begrijpelijk. En dat je daarom verdriet hebt is ook begrijpelijk. Maar die continue beschuldigingen wekken irritatie op, ook omdat je niet verder komt dan vage beschuldigingen. En dan ook nog de nationaliteit van de arts erbij halen, alsof dat schijnbaar iets uitmaakt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
28 feb 2023 14:53
angel1978 schreef:
28 feb 2023 13:49


Maar je bent het er toch wel over eens dat het achter laten van een dier zonder observatie ook niets toegevoegd heeft aan de zorg van het dier terwijl daar nu wel voor betaalt moet worden en dat het dier als het dan toch sterft dit beter thuis in de huiselijke situatie met de baasjes erbij had kunnen doen?
Als het beestje dan toch sterft? De dierenarts heeft geen glazen bol hoor. Ook dierenartsen willen een beestje liever weer gezond en wel uit de operatie zien komen. Voor hen is het net zo goed moeilijk als een dier onverwachts overlijdt.
En als we het even financieel maken: een dierenarts heeft meer aan een levende hond dan een dode. Zeker als de hond wat ouder is en meer kwaaltjes krijgt.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Dat is zeker, bij in leven blijven, tevreden over de operatie en een tevreden baasje was de hond nog vele keren langsgekomen......

Plaats reactie