Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Met dat laatste zal iedereen het eens zijn.

Mencho
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2023 22:47

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Mencho »

Ik wil jullie danken voor de reacties.en ik begrijp ze allemaal wel.maar of het ook zo hoort te gaan als het om een leven gaat ik zelf vind van niet.me hondje heeft terugval van narcose gehad in de middag paar uur na de operatie en dat was de enige complicatie volgens de arts.daardoor na het moeten blijven.de volgende ochtend vertelden ze dat ze nergens een risico zagen dat ie het niet zou overleven.er was wel camera toezicht maar dan alleen als de arts zijn telefoon pakt om te kijken.mij is verteld dat ze dat voor het laatst om 1uur snachts hebben gedaan en dat alle patiënten sliepen.hondje Choco had wel infuus de hele nacht.
Nou vind ik zelf dat de risico van narcose blijft bestaan tot het beestje uit het ziekenhuis is en in mijn handen komt.snap ook wel dat het thuis ook kan gebeuren wat daar is gebeurd.tis alleen zo dat mijn Choco in hun handen is heen gegaan en ze weten niet waarom?
Zoals de Pools dienstdoende arts met duidelijk Nederlands mij vertelde dat er snachts daar niemand aanwezig was wat mij vantevoren niet verteld werd,en noemde een ziekenhuis in Utrecht waar ze wel 24uur aanwezig waren.
Dit na dat me hondje is overleden.
Geen ondertekening van het narcose risico.
Ik had graag jullie foto s van mijn Choco willen laten zien,en horen hoe verbaasd jullie zijn over zijn goede en mooie uiterlijk op zijn 11,5 jarige leeftijd.
Ik durf te wedden dat niemand van jullie in de buurt zouden komen van zijn werkelijke leeftijd.zo fit bewegelijk blij sociaal en anthousiast beestje.geen grijs haartje te zien.
4 weken later nu en k heb er nog last van als ik aan het werk ben en thuis kom.
Dat mijn kindje in zo een hokje aan zijn einde moest komen.
Ik heb m een mooi plekje bij me moeder in de tuin gegeven.
Ik heb me vader in 1992 verloren
En het voelt dat ik in 4 weken net zoveel tranen heb moeten laten om me hondje als om me vader vanaf 92.

Het zal beter gaan met de tijd.
Ik wens jullie allemaal ook sterkte met alles,want in tegenwoordige maatschappij
Gaat het meer om geld en materieel dan om een mens, dier of natuur.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sterkte.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

We begrijpen uw verdriet.
Ik raad u aan om niet verder te gaan met proberen de dierenarts aan te pakken. Dit is negatieve energie en zal zeer waarschijnlijk niets anders opleveren dan een boel frustratie. Uw hond krijgt u er in ieder geval niet mee terug. Sterkte met het rouwproces.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

Mencho schreef:
27 feb 2023 09:38
............. want in tegenwoordige maatschappij
Gaat het meer om geld en materieel dan om een mens, dier of natuur.
Je gaat hiermee volledig voorbij aan het feit dat zaken ook nog betaalbaar moeten blijven. Een dierenarts die 24 uur per dag monitort is onbetaalbaar voor de maatschappij en er zijn geen gekwalificeerde mensen voor. Of heb jij een plan van hoe wel? Met uitwerking van het kostenplaatje? Dan zal onze regering geïnteresseerd zijn.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Emotie en rationeel denken zijn twee zaken die soms totaal haaks op elkaar staan, zo ook nu.

Natuurlijk wil je het beste voor je huisdier. Maar zou je er zelf voor willen betalen om de hele nacht iemand er naast te houden? En wat zou diegene moeten doen op het moment dat Choco weg zakte? Reanimeren zit er niet in. Een dier gaat, of het gaat niet. Daar kan een dierenarts of wie dan ook niks aan veranderen.

Ik kan je alleen maar sterkte wensen, hoop voor je dat je snel een nieuwe balans weet te vinden. Want daar draait het uiteindelijk toch weer om.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
27 feb 2023 10:16
Je gaat hiermee volledig voorbij aan het feit dat zaken ook nog betaalbaar moeten blijven. Een dierenarts die 24 uur per dag monitort is onbetaalbaar voor de maatschappij en er zijn geen gekwalificeerde mensen voor. Of heb jij een plan van hoe wel?
Ik geloof niet dat Mencho daaraan voorbij gaat. Er is 1700 euro betaald voor de operatie, daar zou best een videomonitoring bij kunnen zitten door een centrale meldkamer in den lande die, indien nodig de dierenarts van dienst oproept om even te gaan kijken bij het dierenziekenhuis. Een beetje vreemd om een dier te opereren en dan in een hok volledig aan zijn lot over te laten tot de volgende dag.
kuklos schreef:
27 feb 2023 10:16
Met uitwerking van het kostenplaatje? Dan zal onze regering geïnteresseerd zijn.
Ik heb minder vertrouwen dan u dat onze regering ook maar ergens in oplossingen of plannen geïnteresseerd is, zie toeslagenschandaal, bonnetjesaffaire, groningengas, afghanistandebacle enz enz.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
27 feb 2023 10:44
kuklos schreef:
27 feb 2023 10:16
Je gaat hiermee volledig voorbij aan het feit dat zaken ook nog betaalbaar moeten blijven. Een dierenarts die 24 uur per dag monitort is onbetaalbaar voor de maatschappij en er zijn geen gekwalificeerde mensen voor. Of heb jij een plan van hoe wel?
Ik geloof niet dat Mencho daaraan voorbij gaat. Er is 1700 euro betaald voor de operatie, daar zou best een videomonitoring bij kunnen zitten door een centrale meldkamer in den lande die, indien nodig de dierenarts van dienst oproept om even te gaan kijken bij het dierenziekenhuis. Een beetje vreemd om een dier te opereren en dan in een hok volledig aan zijn lot over te laten tot de volgende dag.
Reken het maar voor dan.
En oh ja, neem gelijk even mee waar allen mensen die dit werk moeten doen vandaan moeten komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
27 feb 2023 10:44
Emotie en rationeel denken zijn twee zaken die soms totaal haaks op elkaar staan, zo ook nu.

Natuurlijk wil je het beste voor je huisdier. Maar zou je er zelf voor willen betalen om de hele nacht iemand er naast te houden? En wat zou diegene moeten doen op het moment dat Choco weg zakte? Reanimeren zit er niet in. Een dier gaat, of het gaat niet. Daar kan een dierenarts of wie dan ook niks aan veranderen.

Ik kan je alleen maar sterkte wensen, hoop voor je dat je snel een nieuwe balans weet te vinden. Want daar draait het uiteindelijk toch weer om.
Natuurlijk kan een hond (of kat) gereanimeerd worden. Bovendien kan er ook zuurstof en medicatie worden toegediend bij hartproblemen. In het dierenziekenhuis in Utrecht is er 24/7 monitoring beschikbaar als dat nodig is bij ernstig zieke dieren of na een operatie.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of met een advocaat. Hun kunnen u bijstaan.

Ik weet niet welke procedures gebruikelijk zijn, maar u moet bewijzen dat de arts nalatig is geweest. Alleen bij ernstige verwijtbaar of nalatig handelen is de arts aansprakelijk.
De arts heeft een inspanningsverplichting, maar kan nooit een resultaat beloven.

U moet de rekening betalen, ook al bent u niet tevreden met de behandeling van de arts.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat bereikt TS met een procedure, alleen maar meer negatieve energie.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

J. Deltoer schreef:
27 feb 2023 10:44
Ik geloof niet dat Mencho daaraan voorbij gaat. Er is 1700 euro betaald voor de operatie, daar zou best een videomonitoring bij kunnen zitten door een centrale meldkamer in den lande die, indien nodig de dierenarts van dienst oproept om even te gaan kijken bij het dierenziekenhuis.
Ik vind dat een vraagstuk dat beter op zijn plek is bij de politiek dan de rechtspraak.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

alfatrion schreef:
27 feb 2023 11:27
J. Deltoer schreef:
27 feb 2023 10:44
Ik geloof niet dat Mencho daaraan voorbij gaat. Er is 1700 euro betaald voor de operatie, daar zou best een videomonitoring bij kunnen zitten door een centrale meldkamer in den lande die, indien nodig de dierenarts van dienst oproept om even te gaan kijken bij het dierenziekenhuis.
Ik vind dat een vraagstuk dat beter op zijn plek is bij de politiek dan de rechtspraak.
Dan zal het lang duren, ik denk niet dat dit voorlopig op de agenda komt. Een rechtzaak lijkt me te veel negatieve energie en een onzekere uitkomst. Het enige waar TS zich op zou kunnen beroepen is of er tevoren voldoende is medegedeeld dat het geopereerde dier in de nacht zonder toezicht zou blijven. Je betaalt veel geld en het dier wordt in de nacht aan het lot overgelaten. Minimaal had men de mogelijkheid moeten suggereren om het dier dan maar mee naar huis te nemen.

assantar
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jun 2005 00:39

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door assantar »

Ik zie om mij heen dat heel veel dierenartsen zich onder 1 van de 2 grote commerciële instellingen scharen.
De tarieven zijn vrij en het afgelopen jaar zeker met € 15,-- omhoog gegaan naar een minimale consultprijs tussen de € 45,-- en € 50,--- voor een consulttijd van hooguit 10 minuutjes. Heb ik voor dat geld veel meer kwaliteit gekregen? Nee, niet echt. Hebben de praktijken zich rijk gerekend en is ze een vette worst voorgehouden door zich allerlei luxe apparatuur aan te laten praten waar heel veel mensen nooit gebruik van zullen maken? Ja, dat wel.
Kennis, goede informatie, goed advies, goede communicatie, goede service en klantvriendelijkheid kun je niet altijd kopen, je hebt dat of je hebt het niet.
Ook in de dierenzorg moet tegenwoordig alles maar maakbaar zijn. Voor wie eigenlijk, de eigenaren of de dieren?
Ook hier is een gesprek over de eindigheid van het leven vaak beter op zijn plek dan alsmaar levens-(lijdens)rekkend handelen.

Als een dierenarts zulke bedragen vraagt voor een operatie mag je ook verwachten dat er goede zorg geleverd wordt en dat iemand sowieso goed geïnformeerd wordt over allerlei risico's tijdens en na een operatie en hoe dat een opname gemonitord wordt.
Dierenartszorg bij een opname zou geen zaak van 8.00 - 17.00 uur moeten zijn met buiten die tijd van pech, je dier lekker weg, ongeacht hoe oud een dier of wat voor een dier dat is.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door kuklos »

assantar schreef:
27 feb 2023 17:23
Hebben de praktijken zich rijk gerekend en is ze een vette worst voorgehouden door zich allerlei luxe apparatuur aan te laten praten waar heel veel mensen nooit gebruik van zullen maken? Ja, dat wel.
Waarop baseer je deze uitspraak?
assantar schreef:
27 feb 2023 17:23
Dierenartszorg bij een opname zou geen zaak van 8.00 - 17.00 uur moeten zijn met buiten die tijd van pech, je dier lekker weg, ongeacht hoe oud een dier of wat voor een dier dat is.
Jij hebt een plan om dit te realiseren? Een plan waarin zowel de mensen als de kosten worden meegenomen. Mensen beteft waar de mensen te vinden die dit werk moeten gaan doen en de kosten die vervolgens de klanten moeten ophoesten?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Mencho schreef:
24 feb 2023 23:23
De volgende ochtend belt de arts en zegt dat me beestje dood is.niet overleefd.
(...)
Dus de verklaring is dat er geen verklaring was voor de dood.
Ga nóg eens in gesprek met de DA . Hij benoemt misschien tóch mogelijke oorzaken.

Bla
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2023 18:29

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Bla »

Dat een dier overlijdt na een operatie kan altijd, daarvoor hoeft er niets nalatigs gebeurd te zijn. Een operatie houdt altijd een risico in, zeker bij een oudere hond. Maar wat ik wel mis in de reacties en waar ik zelf verbaasd over ben: er wordt medegedeeld dat de hond moet blijven omdat het niet zo goed gaat. Waarom nemen ze hem überhaupt op? Dan mag je er toch vanuit gaan dat er in de kliniek beter voor de hond gezorgd wordt? Beter dan je zelf thuis zou kunnen. Als ze eerlijk zouden zeggen, 's nachts is er niemand in de kliniek, uw hond kan vannacht overlijden, wilt u hem bij u hebben of niet? Ik weet wel waar ik voor zou kiezen, dan liet ik hem niet daar.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

assantar schreef:
27 feb 2023 17:23
Dierenartszorg bij een opname zou geen zaak van 8.00 - 17.00 uur moeten zijn met buiten die tijd van pech, je dier lekker weg, ongeacht hoe oud een dier of wat voor een dier dat is.
Ik wil niet veel zeggen, maar er zijn flink wat dierenartsen die ook 's avonds open zijn, in die zin dat je op afspraak langs kunt komen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door mahadma »

Een arts heeft wel degelijk een inspannings plicht, maar als het dier (in deze) overlijdt is er geen sprake van "garantie", sorry voor het harde woord. Ik wens u alle sterkte.

aljah.lines.
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2023 10:27

Re: Hond overleden, is de arts aansprakelijk?

Ongelezen bericht door aljah.lines. »

met alle bovenstaande argumentatie ben ik er niet mee eens - Punt UIT.
Elke arts heeft een nazorg plicht zomede deze dierenarts.
Hierin was hij NALATIG als ARTS dus ook verantwoordelijk hiervoor en juridisch vervolgbaar.
Reden;
Er had na de operatie en gedurende nacht aldaar toezicht C.Q. controle moeten wezen.!!!!
_______________________________________________

Stel:

U gaat naar een ziekenhuis en moet geopereerd worden - hierna gaat U naar de I.C. ( daar zijn verpleegkundige en een zaal arts aanwezig.)
ter controle van de gedane operatie.

Het is toch van de zotte als er niemand aanwezig is!!!!!!!
En U komt te overlijden.!!!!!
Dan is het Ziekenhuis aansprakelijk hiervoor in de eerste instantie.!
De Arts en/ of I.C. personeel deze worden intern en/of door de Medische onderzoek commissie aansprakelijk gesteld, naar gelang wie er gebrekkig
is geweest in de nazorg en/of operatie.
___________________________________________

Dus hiermede is ook de dierenarts nalatig in de nazorg daar hij het lieve handje R.I.P. niet goed heeft behandeld.
Tevens kan U ook de arts hiervoor aansprakelijk stellen.!!
Ook is de arts verplicht om al de medici rapporten te overhandigen.
--------------------------------------------------------------
TIP.

Als U een W.A. aansprakelijkheid verzekering heeft voor U hondje (neem aan van wel) dan kan U via de verzekering de dierenarts hieruit aansprakelijk stellen - daar heeft U recht op.
Mocht het helaas niet zo wezen dan via de Inboedel verzekering.

Om iemand aansprakelijk te stellen zult U eerst zelf enkele stappen moeten ondernemen!
Doet U dit niet.?
Dan zal van uit de W.A. - of inboedel verzekering dit aan U opgelegd worden, daar zij anders niet kunnen doen voor U.
Dus als volgt.

Stap 1.

Uw stelt een Aansprakelijkheidsstelling op gericht aan de Arts ( het woord AANSPRAKELIJKHEIDSSTELLING)
moet aan de bovenkant staan, daar onder het woord Aangetekend met de datum van Uw schrijven en het adres van de betrokkene Arts
Verders vermeld U in Uw brief de datum dat U het hondje naar de Arts heeft gebracht en zijn Diagnose zodanig en of Hij U ook heeft
verteld dat het een eventuele risico aan de operatie zou zitten.( Heeft de Arts dit niet vermeld, dan staat U veel sterker in Uwe verwijd brief.
U, stelt in deze brief een juridische termijn in van binnen 14 dagen een antwoord afwachtend:
Uw schrijft ook in deze brief, dat deze ook per normale post bezorgd wordt.
Uw ondertekend deze brief met U naam en Handtekeningen wederom de datum.
Deze brief stuurt U aangetekend weg met een bewijs van Ontvangst (Deze heeft U nodig als bevestiging van Uw schrijven voor de betreffende instanties.)

Stap 2

U, stuurt dezelfde brief per normale post. (Is verplicht.)

Stap 3

U, moet tenminste 14 dagen wachten op het request van deze brief.
Mocht U deze niet in de gestelde termijn ontvangen (16 dagen), dan kan U deze naar de betreffende instantie toesturen.
In deze tussen tijd neemt U contact op met de WA aansprakelijkheid en/of eventueel Uw Inboedelverzekering wat er aan de hand is.
U informeer ook dat Uw de bovenstaande stappen heeft ondernomen.
Wens U veel sterkte toe met het grote verlies van \uwe dierbare verlies R.I.P.

Getekend: H.v.d.B.

Plaats reactie