LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Dierenmishandeling of ander dierenleed kan je hier bespreken.
Lelystads
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2012 20:13

Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door Lelystads »

Om maar terug als die kat ziek is of heel erg mager, dat werd mij verteld door dierenasiel Martin Gaus te Lelystad. Even kort de situatie.

Bij ons in de tuin staat een stoel onder een afdakje, nu bivakkeerd daar al een week een cyperse kater, ligt alleen maar op de stoel en komt naar je toe als je in de tuin bent. We hebben zelf 3 eigen katten dus dat gaat een beetje fout met onze oudste kater, maar de zwerver laat zich niet kisten, doet net of er niets aan de hand is en gaat weer op zijn stoel liggen, zodra de deur open gaat wil hij bij ons naar binnen wat we niet toelaten.

De dierenambulance haalt hem niet op want de kat is niet doodziek.
Amivedi plaatst onze vriend op zijn website nog immer zonder resultaat.
Na 1 week naar asiel Martin Gaus met onze aanloper, immers de vakantie's zijn voorbij baasjes weer thuis??? eerst naar de politie want telefonisch werd ons te verstaan gegeven dat men alleen katten aanneemt met politievindverklaring.

Een wat hysterisch pratende medewerkster echter verteld ons doodleuk dat ze geen katten aannemen die er gezond uitzien want dan zitten ze binnen 2 dagen vol en ze zitten overigens al vol. Maar u moet de kat geen eten geven, dan gaat hij vanzelf weg, en u mag terug komen als de kat dan erg mager is. Als wij vertellen dat dat neigt naar dierenleed komen er verhalen los dat mensen het asiel gebruiken om burenruzie's uit te vechten en elkaar te pesten door de kat van de buren weg te brengen naar het asiel etcc. als wij vertellen dat dat beslist niet het geval is (we hebben 3 katten met paspoort bij een dierenarts onder regelmatige behandeling) en dat ze dat kan navragen bij onze dierenarts krijgen we wederom een verhaal van mensen die hun dier brengen met verzonnen verhaaltjes.

Ons rest dus alleen de keus om de kat geen eten te geven en als de kat dan erg mager is mogen we hem brengen, maar waarschijnlijk loopt hij vanzelf weg op zoek naar eten of zijn oude baasje (als hij die al had, niet gechipt, geen tatoeage, niet gecastreerd, geen halsbandje) En kan naar ons idee hetzelfde verhaaltje weer van voren af aan beginnen. Kat hongerig bedelt ergens en krijgt wat blijft hangen etcccc..

Naar ons idee worden ons beschuldigen aangemeten die ons niet aangaan (we hebben geen ruzie met de buren, en het was en is niet onze kater) en het advies om de kat eten te weigeren is voor een dierenvriend niet een optie.

Een asiel zou een kans moeten zijn voor deze kater om een nieuw baasje te vinden. Maar zo denkt Martin Gaus niet. Het Martin Gaus gebeuren mag wel vol zitten als ze maar betalen, hotelkatten, gedragstherapie, blindegeleidehonden trainen alles wat maar geld oplevert, geld inzamelen voor het asiel bv gaat hem goed af, asielopvang uitbreiden naar behoefte kennelijk minder.
Het asiel zal wel bijzaak zijn voor de Martin Gaus Holding.



Is dit een normale gang van zaken????


Groet John http://forum.www.trosradar.nl/posting.p ... =post&f=75#

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Belachelijk zeg ! :twisted:
Geen normale gang van zaken.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach ja, Martin Gaus en zijn dierenasiel... :lol: :lol: Die beweerde een aantal jaren geleden (jaar of 20, ok) eigenaar te zijn van alle honden en katten in Lelystad. Sindsdien moest ik niets meer van Martin Saus hebben.

Maar nu ff serieus op je post:
Als wij vertellen dat dat neigt naar dierenleed komen er verhalen los dat mensen het asiel gebruiken om burenruzie's uit te vechten en elkaar te pesten door de kat van de buren weg te brengen naar het asiel etcc.
Helaas, dat soort gekleuter komt in Lelystad inderdaad voor, en meer dan je denkt. En niet alleen dat, sommigen kunnen wel zo zuigen op de meest bizarre manieren, een tante van me is uiteindelijk verhuisd omdat ze het gezeur spuugzat was. Hoewel ik heel goed snap wat jullie probleem is, snap ik ook wel dat het asiel erg terughoudend is om een gezonde kat in ontvangst te nemen. Want die zien de eigenaar al met een kwade kop aankomen.

En ja, het toontje zoals je het vertelt herken ik wel, dat was toen ook. Ik denk dat, als het op een andere manier zou zijn gebracht, dat je er meer begrip voor zou kunnen hebben.

Het advies om geen eten te geven is alleszins begrijpelijk, dan heb je inderdaad dikke kans dat het dier naar zijn baasje gaat, en dat is toch de bedoeling? Of niet?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Probleem is dat er teveel katten worden "aangeboden" bij de asiels. Om deze reden kan men niet anders dan sceptisch zijn.
Een hond mag, bepaalde plekken daargelaten, niet loslopen op straat, een kat wel. Er zijn talloze katten die wel een thuis hebben maar het grootste deel van de tijd de buitenlucht verkiezen. Krijgen ze ergens een lekker hapje dan blijven ze terugkomen of ze blijven zelfs "hangen". Het beste is dus om, behalve je eigen katten, geen katten eten te geven die er op het oog gezond uitzien. Dat maakt de kans groter dat ze gewoon naar hun eigen huis terugkeren om daar te eten.
Als je twijfelt of een kat een eigenaar heeft zou je de kat ook een wollen draadje (breekt gemakkelijk als de kat ergens achter blijft haken) om de nek kunnen doen met een kaartje eraan met verzoek of de eigenaar je wil bellen en je telefoonnummer vermelden. Als de kat een eigenaar heeft zal deze het kaartje opmerken en kan het probleem snel opgelost zijn.
Als medewerker van de dierenambulance maak ik het frequent mee dat mensen een kat die aan komt lopen eten geven en na verloop van tijd ons bellen omdat de kat niet meer weg wil. Helaas kunnen wij als ambulance ook geen katten opvangen en we kennen het beleid van het asiel (al zou dat, gezien jouw verhaal, wel op een wat prettiger manier verwoord kunnen worden). Het enige wat we kunnen doen is gaan kijken, de conditie van het dier inschatten en controleren of de kat gechipt is.
Het is inmiddels verplicht om honden te chippen, liever zou ik zien dat die verplichting voor katten (ook) geldt, die worden maar al te gemakkelijk gedumpt of achtergelaten, vandaar het grote aantal zwerfkatten in Nederland.

atesli
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 jan 2010 23:36

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door atesli »

Serieus, ik wil de kat wel helpen aan een beter leven.
Wil hem wel overnemen , alleen ik woon in een flat.
En ik werk , kat zal dus vaak alleen thuis zijn.

Als er geen andere optie is heeft de kat het beter bij mij.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Lief aangeboden en ook op een flat zal een kat wel wennen.
Maar realiseer je wel waar je aan begint. Als je een kat in huis neemt moet je ook echt daarvoor kiezen. Buiten de dagelijkse verzorging heb je te maken met kosten van inentingen, ontvlooiing etc.
En.... volgende week komt er wel weer een "verschoppelingetje" voorbij die een beter leven verdient. Ik moet regelmatig van mijn hart een steen maken om niet alle katten die ik in mijn werk tegenkom en een beter leven verdienen in huis te nemen, anders eindig ik zoals gevallen van mensen die uiteindelijk 23 katten in huis hebben (met alle liefde) maar ze niet echt meer kunnen verzorgen vanwege de kosten en het werk dat het nu eenmaal met zich mee brengt.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door mihoen »

overleg anders eens met stichting kattekop

boertje van buuten
Berichten: 218
Lid geworden op: 26 feb 2011 12:41

Re: Martin Gaus asiel stuurt kat weg, pas als kat bijna dood is.

Ongelezen bericht door boertje van buuten »

slechte zaak maar ik weet al een tijdje dat veel asiels liever geld verdienen dan dieren helpen, de goede natuurlijk buiten beschouwing gelaten.........

Gesloten