16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Edwin van Vliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2023 21:21

16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door Edwin van Vliet »

Hallo,

Op mijn werk een discussie betreft een afkort zaag die max 16 amp vermogen mag hebben en een stekker heeft van 32 amp. De WCD is natuurlijk ook 32 amp maar de WCD is af ge zekert met 16 amp C cat installatie schakelaar. Het apparaat (afkort zaag metaal) is een vaste opstelling dus vast geboord aan de vloer. Mijn vraag mag dit ?

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

16 Amp gaat over stroomsterkte. Wattage geeft het verbruik van de machine aan. Ik zie het probleem van een zwaardere steker niet.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Vraag het degene die de jaarlijkse keuringen voor het apparaat uitvoert.

Als het apparaat oorspronkelijk geleverd is met een 16A stekker, mag deze niet vervangen worden voor een stekker die past op een contactdoos met een hogere aansluitwaarde.

BL2
Berichten: 4851
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door BL2 »

Gezekerd met 16 A, dan is het toch prima. Het zou zorgelijk zijn als de stekker en aansluiting maar voor 8 A geschikt zou zijn terwijl er max 16 A doorheen zou kunnen gaan.

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

Oh, een 3-fase apparaat? In dat geval moet opgemerkt worden bij de jaarlijkse keuring voor handgereedschap?

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

De vaste opstelling van een apparaat is niet het criterium voor de NEN-keuring, maar het feit dat het met een stekerverbinding is aangesloten. Daardoor valt het onder "handgereedschap". Ooit heb ik deze keuringen gedaan. Zelfs een glassnijtafel van pakweg 3 x 3 meter viel onder deze keuring voor handgereedschap omdat het met een steker was aangesloten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door crazyme »

Edwin van Vliet schreef:
16 feb 2023 23:43
Op mijn werk een discussie betreft een afkort zaag die max 16 amp vermogen mag hebben
De zaag neemt maximaal 16 ampere. Dan moet hij minimaal 16 ampere krijgen. Alles dik in orde.

Ivo.w
Berichten: 1760
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ook in 'vaste opstelling' valt het apparaat met een stekker onder de NEN3140 keuring. Alles met een stekker valt daar immers onder.

peter17111962
Berichten: 590
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Die 32 Amp is het maximale wat die stekker kan hebben.
Vergelijk het met een auto. Op mijn auto zitten banden die geschikt zijn tot 185 Km/h terwijl mijn auto begrenst is op 140 Km/h.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Dit mag niet, om de doodsimpele reden dat een 16A groep met een 16A zekering is afgestemd op een beveiliging van max 16A. Alle componenten in de afkortzaag zijn daarop afgestemd. Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
Als dit op een 32A stekker wordt aangesloten klopt dit niet meer en ben je niet volgens norm bezig en is de veiligheid niet gegarandeerd. Je bent dan ook bij incidenten niet verzekerd sls men daar achter komt.
Het verbaast mij dat ik veel onzin en onkunde lees van leken. Electro techniek is een vak.. niet voor niets.

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

Er zijn ook verloopkabels van 32 A naar 16 A aansluitingen te koop. Is dat dan illegaal?

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door 16again »

Michel-mol schreef:
21 feb 2023 23:41
Dit mag niet, om de doodsimpele reden dat een 16A groep met een 16A zekering is afgestemd op een beveiliging van max 16A. Alle componenten in de afkortzaag zijn daarop afgestemd. Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
Als dit op een 32A stekker wordt aangesloten klopt dit niet meer en ben je niet volgens norm bezig en is de veiligheid niet gegarandeerd. Je bent dan ook bij incidenten niet verzekerd sls men daar achter komt.
Het verbaast mij dat ik veel onzin en onkunde lees van leken. Electro techniek is een vak.. niet voor niets.
Toe maar, ook al niet verzekerd, onkunde.
Vooralsnog lees ik dat de 32A WCD is afgezekerd met 16A.

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

Michel-mol schreef:
21 feb 2023 23:41
Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
In geval van kortsluiting zal de 32A-automaat ook gewoon afschakelen.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door xflorisx »

Michel-mol schreef:
21 feb 2023 23:41
Dit mag niet, om de doodsimpele reden dat een 16A groep met een 16A zekering is afgestemd op een beveiliging van max 16A. Alle componenten in de afkortzaag zijn daarop afgestemd. Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
Als dit op een 32A stekker wordt aangesloten klopt dit niet meer en ben je niet volgens norm bezig en is de veiligheid niet gegarandeerd. Je bent dan ook bij incidenten niet verzekerd sls men daar achter komt.
Het verbaast mij dat ik veel onzin en onkunde lees van leken. Electro techniek is een vak.. niet voor niets.
Ik geloof er niets van. De beveiliging is de zekering. Niet de WCD. Graag dan een bron vermelden als je er anders over denkt.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
22 feb 2023 09:09
Michel-mol schreef:
21 feb 2023 23:41
Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
In geval van kortsluiting zal de 32A-automaat ook gewoon afschakelen.
Maar wel pas bij een hogere stroom. Met mogelijk extra gevolgen

de auditu
Berichten: 775
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door de auditu »

Alle apparatuur in huis, van telefoonoplader tot stoomoven, is uiteindelijk achter een 16A automaat aangesloten.

16again
Berichten: 16135
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door 16again »

de auditu schreef:
22 feb 2023 09:33
Alle apparatuur in huis.....
Maar dit gaat over een aansluiting op het werk

PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door PGros »

Ja maar jij zegt "Maar wel pas bij een hogere stroom. Met mogelijk extra gevolgen"
En dat is in de thuissituatie ook zo. Een 1 ampère verbruikend apparaat op een 16 ampère zekering. Je gaat thuis een 1 ampère apparaat ook niet eerst op 1 ampère zekeren.
Dus op werk 16 ampère op 32 ampère zekering kan ook geen kwaad. Maar ook niet van toepassing bij TS want die is 16 ampère gezekerd.

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door cherokee »

Michel-mol schreef:
21 feb 2023 23:41
Dit mag niet, om de doodsimpele reden dat een 16A groep met een 16A zekering is afgestemd op een beveiliging van max 16A. Alle componenten in de afkortzaag zijn daarop afgestemd. Dus bij een sluiting klopt alles en is alles op de juiste waarde (met minimaal brand en electrocutie gevaar) afgezekerd.
Als dit op een 32A stekker wordt aangesloten klopt dit niet meer en ben je niet volgens norm bezig en is de veiligheid niet gegarandeerd. Je bent dan ook bij incidenten niet verzekerd sls men daar achter komt.
Het verbaast mij dat ik veel onzin en onkunde lees van leken. Electro techniek is een vak.. niet voor niets.
Nu ben ik meer dan twintig jaar werkzaam geweest in de machinebouw, maar uw verhaal heb ik nog nooit gehoord. Het slaat dan ook nergens op.
Deze machine trekt MAXIMAAL 16A. Dat betekent dat hij aangesloten moet worden op een WCD die MINIMAAL 16A is afgezekerd.
MINIMAAL. Dus is er geen enkel bezwaar om deze machine aan een 32A WCD te hangen met een verloopkabel. Die zijn dan ook gewoon te koop.
Bij kortsluiting loopt het getrokken amperage zo hoog op dat die 32A zekering er ook echt wel uit gaat. Bovendien zijn zulke machines ook zelf nog voorzien van een beveiliging.

PGros
Berichten: 1143
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: 16 amp apparaat voorzien van 32 amp stekker.

Ongelezen bericht door PGros »

Er wordt vaak in dit topic gesproken over een kortsluiting en dat de zekering er dan uit gaat.
En dat doet de zekering ook, of deze nu 16 ampere, 32 ampere of 125 ampere is. De groep waar de 16 ampere zaag op zit maakt helemaal niet uit zolang deze maar hoger is dan 16 ampere.
Een groep wordt gemaakt voor de hoogste stroom en daar is primair de zekering voor. Om de hele groep te beperken op de maximale stroom die die groep aan kan.
Bijvoorbeeld thuis in de keuken zitten 4 WCD samen op een groep van 16 ampere. Alle bedrading etc. die daar gebruikt wordt kan een stroom aan van ruim 16 ampere. Gaat er meer stroom door dan kunnen de draden zo warm worden dat de isolatie gaat smelten en er brand kan komen. Voor de beveiliging van die draden zit er dan een zekering van 16 ampere. Als de airfryer en de oven aan staan gaat het nog. Gaat dan ook de waterkoker aan dan klapt de zekering eruit. Niet door kortsluiting maar gewoon omdat de stroom te hoog wordt en anders de draden gaan smelten.

Plaats reactie