LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

wil je meer duidelijkheid in onderwijscao

meer duidelijkheid zonder de vakbondskosten
4
44%
maakt me niet uit
5
56%
 
Totaal aantal stemmen: 9

rachel

als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door rachel »

Ik sta nu inmiddels weer 3 jaar voor de klas met veel plezier.
Ik werk mijn hele leven al (ik ben 42jr) ik zorg financieel al voor me zelf vanaf mijn 18de. Dit is ook de reden dat ik niet altijd voor de klas gestaan heb. Er was simpelweg geen werk. Ik heb 10 jaar bij een bank gewerkt. Iets heel anders inderdaad. Nu ik weer terug ben probeer ik al 3 jaar erachter te komen wat de inhoud van mijn cao is en wat mijn rechten en plichten zijn. Hoewel dat laatste wel snel duidelijk is natuurlijk. Binnen het onderwijs is namelijk niet gebruikelijk dat je dat netjes op papier krijgt voor jou persoonlijk. Je wordt benoemd en dat was het dan. Ieder ander krijgt nog te horen wat zijn/haar salaris wordt in euro's hoeveel vakantiedagen roostervrijedagen etc.
Een 13de mnd etc. Ik weet het allemaal niet.
Na veel rondzoeken blijkt dat ik lid moet worden van de vakbond om dan mijn cao te kunnen krijgen. Let op dan krijgen alleen het boekje.
Mag ik weten wie ooit zijn boekje gelezen heeft en het snapte?
Dan ben ik wel lid van een vakbond wat ik niet wil en dat kost me dan bijna 9 euro per maand wat ik niet wil. Misschien zegt u dat is niet duur. Maar ik werk parttime en op dat salaris is het wel veel geld.
Ik wil graag horen van anderen in hetzelfde schuitje of die het ook raar vinden want dan wil ik er wat aan gaan doen!!
Het is absurd dat bij een conflict op school mijn collega's nu als enige uitweg zien zich ziekmelden omdat ze niet weten hoe ze het moeten oplossen!!! Onkunde mbt de cao !!!!!

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

Voor iemand die 10 jaar bij een bank heeft gewerkt en les geeft op een school is het een beetje een dubieus verhaal.

Leven we echt in zo'n bananenrepubliek?

Je zou toch van leerkrachten verwachten dat ze in staat zijn conflicten op te lossen i.p.v. ziek weg te blijven.

Maar hoe dan ook...Mijn ogen gaan steeds verder open. :oops:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

In principe kan je werkgever je een exemplaar van de CAO verstrekken. Ook zijn bijna alle CAO's op internet te vinden, kijk bv eens op http://cao.pagina.nl

Verder is je ziek melden in plaats van je problemen op te lossen inderdaad een beetje kinderachtige reactie in mijn ogen.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

Waar ik benieuwd naar ben is waar het conflict eigenlijk over gaat.
Het zal wel weer zo'n onderhuids conflict zijn dat niet concreet aan te duiden is.Zoals een conflict over een parkeerplaatsje of wie er eerder aan de beurt is bij de bakker
Het zal hier waarschijnlijk gaan over een ego-kwestie.

Met dit soort conflicten is het doorgaans zo dat er 1 partij het onderspit delft en beter kan vertrekken.In eerste instantie gaat men zich ziek melden,om het onvernijdelijke nog even uit te stellen.
Er is geen leidinggevende,directeur,chef die aan de uiteindelijke patstelling een positieve wending kan geven.In de CAO zal je er ook niets zinnigs over vinden wat je kan gebruiken.
Take it or leave it.

Apen hebben geen CAO.

sandra555
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2006 14:46

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door sandra555 »

Ik kan me heel goed vinden in het verhaal van Rachel. Ik werk zelf al ruim 15 jaar in het onderwijs en het is heel afhankelijk welke directeur je hebt en hoe open alles is. Het is binnen het onderwijs niet gebruikelijk om individueel op papier een concrete arbeidsovereenkomst te krijgen. Daarvoor is de cao. Dat is niet erg zolang de verhoudingen goed zijn, maar zodra er problemen zijn ontstaan er moeilijkheden. De vakbond speelt hier vaak handig op in.
Opkomen voor je eigen rechten is binnen het onderwijs al helemaal een vies woord, zeker wanneer het om een individu gaat. Problemen die ontstaan gaan niet over een banale dingen, maar over bijvoorbeeld wat een directeur mag eisen van zijn personeel. Bijvoorbeeld, Een gewone werkdag begint om 8oour 's ochtends en eindigt om 17oouur Daarnaast zijn er de onbetaalde extra werkuren die iedereen in het bedrijfsleven ook maakt rapp avonden info avonden etc. Kan een directeur dan nog exta onbetaalde inzet eisen? Dit heb ik meegemaakt op een andere school met een collega van mij. Hij heeft dit uiteindelijk gewonnen mbv de vakbond maar ja de sfeer was toen natuurlijk wel ver te zoeken!
Deze collega was goed op de hoogte van alles en bond de strijd aan maar niet iedereen durft dat .

Ik zou zeggen Rachel succes in speurtocht en ik steun je van harte
want er zijn absoluut meer mensen die in jou schuitje zitten!!! :wink:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Ulbe »

Kijk eens even om je heen!,

Voor mensen die bij dag- en onttij de hele dag buiten staan te werken, zoals scheepslassers, wegwerkers, bruggebouwers, die hoor je vrijwel nooit klagen!,

En reken er maar op dat dit buitenwerken niet altijd goed betaald wordt!, :roll:

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door karr-2 »

De mensen die het het beste hebben in dit land klagen vaak het hardst. De mensen die reden hebben tot klagen hoor je niet, die hebben het al lang geaccepteerd.

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door JH »

De mensen die het het beste hebben in dit land klagen vaak het hardst. De mensen die reden hebben tot klagen hoor je niet, die hebben het al lang geaccepteerd.
Juist opgemerkt, karr2.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Jonjo »

Karr2 heeft zeker last van z'n ogen. Ik lees hier op de vele forums een hoop narigheid van mensen die wel degelijk iets te klagen hebben. Karr2 je komt bij mij over als iemand die ook wil klagen alleen je trots houd je tegen.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Behalve van Sandra en Dilbert29 (die verwijst naar de site) zie ik alleen maar weer onnozele reacties zeg. Sneu dat je in de haven maar weinig betaald krijgt, maar mag Rachel daarom haar probleem niet uitleggen?
Als je het verhaal van Rachel leest, is zij dan ook iemand die het ' het beste heeft en het hardste zeurt' Karr-2 en JH? Lees het dan nog eens...

Sandra legt duidelijk uit hoe het er in het onderwijs aan toe gaat, dus dat het probleem breed speelt. Ik hoop dat je eruit komt Rachel !
:wink:

JH
Berichten: 2919
Lid geworden op: 30 aug 2003 14:37

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door JH »

Opkomen voor je eigen rechten is binnen het onderwijs al helemaal een vies woord, zeker wanneer het om een individu gaat
Niet alleen bij het onderwijs ! Dat geldt ook voor al die andere beroepen.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

Het is toch vreemd dat voor jezelf opkomen in het onderwijs niet geaccepteerd wordt.Dat is een vaardigheid die het onderwijs in een hoog vaandel zou moeten hebben.Of worden de kinderen op de basisschool verteld dat je maar vooral met je moet laten sollen.

Het lijkt me heel krom als je leerlingen vaardigheden buiten rekenen,lezen,schrijven moet bijbrengen die door de leiding van een school niet als kwaliteit wordt gezien of waar ze in ieder geval zelf niet mee om kan gaan.

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Het is toch vreemd dat voor jezelf opkomen in het onderwijs niet geaccepteerd wordt.
Overal worden politieke spelletjes gespeeld Henrice, in de regering, in het bedrijfsleven en ook op scholen.

lagizmo
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 jan 2006 16:15

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door lagizmo »

Om al die onduidelijkheid en slechte regels etc ben ik het basisonderwijs uitgegaan. Ik moest idd ook lid worden van een vakbond. Maar zodra je ze echt nodig hebt krijg je totaal geen hulp. De FNV is dan toch beter geregeld. Ik zit nu in het volwassenonderwijs en de BVE cao is veel beter geregeld. Alles is duidelijk. Alhoewel je wel 42 uur werkt per week om je vakanties (waarbij je verplicht in het hoogseizoen op vakantie moet) te kunnen financieren. Maar goed, zo heeft elke baan wel iets.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

[/quote]Overal worden politieke spelletjes gespeeld Henrice, in de regering, in het bedrijfsleven en ook op scholen[quote]

Ik vind dit een klein beetje een dooddoener.
Op deze manier kun je dus alles afdoen en zou ieder probleem geen probleem zijn maar de normaalste zaak van de wereld.
Het is tot slot maar een spelletje.
Ik hoop niet dat veel kinderen de dupe worden van de politieke spelletjes der leerkrachten die niets met onderwijzen te maken hebben.
Ik hoop niet dat er veel mensen de dupe worden van spelletjes spelende chefs en collega's.

En dat dit het geval is blijkt wel uit de plannen van het C.N.V en de regering om mogelijkheden te creeren om overmatig politieke spelletjes spelende uitwassen te kunnen ontslaan.
Mensen die hebben gemerkt dat je met spelletjes een stuk verder komt dan met gewoon je werk doen.

sandra555
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jan 2006 14:46

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door sandra555 »

Jammer dat er nu twee dingen door elkaar gehaald worden.
De manier van lesgeven staat absoluut los van de rol werknemer en werkgever. De kinderen zullen geen last hebben van het feit dat een onderwijzer geen weg weet of er onduidelijkheden zijn. Dat is zijn/haar eer te na. Het is juist eerder een extra motivatie om de kinderen te stimuleren om goed voor zichzelf op te komen zodat het hen niet overkomt. De maatschappij is heel erg verandert maar intern in de verhoudingen onderling is er te weining verandert. Het wordt tijd dat de ogen open gaan en dat mensen erover gaan praten.
Zonder dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

Het is jammer dat de starter niet meer verschijnt om uit leggen wat de relatie is tussen het conflict de CAO en ziekmelden van een leerkracht.
Daar ben ik nou juist zo benieuwd naar.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door S. »

Wat me verbaast is dat veel onderwijzers, die toch allemaal een HBO opleiding hebben gedaan, niet of nauwelijks weten wat hun rechtspositie is.

Voor een exemplaar (boekje) van de CAO hoef je geen lid te zijn van een vakbond. Deze moet ter inzage op de werkplek liggen en is zoals hier al eerder opgemerkt, ook online te bekijken.

pekelvlees
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:50

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door pekelvlees »

Schandalig hoor. Als ik de baas van Rachel zou zijn zou je gelijk op straat staan. Ziek melden omdat je je CAO niet kunt inzien.
Betalen we daar nou belasting voor?

Henrice
Berichten: 537
Lid geworden op: 22 jun 2005 09:45

Re: als onderwijzer van de basisschool weet je niks

Ongelezen bericht door Henrice »

Hier heb iets gevonden waar je meer aan hebt dan aan welke cao dan ook.
Het is tevens goede lesstof voor op de basisschool hoe ze later goed kunnen funktioneren in het arbeidsleven.

Veel plezier met de cursus.

Mocht er iemand door jouw toedoen in de ziektewet belanden wees dan wel zo collegiaal om een fruitmandje te laten bezorgen met een kaartje.

Sterkte, Je collega's.

http://www.hoewordikeenrat.nl/site.html

Gesloten