LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] betalen met 1 of 2 eurocent.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
eliane
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2006 17:39

betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door eliane »

Nu even de andere kant van afronden.
als je wil betalen met 1 of 2 cent wordt dit helaas vaak geweigerd, dit is mij nu 3x gebeurt.
Ook onzin want het is een wettig betaal middel.

Winkels kunnen er niets mee, ik ben er misschien achter hoe het komt.

Na al die weigeringen ben ik met mijn kleine centen naar het postkantoor gegaan om het te storten op mijn rekening.
Dat doen ze niet!
Nou ze doen het wel maar het kost geld, een x bedrag per gevuld zakje.
Wat hoger uitkomt dan wat je inleverd aan het kleine geld
Wel op een spaarrekening of plus/rente rekening.
Ik spreek over een totaal van 1.50 aan kleine munten.

Ik krijg een zakje die je kan vullen pas na 30 of 20 muntjes accepteerd de in mijn geval postbank het bedrag en stort het dan op je spaarrekening.
Maar er blijft altijd over, en dan?!?!

Dan niet, of het nu 80 cent is of meer, het blijft poen.
Ik hoef dan niet elk centje om te draaien maar toch.

Ik baalde er zo van dat ik het mar aan het goede doel geschonken heb, want daar doen ze er niet moeilijk over.
Die kunnen wel elk centje gebruiken.



Nu storten ze het alleen

Angela1972
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 aug 2005 18:27

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door Angela1972 »

Hoi Eliane

Winkeliers zijn verplicht om je kleine grut aan te nemen, mits het niet meer dan 50 stuks van dezelfde muntsoort betreft. Ik sta zelf ook wel eens aan de kassa en krijg er ook wel eens mee betaald. Alleen krijgt de volgende klant ze weer terug omdat wij geen muntgeld mogen afstorten.

Groetjes van Angela

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door tienepien »

Wij geven ze ook nog gewoon uit, de prijzen eindigen allemaal op 5 cent en we hebbenvaak niet genoeg muntjes van 5 cent, dus dan krijg je 2x 2 cent en 1 x 1 cent. Zoek als je ze kwijt wil eens een kleine winkelier op, die kan het vaak wel als wisselgeld gebruiken....

Tiesties
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 sep 2006 23:10

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door Tiesties »

Als ze bij de bank moeilijk doen over het storten van kleingeld, is het volgende "dreigement"voldoende om ze op andere gedachten te brengen. Zoals veel mensen spaar ik het kleine geld op in een fles. Kan ik er eens in de zoveel tijd wat leuks mee doen. Daarvoor moet je het natuurlijk wel ff in grotere coupures hebben. Neem dat geld mee in een zak, loop naar de balie als er geen stortmachine is. En zeg dat je dit op je rekening wilt storten. Als rekeninghouder zijn zei gebonden om aan jouw vraag te voldoen. Als ze gaan zeuren zeg je dat je ze twee mogelijheden geeft. 1) ze storten het zonder morren op je rekening en jij gaat tevreden naar buiten of 2) Je dreigt het anders muntje voor muntje bij ze aan de balie te laten storten en na afloop zeg je alles bij de bank op inclusief de verzekeringen die je daar misschien hebt lopen.

Succes

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door Walter van V »

ahh maar afronden op 5 cent betekent dus niet dat er ook met munten van 5 ct afgerekend moet worden...

1 en 2 cent is gewoon wettelijk betaalmiddel! Moet gewoon geaccepteerd worden. Ik ben na de vakantie ook probleemloos de 1 en 2 cents munten ontvangen in duitsland en italie kwijtgeraakt... nergens geweigerd, dus het kan gelukkig ook anders.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door S. »

Er is iets raars aan de gang met dat muntgeld.

Bijvoorbeeld een product kost 99 cent. wordt door de kassa afgerond naar 1,00 euro. Je betaalt 1,00 euro met o.a kleine muntjes van 0,01 en 0,02.
Moet je opletten hoe de kassier dan kijkt; moet ik nu een muntje van 1 cent terugschuiven, maar dan klopt m'n kassa niet meer, of het totaal van 1,00 euro accepteren en zo verwarring bij de klant scheppen?

Geeft soms komische situaties. :D

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 18 Sep 2006 17:16 door S.


--------------------------------------------------------------------------------

Er is iets raars aan de gang met dat muntgeld.

Bijvoorbeeld een product kost 99 cent. wordt door de kassa afgerond naar 1,00 euro. Je betaalt 1,00 euro met o.a kleine muntjes van 0,01 en 0,02.
Moet je opletten hoe de kassier dan kijkt; moet ik nu een muntje van 1 cent terugschuiven, maar dan klopt m'n kassa niet meer, of het totaal van 1,00 euro accepteren en zo verwarring bij de klant scheppen?

Geeft soms komische situaties.
-------------------------------------------------------------------------------
Geloof niet dat het door de kassa afgerond wordt S.
Wordt door de persoon achter de kassa afgerond.
Als ik bijv. 5 producten van 99 cent zou kopen zou ik
dus 5 euro moeten betalen inplaats van 4,95.Ben toch niet
gek om in de term van Media Markt te spreken.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het afronden heeft geen wettige basis. De 1 en 2 cent zijn wettige betaal middelen. Deze moeten worden geaccepteerd en indien geweenst ook uitbetaald. De Nederlandse consument is dit gewend van voor de euro (toen deze munt stukken niet bestonden) en vind dit daarom prettig. Dit bestaat op de gratie van de consument.

Keimenna
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 okt 2005 14:13

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door Keimenna »

Ik werk in de supermarkt als caissière en bij ons kan je gewoon nog met 1 en 2 centjes betalen, maar we geven die muntjes niet meer terug (wij doen dus aan afronden), tenzij we geen muntjes van 5 cent meer hebben. (dit komt echter zelden tot nooit voor) Als een klant erop staat om precies het bedrag te betalen wat er staat, dan accepteer ik dat en daar doe ik echt niet moeilijk over. Dan maar een paar cent kastekort, daar lig ik echt niet wakker van. Soms laat men ook gewoon het wisselgeld zitten, dus dat compenseert weer.
Geloof niet dat het door de kassa afgerond wordt S.
Wordt door de persoon achter de kassa afgerond.
Als ik bijv. 5 producten van 99 cent zou kopen zou ik
dus 5 euro moeten betalen inplaats van 4,95.Ben toch niet
gek om in de term van Media Markt te spreken.
Wel vreemd dit. Bij ons zou u dan gewoon 5 cent terugkrijgen. Een beetje kassa (en/of caissière) rondt dit niet af naar 5 euro hoor.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 18 Sep 2006 20:47 door Keimenna


--------------------------------------------------------------------------------


Quote:
Geloof niet dat het door de kassa afgerond wordt S.
Wordt door de persoon achter de kassa afgerond.
Als ik bijv. 5 producten van 99 cent zou kopen zou ik
dus 5 euro moeten betalen inplaats van 4,95.Ben toch niet
gek om in de term van Media Markt te spreken.
--------------------------------------------------------------------------
Wel vreemd dit. Bij ons zou u dan gewoon 5 cent terugkrijgen. Een beetje kassa (en/of caissière) rondt dit niet af naar 5 euro hoor.
----------------------------------------------------------------------------
Keimenna goed lezen wat er staat.
Er wordt door S. beweerd dat iets van 99 cent door de kassa
afgerond wordt naar een euro en dat spreek ik tegen.Als ik 5 artikelen
koop van 99 cent komt er gewoon 4,95 op de kassa te staan.
Als ik een art.koop van 99 cent rond de caissiére dat meestal af.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door S. »

O Bot er heerst een misverstand, geloof ik. :wink:

Bij 5 producten met 0,99 cent achter de komma krijg je weer een 5 -tal dus 4,95.
Maar een enkel product van 0,99 wordt naar boven afgerond als een euro.
Op het scherm komt dan wel 0,99cent te staan, maar kassiëre vraagt om 1 euro en slaat ook 1 euro aan. (geloof ik, maar heb dat werk eerlijk gezegd nooit gedaan, dus zeker weten.....?)
En ik heb wel eens meegemaakt dat ik precies op 0,99 cent gepast kon geven en een verwarring dat dat gaf.:P

Als men consequent is, dan zorgen ze ervoor dat de 1 en 2 cent munten worden afgeschaft. Is met de oude centen ook gebeurt. (Jaaaaah, Bot, dat heb ík nog meegemaakt.) :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door bot321 »

OK S. geef je de voordeel van de twijfel.
Dus jij heb dat nog mee gemaakt met de cent.
Nou ik overtref je hoor want ik heb het nog meegemaakt
met een bronzen ½ cent en 2½ cent de zgn. plak.
Heb ook nog de tijd mee gemaakt van de zinken stuiver-
dubbeltje-en kwartje waren allemaal rond op een
nikkelen stuiver na was vierkant met ronde hoeken.
Was een armoedige tijd maar wel een leuke tijd.
Die tijd wil ik terug met de genoegens van nu. :wink:

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door Jan1 »

Ja, die halve stuiver, als je er een klein stukje uitknipte, dan was hij geschikt als gasmunt. Elke tijd heeft zijn bekoring, maar ik zou die tijd NIET graag terug willen

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: betalen met 1 of 2 eurocent.

Ongelezen bericht door bot321 »

En die gulden Jan1 kon je gebruiken als lichtpenning.
Moest alleen voor elke gulden een dubbeltje bij betalen
werd ook niet moeilijk over gedaan.
Wat ik bedoel met die tijd terug is de mentaliteit
van de mensen toendertijd.

Gesloten