LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@kuklos:

Ik begrijp dat het leven in zwart en wit er voor jou een stuk overzichtelijker uit ziet. Al die nuances: bah. En ook nog eens zo ingewikkeld hè?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef:Op dat moment had ik aangehouden kunnen worden wegens diefstal. Ik had 151 euro moeten schokken wegens diefstal nadat ik "als crimineel" was meegenomen naar een klein kamertje in de betreffende winkel. Om daar samen met de winkeldetective op de politie te wachten.
Niet wegens diefstal, Bob. Je leest weer niet! Wegens een onrechtmatige daad jegens de winkelier. En, ja, dan was je volledig terecht meegenomen naar dat kleine kamertje (met alle andere gevolgen). Je had het stiekem vast wel leuk gevonden, schat ik zo in...

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

@Bob, hoe zou jij het dan noemen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zie het al helemaal voor me:

"Meneer, u bent aangehouden wegens onrechtmatige daad, maar niet diefstal"

Ik: "Wah?" :lol:

Hij is leuk Newmikey. Humor heb je, dat moet ik je nageven.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 01 aug 2012 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het goed begrijp: een winkeldief pleegt een onrechtmatige daad jegens de winkelier. Maar iemand die niet de intentie heeft te stelen, maar toch dezelfde onrechtmatige daad verricht, hoeft niet per sé als winkeldief aangemerkt te worden?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

En Bob, het is wel degelijk zwart wit. Aan het eind van de dag costateert de winkelier dat er toch spullen gestolen zijn. De intentie van iemand doet er niet meer toe. Spullen zijn weg en er is niet voor betaald.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik ga er eigenlijk niet van uit dat een winkeldief dit verhaal op dit forum zou posten
daarom denk ik dat die boodschappen gewoon vergeten in die tas hebben gezeten
als het mij overkomen was zou ik navragen of een en ander een strafblad oplevert
zo ja, dan zou ik met AH gaan praten met het verzoek de aanklacht in te trekken
als ze dat niet willen zou ik het voor laten komen en hopen dat de rechter begrip heeft voor het verhaal
als er eerder nooit problemen zijn geweest ga ik er van uit dat hij het verhaal wel wil geloven

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@Kuklos: Precies: allemaal dieven zijn het. Het doet er niet toe.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door SJZ »

Het is mij redelijk duidelijk. TS was aan het afrekenen, of had al afgerekend, terwijl er nog boodschappen in die tas zaten.
Toch schrijft TS dingen die een andere indruk wekken:
uitgelegd dat ik van plan was die boodschappen te betalen maar door gebrek aan mandjes inderdaad in mijn tas had gedaan...

...

Ik zei nogmaals dat het absoluut niet mijn intentie was om daarmee de winkel uit te lopen

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door witte angora »

De eerste zin van de OP:
Een paar dagen geleden ben ik bij de AH aangehouden voor diefstal!
Ik rekende braaf af bij de kassa, en ik had nog een gedeelte van mijn boodschappen in mijn boodschappentas zitten

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

@Bob, waarom geef je geen antwoord op de vraag hoe jij het zou noemen?
Bob Schurkjens schreef:@Kuklos: Precies: allemaal dieven zijn het. Het doet er niet toe.
Deze snap ik niet. Leg eens uit. Moet een winkelier maar begrip gaan tonen als zijn spullen zonder betalen meegenomen worden? Als hij hierdoor kosten moet maken? Omzetderving leidt?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door wiseger »

Tja, als je boodschappen in je tas stopt, met deze langs de kassa gaat zonder ze af te rekenen, dan is het toch diefstal. Als je het anders wil zien, dan is toch niemand een dief? Iedereen wil ze wel afrekenen nadat ze gepakt zijn.

Dat een diefstal kan leiden tot een weigering van een VOG is toch ook terecht? Dat is nou precies waar een VOG voor bedoelt is, voorkomen dat zwakkeren in deze samenleving bloot worden gesteld aan dieven, voorkomen dat dieven gaan werken bij banken, voorkomen dat dieven gaan werken bij de politie of al bijzondere opsporingsambtenaar aan de slag gaan. En dat er landen zijn die geen prijs stellen op het bezoek van een dief, dat is toch hun goed recht?
Laatst gewijzigd door wiseger op 01 aug 2012 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Deze snap ik niet.
Welke snap je dan wél? Het is toch diefstal?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

@Bob, jij zegt meerdere malen dat het geen diefstal is. Maar wat het dan wel is en hoe je het dan wel moet noemen, daar geef je geen antwoord op.

Wiseger heeft het ook verwoord zoals ik het zie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nee. Hè, ik raak er zelf van in de war. Het is natuurlijk onrechtmatige daad en géén diefstal zoals Newmikey al aangaf.

Kuklos: het is dus onrechtmatige daad. En geen diefstal.

Een eerlijke vergissing is het dus niet, het is een onrechtmatige daad.

Altijd.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 01 aug 2012 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

Bob, wellicht dat jij je het kan veroorloven om zo geweldig politiek correct te zijn, maar winkeliers kunnen dat allang niet meer.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

kuklos schreef:@Bob, jij zegt meerdere malen dat het geen diefstal is. Maar wat het dan wel is en hoe je het dan wel moet noemen, daar geef je geen antwoord op.

Wiseger heeft het ook verwoord zoals ik het zie.
als het niet opzettelijk niet is afgerekend, noem je het een vergissing
iets wat af en toe in ieders leven voorkomt

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door newmikey »

Bob Schurkjens schreef: "Meneer, u bent aangehouden wegens onrechtmatige daad, maar niet diefstal"

Ik: "Wah?" :lol:

Hij is leuk Newmikey. Humor heb je, dat moet ik je nageven.
Je blift problemen met lezen houden! Je kan wel aangehouden worden op verdenking van diefstal maar niet aangehouden worden wegens diefstal. Diefstal zal dan door de aanklager in een rechtzaak moeten worden bewezen. Dat likt me hier een moeilijke zaak worden want de opzet, nodig voor zo'n veroordeling, mag wel verondersteld worden maar is moeilijk te bewijzen.

Een onrechtmatige daad ligt wat makkelijker. Kijk anders even op de website afrekenenmetwinkeldieven.nl waarop ondermeer een FAQ voor types zoals jij met aardige informatie zoals:

"Is het verhalen van schade wettelijk toegestaan?

Ja, een winkeldiefstal is behalve een strafbaar feit ook een onrechtmatige daad. De schade die met een onrechtmatige daad te maken heeft, mag u verhalen op de dader (zie artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek). Deze schadevergoeding staat los van een strafrechtelijk vervolg door justitie.
"
Laatst gewijzigd door newmikey op 01 aug 2012 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ruud: je zit er naast. Eerlijke vergissingen bestaan niet. Vraag dat maar aan Kuklos. Het is per definitie al-tijd een onrechtmatige daad.

En daar staat een fikse boete op van 151 ronde eurootjes. Knoop dat maar even goed in je zakdoek!

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

ruud_a schreef:als het niet opzettelijk niet is afgerekend, noem je het een vergissing
iets wat af en toe in ieders leven voorkomt
Mijn bezwaar dat die winkelier daar steeds voor op mag draaien.

Gesloten