LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

Bob, je begint vervelend te worden. Alsmede dat je nu zelfs liegt. Ik heb nooit gezegd dat oprechte vergissingen niet bestaan. Dus dicht me die woorden niet toe.

Maar als je door zo'n oprechte vergissing zonder te betalen de winkel uitloopt ben je daarmee wel een dief.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het bekvechten is weer begonnen.
Jammer.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Jolijn »

TS, had je de afgerekende boodschappen nog niet (terug) in je tas gestopt, toen je werd aangesproken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb nooit gezegd dat oprechte vergissingen niet bestaan. Dus dicht me die woorden niet toe.
Excuses, ik had je verkeerd begrepen.

Maar als je door zo'n oprechte vergissing zonder te betalen de winkel uitloopt ben je daarmee wel een dief.
Zo is dat. Vraag dat maar aan een topadvocaat. Die zal het beamen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 01 aug 2012 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

Vraag dat maar aan een winkelier. Die zal het ook beamen.

Ik focus niet op wat de juridische tekst zegt. In de volksmond ben je zonder betalen gewoon een dief.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bob Schurkjens schreef:
Maar als je door zo'n oprechte vergissing zonder te betalen de winkel uitloopt ben je daarmee wel een dief.
Zo is dat. Vraag dat maar aan een topadvocaat. Die zal het beamen.
je bent pas een dief als er opzet in het spel is

als je dus dus per ongeluk met die boodschappen de deur uitloopt ben je geen dief
als je thuis ziet dat je de boodschappen niet hebt afgerekend en niet naar de winkel teruggaat om ze te betalen ben je wel een dief

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

@kuklos

Ook. Ook winkelier. En topadvaat. Ze zullen het beide beamen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ruud

je komt er niet door :lol:
maar ik vind wel dat je een punt hebt,met allebei je posten.

HET KAN GEBEUREN.....wij hebben hier zelf scannen...
nou hoe makkelijk je snel de spullen in je tas doet zonder eerst te scannen...
nou ja voor je er bent om af te rekenen denk je wel ik heb toch alles wel gescand he...
soms controle,(dat apparaat geeft dat aan, zij steekproeven van de 300 x misschien nu 4x gehad),nooit wat..maar toch denk je altijd...ooohhhh,zo het zal zo zijn,onbewust doe je dingen snel in je tas...dat is de bedoeling hoor,winkel in zelf scannen en gelijk boodschappen in je tas doen..

ik kan me niet voorstellen dat als TS het daadwerkelijk met opzet heeft gedaan,waarom dan hier verhaal plaatsen?dus?
of idd wil weten hoe het zit met strafblad...denk dat dat wel mee zal vallen,

nou moet ik zeggen dat er een keer een topic is geweest,iemand was bij kruidvat aangehouden die 151 euro is voor de winkel...
maar de kreeg van justie ook nog even boete!! dus TS??ik hoop het dan niet voor je??

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

overigens als bij de winkelier een aanbieding niet goed in de computer staat en er een te hoog bedrag wordt afgerekend, noem je het dan ook diefstal, of is dat dan opeens een foutje?
en kun je dan de winkelier aanklagen wegens diefstal?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

rozemarijntje schreef:@ruud

je komt er niet door :lol:
maar ik vind wel dat je een punt hebt,met allebei je posten.

HET KAN GEBEUREN.....wij hebben hier zelf scannen...
nou hoe makkelijk je snel de spullen in je tas doet zonder eerst te scannen...
nou ja voor je er bent om af te rekenen denk je wel ik heb toch alles wel gescand he...
soms controle,(dat apparaat geeft dat aan, zij steekproeven van de 300 x misschien nu 4x gehad),nooit wat..maar toch denk je altijd...ooohhhh,zo het zal zo zijn,onbewust doe je dingen snel in je tas...dat is de bedoeling hoor,winkel in zelf scannen en gelijk boodschappen in je tas doen..

ik kan me niet voorstellen dat als TS het daadwerkelijk met opzet heeft gedaan,waarom dan hier verhaal plaatsen?dus?
of idd wil weten hoe het zit met strafblad...denk dat dat wel mee zal vallen,

nou moet ik zeggen dat er een keer een topic is geweest,iemand was bij kruidvat aangehouden die 151 euro is voor de winkel...
maar de kreeg van justie ook nog even boete!! dus TS??ik hoop het dan niet voor je??
ik vraag me trouwens af hoe rechtmatig die boete van de winkelier is
het lijkt me dat hij een en ander zou moeten vorderen in een civiele procedure

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nee dat mag tegenwoordig...
staat ook op stickers op de ramen geplakt...vorige keer zag ik hem..bij het kruidvat ,etos ,etc..

http://www.infopolitie.nl/criminaliteit ... nkeldieven

lees even...als je dat wilt dan...en er staat idd ook! dat je dus nog boete krijgt van justitie...dus TS? :shock: :?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door kuklos »

ruud_a schreef:ik vraag me trouwens af hoe rechtmatig die boete van de winkelier is
het lijkt me dat hij een en ander zou moeten vorderen in een civiele procedure
Vind je dit werkelijk een goed idee? Dat levert nog meer kosten en werk op. Alsof ze niks beters te doen hebben. Na het betalen nog spullen in je tas hebben waar je niet voor betaald hebt, maar die wel uit die winkel komen, lijkt me voldoende bewijs om gewoon die boete te geven.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:overigens als bij de winkelier een aanbieding niet goed in de computer staat en er een te hoog bedrag wordt afgerekend, noem je het dan ook diefstal, of is dat dan opeens een foutje?
en kun je dan de winkelier aanklagen wegens diefstal?
Dan is het een oplichter. :wink:

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door ruud_a »

witte angora schreef:
ruud_a schreef:overigens als bij de winkelier een aanbieding niet goed in de computer staat en er een te hoog bedrag wordt afgerekend, noem je het dan ook diefstal, of is dat dan opeens een foutje?
en kun je dan de winkelier aanklagen wegens diefstal?
Dan is het een oplichter. :wink:

en kan ik daar dan aangifte van doen?

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:
witte angora schreef:
ruud_a schreef:overigens als bij de winkelier een aanbieding niet goed in de computer staat en er een te hoog bedrag wordt afgerekend, noem je het dan ook diefstal, of is dat dan opeens een foutje?
en kun je dan de winkelier aanklagen wegens diefstal?
Dan is het een oplichter. :wink:

en kan ik daar dan aangifte van doen?
Hier op het forum in ieder geval. Genoeg topics waar het woord oplichter veelvuldig in voorkomt, ook al heeft het 'probleem' weinig om het lijf.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door Jolijn »

kuklos schreef:Vraag dat maar aan een winkelier. Die zal het ook beamen.

Ik focus niet op wat de juridische tekst zegt. In de volksmond ben je zonder betalen gewoon een dief.
Of verstrooid of vergeetachtig (dement).
In mijn volksmond heeft het woord 'dief' met opzet te maken.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door newmikey »

ruud_a schreef:ik vraag me trouwens af hoe rechtmatig die boete van de winkelier is het lijkt me dat hij een en ander zou moeten vorderen in een civiele procedure
En ik vraag me af of sommigen hier onder een steen leven: http://nos.nl/video/229233-winkeldieven ... talen.html

Voor een regeling die als sinds begin 2011 bestaat, waar uitgebreid aandacht aan is besteed op radio en TV, in de kranten (http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/913 ... ver__.html) en op het internet lijken sommigen hier zich te verbazen als ze het tegenkomen.

Persbericht:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... TeQh1o9MYQ

In aanwezigheid van staatsecretaris Teeven en Elrie Bakker (voorziter Hoofdbedrijfschap Detailhandel) werd op 29 maart 2011 de aftrap gegeven voor de landelijke invoering van de regeling ‘Afrekenen met winkeldieven:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... jPTm_6Oz1Q

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door witte angora »

De TS zal ondertussen wel denken waar die aan begonnen is. Even de frustratie op Radar gooien... :(

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door crazyme »

witte angora schreef:De TS zal ondertussen wel denken waar die aan begonnen is. Even de frustratie op Radar gooien... :(
Ach, hebben wij weer wat te doen :mrgreen:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: boete diefstal AH terwijl ik niet aan het stelen was

Ongelezen bericht door alfatrion »

newmikey,

Waarom staatsecretaris Teeven bij de opening betrokken was weet ik niet, maar voor zover ik heb kunnen vonden betreft het hier een civielrechtelijk verhaal. Het is mij een raadsel waar een een forfaitaire vergoeding op gebaseerd zou kunnen zijn. Ik heb hier geen enkele officiële bronnen gevonden die inhoudelijk iets dieper gaan. Ik houd het er op dat dit een forfaitaire vergoeding niet te innen is.

Een schadevergoeding op basis van de onrechtmatige daad ex 6:162 BW is natuurlijk wel mogelijk maar kan niet op voorhand op 151 euro vastgesteld worden. Schade is het verschil tussen de hypothetische situatie, waarin de verdachte niet heeft gestolen, en werkelijke situatie,
waarin dit wel het geval is. Ook zo bezien valt het bedrag aan te vechten.

De winkelier en de medewerkers hadden natuurlijk minder tijd bestaat aan de verwachten als deze niet had gestolen, maar dat laat zich niet zomaar vertalen naar financiële schade. Het observeren is sowieso geen handeling die men in rekening kan brengen. Immers hierbij gaat het om een handeling die men doet voordat men heeft kunnen vast stellen dat iemand iets gestolen heeft.
Artikel 310 Sr schreef:Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Als TS zonder te betalen met de spullen voor bij het laatste betaalpunt is gelopen dan staat diefstal hier zo goed als zeker vast. Overigens heeft de term opzet juridisch een andere betekenis dan zoals men dit begrip in de volkstaal begrijpt. Er is opzet met bedoeling, opzet met noodzakelijkheidsbewustzijn en voorwaardelijke opzet.
newmikey schreef:TS heeft echter al vermeld dat hij €151 boete heeft betaald, (...)
Ik kan alleen nergens een bericht van TS terug vinden dat de boete 151 euro bedroeg.

Gesloten