DIGID app verplicht bij sommige overheden

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Allen,
Ik ben gelicenseerd en door de overheid geaccordeerd radiozendamateur.
Mijn gegevens staan bij de RDI, voorheen Agentschap Telecom geregistreerd, om deze gegevens in te kunnen zien moet je via hun website inloggen.
Voorheen kon dat met DIGID en een SMS code op je telefoon echter is dit nu niet meer mogelijk.
Inloggen kan alleen nog maar door smartphone bezitters en met de DIGID app.
Echter de app eist een eenmalige ID check, dit kan door middel van het scannen van bv ID kaart, paspoort of rijbewijs (uitgifte na 2014).
In mijn geval kan ik alleen mijn paspoort gebruiken. Deze methode werkt bij mij helaas niet, conclusie van DIGID help desk, NFC chip in mijn paspoort is defect!
Ik heb de RDI aangesproken op het feit dat ik niet meer kan inloggen bij hun en krijg onderstaande als antwoord.
Beste mensen is dit wat we willen!! :evil: Alleen nog maar kunnen inloggen bij de overheid middels een app op je telefoon, dat kan en mag niet waar zijn.
Wat kunnen we hier nog aan doen!!! Krijgen we straks allemaal een smartphone van de overheid :x
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Geachte heer xxxxxx,

Het is niet meer mogelijk op onze website, om in te loggen met de sms-code inlogmethode van DigiD. Het is belangrijk dat het inloggen in Mijn RDI veilig en betrouwbaar gebeurt. Bij de RDI kunt u daarom alleen inloggen via de DigiD-app met een eenmalige ID-check. Op die manier zijn persoonlijke gegevens beter beschermd. Uiteindelijk stappen alle overheidsorganisaties over op deze inlogmethode. Deze afspraak is vastgelegd in de toekomstige Wet digitale overheid (Intussen is deze wet aangenomen)

Organisaties van de Rijksoverheid zoals wij (RDI) hebben helaas geen invloed op de wetgeving rondom digitale overheid. Deze wet is aangenomen in de Tweede Kamer in 2018, en bestaat uit meerdere fases (die zij ook wel tranches noemen). Onder andere het vervallen van de SMS code methode van DigiD is onderdeel van de tweede fase van deze wet.

De website van de Tweede Kamer biedt meer informatie omtrent dit wetsvoorstel, mocht u hier interesse in hebben: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... el%3A34972

Wij kunnen hierin helaas niets voor u betekenen, hoe graag wij dit ook zouden willen. Het enige alternatief die wij kunnen bieden met betrekking tot eventuele wijzigingen of intrekkingen is per e-mail of post.


Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.



Met vriendelijke groet,

Medewerker klantcontactcentrum

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u nu een smartphone of niet? Dat uw paspoort schijnbaar niet in orde is, kan RDI niets aan doen.

Bromsax
Berichten: 37
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:55
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Bromsax »

- - - - -
Wij kunnen hierin helaas niets voor u betekenen, hoe graag wij dit ook zouden willen. Het enige alternatief die wij kunnen bieden met betrekking tot eventuele wijzigingen of intrekkingen is per e-mail of post.
Ze geven u zelf al een (goede) oplossing voor het geval het met DIGID niet gaat lukken.

Faye1971
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 dec 2011 22:52
Locatie: Ergens in Nederland

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Faye1971 »

Denk in oplossingen!

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door rwolters »

Het probleem zit dus in je paspoort. Nu toevallig in de NFC chip, maar als je pasooort per ongeluk in de wasmachine terecht was gekomen had je ook een probleem met identificatie gehad. Dat staat los van of je nu een app nodig hebt of gewoon naar een loket moet. Dankzij moderne technologie in paspoorten kan je tegenwoordig dingen thuis doen waar je vroeger voor op pad moest en met een beetje pech lang moest wachten voor je aan de beurt was. En zeker in jou specifieke geval zal het niet iets zijn geweest waar je op ieder gemeentehuis terecht kon. Bekijk het ook eens van die kant.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Persoonlijk vind ik het wel kwalijk dat de sms verificatie eraf moet. Dat is in mijn ogen een hele goede.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Compliment voor de heldere en duidelijke communicatie vanuit de RDI. Kunnen veel overheidsorganen een puntje aan zuigen.

De invoering van de Wet Digitale Overheid vind ik overigens prima.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Lady1234 schreef:
03 aug 2023 11:30
Maar hebt u nu een smartphone of niet? Dat uw paspoort schijnbaar niet in orde is, kan RDI niets aan doen.
Dank voor uw reactie, klopt dat de RDI er niets aan kan doen, de strekking van mijn bericht was, dat we straks alleen nog maar semi overheid en overheidszaken via een app kunnen regelen.
Verder heb ik naar aanleiding van het antwoord nog telefonisch contact met het RDI gehad.
De persoon aan de telefoon gaf aan dat ze gek werden van de telefonische klachten, het was bij het RDI in januari 2023 ook niet bekend dat de oude goed werkende login methode was veranderd naar de DIGID app.

Maar ik begrijp een beetje uit uw antwoord dat u het prima vindt dat al uw persoonlijke zaken via een app worden geregeld.
Ik ben het er niet mee eens laat dat duidelijk zijn! Wat te doen met de groep die bv geen smartphone hebben!

Persoonlijk vindt ik het van de zotte dat dit nu als standaard wordt ingevoerd!
Even voor uw preceptie, de medewerker van het RDI vertelde dat vanaf 1 jan 2024 alle diensten waar DIGID wordt gebruikt overgaan naar de app inlog versie.
Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als straks de belasting aangiftes, de zorg verzekeringen en pensioen aanvragen gaan lopen via de app.

mvg, Frans

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 14:21
Compliment voor de heldere en duidelijke communicatie vanuit de RDI. Kunnen veel overheidsorganen een puntje aan zuigen.

De invoering van de Wet Digitale Overheid vind ik overigens prima.
Prima dat u de wet digitale overheid prima vindt dat is uw mening die ik respecteer, maar er zijn ook mensen dit niet willen of niet het niet kunnen. Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.

mvg, Frans

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Nijogeth schreef:
03 aug 2023 14:14
Persoonlijk vind ik het wel kwalijk dat de sms verificatie eraf moet. Dat is in mijn ogen een hele goede.
Volledig met u eens.

mvg, Frans

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Bromsax schreef:
03 aug 2023 12:05
- - - - -
Wij kunnen hierin helaas niets voor u betekenen, hoe graag wij dit ook zouden willen. Het enige alternatief die wij kunnen bieden met betrekking tot eventuele wijzigingen of intrekkingen is per e-mail of post.
Ze geven u zelf al een (goede) oplossing voor het geval het met DIGID niet gaat lukken.
Dat is helaas maar deels de waarheid, sommige zaken laten zich niet via schriftelijke schrijven oplossen, persoonlijk vernomen bij monde van een RDI medewerker.

mvg, Frans

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.
En dat baseer je op wat? Jouw inschatting?

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Moneyman schreef:
03 aug 2023 16:09
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.
En dat baseer je op wat? Jouw inschatting?
Ja, waar anders op, de oude methodiek werkte prima, maar goed als u het allemaal in orde vindt dan wens ik u daar heel veel succes mee.
Met name de overheid wil mee en meer zaken via de smartphone regelen en de meeste schaapjes volgen wel zonder de consequenties te overzien.

mvg, Frans

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

"Big brother is watching you" 🤣😂🤣.

Althans dat gevoel wordt bij mij steeds sterker gecreëerd.
Laatst gewijzigd door Onkruid71 op 03 aug 2023 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
(...) maar er zijn ook mensen dit niet willen of niet het niet kunnen. Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.
Wat is precies uw bezwaar tegen het gebruik van de DigiD-app? Ik vind die juist heel handig om in te loggen bij tal van (semi-) overheidsinstanties. Met één app komt u binnen bij uw zorgverzekering, pensioenfonds, Belastingdienst, RVO (isolatie-subsidie), SVB, CAK, Omgevingsloket en wat al niet.

Frans_schw
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2023 10:29

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Frans_schw »

Erthanax schreef:
03 aug 2023 16:18
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
(...) maar er zijn ook mensen dit niet willen of niet het niet kunnen. Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.
Wat is precies uw bezwaar tegen het gebruik van de DigiD-app? Ik vind die juist heel handig om in te loggen bij tal van (semi-) overheidsinstanties. Met één app komt u binnen bij uw zorgverzekering, pensioenfonds, Belastingdienst, RVO (isolatie-subsidie), SVB, CAK, Omgevingsloket en wat al niet.
Dank voor uw antwoord,
Mijn bezwaar is, dat er momenteel alles via smartphones moet worden geregeld, iets waar ik geen controle meer over heb. Het simpele feit dat de overheid bepaald dat alles via een telefoon moet worden gereld zit mij dwars, ik heb daar geen goed gevoel bij. Daarbij komt nog het feit dat mensen die bv geen telefoon hebben nu gaan vastlopen er geen alternatief is en er dus wederom weer wordt gewerkt aan een tweedeling in onze maatschappij.
Of gaat deze zelfde overheid iedereen van een telefoon voorzien??
De digitale honger van de overheid is naar mijn mening al ontstaan tijdens de corona periode met de QR code plicht, het begint er op te lijken dat deze digitale honger niet meer is te stillen, dit is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.

mvg, Frans

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:14
Ja, waar anders op, de oude methodiek werkte prima, maar goed als u het allemaal in orde vindt dan wens ik u daar heel veel succes mee.
Met name de overheid wil mee en meer zaken via de smartphone regelen en de meeste schaapjes volgen wel zonder de consequenties te overzien.
Hoppa, daar heb de wappenterm alweer :roll:

Het gebruik van de app in makkelijk, veilig, snel, en voor verreweg het overgrote deel van de bevolking mogelijk. Waarom zou je dat dan niet doen?

Tenzij je natuurlijk zo wakker bent dat je alleen maar in complotten denkt...
Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:30
De digitale honger van de overheid is naar mijn mening al ontstaan tijdens de corona periode met de QR code plicht, het begint er op te lijken dat deze digitale honger niet meer is te stillen, dit is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.
Onzin. Zoals je zelf al weet, is deze wet al in 2018 (!) aangenomen...

Ik zou zeggen: kijk eens wat objectiever naar de zaken, scheelt een hoop stress.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Methusalah »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:03
Moneyman schreef:
03 aug 2023 14:21
Compliment voor de heldere en duidelijke communicatie vanuit de RDI. Kunnen veel overheidsorganen een puntje aan zuigen.

De invoering van de Wet Digitale Overheid vind ik overigens prima.
Prima dat u de wet digitale overheid prima vindt dat is uw mening die ik respecteer, maar er zijn ook mensen dit niet willen of niet het niet kunnen. Er is ook geen uitgesproken toegevoegde waarde aan het gebruik van deze app.

mvg, Frans

Je heb toch ook een computer nodig? Je hebt toch ook stroom nodig? Er zijn wel meer zaken in dit proces die onontbeerlijk zijn en weg kunnen vallen of stuk kunnen gaan (single points of failure). Daar heb je geen probleem mee. Maar als er een app nodig is doe je moeilijk. Zie je hoe hypocriet dat argument eigenlijk is?

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door witte angora »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:06
Nijogeth schreef:
03 aug 2023 14:14
Persoonlijk vind ik het wel kwalijk dat de sms verificatie eraf moet. Dat is in mijn ogen een hele goede.
Volledig met u eens.

mvg, Frans
+1. Ik heb, de vaste forummers weten dat, nog niet eens zo heel lang zo'n snertphone. Niet omdat ik het wilde, maar omdat ik me realiseerde dat er een moment komt dat je niet meer zonder kunt. Nu kan ik er nog mee leren omgaan, over een jaar of 10 zit dat er echt niet meer in. Dat iemand er niet mee om kan gaan, daar wordt niet naar gevraagd. Ja, dan moet je maar naar de bibliotheek voor hulp. Compleet van de zotte. Vroeger was niet alles beter, maar het was wel een stuk overzichtelijker, en tot op hoge leeftijd kon je het meeste zelf wel.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: DIGID app verplicht bij sommige overheden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Frans_schw schreef:
03 aug 2023 16:30
Dank voor uw antwoord,
Mijn bezwaar is, dat er momenteel alles via smartphones moet worden geregeld, iets waar ik geen controle meer over heb. Het simpele feit dat de overheid bepaald dat alles via een telefoon moet worden gereld zit mij dwars, ik heb daar geen goed gevoel bij. Daarbij komt nog het feit dat mensen die bv geen telefoon hebben nu gaan vastlopen er geen alternatief is en er dus wederom weer wordt gewerkt aan een tweedeling in onze maatschappij.
Of gaat deze zelfde overheid iedereen van een telefoon voorzien??
De digitale honger van de overheid is naar mijn mening al ontstaan tijdens de corona periode met de QR code plicht, het begint er op te lijken dat deze digitale honger niet meer is te stillen, dit is naar mijn mening geen goede ontwikkeling.
Echt iets regelen kan niet via de DigiD-app, het is uitsluitend een middel om in te loggen bij de website of app van een instantie. Met digitale honger heeft het mijns inziens weinig te maken, met corona nog veel minder. Dat ik met slechts één app kan inloggen bij tal van officiële instanties vind ik juist heel handig.

Plaats reactie