Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
geert10
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2023 00:20

Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door geert10 »

Zijn er mensen die ook een verdubbeling hebben gehad van de energieprijs bij europarcs zonder vooraf informatie hierover?
Dit met terug werkende kracht van 6 maanden.
Dus van december 2022 tot eind mei 2023.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die gereageerd hebben op deze verhoging en hoe en of er een reactie is gekomen.
Of dat ze als makke schapen maar betaald hebben.
Ik heb als verhuurder wel gereageerd maar nog niks gehoord.

Gerard.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Was dat de eerste prijsverhoging sinds maanden/jaren?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een forse prijsverhoging voor energie zal op zichzelf natuurlijk geen verrassing zijn voor wie de afgelopen anderhalf jaar niet onder een steen geleefd heeft.

Wat waarschijnlijk niet mag, is het doorvoeren van een prijsverhoging met terugwerkende kracht. Immers kan de klant niet meer van de afname afzien als hij het product of de dienst die al geleverd is niet meer zou willen afnemen voor de hogere prijs.

Wat wel mogelijk is, is dat er in bijvoorbeeld november of december een soort jaarvergadering is geweest tussen parkbeheer en de eigenaren-belangenvereniging of bewoners vertegenwoordiging waarvan iedereen de notulen heeft ontvangen, maar die niet door iedereen grondig gelezen zijn. Als in die notulen staat/stond dat de prijs per december verhoogd zou worden, dan is de prijsverhoging waarschijnlijk wel tijdig en juridisch op de juiste wijze gecommuniceerd. Maar worden de mensen die de documenten niet gelezen hebben daar pas bij de afrekening mee geconfronteerd.
Hetzelfde geldt wanneer eind vorig jaar een nieuw tarievenblad naar alle eigenaren van de huisjes is gemaild, wat wellicht bij sommigen ongeopend in de prullenbak beland of wat in sommige gevallen in de spam box terecht is gekomen.

Samengevat: prijsverhoging met terugwerkende kracht mag in principe niet. Maar misschien heeft u gewoon de eerdere communicatie hierover gemist en dan is de prijsverhoging wél toegestaan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door 16again »

geert10 schreef:
18 jul 2023 00:27
Zijn er mensen die ook een verdubbeling hebben gehad van de energieprijs bij europarcs zonder vooraf informatie hierover?
Dit met terug werkende kracht van 6 maanden.
Dus van december 2022 tot eind mei 2023.
Natuurlijk kan dat niet achteraf. Ook zeer opmerkelijk, in genoemde periode zijn de prijzen alleen maar gedaald.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door witte angora »

geert10 schreef:
18 jul 2023 00:27
Dit met terug werkende kracht van 6 maanden.
Dus van december 2022 tot eind mei 2023.
Wat bedoel je precies met terugwerkende kracht? Is er hier sprake van een jaarafrekening of zo, en zijn in december de prijzen verhoogd, maar is je voorschot niet aangepast? Je hebt het er over dat je niet op de hoogte was. Is er echt geen informatie verstuurd, of heb je het domweg niet gelezen?

geert10
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jul 2023 00:20

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door geert10 »

Bedankt voor de reacties
Er is een soort bve op de parken, Hier is in die periode afgesproken dat de prijs niet verhoogd zou worden. Staat in de notulen, Europarcs zegt nu dit is een menselijke fout geweest, die afspraak had nooit gemaakt mogen worden.
De energie wordt 2 keer per jaar afgerekend in mei tot november en november tot mei.
Er is echt geen informatie verstuurd en ik heb domweg alles gelezen wat hier binnen komt,Ik heb regelmatig contact met leden van de BVE als ik op het park ben en ook gevraagd hoe het ging met de energie.
In mei is de meter opgenomen dan volgt de rekening eind juni. Deze keer dus out off the blue het dubbele tarief voor gas en stroom.
Waar ik bang voor ben dat de energie voorziening op de parken een verdien model gaat worden.
Het blijkt dat een park kan vragen wat ze willen.
Tot zover de antwoorden op wat vragen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door witte angora »

geert10 schreef:
19 jul 2023 00:09
Er is een soort bve op de parken, Hier is in die periode afgesproken dat de prijs niet verhoogd zou worden. Staat in de notulen, Europarcs zegt nu dit is een menselijke fout geweest, die afspraak had nooit gemaakt mogen worden.
Duidelijk. Europarcs moet simpelweg de nota die ze krijgt doorberekenen aan de eigenaren van de huisjes. Dan kunnen de eigenaren via de VVE wel anders willen beslissen, maar dat gaat het niet worden. De energieleverancier bepaalt de prijzen, niet de klant. Met een verdienmodel voor Europarcs heeft dit niks te maken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door 16again »

Normaal worden voorschotten aangepast aan fluctuerende prijzen van electra en gas. (per kWh en kuub)
Prijswijzigingen van de kWh en kuub tarieven dienen minimaal een maand van tevoren te worden doorgegeven, waarom is dat niet gecommuniceerd van Europarcs naar de mensen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
19 jul 2023 08:04
geert10 schreef:
19 jul 2023 00:09
Er is een soort bve op de parken, Hier is in die periode afgesproken dat de prijs niet verhoogd zou worden. Staat in de notulen, Europarcs zegt nu dit is een menselijke fout geweest, die afspraak had nooit gemaakt mogen worden.
Duidelijk. Europarcs moet simpelweg de nota die ze krijgt doorberekenen aan de eigenaren van de huisjes. Dan kunnen de eigenaren via de VVE wel anders willen beslissen, maar dat gaat het niet worden. De energieleverancier bepaalt de prijzen, niet de klant. Met een verdienmodel voor Europarcs heeft dit niks te maken.
Ik zie niet in waarom dat zou moeten. Als Europarcs een fout heeft gemaakt, en door een fout verzuimd heeft de overeenkomsten zo in te kleden dat ze deze verhoging door kunnen belasten, dan lijkt mij dat voor hun rekening te komen.

Ik zie geen grondslag voor het achteraf met terugwerkende kracht i rekening mogen brengen van hogere tarieven.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Ik weet niet op welk park TS een kavel bezit maar ik denk dat elk park soortgelijke afspraken heeft met woning bezitters heeft
zoals op Resort de Achterhoek :
https://www.bveresortachterhoek.nl/

Energieaansluiting :
https://www.bveresortachterhoek.nl/wone ... ansluiting

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energie prijs Europarcs verdubbeld.

Ongelezen bericht door 16again »

Alex van Kampen schreef:
20 jul 2023 00:31
Ik weet niet op welk park TS een kavel bezit maar ik denk dat elk park soortgelijke afspraken heeft met woning bezitters heeft
zoals op Resort de Achterhoek :
https://www.bveresortachterhoek.nl/

Energieaansluiting :
https://www.bveresortachterhoek.nl/wone ... ansluiting
Daar valt niet te lezen, dat achteraf de kwh/kuub tarieven aangepast mogen worden.

Plaats reactie