Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door witte angora »

[email protected] schreef:
24 jul 2023 14:40
Hangen een boiler van 80 liter op voor een alleenstaande!
Ik wil niet veel zeggen, maar een gemiddelde douchebeurt met een 'gewone' douchekop kost al gauw een liter of 60, met uitschieters naar bijna 80 liter per keer. En dan wil je direct daarna ook nog de afwas kunnen doen, of de keukenvloer dweilen of zo.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvu ... -de-douche

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
24 jul 2023 15:26
Ik wil niet veel zeggen, maar een gemiddelde douchebeurt met een 'gewone' douchekop kost al gauw een liter of 60
Watertemperatuur van een boiler is 60 a 70 graden, dus voor een douchebeurt moet je fors veel koud water bijmengen, dus je 60 liters komen niet allemaal uit de boiler.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
24 jul 2023 15:26
Ik wil niet veel zeggen, maar een gemiddelde douchebeurt met een 'gewone' douchekop kost al gauw een liter of 60, met uitschieters naar bijna 80 liter per keer. En dan wil je direct daarna ook nog de afwas kunnen doen, of de keukenvloer dweilen of zo.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvu ... -de-douche
Interessant artikel! Mooi instituut toch, het CBS, dat het ook dit soort zaken zo gedetailleerd onderzoekt.

Met een boiler van 80 liter op 75 graden beschik je over 160 liter van 37,5 graden. Dan kun je dus lekker lang douchen.
Als de boilertemperatuur wat lager staat, op 65 graden bv, dan heb je een kleine 140 liter op douchtemperatuur beschikbaar. Voor een douchebeurt van 50 liter op 37,5 graden verbruik je dan ongeveer 29 liter heet water uit de boiler.

Voor een alleenstaande (van welke leeftijd ook) is een 80-literboiler wel ruim bemeten, maar in een woning ga je natuurlijk niet bij elke verandering in het aantal bewoners een andere boiler ophangen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk eerlijk gezegd dat maar zeer weinig woningen geschikt zijn voor maximaal 1 persoon. Dan kom je toch al gauw bij de tiny houses uit, en die zijn er niet zoveel. De meeste woningen zijn gebouwd om op zijn minst twee mensen te huisvesten. Dat steeds meer mensen alleen komen te staan, daar kunnen noch die woningen, noch die boilers, noch Eneco wat aan doen denk ik. Naja, alternatief is kleiner bouwen, woningen geschikt voor 1 persoon. Maar als die ene persoon een relatie krijgt wordt dat toch ook weer een verhuizing.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
24 jul 2023 16:01
Met een boiler van 80 liter op 75 graden beschik je over 160 liter van 37,5 graden.
Mooi getallenvoorbeeld. Maar volgens mij alleen juist als de koudwatertemperatuur 0 graden is.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
24 jul 2023 16:35
Erthanax schreef:
24 jul 2023 16:01
Met een boiler van 80 liter op 75 graden beschik je over 160 liter van 37,5 graden.
Mooi getallenvoorbeeld. Maar volgens mij alleen juist als de koudwatertemperatuur 0 graden is.
Daarin heeft u volkomen gelijk; een domme fout. Als het leidingwater 20 graden is, wordt het nog gunstiger. De berekening is dan iets ingewikkelder:
Als V het volume bijgemengd koud water van 20 graden is, wordt het sommetje:
80x75 + Vx20 = (80+V) x 37,5
Brugklaswiskunde, maar ik ben te lui om pen en papier erbij te pakken :wink:

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Eneco beweert dat er sinds 2019 geen meterstanden zijn doorgegeven en als dat klopt worden de meterstanden jaarlijks geschat op het voorafgaande gemiddelde verbruik.
Eens in de zoveel jaar wordt de meterstand door de netbeheerder gecontroleerd en de eindstand wordt ook aan de energieleverancier doorgegeven.
Als er in al die jaren een te laag voorschot is betaald wordt het eindbedrag in één keer in rekening gebracht en dat is wel even schrikken maar bijna alle energieleveranciers bieden betaling in termijnen aan.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat betreft de boiler discussie:

In mijn ervaring is een 50-liter boiler voor één persoon ruim voldoende met de temperatuur op de laagste stand (60 graden). Met de instelling op 80 graden is een boiler van 50 liter nét voldoende voor twee personen. Je moet dan als je beide direct na elkaar een volledige douchebeurt neemt inclusief haren wassen wel aardig opschieten, of degene die als tweede gaat douchen staat nog met shampoo in de haren als het warme water op is.

Vanuit comfort oogpunt is bij huurwoningen de keuze om standaard een 80-liter boiler op te hangen best begrijpelijk. Want tenzij het om echt kleine appartementen of studio's gaat, zal een woning met één slaapkamer al snel bestempeld worden als een "woning geschikt voor 2 personen" en moet de warmwater voorziening daar dus ook op afgestemd zijn.

En 80 liter elektrische boiler is voor 2 a 3 personen geschikt. Vanaf 4 personen kom je volgens Daalderop uit bij de grootste boiler uit het assortiment voor woningen, die is 120 liter.

Bij warmtepomp boilers ligt het anders. De basis temperatuur van de boiler is dan maar 45 a 50 graden (met één ker per week een verhoging om legionella tegen te gaan). Doordat je warm water dan minder heet is, meng je ook veel minder koud water bij om op een douche-temperatuur van 38 graden te komen. Je hebt dan voor een normale douche zo'n 70-80 liter per persoon nodig om zonder zorgen over een lege boiler en koude douche allemaal achter elkaar te kunnen douchen. Als er een regendouche in huis is zelfs nog meer.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door moederslink »

Nv/dDoorn schreef:
22 jul 2023 19:41
Eneco beweert dat mijn moeder van 73 jaar in 1 jaar tijd 6000 kw heeft verbruikt alleen met elektriciteit. Savonds 2 lampjes aan en magnetron verbruik. Gas verbruikt zij niet, omdat zij blokverwarming heeft. Ben al vanaf 20 juni bezig met een correctie nota. 1 vrouw kan niet voor meer dan 700 per maand aan electriciteit verbruiken. Er wordt ook beweert dat er vanaf 2019 geen meterstanden zijn door gegeven. Dit is onjuist en met bewijs . Desondanks komt er nog steeds geen juiste correctie nota. En verwachten ze dat zij in augustus bijna 3000! euro gaat betalen. Woedend ben ik. Iemand advies?
Heeft u nog werkelijk het bewijs van alle meterstanden van de afgelopen 4 jaar?

Zijn er ook geen jaarafrekeningen geweest??
Of is dit misschien een afrekening vd afgelopen 4 jaar?
1500KwH per jaar is niet heel gek natuurlijk voor een alleenstaande.

Afgelopen winter : géén elektrische deken of extra kacheltje gebruikt?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als een verbruik geschat is, staat er een sterretje achter dat verbruik.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Eneco rekent torenhoog tarief aan electriciteit voor 73 jarige

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

moederslink schreef:
24 jul 2023 23:02
Afgelopen winter : géén elektrische deken of extra kacheltje gebruikt?
Of misschien wel iedere avond voor het slapen gaan een warm kruikje mee naar bed?
Allemaal heel duuuur...

Plaats reactie