Ervaringen met Catawiki

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door juliomariner »

Gelukkig vond Radar de bewuste opmerking ook ongepast.

R Jansen
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2023 14:47

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door R Jansen »

Zeer slechte ervaring.

Mijn schilderij van Th v Wissen wilde ik verkopen tegen een minimale waarde van 300 euro omdat er een zeldzame antieke dure vergulde lijst omheen zat. Dit werd door catawiki keer op keer tegen gehouden, ik werd gedwongen het min. Bedrag op 125 te zetten.

Uiteindelijk werd mijn schilderij geplaats in betaalbare kunst terwijl het een Hollandse meester is en een antiek schilderij is. Het werd ook maar een week aangeboden en werd slecht gepromoot. Natuurlijk werd het opgekocht tegen het laagste bedrag door een CEO die in hun persoonlijke netwerken zit. Dit is zelfverrijking onder hun netwerken. Ze zullen daar waarschijnlijk achterom weer op andere manier manier iets mee verdienen (misschien speciale abbonementen?).

Echter de verzendkosten voor dit kwetsbare antieke schilderij uit 1911 waren maar 15 euro, dus de persoon heeft een schilderij van minimaal 400 euro voor 150 euro minus veilingkosten gekocht en 15 euro voor verzendkosten betaald.

Ik denk dat iedere simpele ziel wel door heeft wat zich hier afspeelt.

Dit was mijn eerste en laatste ervaring met catawiki.

Ik heb de CEO ingelicht over mijn conclaaf met catawiki en die heeft daarna gelukkig zijn koop ingetrokken, hij wou niet dat ik mij opgelicht voelde. Die ging er trouwens ook wel snel met de staart tussen de benen vandoor, wat ik ook erge vreemd vond.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door juliomariner »

U doet hier nog al boute beschuldigingen. Wie is die CEO? Hoe weet u dat hij in het "persoonlijke netwerk" van Catawiki zit?
Voor u hier mee komt: nee ik werk niet voor Catawiki, ik heb geen inlog en heb er nog nooit wat gekocht of verkocht.
Als ik op kunstveiling.nl kijk zit er 1 van deze kunstenaar bij tussen de 1000 en 3000 euro, een aantal tussen 100 x 300 euro en de rest onder 100 euro.
Misschien is het bedrag waar uw schilderij voor verkocht is wel een heel reeele prijs.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door kuklos »

R Jansen schreef:
20 jun 2023 14:49
Natuurlijk werd het opgekocht tegen het laagste bedrag door een CEO die in hun persoonlijke netwerken zit. Dit is zelfverrijking onder hun netwerken.
Dit is een zware beschuldiging. Die je onvoldoende hard maakt.

Jeroen-70
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2023 14:41

Re: Ervaringen met Catawiki

Ongelezen bericht door Jeroen-70 »

Over de kwaliteit van de veilingmeesters is hier al veel gezegd. Ik wil het echter hebben over de verzending, de risico’s ervan voor verkopers, en de manier waarop Catawiki koper EN verkoper dubbel of zelfs driedubbel laten betalen voor verzekerde zending. Daar heb ik hier nog niet veel over gelezen.

De afgelopen tijd heb ik 10 kavels laten veilen, en ze met gebruikmaking van de “slimme verzending” methode van Catawiki verstuurd. Die service werkt als volgt: ik geef als verkoper van een kavel vooraf aan welke pakketdienst ik wil gebruiken. Er is keuze tussen PostNL, DHL en/of DPD. De koper betaalt het bedrag incl. verzendkosten aan Catawiki. Catawiki stuurt mij alleen het verzendlabel door. En nadat de zending geleverd is krijg ik de opbrengst van het object door Catawiki uitgekeerd (natuurlijk met aftrek van 15.1%). Deze verzendlabels zijn goedkoper voor een koper dan wanneer ik zelf voor verzending zou zorgen. Dat ziet er dus op het 1e gezicht goed uit. Maar nu komt het:

De koper betaalt bij het label automatisch al voor verzekerde verzending. (PostNL en DPD verzekeren een pakketje voor ongeveer 500 Euro; dat geldt overigens niet voor DHL). Extra verzekeren is niet nodig. Komt de zending niet over, dan kan de verkopende partij het verloren pakket bij PostNL of DPD melden, het verzekeringsgeld krijgen om zijn eigen verlies goed te maken, en de koper zijn geld terug te geven.

Catawiki staat op het standpunt dat de verzender zelf verantwoordelijk is voor de verzending en het evt. verlies daarvan, daar staan zij buiten. Zij incasseren en beheren alleen het geld van de koper totdat de verkoper heeft geleverd. Dus als er iets met een pakket gebeurt ben ik als verkoper aan zet. Dus, toen 1 van mijn pakketjes zoek bleek te zijn meldde ik dat bij DPD. Na een paar dagen kreeg ik als antwoord: “Omdat sendcloud ervoor heeft gekozen om verzend/ontvangst problemen zelf op te lossen voor haar klanten. Daarom wil ik je verzoeken om je probleem te melden bij de servicedesk van Sendcloud. Sendcloud pakt het dan verder voor je op en zal contact met je onderhouden gedurende het onderzoek.”

Sendcloud?? Ik heb even gegoogled. Een bedrijf dat verzendlabels voor webshops regelt en kennelijk door Catawiki in de arm is genomen. Ik ben als particulier echter geen klant bij Sendcloud. Dat is Catawiki. Dus bij wie moet ik nu wezen om mijn verloren pakket vergoed te krijgen? Catawiki vindt dat IK als verkoper ervoor verantwoordelijk ben dat de koper zijn zending krijgt en houdt mijn geld achter als de zending zoek raakt. Als ik zo’n verloren zending meld bij DPD dan sturen zij me door naar Sendcloud. Die ziet mij echter niet als hun klant want dat is Catawiki. En Catawiki vindt dat ik het zelf maar moet oplossen want ik ben de verkoper en dus verantwoordelijk voor de verzending . En zo is het kringetje rond en sta ik met lege handen.

Ondertussen houdt Catawiki het geld van de koper, want ik heb niet geleverd. Met de verzendverzekering van de koper kan Catawiki bij PostNL/DPD of Sendcloud het geld nogmaals terugkrijgen om de koper terug te betalen. Het geld dat de koper al aan Catawiki betaald had kunnen ze dan zelf houden. Conclusie: Catawiki krijgt de opbrengst voor een object dat van mij was en verloren gegaan is de post.

En het is zelfs nog erger dan dat. Want de koper betaalde ook al apart 3 euro “kopersbescherming” bij een kavel. Terwijl de koper daarnaast al verzekerd is. Waarom moet de koper 3 euro betalen aan Catawiki voor een verzekering waarvoor hij/zij ook al apart betaalt?

Ik als verkoper had mijn geld alleen maar teruggekregen van Catawiki als ik daarvoor vooraf bij hen ook nog een aparte verliesverzekering had afgesloten, voor 1% van de verkoopkosten. Ja u leest het goed, de 3e verzekering voor hetzelfde kavel. Catawiki noemt het “de slimme verzendverzekering”. Ik noem het anders.

Concluderend: de koper betaalt dubbel voor verzekering (verzekering van de zending + 3 euro “kopersbescherming” van Catawiki). De verkoper betaalt ook nog eens 1% van de verkoopkosten aan Catawiki om zijn eigen risico af te dekken. Catawiki verdient dus sowieso 3 euro aan ieder kavel waar werkelijk geen enkele prestatie tegenover staat, plus 1% extra van de verkoper. Risico voor hen is 0%. En als de zending verloren gaat bestelen ze de verkoper door het geld van de koper in eigen zak te houden.

Met mijn pakketje is het uiteindelijk gelukkig goed gekomen. Maar ooit nog iets veilen via Catawiki doe ik niet meer. Hoe makkelijk het verkoopproces ook is als e.e.a. goed verloopt. Als de zending misloopt is de verkoper de sigaar. Catawiki niet. Aan een geleverd kavel verdient Catawiki 24% plus 3 euro. En als het kavel kwijtraakt verdienen ze 109% van de kavelopbrengst + 3 euro. Misschien is dat waarom ze zo weinig behulpzaam waren om mij te helpen met het verloren (gewaande) pakket?

Plaats reactie