Fout bij taxatie WOZ waarde

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
KeesC
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2007 21:13

Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door KeesC »

Dit jaar wederom bezwaar gemaakt tegen de woz waarde.
Dit keer ben ik in het gelijkgesteld en is de waarde van € 440.000 gedaald naar € 403.000.
De reden van de aanpassing van de taxatie kwam opmerkelijk genoeg van Sabewa Zeeland zelf!
Volgens Sabewa Zeeland was mijn woning namelijk ten onrechte als vrijstaande woning aangemerkt in plaats van geschakelde woning en daarom is de woning met verkeerde woningen vergeleken.
Dit blijkt volgens Sabewa Zeeland al sinds 2016(!) fout te zijn.
De buurman heeft toen een overkapping geplaatst en aan mijn garage vastgemaakt.
Volgens Sabewa Zeeland kan ik over de voorgaande jaren geen bezwaar meer maken. Dit heb ik wel altijd gedaan, maar blijkbaar met de verkeerde argumenten.
Dit voelt zeer onrechtvaardig.
Heeft iemand dezelfde ervaring en of tips?

BL2
Berichten: 4855
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door BL2 »

Maar als je bezwaar WOZ maakt kijk je toch eerst naar de referentie woningen, waren die gelijkwaardig, waren die vrijstaand ?

Off topic, buurman heeft toch wel toestemming gevraagd om iets aan je eigendom te bevestigen ?

KeesC
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2007 21:13

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door KeesC »

Ik heb de woning als vrijstaande woning gekocht. In dat opzicht klopte de aanslag in mijn ogen. Toen de buurman de overkapping plaatste was dat alleen maar een gegeven en heb ik er niet bij stilgestaan dat dit voor de woz anders was.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 mei 2023 10:55
Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.
De WOZ-waarde, niet de waarde :wink:

rwolters
Berichten: 1598
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
16 mei 2023 11:30
witte angora schreef:
16 mei 2023 10:55
Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.
De WOZ-waarde, niet de waarde :wink:
Er zit meestal wel een verband tussen WOZ en verkoopwaarde. Weliswaar niet hetzelfde bedrag maar als de WOZ omhoog of omlaag gaat geldt dat in meer of mindere mate ook voor de verkoopwaarde.

Seinhuis
Berichten: 2379
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het klopt dat u voor de afgelopen jaren geen bezwaar kunt maken. Het termijn van 6 weken na dagtekening van de brief is natuurlijk allang verstreken.

witte angora
Berichten: 30894
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
16 mei 2023 11:30
witte angora schreef:
16 mei 2023 10:55
Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.
De WOZ-waarde, niet de waarde :wink:
Toch wel. Een woning die als vrijstaand verkocht wordt, levert meer op als een geschakelde woning. Sowieso zou ik als koper mijn bedenkingen hebben bij deze constructie, maar om nou met de buurman in gesprek te moeten gaan?

Moneyman
Berichten: 30208
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 mei 2023 21:50
Moneyman schreef:
16 mei 2023 11:30
witte angora schreef:
16 mei 2023 10:55
Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.
De WOZ-waarde, niet de waarde :wink:
Toch wel. Een woning die als vrijstaand verkocht wordt, levert meer op als een geschakelde woning.
Maar dat de woz uitgaat van geschakelde woningen, wil natuurlijk niet zeggen datje ‘m ook zo moet verkopen.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door alfatrion »

KeesC schreef:
15 mei 2023 22:18
Volgens Sabewa Zeeland kan ik over de voorgaande jaren geen bezwaar meer maken. Dit heb ik wel altijd gedaan, maar blijkbaar met de verkeerde argumenten.
Dit voelt zeer onrechtvaardig.
Heeft iemand dezelfde ervaring en of tips?
Vraag ze om de WOZ waarde ambtshalve aan te passen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

alfatrion schreef:
16 mei 2023 23:43
KeesC schreef:
15 mei 2023 22:18
Volgens Sabewa Zeeland kan ik over de voorgaande jaren geen bezwaar meer maken. Dit heb ik wel altijd gedaan, maar blijkbaar met de verkeerde argumenten.
Dit voelt zeer onrechtvaardig.
Heeft iemand dezelfde ervaring en of tips?
Vraag ze om de WOZ waarde ambtshalve aan te passen.
Voor een ambtshalve vermindering geldt een drempel van 20%. Zo te zien wordt die drempel niet gehaald.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wie er niet om vraagt zal het niet krijgen. Wanneer de WOZ waarde minimaal 20% lager ligt, dan moet de ambtenaar de WOZ waarde ambtshalve verminderen. Er staat in het uitvoeringsbesluit niets dat de ambtenaar verbied om om de WOZ waarde ambtshalve verminderen als de waarde hoger ligt. Ik zou het gewoon proberen. Nee heb je en ja kun je krijgen.

KeesC
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2007 21:13

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door KeesC »

Ik heb om een ambtshalve toetsing over de afgelopen 5 jaar gevraagd. Hierop geen enkele reactie meer ontvangen.

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Eerde »

KeesC schreef:
16 mei 2023 07:47
Ik heb de woning als vrijstaande woning gekocht. In dat opzicht klopte de aanslag in mijn ogen. Toen de buurman de overkapping plaatste was dat alleen maar een gegeven en heb ik er niet bij stilgestaan dat dit voor de woz anders was.
Maar je vrijstaande woning wordt echt géén geschakelde woning omdat de buurman een schroefje in je garage mocht doen voor zijn overkapping.
20% van NL zou dus een lagere WOZ kunnen fabriceren !

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Eerde »

rwolters schreef:
16 mei 2023 19:05
Moneyman schreef:
16 mei 2023 11:30
witte angora schreef:
16 mei 2023 10:55
Dus in feite is de waarde van je woning flink gekelderd, omdat het geen vrijstaande woning meer is, maar een geschakelde woning. Fijn, zo'n buurman.
De WOZ-waarde, niet de waarde :wink:
Er zit meestal wel een verband tussen WOZ en verkoopwaarde. Weliswaar niet hetzelfde bedrag maar als de WOZ omhoog of omlaag gaat geldt dat in meer of mindere mate ook voor de verkoopwaarde.
WOZ waarde is zeker gekoppeld aan de verkoopwaarden van vergelijkbare woningen in de buurt, maar is wel altijd van 1 januari het jaar ervoor !

Eerde
Berichten: 76
Lid geworden op: 07 sep 2007 15:08

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door Eerde »

Seinhuis schreef:
16 mei 2023 21:21
Het klopt dat u voor de afgelopen jaren geen bezwaar kunt maken. Het termijn van 6 weken na dagtekening van de brief is natuurlijk allang verstreken.
Wel als de fout bij de gemeente ligt en je daar geen zicht op had.
Je kan géén bezwaar maken tegen iets dat je niet kan weten.

Zelf vind ik die spijker of schroef van de buurman z'n overkapping aan de garage géén reden om het huis van vrijstaand naar geschakeld te 'downgraden'.

Daarnaast valt het mij altijd op dat de WOZ waarde zo belangrijk wordt gevonden terwijl de OGB een factor van die WOZ waarde is.
Dus je WOZ waarde kan zakken (2008-2015) maar de OGB stijgen omdat de gemeente meer geld nodig heeft !!

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door alfatrion »

KeesC schreef:
17 mei 2023 19:55
Ik heb om een ambtshalve toetsing over de afgelopen 5 jaar gevraagd. Hierop geen enkele reactie meer ontvangen.
Stuur een ingebrekestelling. Er moet een dwangson worden betaald na twee weken.

KeesC
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2007 21:13

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door KeesC »

Geldt dat ook voor Sabewa?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

alfatrion schreef:
20 mei 2023 18:08
KeesC schreef:
17 mei 2023 19:55
Ik heb om een ambtshalve toetsing over de afgelopen 5 jaar gevraagd. Hierop geen enkele reactie meer ontvangen.
Stuur een ingebrekestelling. Er moet een dwangson worden betaald na twee weken.
Maar Sabewa heeft een redelijke termijn (lees 8 weken) om op het verzoek te reageren. Het lijkt mij dat die termijn nog niet is verstreken als het verzoek wordt gedaan na een uitspraak op een bezwaar van dit jaar.

KeesC
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 apr 2007 21:13

Re: Fout bij taxatie WOZ waarde

Ongelezen bericht door KeesC »

Ze hebben allang gerageerd op mijn bezwaar, wat ook is toegekend. Nu heb ik een vervolgvraag met het verzoek om een ambtshalve toetsing over de afgelopen 5 jaar. Hierop heb ik nog geen reactie ontvangen.

Plaats reactie