Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Radar »

In de uitzending van maandag 12 december is te zien hoe fraudeurs met een zakelijk account hun slag proberen te slaan.
Heb jij ervaring met fraudeurs op Marktplaats? Bijzondere trucs?

Deel je ervaring in dit topic.

Steiner
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2005 01:04

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Steiner »

alles boven 25 euro moet je gewoon niet op Marktplaats kopen

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door BL2 »

Steiner schreef:
12 dec 2022 19:56
alles boven 25 euro moet je gewoon niet op Marktplaats kopen
Wat een onzinnige reactie weer.

Vaak genoeg iets gekocht en verkocht via MP met een prijs vele malen meer. Ging tot nu altijd goed.
Maar MP zou best wat meer veiligheid mogen inbouwen, zie bv hoe de Zwitserse verkoopsite Ricardo dit aanpakt.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
13 dec 2022 01:25
Steiner schreef:
12 dec 2022 19:56
alles boven 25 euro moet je gewoon niet op Marktplaats kopen
Wat een onzinnige reactie weer.

Vaak genoeg iets gekocht en verkocht via MP met een prijs vele malen meer. Ging tot nu altijd goed.
Maar MP zou best wat meer veiligheid mogen inbouwen, zie bv hoe de Zwitserse verkoopsite Ricardo dit aanpakt.
Eens. Gewoon je gezond verstand gebruiken, dan kan je prima kopen en verkopen op Marktplaats. En inderdaad: het platform zou op veel fronten veiliger gemaakt kunnen worden.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Nevyn »

Koop en verkoop al sinds begin Marktplaats op deze site.
Nog nooit verkeerd gegaan.
Handelen met een gezond wantrouwen, goed lezen en verkoper even checken.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vroeger veel op MP gekocht. Nu staat het aantal betaalde advertenties mij zo tegen dat ik er bijna nooit meer koop.
Voor je een goed particulier aanbod vind ben je al 10 advertenties verder.
Als je in een bepaalde regio zo kt krijg je ook alle advertenties te zien: verstuurd ook naar.........
Als ik op marktplaats zit zoek ik de particuliere advertenties, voor bedrijven kijk ik wel op Google.

mevr Jane
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2021 13:42

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door mevr Jane »

fraude bestaat al heel lang via marktplaats. Artikelen die niet geleverd worden terwijl er is betaald. Hier hebben ze wat aan gedaan. Ik had een tijdje geleden iemand die iets kocht en mij een tikkie stuurde zodat hij kon betalen???Ik wees deze meneer daarop dat hij mij moest betalen, nooit meer wat gehoord. Ga er maar van uit als sommige gasten aan jou kunnen verdienen zullen zij het niet laten, wees alert!

frasto
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:03

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door frasto »

Pas op bij advertenties waar de aanbieder nog maar zeer kort een account heeft. Ook aanbieders zonder beoordelingen voorzichtig benaderen. Je kunt ook vragen of je kunt bellen dan hoor je vaak direkt: hier moet ik niet zijn.

Helpie
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2020 16:47

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Helpie »

Belachelijk dat dit zo makkelijk kan op marktplaats zonder feitelijke controle, het word tijd dat marktplaats dit in orde maakt en gegevens vrij geeft bij aantonen van oplichting.

jheeck
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2022 10:02

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door jheeck »

Helaas heeft deze uitzending de moderatie bij Marktplaats niet verbeterd, alleen vandaag al zijn er in deze rubriek 11 frauduleuze advertenties geplaatst, naar het zich laat aanzien door één en dezelfde oplichter. Ze zijn allemaal gemeld maar sommige blijven nog steeds urenlang staan.

Bianzi
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2022 21:48

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Bianzi »

Marktplaats hier al zo lang van op de hoogte, maar ze doen er maar weinig aan. Ook niet als je opgelicht bent en aangifte hebt gedaan.
Ze zeggen al zo lang dat ze oplichtingspraktijken aan gaan pakken. Oplichters gaan vrolijk onder een andere naam weer verder.
Het meeste gaat fout met apparatuur, spelconsoles en elektronica.
Ik doe ontzettend veel met Marktplaats, maar het is 2x misgegaan met een spelconsole en nog een keer wat, maar ondanks bewijs, screenshots, gegevens, e.d. heb je nog geen poot om op te staan. Geld was weg. Had ik gespaard voor de verjaardag van mijn zoon. En ja, geen taalfouten en iets wat maar op oplichting leek, een normale prijs ook nog.
Nee, als je gedupeerd bent, dan weet je niet wat de procedure is, via Marktplaats gaat dat via omwegen en je bent gewoon je geld kwijt, terwijl je gegevens en alles hebt en doorgeeft.

DezeGene
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2017 14:53

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door DezeGene »

op een dag krijgt mijn werkgever een brief van een deurwaarder die voor Marktplaats een maandbedrag moet innen voor het gebruik van een zakelijk account incl. de incasso kosten

Dit heeft mijn werkgever niet bij marktplaat maar er gaat ons wel een lichtje op.
Ruim een maand daarvoor werd hij gebeld door klanten of het klopte dat hij dure grasmaaiers en mobiele telefoons verkocht via marktplaats.
Dit was dus niet zo en we zijn gaan zoeken, vonden een link in die advertentie naar een site die delen van zijn bedrijfsnaam droeg.
waar KvK gegevens instonden die deels klopten en deels niet.
het heeft ons veel werk gekost om hiervan melding te maken bij diverse instanties waaronder ook de webhost van de frauduleuze nep site.

we hebben dus ook navraag gedaan bij marktplaats en hun wijze is heel simpel.
met wat gegevens en een email adres is je pro account zo klaar.
er wordt NIET door Marktplaat actief en preventief gecontroleerd, geen brief naar het adres van het 'bedrijf' waar het Kvk onder geregistreerd is ter controle of wat dan ook.
vooral snel dat account kunnen maken en op het web zetten is hun prio in dit.
dat later iemand anders een vordering van een deurwaarder krijgt en maar moet bewijzen dat hij/zij dit account niet aangemaakt heeft is dan voor marktplaats blijkbaar geen probleem, als zij hun geld maar krijgen.

wij hadden het geluk dat we alle gegevens nog hadden , en nog hebben, zoals screenshots van de website van de valse aanbieder en konden bewijzen dat wij geen account hadden aangemaakt.
maar naar mijn mening heeft Marktplaats ook een plicht om gegevens te checken VOORDAT een account actief wordt door diegenen op welke de naam van het KVK nummer staat, te benaderen of alles klopt.

ik meende dat als je je auto onafgesloten op de openbare weg neerzet, je een bekeuring kan ontvangen wegens uitlokking.
het faciliteren van deze frauduleuze handelingen zonder het proactief controleren van gegevens door marktplaats is in mijn optiek van eenzelfde orde en mag door de overheid wel worden aangepakt.

yelly
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2019 21:20

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door yelly »

De handelswiijze van Marktplaats is volgens model 'NskeD', dwz; ruim baan voor de aanpakker en échte ondernemer. Loat Goan – Blind. D.w.z. enkel 'zeer sumier' controleren, nalopen, uitzoeken en uiteindelijk (andersom) meewerken i.p.v. faciliteren als er absoluut geen andere uitweg meer mogelijk ofwel te vinden is. Als men deze handelswijze ook op (het eigen) internationale Ebay zou toepassen dan was het snel afgelopen met Ebay, in landen om ons heen wordt er n.l WEL gehandhaafd. Heeft u uw Bankrekening al gekoppeld aan/via Marktplaats ? Het is alvast voor u aangevinkt, net zo makkelijk ...

theresehenk
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2011 17:18

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door theresehenk »

Ik ben zelf al twee maal op gelicht kosten mijn samen €120 en MP deed er niks aan. En ik doe wel een verkopen
Bekijken hun advertenties nu staan er ook weer op die mijn oplichten omdat ze aan mijn hebben toe gegeven dat de advertentie niet klopt met Louis Vuitton tassen

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door PGros »

Marktplaats denk alleen aan geld verdienen en laat oplichters gewoon hun gang gaan tenzij iemand het meldt.
Op het camperforum (laatste bericht https://camperforum.nl/viewtopic.php?p=2223181#p2223181) zijn mensen bezig oplichters die campers te koop aanbieden te melden bij Marktplaats. Elke dag weer worden er gemeld en wordt de advertentie weggehaald.
Het aangeven bij Marktplaats hoe ze het zelf kunnen zien helpt niet, Marktplaats doet daar niet aan. Een melding bekijken ze en dan halen ze de advertentie weg, maar zelf kijken naar wat er geplaatst wordt doen ze niet. De oplichter heeft namelijk iedere keer een nieuw profiel aangemaakt en betaald een (dure) advertentie. En dat laatste is het gewoon het belangrijkste voor marktplaats.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door juliomariner »

theresehenk schreef:
19 dec 2022 11:43
Ik ben zelf al twee maal op gelicht kosten mijn samen €120 en MP deed er niks aan. En ik doe wel een verkopen
Bekijken hun advertenties nu staan er ook weer op die mijn oplichten omdat ze aan mijn hebben toe gegeven dat de advertentie niet klopt met Louis Vuitton tassen
Met alle respect, u verwacht toch niet dat u echte Vuitton tassen voor dat geld op marktplaats vind.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Moneyman »

theresehenk schreef:
19 dec 2022 11:43
Ik ben zelf al twee maal op gelicht kosten mijn samen €120 en MP deed er niks aan.
Terecht; in beginsel is dat een zaak tussen jou en je verkoper. Bedenk dat opgelicht worden ook betekend dat je je láát oplichten. Het eerste heb je weinig invloed op, het tweede wel.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zullen we het gewoon bij Marktplaats houden?

Mvhs
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2022 21:09

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Mvhs »

Ik ben 2x opgelicht bij Marktplaats. Laatste keer voor 60€, eerder voor 500€. Marktplaats is een vrijbrief voor oplichters. Voorbeeld: iets aangekocht met betaalverzoek, maar geen product ontvangen. Gereclameerd etc, haalt niets uit. Foto gemaakt vd advertentie vd verkoper en zelf advertentie geplaatst met als titel het product, en oplichter actief. Bovendien tegen betaling geplaatst, zodat de adv langer bovenaan blijft staan. Dit alles omdat ik zo pissed was. Maar…Marktplaats werkt niet mee.. inmiddels zijn er al 4 gedupeerden, met omschrijving “ product niet ontvangen”.

MartinGr
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 jan 2010 18:37

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door MartinGr »

Fraude door z.g. Bedrijfs-Accounts zijn maar een tipje van de ijsberg! Wat denk je van allerlei z.g. privé-accounts?

Zo vinden we regelmatig advertenties voor HF- zendapparatuur in de afdeling 'Telecommunicatie / zenders en Ontvangers'.
Melding maken van een verdachte adverteerder haalt niets uit, Marktplaats reageert nauwelijks tot niet op de meldingen van alerte kopers.

De foto's blijken dan meestal afkomstig van tweedehands-aanbieders in Duitsland en België, de verkoper woont vrijwel altijd in een uithoek van het land, de verkoper wil eigenlijk alleen verzenden, de verkoper reageert niet op bekijkverzoeken/afhaalverzoeken OF verkoper plaats het standaard tekstje dat hij liever in zee gaat met iemand die wil laten verzenden OF reageert afwerend wanneer de koper te dicht (minder dan 40 a 50km) bij 'verkoper/oplichter' woont...

Dus tja, Alert blijven, geen bezichtiging, dan geen zaken doen, NOOIT geld overmaken buiten marktplaats om enz.

Plaats reactie