Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zou niet weten wie ik zou moeten machtigen.
Je hebt het over een zus. Die kun je toch machtigen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
09 apr 2022 16:43
Tja, mijn dochter heeft twee keer op straat iemand die een hartaanval kreeg, gereanimeerd met mond op mond beademing en hartmassage en weer “tot leven gebracht”, tot de ambulance kwam.

Zij heeft echt niet eerst gekeken of die persoon een niet-reanimeren ketting omhad. Snel handelen was geboden.

Voor inzage moet toestemming gegeven worden
En voor mensen als je dochter ben ik dus 'als de dood'. Goed bedoeld allemaal, maar bij mensen die niet gereanimeerd willen worden, is dat een heel bewuste keuze. Een ambulancebroeder let daar wel op in ieder geval.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Weten wat iemand wil, daar schiet je zo weinig mee op als er bv een huis verkocht moet worden of een hypotheek overgesloten en de (mede)eigenaar geen handtekening kan zetten, omdat hij/zij wilsonbekwaam is. Dat kan komen door dementie, maar ook door hersenletsel door een beroerte, of door een (verkeers)ongeval. Een goed geformuleerde volmacht is dan handiger dan de gang naar de rechtbank om een bewindvoerder te laten aanstellen.

Als iemand overleden is kan "alles" altijd wel geregeld worden. Een levenstestament is vooral bedoeld voor de soms jarenlange periode dat de iemand nog leeft en gaat over veel meer dan wat "de dokter" wel of niet moet doen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2022 16:56
Ik zou niet weten wie ik zou moeten machtigen.
Je hebt het over een zus. Die kun je toch machtigen.
Laat maar zitten.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
09 apr 2022 17:12
Weten wat iemand wil, daar schiet je zo weinig mee op als er bv een huis verkocht moet worden of een hypotheek overgesloten en de (mede)eigenaar geen handtekening kan zetten, omdat hij/zij wilsonbekwaam is. Dat kan komen door dementie, maar ook door hersenletsel door een beroerte, of door een (verkeers)ongeval. Een goed geformuleerde volmacht is dan handiger dan de gang naar de rechtbank om een bewindvoerder te laten aanstellen.
Exact dat dus. Maar als de persoon in kwestie ook nog eens niks wil en de familie van alles roept zonder de (juridische) feiten goed te kennen, en eigenlijk ook niks wil, en zeker geen bewindvoerder, wordt het wel lastig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2022 17:01
En voor mensen als je dochter ben ik dus 'als de dood'. Goed bedoeld allemaal, maar bij mensen die niet gereanimeerd willen worden, is dat een heel bewuste keuze. Een ambulancebroeder let daar wel op in ieder geval.
[/quote]

Als zij niets gedaan had, waren ze zeker dood geweest, makkie voor die ambulance broeder.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja, en? Niet voor iedereen is kost wat kost zo lang mogelijk in leven blijven, een streven. 8 van de 10 zullen blij zijn met reanimatie, 2 niet. Een niet-reanimeren penning is rechtsgeldig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar goed, de vraag gaat over een levenstestament, dus we dwalen een beetje af.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kolibrie schreef:
09 apr 2022 16:09
Nijogeth schreef:
09 apr 2022 15:54
scontra schreef:
09 apr 2022 12:01
Is een levenstestament een echt noodzakelijk document welke je moet hebben, of kan je ook zonder ?
Dat ligt aan heel veel. In mijn geval weet ik dat mijn ouders en zusje het moeten afhandelen en die precies weten wat ik wil en dit samen met mijn vrienden zullen overleggen. Een levenstestament lijkt me in mijn geval niet nodig.

Als je er niet makkelijk over praat met de mensen die er toe doen of als je niet zeker weet of ze aan jouw wensen willen voldoen, dan lijkt het me inderdaad verstandig een levenstestament te maken.
U legt het probleem bij uw ouders en zus neer.
Een voorbeeld, het verkopen van een eigen woning als u wilsonbekwaam bent.
En die weten precies wat ik dan wil. We hebben daar een vrij identiek idee over.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u in een instelling opgenomen moet worden, kunnen zij niet voor u uw huis verkopen. Zullen ze naar de kantonrechter moeten.

Slechts als voorbeeld.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Uhm, dat is een goede. Eigenlijk nooit bij stil gestaan. De mondelinge en schriftelijke toestemming is dan natuurlijk niets waard zonder notaris.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nog iets om bij stil te staan, dan maar: men kan ook wilsonbekwaam worden door bv hersenletsel na een (verkeers)ongeval.

Als u zoekt op NAH of niet-aangeboren hersenletsel, vindt u bv deze pagina van de Hersenstichting. Niet elke vorm van NAH lijdt tot blijvende wilsonbekwaamheid, maar een zeldzaamheid is het niet.

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door DeetjeB »

Het is voor als je nog in leven bent, voor als je dood bent heb je een gewoon testament, of de wet geldt.
In een levenstestament kun je ook medische wensen, wensen voor de hond, wensen voor je sierraden etc vastleggen.
Maar het belangrijkste is de volmacht: wie mag voor jou dingen regelen en beslissingen nemen als je wel leeft, maar niet meer handelingsbekwaam bent, bijv. door dementie, coma etc. Als je geen levenstestament hebt waarin je een of meerdere personen een volmacht geeft voor bepaalde zaken, kunnen je nabestaanden niets. Mogen geen beslissingen nemen, mogen het huis of de auto niet verkopen, kunnen niet bij de bankrekeningen etc etc. Een kantonrechter zal dan over alles beslissen. En als je al dement bent zal de notaris geen levenstestament meer opmaken!
enne: een informatief gesprek met een notaris is meestal gratis.

johanleo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2010 12:27

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door johanleo »

Altijd doen! Erthanax geeft het goede voorbeeld! Zeer Prive : Fout!

Hier worden vele zaken door elkaar gehaald. Een levenstestament is een akte waarin mensen o.a. elkaar de bevoegdheid geven om bij ziekte en onbekwaamheid beslissingen over/voor de "patient" te nemen welke normaliter via de rechter moeten gebeuren. Je kunt met je partner of familieleden nog zoveel hebben afgesproken (misschien zelfs wel op papier gezet) maar er zijn stappen (bijvoorbeeld voor een arts, instelling of bank) die zonder het levenstestament alleen via de rechter genomen mogen worden. En dat -tijdrovende en ongemakkelijke traject - kun je met een levenstestament voorkomen.

Klein voorbeeldje: Partner krijgt ernstige vorm van dementie en moet worden opgenomen. Toch weigert "de patient" deze opname (of bijvoorbeeld gedwongen medicatie)en afspraken met wie dan ook (partner, kinderen, familie, wie dan ook !!!) ten spijt, deze verplichte opname (of bijvoorbeeld gedwongen medicatie) kan alleen via de rechter afgedwongen worden tenzij er een levenstestament is waarin dergelijke beslissingen zijn opgenomen. (tijdig bij volkomen bekwaamheid opgemaakt). Stel dat huis verkocht moet worden, gezonde partner heeft handtekening (toestemming) nodig van "weigerende onbekwame" partner .......grote ellende

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door witte angora »

johanleo schreef:
10 apr 2022 12:51
Partner krijgt ernstige vorm van dementie en moet worden opgenomen. Toch weigert "de patient" deze opname (of bijvoorbeeld gedwongen medicatie)en afspraken met wie dan ook (partner, kinderen, familie, wie dan ook !!!) ten spijt, deze verplichte opname (of bijvoorbeeld gedwongen medicatie) kan alleen via de rechter afgedwongen worden

[...]
Weet je dit zeker? Mij is verteld dat als er een noodzaak is, mijn vader gewoon naar de crisisopvang gaat, en van daar uit wordt hij ergens geplaatst waar hij beter op zijn plek is. Maar zonder tussenkomst van een rechter, want de woning gaat dan nogal een dingetje worden. En een beheerder of iets dergelijks is er dan ook nog niet.

Edit: hier info over een gedwongen opname en hoe het werkt. Vrij heftig, dat wel.

https://www.dementie.nl/omgaan-met-deme ... j-dementie

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door eigenmening »

ZeerPrivé schreef:
09 apr 2022 15:36
Toen mijn laatste ouder overleed, was er geen (levens)testament. Alle zaken zijn zonder problemen of gedoe afgehandeld door één van de kinderen.
Als je laatste ouder overlijdt is een levenstestament ook niet meer van toepassing.
En als er verder geen wrijving tussen de kinderen(of erger,aanhang) is, dan is een testament ná het overlijden van de eerste ouder ook niet echt nodig.

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door eigenmening »

bij vrienden van ons meegemaakt dat ouderlijk huis niet verkocht kon worden nadat laatste ouder dement was opgenomen in verzorgingstehuis. verkoop van huis was niet in belang van ouder, was de uitslag.
conclusie; jarenlang bezig geweest voordat het huis verkocht mócht worden.
Ook voor schenkingen geldt hetzelfde. mag alleen met toestemming van rechter.
Dus niet meer de spaarrekening afromen om eigen bijdrage verzorgingstehuis te verminderen.
Je kunt hier alles wat je wilt, en belangrijk, wannéér je wilt regelen.
Mijn vader heeft ons nu al een volmacht gegeven in zijn levenstestament. voordeel hiervan is dat er geen dokters een verklaring van dementie hoeft af te geven. Kunt een kind aanwijzen of bij belangrijke beslissingen akkoord van alle kinderen. Doe dit natuurlijk niet als er twijfel bij kinderen is.
Maar kunt hier ook reanimatie beleid beslissingsbevoegdheid te geven.
Hoe schrijnend is het als ouder in toestand van leven/dood is, zonder uitzicht en er is niks besloten.
Dus naar mijn mening, DOEN. afgezien van de éénmalige kosten bij notaris, heeft het alleen maar voordelen

eigenmening
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 jul 2021 16:56

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door eigenmening »

DeetjeB schreef:
10 apr 2022 12:15
Het is voor als je nog in leven bent, voor als je dood bent heb je een gewoon testament, of de wet geldt.
In een levenstestament kun je ook medische wensen, wensen voor de hond, wensen voor je sierraden etc vastleggen.
Maar het belangrijkste is de volmacht: wie mag voor jou dingen regelen en beslissingen nemen als je wel leeft, maar niet meer handelingsbekwaam bent, bijv. door dementie, coma etc. Als je geen levenstestament hebt waarin je een of meerdere personen een volmacht geeft voor bepaalde zaken, kunnen je nabestaanden niets. Mogen geen beslissingen nemen, mogen het huis of de auto niet verkopen, kunnen niet bij de bankrekeningen etc etc. Een kantonrechter zal dan over alles beslissen. En als je al dement bent zal de notaris geen levenstestament meer opmaken!
enne: een informatief gesprek met een notaris is meestal gratis.
sluit me volledig hierbij aan!

besseldekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2012 17:31

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door besseldekker »

Ook ik sluit mij bij Deetje aan. Toevoeging:

Ik ben blij dat ik mijn partner bij levenstestament gevolmachtigd heb. De kans dat ik ooit onder curatele word gesteld, zou mij zeer beangstigen, en die is nu geminimaliseerd. Ook mijn behandelwensen (mocht het zover komen) kunnen door mijn partner nu bij volmacht worden doorgegeven. Bovendien beschikken de relevante personen (artsen) bij voorbaat over een notarieel uittreksel, hetgeen hopelijk onduidelijkheden én gesteggel voorkomt.

Maar of een levenstestament absoluut noodzakelijk is? Dat lijkt me niet. Het is een veilig idee, net zoals een testament een veilig idee is: je hebt dan althans gedaan wat je kon.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe noodzakelijk is een levenstestament?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U staat dan natuurlijk wel onder curatele van uw partner. En hebt u dan alle medici een notarieel uittreksel gestuurd?

Gesloten