"Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
kuklos
Berichten: 9781
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
18 apr 2024 13:43
In de distributiecentra van de grote spelers is de werkdruk vaak ook zeer hoog en ook nog eens s nachts. Ik begrijp niet goed dat de organisatiegraad in de distributieketen zo laag is, want de vakbeweging zou hier echt wel wat kunnen betekenen, denk ik.
Volledig eens. Dit is een branche waarin vakbonden eens echt iets kunnen betekenen ten goede in plaats van altijd maar tegen (werkgevers) te zijn en in plaats van zich met allerlei randzaken als klimaat en Palestina bezig te houden.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
18 apr 2024 12:43
Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:46
PGros schreef:
18 apr 2024 11:36
Waarom moet een particulier 6,95 betalen voor een pakketje versturen en mag Bol het pakketje (omdat het er veel zijn) versturen voor maar 2,50? Laat ook grote webshops gewoon de volle mep betalen.
Je pleit hier feitelijk voor een verbod of beperking van de marktwerking. Toch de overheid die moet ingrijpen dus?
Nee. Bezorgdiensten willen dat bezorgers zo snel mogelijk werken om veel geld te verdienen. Dat kan ook door normale tijden te regelen per pakje en gewoon meer te vragen aan webshops.
Maar zolang bezorgers het best vinden zal er niets gebeuren.
Nee, en dat is het punt. Zoals ik al eerder schreef (en jij ook inschat): bezorgers gaan niet bewegen. Dus is de enige route om de door jou genoemde oplossing te krijgen via het beperken van de marktwerking door de overheid.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 apr 2024 13:35
Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:11
16again schreef:
18 apr 2024 10:48
Ik dacht dat enkel ZZPers per pakket betaald werden.
Betekent loondienst niet een inspanningsverplichting ipv resultaatverplichting?
Nee, dat hoeft niet. Ook in loondienst kan je een (gedeeltelijke) resultaatsverplichting hebben. Maar lo svan wat er juridisch kan en mag, is de praktijk in deze sector sowieso dat de zweep erover gaat, ongeachte je arbeidsrechtelijke status.
Een ZZP-er is een zelfstandige, en die heeft gewoon een contract met stuksprijs.
Maar uren van een werknemer in loondienst niet uitbetalen , omdat quota niet wordt gehaald....het valt te raden wat de rechter hier van zal vinden.
Het is dan precies andersom: een bezorger heeft in de door mij geschetste situatie een basisloon en kan extra verdienen door meer pakketten in dezelfde tijd weg te rijden. Daar is arbeidsrechtelijk niets mis mee.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar als ik dat verhaal zo lees, zou ik de dag erna stipt om 18.00 stoppen en naar huis gaan. Bij vragen er naar verwijzen dat de planner zei dat er niet betaald wordt na 18.00, dus ik niet kan overwerken, omdat overwerk altijd betaald moet worden.

Thijs124
Berichten: 712
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar juist in die distributie centra werken voornamelijk arbeidsmigranten, zo jong mogelijk, want dat zijn de laagste lonen. Bijvoorbeeld DC Zaandam AH. Als je daar door de hal loopt hoor je via de omroep installatie alleen maar Pools.
Die werknemers zijn moeilijker bereikbaar voor de bonden.

NeoDutchio
Berichten: 12334
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het probleem is niet simpel op te lossen. Er zal een flinke verschuiving nodig zijn waar inderdaad de overheid en wetgeving voor nodig is.
Er is een impasse die doorbroken moet worden. Een stiptheidsactie klinkt leuk, maar daarmee leg je de druk weer een dag later. Afstappen van de volgende dag leveren zorgt weer voor meer opslag. De ontvanger zal ook niet voldoende gaan anticiperen, helemaal niet als de consument gevoed word met dat ze zelf niets hoeven te doen, alle rechten hebben en alleen maar hoeven te klagen.

Een fatsoenlijk uurloon voor zowel bezorger als pakketpunt en geen oneerlijke concurrentie met fysieke winkels zal een inmenging van de overheid nodig hebben.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door BL2 »

Thijs124 schreef:
18 apr 2024 14:16
.......Bijvoorbeeld DC Zaandam AH. Als je daar door de hal loopt hoor je via de omroep installatie alleen maar Pools....
Ik ik maar denken dat AH als net Hollands bedrijf in de huishoudelijke regelementen heeft staan dat Nederlands de voertaal is op de werkvloer.....

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het zou al veel schelen als mensen niet impulsief op een werkdag online gaan winkelen terwijl ze bij voorbaat weten dat ze op de bezorgdatum niet thuis zijn wetende dat het pakket bij een afhaalpunt later af te halen is.
Nog veel te vaak staan bezorgers voor een dichte deur en verliezen er veel tijd door omdat ze digitaal het pakket als niet bezorgbaar aan moeten melden en ook nog eens het adres van de dichtstbijzijnde afhaalpunt moeten invoeren.
Mensen klagen wel over over de bezorgers maar als ze zelf herhaaldelijk niet thuis zijn kan ik me voorstellen dat een bezorger niet eens meer de moeite neemt om aan te bellen in de wetenschap dat er niemand thuis is.
Web winkels die van één bezorgdienst gebruik maken hebben vaak meerdere bezorgopties maar Bol.com een platform die van veel externe verkopers gebruik maakt is weer afhankelijk van de bezorgdienst die de externe verkoper gebruikt en die bezorgdienst bepaald zelf de bezorgopties.
Kopers kunnen zelf ook iets doen door bijvoorbeeld online aankopen op één vaste dag te doen en zorgen dat ze op de dag van bezorging ook daadwerkelijk thuis zijn.
Met het populaire thuiswerken van tegenwoordig moet dat mogelijk zijn en op die manier kan de bezorgdruk van de bezorgers afnemen omdat het aantal pakketten per dag beter te plannen is.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:30
Een Wiskunde Student schreef:
18 apr 2024 11:24
Koeriers zijn een van de weinige bedrijfstakken die nog op een stukloon staan.
Ze behoren gewoon te klokken en een vast uurloon te krijgen.
Ik zou bij dit beroep denken dat een combinatie van een vast basisloon, vermeerderd met een opslag voor prestaties meer voor de hand ligt. Net zoals dat bij salesfuncties heel normaal is.
Die opslag voor prestaties stimuleert dan wel weer gevaarlijk rijgedrag.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
18 apr 2024 14:52
Thijs124 schreef:
18 apr 2024 14:16
.......Bijvoorbeeld DC Zaandam AH. Als je daar door de hal loopt hoor je via de omroep installatie alleen maar Pools....
Ik ik maar denken dat AH als net Hollands bedrijf in de huishoudelijke regelementen heeft staan dat Nederlands de voertaal is op de werkvloer.....
Ahold is een multinational die in het buitenland een veelvoud van de omzet in Nederland maakt. Het hoofdkantoor zit toevallig in Nederland omdat ze hier ooit begonnen zijn maar dat is het dan ook. Daarnaast is het onmogelijk om het werk in door Nederlandssprekenden gedaan te krijgen. En als je mensen verplicht om eerst goed Nederlands te leren gaan ze wel ergens anders werken. Dan zit er voor ons niets anders meer op dat we tot ons 75e doorwerken.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 14:08
Het is dan precies andersom: een bezorger heeft in de door mij geschetste situatie een basisloon en kan extra verdienen door meer pakketten in dezelfde tijd weg te rijden. Daar is arbeidsrechtelijk niets mis mee.
Klopt. Maar dat is niet de situatie zoals die bestaat in openingspost.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 apr 2024 15:14
Moneyman schreef:
18 apr 2024 14:08
Het is dan precies andersom: een bezorger heeft in de door mij geschetste situatie een basisloon en kan extra verdienen door meer pakketten in dezelfde tijd weg te rijden. Daar is arbeidsrechtelijk niets mis mee.
Klopt. Maar dat is niet de situatie zoals die bestaat in openingspost.
Maar dat was wél waar de discussie waar je op reageert over gaat.
rwolters schreef:
18 apr 2024 15:09
Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:30
Ik zou bij dit beroep denken dat een combinatie van een vast basisloon, vermeerderd met een opslag voor prestaties meer voor de hand ligt. Net zoals dat bij salesfuncties heel normaal is.
Die opslag voor prestaties stimuleert dan wel weer gevaarlijk rijgedrag.
Dat hoeft natuurlijk niet. Net alleen in uitersten denken... :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nijogeth schreef:
18 apr 2024 14:04
ZeerPrivé schreef:
18 apr 2024 10:39
Ik denk dat webshops eerst eens moeten kappen met de - allang niet meer haalbare - kreet, vandaag bezorgd morgen geleverd.
Prachtige slogan, dat 'vandaag bezorgd, morgen geleverd'. Wel realistisch overigens, aangezien je een melding krijgt dat iets vandaag bezorgd wordt, de chauffeur dat niet haalt en dus morgen geleverd wordt.
:lol: :lol: :lol:

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
18 apr 2024 14:04
Erthanax schreef:
18 apr 2024 13:43
In de distributiecentra van de grote spelers is de werkdruk vaak ook zeer hoog en ook nog eens s nachts. Ik begrijp niet goed dat de organisatiegraad in de distributieketen zo laag is, want de vakbeweging zou hier echt wel wat kunnen betekenen, denk ik.
Volledig eens. Dit is een branche waarin vakbonden eens echt iets kunnen betekenen ten goede in plaats van altijd maar tegen (werkgevers) te zijn en in plaats van zich met allerlei randzaken als klimaat en Palestina bezig te houden.
Vakbonden zijn er voor hun leden. Ik betwijfel of er zoveel Oosteuropese leden zijn.

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ron5300 schreef:
18 apr 2024 14:58
Het zou al veel schelen als mensen niet impulsief op een werkdag online gaan winkelen terwijl ze bij voorbaat weten dat ze op de bezorgdatum niet thuis zijn wetende dat het pakket bij een afhaalpunt later af te halen is.
Nog veel te vaak staan bezorgers voor een dichte deur en verliezen er veel tijd door omdat ze digitaal het pakket als niet bezorgbaar aan moeten melden en ook nog eens het adres van de dichtstbijzijnde afhaalpunt moeten invoeren.
Mensen klagen wel over over de bezorgers maar als ze zelf herhaaldelijk niet thuis zijn kan ik me voorstellen dat een bezorger niet eens meer de moeite neemt om aan te bellen in de wetenschap dat er niemand thuis is.
Web winkels die van één bezorgdienst gebruik maken hebben vaak meerdere bezorgopties maar Bol.com een platform die van veel externe verkopers gebruik maakt is weer afhankelijk van de bezorgdienst die de externe verkoper gebruikt en die bezorgdienst bepaald zelf de bezorgopties.
Kopers kunnen zelf ook iets doen door bijvoorbeeld online aankopen op één vaste dag te doen en zorgen dat ze op de dag van bezorging ook daadwerkelijk thuis zijn.
Met het populaire thuiswerken van tegenwoordig moet dat mogelijk zijn en op die manier kan de bezorgdruk van de bezorgers afnemen omdat het aantal pakketten per dag beter te plannen is.
Erg zwart-wit wat je schrijft. In de diverse discussies met @ND kun je lezen dat het vaak toch echt anders ligt.

En wat je opmerking betreft om op 1 vaste dag je bestellingen te plaatsen? Op 1 dag bestellen, betekent natuurlijk niet dat alles op 1 dag bezorgd wordt.

NeoDutchio
Berichten: 12334
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ron5300 schreef:
18 apr 2024 14:58
Het zou al veel schelen als mensen niet impulsief op een werkdag online gaan winkelen terwijl ze bij voorbaat weten dat ze op de bezorgdatum niet thuis zijn wetende dat het pakket bij een afhaalpunt later af te halen is.
In mijn korte tijd als DHL punt was het elke woensdag feest. In het weekend word er besteld, op maandag gepicked en op dinsdag niemand thuis. Gevolg, tiidverlies voor de chauffeur en geen betaling.
Gevolg voor ons, tientallen pakjes op de woensdag, maar liefst €0,13 per afgehaald pakje en klagende mensen aan de deur. In het weekend ging ik met de bakfiets de adressen langs die niet kwamen halen en de woensdag er op gingen een hoop pakjes weer retour omdat ze nooit afgehaald waren of afgeleverd konden worden.
Dan vraag ik mij echt af waarom je online besteld, je niet in de app aangeeft dat het ergens anders bezorgd kan worden en het ook niet komt ophalen als het ergens ligt.

kuklos
Berichten: 9781
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
18 apr 2024 15:55
kuklos schreef:
18 apr 2024 14:04
Erthanax schreef:
18 apr 2024 13:43
In de distributiecentra van de grote spelers is de werkdruk vaak ook zeer hoog en ook nog eens s nachts. Ik begrijp niet goed dat de organisatiegraad in de distributieketen zo laag is, want de vakbeweging zou hier echt wel wat kunnen betekenen, denk ik.
Volledig eens. Dit is een branche waarin vakbonden eens echt iets kunnen betekenen ten goede in plaats van altijd maar tegen (werkgevers) te zijn en in plaats van zich met allerlei randzaken als klimaat en Palestina bezig te houden.
Vakbonden zijn er voor hun leden. Ik betwijfel of er zoveel Oosteuropese leden zijn.
Perfect beschreven waarom jaar op jaar hun ledenaantallen dalen.

Vakbonden, zo is mij althans altijd uitgelegd, zijn er om de werknemers te vertegenwoordigen. In principe alle werknemers, waarvan slechts een deel lid zal zijn van een vakbond.

J. Deltoer
Berichten: 3103
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 15:20
rwolters schreef:
18 apr 2024 15:09
Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:30
Ik zou bij dit beroep denken dat een combinatie van een vast basisloon, vermeerderd met een opslag voor prestaties meer voor de hand ligt. Net zoals dat bij salesfuncties heel normaal is.
Die opslag voor prestaties stimuleert dan wel weer gevaarlijk rijgedrag.
Dat hoeft natuurlijk niet. Net alleen in uitersten denken... :wink:
Wolters heeft hier gewoon gelijk. De prestatiedruk moet eraf.
En dan nog een oplossing voor de overheid: Ga nou eens handhaven op te hard rijden en ander asociaal verkeersgedrag. Het moet niet lonen om een verkeershufter te zijn.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
18 apr 2024 17:57
Wolters heeft hier gewoon gelijk. De prestatiedruk moet eraf.
En dan nog een oplossing voor de overheid: Ga nou eens handhaven op te hard rijden en ander asociaal verkeersgedrag. Het moet niet lonen om een verkeershufter te zijn.
Die prestatiedruk heeft meer effecten: Er zijn genoeg topics waar bezorgers spullen onbewaakt in tuin achterlaten, of in centrale hal.
Of onrendabele adressen gewoon overslaan, en linea recta bij afhaalpunt achterlaten.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 10:46
Ja, eens. We zijn verwend geworden met het (feitelijk vaak totaal overbodige) "nu besteld, morgen in huis". En dat vaak nog "gratis" ook...

Een bezorgtermijn van standaard enkele werkdagen is al meer dan prima. En als je iets met spoed nodig hebt, mag je voor die extra dienst ook extra betalen. Flitsbezorger? Prima, maar wél tegen een prijs die de dienst rechtvaardigt. Zou een hoop overlast en schadegevallen schelen.

Ik zit veel op de weg, juist ook in de woonwijken. Als ik zie hoe vaak ik (ook totaal onnodig) geblokkeerd wordt door bezorgbusjes, hoeveel asociaal rijgedrag is ervan zie en hoe vaak ik zie dat er schade gereden is/ wordt, dan kan een klein beetje druk van de ketel echt een enorm verschil maken.

Maar ja- het is een keiharde concurrentiemarkt, dus niemand kan het zich veroorloven om de eerste te zijn. En om het probleem op te lossen met wetgeving is ook weer zo wat...

Oftewel: ik weet de oplossing ook niet, behalve zelf selectief zijn in wat ik waar bestel en onder welke condities.
Ik denk niet dat wij verwend zijn met vandaag bestellen, morgen leveren. Ik denk dat het grootste gedeelte best 1 of 2 dagen kunnen wachten op hun bestelling. Het zijn de webshop die de beloftes doen en belofte maakt schuld. Webwinkels kunnen heel goed in hun bestelproces verwerken of iemand een pakket echt morgen bezorgt wil hebben of eventueel 1 of 2 dagen later.

Plaats reactie