Inklaringkosten en Postnl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
eefhuk
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2024 22:28

Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door eefhuk »

Inklaringkosten en achterhouden informatie
Onlangs ontving ik inklaringkosten met de vermelding dat er een pakketje voor mij is aangekomen of ik wil doorgeven wat ik heb vanuit buitenland besteld. Als afzender werd het adres van postnl opgenomen. Raar. Ik belde meteen met postnl en kreeg een vraag van de medewerker of ik niets uit Engeland heb besteld. Toen viel een kwartje. Ik zou een schaar voor linkshandigen van Peta leverancier ontvangen voor mijn gehandicapt kind omdat ik in het verleden een verkeerd product van ze heb ontvangen. Vervolgens heb ik de gevraagde informatie van postnl via QR code ingevuld. Tot mijn verbazing ontving ik vervolgens geen bevestiging of andere informatie. 2-3 weken later ging op internet kijken omdat ik toevallig de track&trash code heb opgeschreven. Ik las volverbazing dat ik geen informatie heb aangeleverd en daarom het pakket terug gestuurd wordt. ik nam ik meteen contact op met de Peta leverancier die vaak naar het buitenland, Nederland ook, producten opstuurt. VOlgens de leverancier hebben ze netjes alles ingevuld zoals ze het altijd doen. Het gaat om een pakketje van 0,062 kg.

Waar is dan verkeerd gegaan? Deze informatie had bekend moeten zijn ook bij post.nl/douane. Vervolgens lees ik dat postnl 2 keer een informatieverzoek verstuurt als ze de gegevens missen. Raar. Ik kreeg maar een keer wat gekregen en ook mijns inziens goed ingevuld. Dat er maar een keer een informatieverzoek naar mij werd gestuurd is nog steeds op hun website te zien als ik naar track&trash zoek. Heel raar dat ze weten dat je een pakket uit ENgeland verwacht maar deze informatie achterhouden! HOe kan dat? Wie is ervoor verantwoordelijk? Daarom stuurde ik 14 februari een klacht naar postnl en vroeg meteen ook aan de leverancies of ze hun pakket hebben ontvangen. Op mijn klacht reageerde postnl via emailadres terwijl ik mijn emailadres niet in de brief heb gezet. Wet privacy is door postnl dus geschonden. Ik verwacht nog steeds een nette reactie op mijn klacht per brief! De leverancier beweert dat ze netjes hebben alles ingevuld en het probleem licht ergens in Nederland. Ik kan ze alleen gelijk geven. Het pakket hebben ze pas 22 ontvangen!

VOor mijn gehandicapt kind moet ik weer een nieuwe schaar aanschaffen die rond met verzendkosten 18 euro kost. Gelukkig gaat deze keer om een pakketje van een lage waarde, van geen eens 10 euro. Waarom doet de Douane zo moeilijk? Interessant is dat ik binnen een jaar minstens 10 pakketjes uit China probleemloos ontvang, maar bij een pakketje uit ENgeland doet douane en postnl zo moeilijk!!!

Stel je voor dat je een pakketje van een vriend ontvang die een huwelijkscadeau als verrassing naar je verstuurd met een douaneverklaring en postnl stuurt vervolgens een inklaringbrief dat ze informatie missen en je moet maar zelf bedenken waar het pakket vandaan komt. OF nog beter je gaat eerst onderzoeken of de inklaringbrief niet een phishingbrief is gezien als afzender een adres van postnl staat. Als ontvanger heb je geen recht om de juiste informatie van postnl en douane te ontvangen!!! Dat mensen meer pakketjes uit China gaan bestellen en niet uit ENgeland, zou me dan niet verbazen!!!

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door rwolters »

Chinese verzender zetten vaak onjuiste omschrijvingen van de inhoud op de envelop. Ik heb regelmatig "samples" ontvangen terwijl er iets van waarde in zat. De waarde van een sample ligt immers ver onder de werkelijke waarde. Onzin natuurlijk maar zo kunnen wel veel pakjes door de controle glippen. De Engelse verkoper was waarschijnlijk te eerlijk.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De grote Chinese verkopers hebben zich beter ingespeeld op het EU invoerrechten belasting systeem.
Zij zorgen ervoor dat de invoerrechten meteen aan de bron betaald worden en er verder geen kosten meer zijn.
Groot Brittannië vecht nog steeds met zijn brexit en is zich nog steeds niet bewust van de gevolgen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Het is waarschijnlijk een fout van de leverancier, die Chinezen bij Ali snappen de regels perfect en ook in mijn ervaring zeilt eigenlijk alles van hun zo door de douane.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door Methusalah »

De douane doet moeilijk omdat er een groep mensen is die het moeilijk vind om eerlijk te zijn. Als mensen zich altijd netjes zouden gedragen zouden we veel minder regulering nodig hebben. We maken het er zelf naar.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door BL2 »

Vreemd dat de douane vraagt om gegevens van de producten.
De verzender in Engeland moet dit aangeven. Dat is het enige wat bij mij wel goed gaat bij pakjes uit niet EU landen.
De douane weet precies wat er in zit, en de waarde, zonder info van mij als ontvanger, of het pakket open te maken.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Inklaringkosten en Postnl

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar bij de Chinezen, AliExpress, Temu en She in doen ze de douane aangifte voor het verzenden en betalen ze invoerrechten in bulk aan de Nederlandse Staat.
Dus geen brieven meer om nog te betalen, meteen naar je huisadres. En erg snel Ali en Temu leveren nu binnen 10 dagen. Dat is de concurrentie tussen beiden.

Plaats reactie