LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Ongelezen bericht door gravedigger »

Heb je er weer geen poll van gemaakt :cry:

coño
Berichten: 140
Lid geworden op: 08 feb 2008 21:26

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door coño »

Ik denk dat venantius een keer stevig genomen is door zijn buurman en daardoor een trauma heeft opgelopen.

Wegmetdebank
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 nov 2008 17:01

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door Wegmetdebank »

Gefeliciteerd 8)

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door marcel75 »

vereniging u.a. in onmogelijk (lees je eerst beter in), een cooperatie kan wel u.a. zijn. Overigens ziet u.a. alleen op interne schulden. Ook wat betreft het verplichte karakter. Eerst beter inlezen in de achtergronden en dan pas gaan roepen (je lijkt de telegraaf wel).

Oplossing voor je ontelbare vragen/polls etc....verkoop het appartement en ga lekker in een huis wonen.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door roro25 »

Helaas geldt er een toetsingsverbod voor de rechter. Opgenomen in art. 120 van de grondwet.
Grondwet 1815 (Gw)

Artikel 120 |
De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen.

(flink Groen Links gaan stemmen. Femke wil af van dit toetsingsverbod en heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend. Bij een grondwetswijziging dient alleen de Staten-Generaal te worden ontbonden (= tweede kamer verkeizingen) en zal een nieuwe regering aangesteld dienen te worden)

ik beschouwde VVE inderdaad als opvolger van co-operatieve vereniging
doelstelling Cooperatie volgens art. 2:53 BW
De coöperatie is een bij notariële akte als coöperatie opgerichte vereniging. Zij moet zich blijkens de statuten ten doel stellen in bepaalde stoffelijke behoeften van haar leden te voorzien krachtens overeenkomsten, anders dan van verzekering, met hen gesloten in het bedrijf dat zij te dien einde te hunnen behoeve uitoefent of doet uitoefenen.

Ik geloof neit dat dat te maken heeft met een VVE.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door Big-V »

Helaas geldt er een toetsingsverbod voor de rechter. Opgenomen in art. 120 van de grondwet.
Grondwet 1815 (Gw)
Eigenlijk wil ik helemaal niet deelnemen aan deze hele onzindiscussie.. maar de rechter kan wel toetsen aan Europese verdragsbepalingen. En we weten denk ik allemaal dat daar ook wel het één en ander over discriminatie wordt gesteld :wink:.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: is VVE-wetgeving in strijd met de grondwet ?

Ongelezen bericht door Big-V »

volgens mij, worden wetten bij totstandkoming, door het parlement niet getoetst aan de grondwet, en mag de rechter daarom wetten, op verzoek van een belanghebbende, aan oa de grondwet toetsen (blijkbaar nu ook aan EU-recht)
Zoals roro25 al zei, mag de rechter inderdaad niet oordelen over de grondwettigheid van wetten in formele zin.
De rechter mag dus wel regelgeving van een gemeente aan de grondwet toetsen, maar niet een wet, uitgevaardigd door de Tweede Kamer.
Hij mag de wet wèl toetsen aan bepaalde Europese vormen van regelgeving.

Gesloten