LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Michel-mol »

:shock: de nieuwe toevoeging van marktplaats waarin verkoper en koper elkaar kunnen beoordelen rammelt aan alle kanten. Er kan namelijk ook beoordeeld worden als er een gesprek heeft plaatsgevonden zonder dat het tot een koop heeft geleid.
Volgende ervaring heb ik:
Ik zoek hoofdzakelijk particulieren op marktplaats voor 2e hands spullen. Ik had voor het drogen van handschoenen een apparaat gezien bij de motorshop.. en dacht ook even kijken op Mp. Daar stond inderdaad eenzelfde op met een 2e handse prijs. Netjes geboden en binnen een paar minuten een acceptatie. In de conversatie met de verkoper sprak hij over een levertijd van 9 werkdagen. Even doorgevraagd en het aangeboden artikel bleek niet helemaal het artikel waar ik op geboden had.. een namaak nieuwe.. (dit maakte het voor mij wat verdacht.. zeker met de naam van de verkoper.. ). Ik heb dus van de koop afgezien. Hierna volgde van de verkopende kant wat gefrustreerde berichtjes.. waarvan ik er een aantal beantwoord heb. Nu komt het mooie.. nav die berichtjes kan de verkoper een beoordeling invullen.. dat heeft hij ook gedaan.. met als beoordeelde criteria, betaalsnelheid, reageersnelheid, leverbetrouwbaarheid, bieden naar waarde.. en u raad het al die beoordeling stond op 1. Verbaasd naar Mp een berichtje gestuurd on deze beoordeling te verwijderen.. leek mij een foutje.. echter Mp dacht daar anders over.. want verkoper en koper moeten het daar beide mee eens zijn anders kan de beoordeling niet weg. Ik heb uitgelegd dat er helemaal geen koop is geweest alleen maar een mailwisseling waarin ik heb afgezien van koop met reden.
Een paar keer heen en weer gemaild en de info lijn van Mp (voor commerciële adv) maar gebeld, voor particulier is er geen telnr., probleem uitgelegd. Daar kreeg ik hetzelfde verhaal want dat was het beleid. Ook als er geen koop is geweest kan dit dus. Ik heb mijn account van Mp maar afgesloten. En maak wel weer een nieuwe als ik wil verkopen. Maar mijn ervaring die ik hier kwijt wil is dan ook dat het waarderingssysteem dat marktplaats hanteert op deze manier niks waard is. En dat als er een mailwisseling is dat die op basis van frustratie ( of als je de verkoper niet vertrouwd) dus ook kan zorgen voor een negatieve beoordeling. Vind het overigens een steeds vervelendere site worden Mp helaas. Er zit niks meer bij van waar het vroeger voor opgezet is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Michel-mol schreef:
29 dec 2018 10:48
:shock: de nieuwe toevoeging van marktplaats waarin verkoper en koper elkaar kunnen beoordelen rammelt aan alle kanten. Er kan namelijk ook beoordeeld worden als er een gesprek heeft plaatsgevonden zonder dat het tot een koop heeft geleid.
Volgende ervaring heb ik:
Ik zoek hoofdzakelijk particulieren op marktplaats voor 2e hands spullen. Ik had voor het drogen van handschoenen een apparaat gezien bij de motorshop.. en dacht ook even kijken op Mp. Daar stond inderdaad eenzelfde op met een 2e handse prijs. Netjes geboden en binnen een paar minuten een acceptatie. In de conversatie met de verkoper sprak hij over een levertijd van 9 werkdagen. Even doorgevraagd en het aangeboden artikel bleek niet helemaal het artikel waar ik op geboden had.. een namaak nieuwe.. (dit maakte het voor mij wat verdacht.. zeker met de naam van de verkoper.. ). Ik heb dus van de koop afgezien. Hierna volgde van de verkopende kant wat gefrustreerde berichtjes.. waarvan ik er een aantal beantwoord heb. Nu komt het mooie.. nav die berichtjes kan de verkoper een beoordeling invullen.. dat heeft hij ook gedaan.. met als beoordeelde criteria, betaalsnelheid, reageersnelheid, leverbetrouwbaarheid, bieden naar waarde.. en u raad het al die beoordeling stond op 1. Verbaasd naar Mp een berichtje gestuurd on deze beoordeling te verwijderen.. leek mij een foutje.. echter Mp dacht daar anders over.. want verkoper en koper moeten het daar beide mee eens zijn anders kan de beoordeling niet weg. Ik heb uitgelegd dat er helemaal geen koop is geweest alleen maar een mailwisseling waarin ik heb afgezien van koop met reden.
Een paar keer heen en weer gemaild en de info lijn van Mp (voor commerciële adv) maar gebeld, voor particulier is er geen telnr., probleem uitgelegd. Daar kreeg ik hetzelfde verhaal want dat was het beleid. Ook als er geen koop is geweest kan dit dus. Ik heb mijn account van Mp maar afgesloten. En maak wel weer een nieuwe als ik wil verkopen. Maar mijn ervaring die ik hier kwijt wil is dan ook dat het waarderingssysteem dat marktplaats hanteert op deze manier niks waard is. En dat als er een mailwisseling is dat die op basis van frustratie ( of als je de verkoper niet vertrouwd) dus ook kan zorgen voor een negatieve beoordeling. Vind het overigens een steeds vervelendere site worden Mp helaas. Er zit niks meer bij van waar het vroeger voor opgezet is.
U heeft een koop gesloten en hierna er vanaf gezien. Lijkt me dan logische dat iemand een review kan schrijven waarin ze aangeven dat u van de koop heeft afgezien. U kunt dan uiteraard aangeven waarom u dit besloten heeft.

Marktplaats heeft u dit ook uitgelegd per e-mail en zelf via een telefoonnummer wat hier helemaal niet voor bedoeld is. Ik vraag me dus echt af waarom u hier ook nog een bericht stuurt.

Bij MP is uw bod niet bindend. Dus kopers die vaak annuleren of niets meer van zich laten horen maken nou eenmaal onderdeel uit van MP. U heeft een goede rede maar vele niet.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Even een aanvulling, ik heb geen koop gesloten maar een bod gedaan op iets wat anders was dan aangeboden.. dus ervan afgezien. Dat ervan afzien had ermee te maken dat hetgeen aangeboden werd niet overeenkwam met hetgeen in de advertentie stond. Nl 2e hands en van een bepaald merk wat de advertentie deed vermoeden vs nieuw en van een habbiebabbiemerk. Dus mijn ontdekking had meer te maken met niet opgelicht worden als dat het met handelen te maken had.
Zolang er geen afspraak uit voortkomt is er geen overeenkomst. Hiermee is dus ook geen beoordeling mogelijk, lijkt me duidelijk. Dus uw reactie Silvester snap ik niet helemaal.. of bent u van marktplaats?

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik snap de frustratie van TS wel. Er wordt iets aangeboden onder valse voorwendselen, als de koper dan van de koop afziet is het natuurlijk hel raar dat de verkoper, die immers zelf fout zit, de afhakende koper een negatieve beoordeling kan geven.

Toevallig merkte ik vandaag zelf ook dat je elkaar al kunt beoordelen op het moment dat je nog volop aan het onderhandelen bent. Ik had geen bod geplaatst, alleen een paar keer heen en weer gereageerd via de berichtenservice. Toch kon ik op dat moment de verkoper al beoordelen alsof de koop al gesloten en afgehandeld was. Een slechte zaak, want hiermee staat de deur open voor de bekende “veel te laag bieders” om de verkoper die de poot stijf houdt, een loer te draaien. Ik snap de logica niet. Als je al ook de voorfase in de review wilt betrekken, maak dan onderscheid in “koop wel gesloten” of “koop niet gesloten”.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Costnix »

@michel-mol: wij werken voor elk hier ooit genoemd bedrijf. Zo kunnen we lekker bijverdienen.

Erthanax
Berichten: 9719
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Erthanax »

Michel-mol, kunt u zelf een recensie plaatsen? Dan kunt u daarin aangeven dat deze verkoper iets anders aanbood dan in de advertentie stond.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
30 dec 2018 10:49
Netjes geboden en binnen een paar minuten een acceptatie
Uw bod is geaccepteerd dus bent u de koper van het aangeboden product. Pas daarna gaat u doorvragen en wil alsnog van de koop af, echt netjes is dat niet want u had voordat u een bod plaatste contact met de verkoper op kunnen nemen en om meer informatie over het aangebodene kunnen vragen.

Wat u hier zegt is niet waar. MP zegt zelf hierover: “Marktplaats is een advertentiesite met de mogelijkheid tot bieden. Een bod is niet bindend en verplicht u niet tot aan- of verkoop. Door te bieden kunt u als koper aan de adverteerder laten weten dat u geïnteresseerd bent in het product.”

Overigens ben ik het met TS eens dat de manier waarop MP dat waarderingssysteem heeft opgezet, niet goed werkt. Er zijn dan ook veel klachten over.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koper/verkoper waarderingen Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
30 dec 2018 10:49
Netjes geboden en binnen een paar minuten een acceptatie
Uw bod is geaccepteerd dus bent u de koper van het aangeboden product. Pas daarna gaat u doorvragen en wil alsnog van de koop af, echt netjes is dat niet want u had voordat u een bod plaatste contact met de verkoper op kunnen nemen en om meer informatie over het aangebodene kunnen vragen.
Nog los van wat Lowieze hiervoor al terecht opmerkte, geldt dan ook nog dat de verkoper hier evident iets te koop aanbiedt wat niet is wat het lijkt. De koop kan dus op grond daarvan sowieso ontbonden worden, als die al tot stand zou zijn gekomen.

Maar het punt is dat TS nu ten onrechte een negatieve beoordeling aan zijn broek heeft en daar niets tegen kan doen. Kwalijk.

Gesloten