LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
judithjuutje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2019 16:16

Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door judithjuutje »

De moeder van een goede vriendin is anderhalve week geleden overleden. Zij heeft dit bij haar werkgever gemeld. Haar CAO schrijft daarvoor 2 bijzondere verlofdagen voor.

In de week voorafgaand aan het overlijden heeft zij wat van haar eigen verlofdagen opgenomen om voor haar moeder te zorgen.

Na het overlijden heeft zij het hoognodige opgepakt en was zij voor de rest nergens toe in staat. Ze heeft haar werkgever wel laten weten dat het zwaar is maar zich niet officieel ziek gemeld.

Zij is nu nog niet in staat om haar werk te hervatten. Daarnaast blijkt dat haar werkgever de teller van haar eigen verlofdagen heeft laten doorlopen.

Kan zij zich nu met terugwerkende kracht ziekmelden?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Medisch gezien is ze niet ziek. Voor zulk soort persoonlijke situaties zijn andere regelingen, zoals bijvoorbeeld (onbetaald) verlof opnemen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door mahadma »

Met alle respect, het is voor deze mevrouw zeker zwaar, echter de rouw kan wel jaren duren, en rouwen is helaas geen erkende ziekte. Dus het zullen zo ik het nu zie verlofdagen worden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door kokka »

kweenie schreef:
25 jan 2019 14:29
Medisch gezien is ze niet ziek. Voor zulk soort persoonlijke situaties zijn andere regelingen, zoals bijvoorbeeld (onbetaald) verlof opnemen.
als iemand ernstige psychische klachten heeft, iets wat niet ondenkbaar is vlak na het overlijden van haar moeder, dan ben je toch echt wel ziek.. ook medisch gezien. wellicht niet lichamelijk maar dan zeker wel geestelijk.
of je je met terugwerkende kracht ziek kan melden is een andere vraag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat het een zware tijd is en dat ze haar aandacht vooral elders heeft in zo'n situatie is te begrijpen. Maar dat is heel wat anders dan dat er sprake is van ernstige psychische klachten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door renewouters »

judithjuutje schreef:
24 jan 2019 17:50
De moeder van een goede vriendin is anderhalve week geleden overleden. Zij heeft dit bij haar werkgever gemeld. Haar CAO schrijft daarvoor 2 bijzondere verlofdagen voor.

In de week voorafgaand aan het overlijden heeft zij wat van haar eigen verlofdagen opgenomen om voor haar moeder te zorgen.

Na het overlijden heeft zij het hoognodige opgepakt en was zij voor de rest nergens toe in staat. Ze heeft haar werkgever wel laten weten dat het zwaar is maar zich niet officieel ziek gemeld.

Zij is nu nog niet in staat om haar werk te hervatten. Daarnaast blijkt dat haar werkgever de teller van haar eigen verlofdagen heeft laten doorlopen.

Kan zij zich nu met terugwerkende kracht ziekmelden?
Sorry, maar ik snap niet dat dit het eerste is waar je aan gaat denken in zo'n situatie. Als extra verlof vakantiedagen kost, so be it. Er zijn belangrijkere zaken na een sterfgeval.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kweenie schreef:
25 jan 2019 18:17
Dat het een zware tijd is en dat ze haar aandacht vooral elders heeft in zo'n situatie is te begrijpen. Maar dat is heel wat anders dan dat er sprake is van ernstige psychische klachten.
Beetje kort door de bocht. Als je in de war bent van het overlijden (geheel begrijpelijk) dan is er zeker wel sprake van psychische klachten en heb je gewoon recht op ziektedagen.

Vakantie/Verlofdagen zijn er om tot rust te komen. Als je op ski vakantie valt en je been breekt en hierdoor niet kan werken krijg je ook gewoon ziektedagen, terwijl je dat heel simpel kon voorkomen door niet te gaan skiën.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door Costnix »

Het hangt ook van de werkgever af. Bij het overlijden van mijn vader, gaf de mijn werkgever zomaar vijf extra verlofdagen. Ik hoefde er niet eens om te vragen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door moederslink »

Met terugwerkende kracht je ziek melden lijkt mij niet kunnen.
En er zijn meer dingen natuurlijk :
-is er nog een vader waar je vriendin ook de nodige aandacht aan moet geven
-is zij het enige kind op wie die zware last drukt
-zijn er financiële perikelen die afgehandeld moeten worden bv verkoop huis ?
Etc etc.

Ik denk dat je vriendin eens even rustig en goed in overleg moet gaan met haar werkgever , misschien valt er iets te regelen/ te onderhandelen en af te spreken?

Nog afgezien van het rouwproces zal er veel op haar bord liggen.

Dan zou het opnemen van vakantiedagen of onbetaald verlof de consequentie kunnen zijn, maar misschien kan zij in overleg met haar werkgeven tot een fijne acceptabele oplossing komen.
Het e.e.a zal tijd kosten dus die tijd moet zij wel krijgen en nemen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan vanaf datum X ziek zijn. Als je dan niet werkt heb je recht op 70% van het loon of het minimumloon. Je moet wel kunnen bewijzen dat je vanaf datum X ziek bent.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
25 jan 2019 18:37
Sorry, maar ik snap niet dat dit het eerste is waar je aan gaat denken in zo'n situatie. Als extra verlof vakantiedagen kost, so be it. Er zijn belangrijkere zaken na een sterfgeval.
Ik vind dit standpunt goed passen bij een werkgever, die belang heeft bij zo min mogelijk ziekmeldingen omdat hem dat nu eenmaal geld kost zonder dat daar arbeid tegen over staat.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

alfatrion schreef:
25 jan 2019 21:15
renewouters schreef:
25 jan 2019 18:37
Sorry, maar ik snap niet dat dit het eerste is waar je aan gaat denken in zo'n situatie. Als extra verlof vakantiedagen kost, so be it. Er zijn belangrijkere zaken na een sterfgeval.
Ik vind dit standpunt goed passen bij een werkgever, die belang heeft bij zo min mogelijk ziekmeldingen omdat hem dat nu eenmaal geld kost zonder dat daar arbeid tegen over staat.

Ik vind dit standpunt goed passen bij een werknemer, die het geen bal interesseert of het zijn werkgever geld kost zonder dat daar arbeid tegen over staat.

v.d.Heyden


alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een werknemer die arbeidsongeschikt is heeft juridisch gezien recht op geld. Ik vind het een verwerpelijk narratief dat medewerkers die zich ziek melden eigenlijk een slaatje willen slaan uit de situatie, omdat jij vindt dat iemand in zo'n situatie aan andere zaken zou moeten denken.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door kiz »

judithjuutje schreef:
24 jan 2019 17:50
De moeder van een goede vriendin is anderhalve week geleden overleden. Zij heeft dit bij haar werkgever gemeld. Haar CAO schrijft daarvoor 2 bijzondere verlofdagen voor.

In de week voorafgaand aan het overlijden heeft zij wat van haar eigen verlofdagen opgenomen om voor haar moeder te zorgen.
Voor de week voorafgaand aan het overlijden kan ze wellicht alsnog aanspraak maken op calamiteiten- en/of kort zorgverlof. Dit zijn wettelijke regelingen.
judithjuutje schreef:
24 jan 2019 17:50
Na het overlijden heeft zij het hoognodige opgepakt en was zij voor de rest nergens toe in staat. Ze heeft haar werkgever wel laten weten dat het zwaar is maar zich niet officieel ziek gemeld.
Het bijzonder verlof van 2 dagen zou dan moeten ingaan op de dag van (of de dag na) het overlijden. Kent de CAO ook een langer verlof voor degene die de uitvaart regelt?
judithjuutje schreef:
24 jan 2019 17:50
Zij is nu nog niet in staat om haar werk te hervatten. Daarnaast blijkt dat haar werkgever de teller van haar eigen verlofdagen heeft laten doorlopen.

Kan zij zich nu met terugwerkende kracht ziekmelden?
Als zij zich nog niet in staat voelt het werk te hervatten zou zij, in overleg met de werkgever, ziekgemeld kunnen worden aansluitend aan het toegekende bijzonder verlof.
Ik zou het netjes (invoelend) van de werkgever hebben gevonden als die zelf had gewezen op de mogelijkheid van calamiteiten- en/of kort zorgverlof. Uiteraard als zij heeft gemeld wat de reden was om verlof op te willen nemen.
Evengoed: in overleg met de werkgever moet het wel mogelijk zijn om niet alles als regulier verlof aan te merken.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zorgverlof bedoeld om zorg te verlenen. Als de patiënt (ouder, partner, kind) in een ziekenhuis of verpleeghuis verblijft, verleent het personeel daarvan dus de zorg en heeft men strikt genomen geen recht op (doorbetaald) zorgverlof. Veel, zo niet de meeste, werkgevers stellen zich gelukkig een stuk soepeler op.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door kiz »

Erthanax schreef:
26 jan 2019 00:05
Zorgverlof bedoeld om zorg te verlenen. Als de patiënt (ouder, partner, kind) in een ziekenhuis of verpleeghuis verblijft, verleent het personeel daarvan dus de zorg en heeft men strikt genomen geen recht op (doorbetaald) zorgverlof. Veel, zo niet de meeste, werkgevers stellen zich gelukkig een stuk soepeler op.
Eens, alleen ik haal niet uit de OP dat de patiënt was opgenomen. Dat er verlof is opgenomen om voor een zieke te zorgen impliceert m.i. dat de patiënt thuis verbleef.

Erthanax
Berichten: 9696
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kun je je met terugwerkende kracht ziek melden?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn opmerking was ook alleen bedoeld als waarschuwing. Maar of er nu wel of geen directe zorg nodig was, als een ouder op sterven ligt, wil je daar bij zijn en je niet druk hoeven maken over welk soort verlof je zou moeten aanvragen. Een begripvolle werkgever of leidinggevende zegt "dat regelen we later wel" en waar mogelijk vangen collega's de lopende werkzaamheden op. Zo heb ik het gelukkig bijna altijd zien gebeuren.

Gesloten