LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende brief Liander over slimme meter

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
rudolfjan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:07

Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door rudolfjan »

Van energiebeheerder Liander kreeg ik een hoera-brief betreffende de komende ombouw in mijn (Amsterdamse) huurwoning naar digitale gas- en elektra meters.
"Kosteloos uw meterkast klaar voor de toekomst. Zo bent u straks ook zeker van energie...En alles kosteloos", enz.

Nergens staat - met dank aan vroegere Radarinfo die ik mij over dit onderwerp herinnerde- in de brief aangegeven: "Als u de slimme meter niet wilt, kunt u hem weigeren". Dit citaat is dus wel terug te vinden ergens op de Liander site, maar in het geheel niet in de bewonersbrief waarin deze fantastische kosteloze vervanging wordt aangekondigd.
Het moge duidelijk zijn dat deze info bewust niet in de brief is opgenomen. Nogal kwalijk lijkt me, en wellicht juridisch niet in orde.
Kortom , let op, want de keuze is aan u, terwijl dat uit de brief nergens blijkt.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 mar 2018 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er in de brief niet iets staat dat er voor verdere info naar een website gegaan kan worden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou je ook weigeren ... vanwege de Radar Sensatieuitzending waar ze nooit geen vervolg aan gegeven hebben omdat het misschien allemaal niet zo erg is als ze suggereerden ?

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:vanwege de Radar Sensatieuitzending waar ze nooit geen vervolg aan gegeven hebben
Waarom deze "nooit geen" constructie?
"geen vervolg" kan ik sowieso niet rijmen met het feit , dat 9 oktober 2017 dit onderwerp voor de 2e keer behandeld is in de TV uitzending

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

dat 9 oktober 2017 dit onderwerp voor de 2e keer behandeld is in de TV uitzending
En hoeveel honderden meters en duizenden Euro's hebben ze toen teruggehaald voor de consumenten ? :wink:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door thecure »

bprosman schreef:Waarom zou je ook weigeren ...
als je zonnepanelen hebt!

wrotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018 15:59

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door wrotter »

Nou met veel trompet geschal werd door Liander een gratis plaatsing slimme meter aangekondigd. Och, de meeste mensen houden op met denken als ze het woord "gratis" of "voor niets" horen. Wat mij in die brief meteen al opviel was dat de klant geen keuze mogelijkheid heeft en je een slimme meter door de strot wordt gedrukt. Er is met Liander niet te communiceren via e-mail en bellen doe ik al helemaal nooit, omdat je dan grote kans hebt om omgepraat te worden. Voor mij dus ook geen slimme meter. Maar Liander luistert niet en is alleen maar van doel om zoveel slimme meters bij mensen te plaatsen. Alleen het bedrijf (BAM) wat in opdracht van Liander meters plaatst is redelijk en eerlijk. Die had ik namelijk als laatste mogelijkheid om van een plaatsing slimme meter af te komen geschreven. Dat er gewone digitale meters bestaan die niet op afstand uit te lezen zijn, hoor je niemand over.......

Voor wat betreft een eventuele ijking word je snel naar de netwerkbeheerder (die plaatst en is verantwoordelijk voor slimme meters) verwezen en dan bang gepraat met hoge kosten. Een slechte zaak, omdat de netwerkbeheerder niet objectief is. Een kennis van mij heeft het voor elkaar gekregen dat de slimme meter door een onafhankelijke bedrijf geijkt is en toen is de slimme meter vervangen door een gewone digitale meter. Ja, die bestaan toch echt; gewone digitale meters.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Als jij je om laat praten, ligt dat toch echt wel aan jezelf. Bij mij is nee ook duidelijk nee.

De brief hebben wij ook gekregen maar er staat wel degelijk in , bij de folder die er bij zit , dat je de meter kan weigeren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

bprosman schreef:Waarom zou je ook weigeren ...



Omdat je die meter misschien niet wil hebben? Ik zit er niet op te wachten.

wrotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2018 15:59

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door wrotter »

> Als jij je om laat praten, ligt dat toch echt wel aan jezelf. Bij mij is nee ook duidelijk nee.

Om handig praters bij telefoneren voor te zijn ga ik op voorhand nooit in discussie met zulke mensen, omdat ik weet gevoelig hiervoor te zijn. Voor jou en voor mij is "nee" ook "nee", maar ik zou de mensen niet de kost willen geven die dan toch omgepraat worden.

> De brief hebben wij ook gekregen maar er staat wel degelijk in , bij de folder die er bij zit , dat je de meter kan weigeren.

De folder erbij gepakt en er staat inderdaad dat een slimme meter niet verplicht is. Heel onopvallend midden in een alinea. Maar wat je daar dan voor moet doen om hem te weigeren, wordt met geen woord gerept. Het is alleen maar "hallelujah" geroep in de folder. Alleen maar voordelen, maar aan nadelen wordt geen woord vuil gemaakt.

Ook in de brief staan walgelijke dingen: Hiervoor moeten we snel handelen. We hoeven helemaal niet snel te handelen.
Energiemeters zijn plotsklaps verouderd. Hoezo verouderd? Die van mij geeft nog het gebruik aan en wat wil je dan nog meer? Ik ben nog steeds in staat om de standen zelf op te nemen en door te geven. Er wordt nog veel voor een "verouderde" energiemeter betaald met vastrecht en meetdienstkosten. Kosten van zo'n slimme meter worden mooi verborgen in de afrekening zodat de mensen niet merken dat ze nu veel meer betalen dan met hun oude meter. Want reken er maar op dat je voor zo'n slimme meter betaald. Niets is tegenwoordig voor niets. Alleen de zon komt op en gaat gratis onder. Mensen worden lekker gemaakt met "gratis" plaatsing maar wat er daarna voor het gebruik van zo'n slimme meter wordt berekend, wordt met geen woord over gerept.

Dan zwijg ik nog over de privacy. Eerst is er sprake van tweemaandelijkse uitlezing. Daarna van dagelijkse uitlezing en daarna van om het kwartier uitlezing. Wie garandeerd mij dat niemand anders mijn verbuik kan zien dan alleen de energieleverancier? Nee, dat kan niemand je garanderen en daarom moet je zulke beloftes niet geloven.

Walgelijk gewoon.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik laat de meter niet plaatsen en ga er verder ook geen moeite voor doen. Komen ze aan de deur , dan hebben ze pech. Op afspraken ga ik niet in. Ik wil die meter niet. Bij ons wordt er gezegd dat de oude meters zogenaamd afgekeurd zijn....onzin.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door Cro »

reggie2 schreef:Ik laat de meter niet plaatsen en ga er verder ook geen moeite voor doen. Komen ze aan de deur , dan hebben ze pech. Op afspraken ga ik niet in. Ik wil die meter niet. Bij ons wordt er gezegd dat de oude meters zogenaamd afgekeurd zijn....onzin.
Je meter kan best afgekeurd zijn, dat hoeft geen onzin te zijn. Of dit daadwerkelijk zo is kan je hier: https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... rde-meters gewoon controleren.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

Dank je wel , foutje van mij. De meters voldoen niet aan de strenge eisen. Nou prima...... bij mij komt er geen in. Ik kan zelf de standen bijhouden. Dus hij was niet afgekeurd.

Moneyman
Berichten: 30104
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door Moneyman »

wrotter schreef:> Als jij je om laat praten, ligt dat toch echt wel aan jezelf. Bij mij is nee ook duidelijk nee.

Om handig praters bij telefoneren voor te zijn ga ik op voorhand nooit in discussie met zulke mensen, omdat ik weet gevoelig hiervoor te zijn. Voor jou en voor mij is "nee" ook "nee", maar ik zou de mensen niet de kost willen geven die dan toch omgepraat worden.

> De brief hebben wij ook gekregen maar er staat wel degelijk in , bij de folder die er bij zit , dat je de meter kan weigeren.

De folder erbij gepakt en er staat inderdaad dat een slimme meter niet verplicht is. Heel onopvallend midden in een alinea. Maar wat je daar dan voor moet doen om hem te weigeren, wordt met geen woord gerept. Het is alleen maar "hallelujah" geroep in de folder. Alleen maar voordelen, maar aan nadelen wordt geen woord vuil gemaakt.

Ook in de brief staan walgelijke dingen: Hiervoor moeten we snel handelen. We hoeven helemaal niet snel te handelen.
Energiemeters zijn plotsklaps verouderd. Hoezo verouderd? Die van mij geeft nog het gebruik aan en wat wil je dan nog meer? Ik ben nog steeds in staat om de standen zelf op te nemen en door te geven. Er wordt nog veel voor een "verouderde" energiemeter betaald met vastrecht en meetdienstkosten. Kosten van zo'n slimme meter worden mooi verborgen in de afrekening zodat de mensen niet merken dat ze nu veel meer betalen dan met hun oude meter. Want reken er maar op dat je voor zo'n slimme meter betaald. Niets is tegenwoordig voor niets. Alleen de zon komt op en gaat gratis onder. Mensen worden lekker gemaakt met "gratis" plaatsing maar wat er daarna voor het gebruik van zo'n slimme meter wordt berekend, wordt met geen woord over gerept.

Dan zwijg ik nog over de privacy. Eerst is er sprake van tweemaandelijkse uitlezing. Daarna van dagelijkse uitlezing en daarna van om het kwartier uitlezing. Wie garandeerd mij dat niemand anders mijn verbuik kan zien dan alleen de energieleverancier? Nee, dat kan niemand je garanderen en daarom moet je zulke beloftes niet geloven.

Walgelijk gewoon.
Wat een hoop aannames en complottheorieën weer...

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze betalen niet meer voor de nieuwe meter en ook niet meer door de nieuwe meter.

Die meter is ook “niets voor niets”, u betaalt er hetzelfde voor als voor de oude meter.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Laar ze maar ook Elvis leeft.

freddyy
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2018 09:32

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door freddyy »

Ik heb ook de tijds slimme meter geweigerd ,maar heb nu nieuw verzoek gekregen om alsnog een afspraak te maken voor plaatsing.
de reden is dat de metrologiewet strenge eisen stelt(?!) door steekproefsgewijs is men er achter gekomen dat mijn huidige meter niet goed is.
In het verleden kon men de slimme meter niet plaatsen omdat ik niet thuis was, dit klopt niet want ik heb geen afspraak gemaakt omdat Ik de de slimme meter niet wil.
Men stelt ook dat als ik nu niet in stem met plaatsing men er melding van moet maken : in opdracht van het ministerie van Economische Zaken Agentschap Telecom.
Zij zien toe op naleving van de Metrologiewet. (www.agentschaptelecom.nl)
Mijn vraag is nu ,is er iets veranderd dat de slimme meter verplicht is??

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door mahadma »

freddyy schreef:
28 sep 2018 10:07
Ik heb ook de tijds slimme meter geweigerd ......
Men stelt ook dat als ik nu niet in stem met plaatsing men er melding van moet maken : in opdracht van het ministerie van Economische Zaken Agentschap Telecom.
Zij zien toe op naleving van de Metrologiewet. (www.agentschaptelecom.nl)
Mijn vraag is nu ,is er iets veranderd dat de slimme meter verplicht is??
Dan gaan ze toch fijn melding maken, u wilt het niet, dus mag u weigeren en blijven weigeren.
Gewoon je poot stijf houden.
Bij mij komt dat vermalijde ding er nu niet en nooit niet in.
Als de bestaande uit de keuring gaat, dan is het tijd voor een DOMME meter.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door bprosman »

door steekproefsgewijs is men er achter gekomen dat mijn huidige meter niet goed is.
Als dat zo is kun je vervanging niet weigeren.
Je kunt wel een elektronische "domme meter" laten plaatsen die niet op afstand uitleesbaar is, of toch de slimme meter laten plaatsen en op afstand uitlezen uit (laten) zetten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Misleidende brief Liander over slimme meter

Ongelezen bericht door reggie2 »

bprosman schreef:
28 sep 2018 11:17
door steekproefsgewijs is men er achter gekomen dat mijn huidige meter niet goed is.
Als dat zo is kun je vervanging niet weigeren.
Je kunt wel een elektronische "domme meter" laten plaatsen die niet op afstand uitleesbaar is, of toch de slimme meter laten plaatsen en op afstand uitlezen uit (laten) zetten.
Waarom niet?? Wie zegt dat die mededeling klopt? Laten ze maar een melding maken.

Gesloten