LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mobieltje kapot: veel voorkomende diagnoses

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
MAXIEM

Mobieltje kapot: veel voorkomende diagnoses

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Verwijzingsversie: 10.2/07.12

Ligt u ook in bad met uw mobieltje?

Aan de bijna "standaard" diagnoses van reparatiediensten in deze sector kun je weinig doen, behalve dan dat je op eigen initiatief een tweede mening kunt vragen en op basis daarvan de verkoper kunt dwingen tot het alsnog gratis repareren als blijkt dat de diagnose onjuist is (wat nogal eens voorkomt).
Dit is het overbekende verhaal dat speelt bij mobieltjes. Half Nederland ligt met zijn mobieltje in bad en de andere helft knikkert het mobieltje van de Vaalsterberg. De zogenaamde vloeistofschadediagnose en andere zogenaamde gebruikersfouten zijn er naar mijn mening meestal op gericht om onder de garantie uit te komen. Toch is er wel een ontsnappingsmogelijkheid. Je betaalt indien van toepassing gewoon die 50 euro (de zogenaamde onderzoekskosten) en laat een onafhankelijke deskundige een second opinion opstellen (vraag dan wel om een schriftelijke verklaring). Mocht daaruit blijken dat er geen sprake is van vloeistofschade (en dat zal dus heel goed het geval kunnen zijn) of klemschade of valschade of roestschade of enz., enz., dan kun je de verkoper alsnog aansprakelijk stellen voor de onderzoekskosten (die behoren dan immers tot de afwikkeling van de garantie) en dus afdwingen dat je die 50 euro terugkrijgt. Ook de kosten van een second opinion zijn dan uiteraard voor rekening van de verkoper. Bovendien dient de verkoper alsnog het mobieltje kosteloos te (laten) repareren. Wil de verkoper hier niet aan meewerken, dan kun je zelf een derde partij inschakelen en de reparatiekosten vervolgens weer verhalen op de verkoper. Zeg overigens niet tegen de verkoper dat je deze weg gaat volgen, want zij zijn uiteraard naar mijn mening niet te beroerd om al of niet in combine met de reparateur rare kuren uit te halen.

Bovenstaande opsomming is gebaseerd op de hier volgende wetsartikelen:

BW7 boek 7 consumentenkoop:

http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_ ... oek_BW.htm

BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22 BW7:24

Adres voor second opinion:

http://www.solid-vision.com

Polakweg 26
2288 Rijswijk
070 3073107

ReadAC/Maxiem 2007/12

Gesloten