LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Saski1999
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2020 00:22

Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Saski1999 »

Vorige week is mijn man gebeld door wat nu blijkt Essent met een aanbod voor energie en gas. Mijn man heeft meermalen moeten zeggen dat hij niet geïnteresseerd was in het aanbod voordat de boodschap eindelijk aankwam. Nu blijkt dat zij ons contact bij Vattenfall hebben opgezegd en wij ineens klant zijn bij Essent, terwijl we daar nooit en te nimmer toestemming voor hebben gegeven. Vattenfall zegt: regel het maar met Essent. Essent zegt: we gaan het uitzoeken u hoort nog van ons. Ook beweren zij dat ze op 27 juli al contact hebben gehad met mijn man ipv vorige week. En dus zou de wettelijke bedenktijd van 14 dagen inmiddels al voorbij zijn. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Er is onlangs ook een vergelijkbaar Topic geweest.
Als ze volhouden dat u telefonisch bent overgestapt, moeten ze daar volgens mij een geluidsopname van hebben.

Vraag deze eens op?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er moet een schriftelijk contract zijn. Laat Essent dat maar laten zien.

sake1987

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door sake1987 »

Meerdere keren aangegeven geen belangstelling te hebben?
Ik zeg zoiets maar 1 x en verbreek de verbinding

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door juliomariner »

Waarschijnlijk is het zo'n energieboef geweest die gewoon provisie vangt maar verder niets met Essent van doen heeft

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
29 aug 2020 12:50
Er moet een schriftelijk contract zijn. Laat Essent dat maar laten zien.
>>
Uit ervaring kan ik mededelen dat dit niet het geval is.
Ik ben overgestapt (tijdje geleden) waarbij er via een audio opname, met diverse vragen, mijn energie is over gegaan naar een andere leverancier.
Dus, als er niets op papier staat moeten ze op z'n minst enig bewijs kunnen overleggen waarin TS de overstap goedkeurt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door scontra »

Er moet of via de e.mail of via de brievenbuspost een contract zijn toegestuurd alwaar ook de datum van de 14 dgn bedenktijd op zijn aangegeven en de ingangsdatum van het nieuwe contract.
Kijk een in de spam map of dit daar per ongeluk toevallig niet in terecht is gekomen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

Saski1999 schreef:
29 aug 2020 00:31
Ook beweren zij dat ze op 27 juli al contact hebben gehad met mijn man ipv vorige week. En dus zou de wettelijke bedenktijd van 14 dagen inmiddels al voorbij zijn. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door omega19 »

alfatrion schreef:
29 aug 2020 16:18
Saski1999 schreef:
29 aug 2020 00:31
Ook beweren zij dat ze op 27 juli al contact hebben gehad met mijn man ipv vorige week. En dus zou de wettelijke bedenktijd van 14 dagen inmiddels al voorbij zijn. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.
Dat is wel waar, maar je moet stalen zenuwen hebben om het tot het einde uit te vechten.
Als TS dat wil mag ze zich op een kleine (verbale) oorlog voorbereiden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat een onzin

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

omega19 schreef:
29 aug 2020 18:13
alfatrion schreef:
29 aug 2020 16:18
Saski1999 schreef:
29 aug 2020 00:31
Ook beweren zij dat ze op 27 juli al contact hebben gehad met mijn man ipv vorige week. En dus zou de wettelijke bedenktijd van 14 dagen inmiddels al voorbij zijn. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.

Dat is wel waar, maar je moet stalen zenuwen hebben om het tot het einde uit te vechten.
Als TS dat wil mag ze zich op een kleine (verbale) oorlog voorbereiden
Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
29 aug 2020 18:13
Dat is wel waar, maar je moet stalen zenuwen hebben om het tot het einde uit te vechten.
Als TS dat wil mag ze zich op een kleine (verbale) oorlog voorbereiden
Je ziet overal spijkers.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door omega19 »

lady1234 schreef:Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.
Dat is alleen de overgang van energiemaatschappij
alfatrion schreef:
29 aug 2020 16:18
Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.
De overgang is niet moeilijk, maar de facturen van Essent zullen niet zonder strijd onbetaald kunnen blijven

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wanneer het kontakt is geweest is totaal niet van belang, zeg essent dat u het getekende kontrakt wilt zien met UW handtekening en als ze dat niet kunnen dat zij u per direct weer terugzetten, nu u niet heeft getekend bent u hen ook niets verschuldigd trouwens....

ruudparee
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020 23:01

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door ruudparee »

Ik zou onmiddellijk Essent een mail sturen waarin ik hen 7- dagen de tijd zou geven om mijn contract Vattenvall terug te zetten.
Daarbij moet u aangeven dat indien Essent onverhoopt niet aan u eis voldoet u de zaak onherroepelijk zónder verdere vooraankondiging uit handen geeft waarbij u juridische maatregelen neemt.
Vermeld evenzo dat dán álle door u gemaakte kosten u zult verhalen bij Essent.

Essent dient met een bewijslast te komen waaruit blijkt dat u bent overgestapt.
Kunnen zij dit niet, dan hebben ze juridisch géén poot om op te staan.
Kwestie dus van in de tegenaanval in te gaan en u zeker niet te laten intimideren.

Succes.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik denk dat het terugzetten naar Vattenfall snel is gebeurd zoals Lady1234 aangeeft.

Het is meer de vraag wat er gebeurd met de verbruikte energie in de periode dat Essent vindt dat ze geleverd hebben. (Dit eventueel nog vermeerderd met een (onterechte) boete voor vroegtijdige opzegging).

Het is niet zeker, maar wel mogelijk dat Essent hiervoor gaat facturen, ook al is er geen geldig contract, en dat ze zich beroepen op ongerechtvaardige verrijking als er niet wordt betaald. ( En voordat een 'jurist' iets roept , ik weet dat dit een onterechte stelling van Essent is).

Het is te hopen voor TS dat de energie bij Vattenfall gewoon is blijven doorlopen en er geen strijd komt met Essent.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die boete wegens vroegtijdige opzegging is onzin.

En waarom zou de geleverde energie niet betaald moeten worden? Aan deze of gene, maar dat is helemaal niet van belang, want je hebt het gehad.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door 150747 »

Brief sturen dat u niet akkoord gaat en melding bij ACM, Geschillencommissie

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door omega19 »

Lady1234 schreef:
01 sep 2020 11:23
En waarom zou de geleverde energie niet betaald moeten worden? Aan deze of gene, maar dat is helemaal niet van belang, want je hebt het gehad.
Ik reageerde in eerste instantie op het bericht van alfatrion waar hij schrijft dat de gebruikte energie van Essent gratis is, met het antwoord dat dit wel waar mag zijn, maar een lange strijd kan opleveren. Een aantal reageerders waaronder jijzelf vond dat onzin of overdreven.
alfatrion schreef:Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.
alfatrion schreef:Je ziet overal spijkers.
lady1234 schreef:Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Wat mag u rekenen voor diensten die u in de bedenktijd heeft geleverd?
Ziet de consument in de bedenktijd af van de dienst? En moet hij betalen voor diensten die u al heeft geleverd? De wet zegt dat de vergoeding dan afhangt van de afgesproken prijs. En van wat werkelijk is geleverd. De consument hoeft nooit méér te betalen dan de marktwaarde van het deel dat geleverd is.“

bron ACM

Gesloten