LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Vorige week is mijn man gebeld door wat nu blijkt Essent met een aanbod voor energie en gas. Mijn man heeft meermalen moeten zeggen dat hij niet geïnteresseerd was in het aanbod voordat de boodschap eindelijk aankwam. Nu blijkt dat zij ons contact bij Vattenfall hebben opgezegd en wij ineens klant zijn bij Essent, terwijl we daar nooit en te nimmer toestemming voor hebben gegeven. Vattenfall zegt: regel het maar met Essent. Essent zegt: we gaan het uitzoeken u hoort nog van ons. Ook beweren zij dat ze op 27 juli al contact hebben gehad met mijn man ipv vorige week. En dus zou de wettelijke bedenktijd van 14 dagen inmiddels al voorbij zijn. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt?
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Er is onlangs ook een vergelijkbaar Topic geweest.
Als ze volhouden dat u telefonisch bent overgestapt, moeten ze daar volgens mij een geluidsopname van hebben.
Vraag deze eens op?
Als ze volhouden dat u telefonisch bent overgestapt, moeten ze daar volgens mij een geluidsopname van hebben.
Vraag deze eens op?
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Er moet een schriftelijk contract zijn. Laat Essent dat maar laten zien.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Meerdere keren aangegeven geen belangstelling te hebben?
Ik zeg zoiets maar 1 x en verbreek de verbinding
Ik zeg zoiets maar 1 x en verbreek de verbinding
-
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Waarschijnlijk is het zo'n energieboef geweest die gewoon provisie vangt maar verder niets met Essent van doen heeft
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
>>
Uit ervaring kan ik mededelen dat dit niet het geval is.
Ik ben overgestapt (tijdje geleden) waarbij er via een audio opname, met diverse vragen, mijn energie is over gegaan naar een andere leverancier.
Dus, als er niets op papier staat moeten ze op z'n minst enig bewijs kunnen overleggen waarin TS de overstap goedkeurt.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Er moet of via de e.mail of via de brievenbuspost een contract zijn toegestuurd alwaar ook de datum van de 14 dgn bedenktijd op zijn aangegeven en de ingangsdatum van het nieuwe contract.
Kijk een in de spam map of dit daar per ongeluk toevallig niet in terecht is gekomen.
Kijk een in de spam map of dit daar per ongeluk toevallig niet in terecht is gekomen.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.
arvandongen
vindt dit leuk
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Dat is wel waar, maar je moet stalen zenuwen hebben om het tot het einde uit te vechten.
Als TS dat wil mag ze zich op een kleine (verbale) oorlog voorbereiden
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Wat een onzin
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.omega19 schreef: ↑29 aug 2020 18:13
Dat is wel waar, maar je moet stalen zenuwen hebben om het tot het einde uit te vechten.
Als TS dat wil mag ze zich op een kleine (verbale) oorlog voorbereiden
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Dat is alleen de overgang van energiemaatschappijlady1234 schreef:Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.
De overgang is niet moeilijk, maar de facturen van Essent zullen niet zonder strijd onbetaald kunnen blijven
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
wanneer het kontakt is geweest is totaal niet van belang, zeg essent dat u het getekende kontrakt wilt zien met UW handtekening en als ze dat niet kunnen dat zij u per direct weer terugzetten, nu u niet heeft getekend bent u hen ook niets verschuldigd trouwens....
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Ik zou onmiddellijk Essent een mail sturen waarin ik hen 7- dagen de tijd zou geven om mijn contract Vattenvall terug te zetten.
Daarbij moet u aangeven dat indien Essent onverhoopt niet aan u eis voldoet u de zaak onherroepelijk zónder verdere vooraankondiging uit handen geeft waarbij u juridische maatregelen neemt.
Vermeld evenzo dat dán álle door u gemaakte kosten u zult verhalen bij Essent.
Essent dient met een bewijslast te komen waaruit blijkt dat u bent overgestapt.
Kunnen zij dit niet, dan hebben ze juridisch géén poot om op te staan.
Kwestie dus van in de tegenaanval in te gaan en u zeker niet te laten intimideren.
Succes.
Daarbij moet u aangeven dat indien Essent onverhoopt niet aan u eis voldoet u de zaak onherroepelijk zónder verdere vooraankondiging uit handen geeft waarbij u juridische maatregelen neemt.
Vermeld evenzo dat dán álle door u gemaakte kosten u zult verhalen bij Essent.
Essent dient met een bewijslast te komen waaruit blijkt dat u bent overgestapt.
Kunnen zij dit niet, dan hebben ze juridisch géén poot om op te staan.
Kwestie dus van in de tegenaanval in te gaan en u zeker niet te laten intimideren.
Succes.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Ik denk dat het terugzetten naar Vattenfall snel is gebeurd zoals Lady1234 aangeeft.
Het is meer de vraag wat er gebeurd met de verbruikte energie in de periode dat Essent vindt dat ze geleverd hebben. (Dit eventueel nog vermeerderd met een (onterechte) boete voor vroegtijdige opzegging).
Het is niet zeker, maar wel mogelijk dat Essent hiervoor gaat facturen, ook al is er geen geldig contract, en dat ze zich beroepen op ongerechtvaardige verrijking als er niet wordt betaald. ( En voordat een 'jurist' iets roept , ik weet dat dit een onterechte stelling van Essent is).
Het is te hopen voor TS dat de energie bij Vattenfall gewoon is blijven doorlopen en er geen strijd komt met Essent.
Het is meer de vraag wat er gebeurd met de verbruikte energie in de periode dat Essent vindt dat ze geleverd hebben. (Dit eventueel nog vermeerderd met een (onterechte) boete voor vroegtijdige opzegging).
Het is niet zeker, maar wel mogelijk dat Essent hiervoor gaat facturen, ook al is er geen geldig contract, en dat ze zich beroepen op ongerechtvaardige verrijking als er niet wordt betaald. ( En voordat een 'jurist' iets roept , ik weet dat dit een onterechte stelling van Essent is).
Het is te hopen voor TS dat de energie bij Vattenfall gewoon is blijven doorlopen en er geen strijd komt met Essent.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Die boete wegens vroegtijdige opzegging is onzin.
En waarom zou de geleverde energie niet betaald moeten worden? Aan deze of gene, maar dat is helemaal niet van belang, want je hebt het gehad.
En waarom zou de geleverde energie niet betaald moeten worden? Aan deze of gene, maar dat is helemaal niet van belang, want je hebt het gehad.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Brief sturen dat u niet akkoord gaat en melding bij ACM, Geschillencommissie
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
Ik reageerde in eerste instantie op het bericht van alfatrion waar hij schrijft dat de gebruikte energie van Essent gratis is, met het antwoord dat dit wel waar mag zijn, maar een lange strijd kan opleveren. Een aantal reageerders waaronder jijzelf vond dat onzin of overdreven.
alfatrion schreef:Je kan je gewoon stellen geen aanbod van hun te hebben aanvaard en niet te hebben opgezegd. Je hebt naar de nieuwe aanbieder geen verplichtingen. De energie die je nu verbruikt is gratis als de oude daar geen rekening voor stuurt.
alfatrion schreef:Je ziet overal spijkers.
lady1234 schreef:Niet zo overdrijven, dat is met één mailtje geregeld.
Re: Ongewenste contractbeëindiging door Essent
“Wat mag u rekenen voor diensten die u in de bedenktijd heeft geleverd?
Ziet de consument in de bedenktijd af van de dienst? En moet hij betalen voor diensten die u al heeft geleverd? De wet zegt dat de vergoeding dan afhangt van de afgesproken prijs. En van wat werkelijk is geleverd. De consument hoeft nooit méér te betalen dan de marktwaarde van het deel dat geleverd is.“
bron ACM
Ziet de consument in de bedenktijd af van de dienst? En moet hij betalen voor diensten die u al heeft geleverd? De wet zegt dat de vergoeding dan afhangt van de afgesproken prijs. En van wat werkelijk is geleverd. De consument hoeft nooit méér te betalen dan de marktwaarde van het deel dat geleverd is.“
bron ACM