LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ed1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:02

Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door ed1234 »

Na vele jaren lid te zijn geweest van CNV Vakmensen heb ik om redenen besloten het lidmaatschap op te zeggen.
Na nieuwe wetgeving en a.s. overgangsregeling waarbij praktisch iedereen incl verzekeringsmaatschappijen genoegen nemen met een opzegtermijn van 1 maand, houdt notabene een vakbond vast aan een opzegtermijn van 3 maanden.
Komt bij niet prettig over en bevestigd ook nog mijn reden tot opzegging.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door henk51 »

Na nieuwe wetgeving en a.s. overgangsregeling waarbij praktisch iedereen incl verzekeringsmaatschappijen genoegen nemen met een opzegtermijn van 1 maand, houdt notabene een vakbond vast aan een opzegtermijn van 3 maanden.
Komt bij niet prettig over en bevestigd ook nog mijn reden tot opzegging.
Precies zoals u zegt praktisch iedereen,geldt niet voor verenigingen
Komt misschien in uw ogen niet prettig over maar is realiteit.
Voor die wijziging is een statuten wijzigingen vereist.
Tik eens in op google Wet van van Dam en u vindt meer uitzonderingen.
Komt misschien in uw ogen niet prettig over maar is de realiteit.



gr Henk

AZ1958
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2013 13:59

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door AZ1958 »

Zelf ben ik ruim 20 jaar lid geweest van FNV en ABVO/KABO en daar moet je in november opzeggen om voor 1-1-2013 je lidmaatschap te beeindigen. Ik wilde opzeggen in december, was dus te laat en moet nu over heel 2013 contributie betalen! Opzegtermijn dus van 13 maanden! En daar is geen speld tussen te krijgen.

Cokkebok
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 feb 2013 21:32

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door Cokkebok »

Ook ik heb vorige maand noodgedwongen mijn lidmaatschap na 25 jaar moeten beeindigen van de vakbond FNV bondgenoten om financiele redenen (pensoen), maar kreeg ook te horen dat dit niet per maand opzegging gaat ... moet blijven betalen tot januari 2014. Zeer vreemd stantpunt van de bond omdat ze weten dat de pre- en gepensioneerden extra gepakt worden door de regering ..... ze doen daar net zo hard aan mee .... en zijn in mijn ogen geen haar beter .... ook dus (eigen)zakken vullers.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Cokkebok schreef:Ook ik heb vorige maand noodgedwongen mijn lidmaatschap na 25 jaar moeten beeindigen van de vakbond FNV bondgenoten om financiele redenen (pensoen), maar kreeg ook te horen dat dit niet per maand opzegging gaat ... moet blijven betalen tot januari 2014. Zeer vreemd stantpunt van de bond omdat ze weten dat de pre- en gepensioneerden extra gepakt worden door de regering ..... ze doen daar net zo hard aan mee .... en zijn in mijn ogen geen haar beter .... ook dus (eigen)zakken vullers.
Het zijn geen zakkenvullers, het is een vereniging!
Als u lid bent van een schaakvereniging, kunt u ook niet midden in het jaar opzeggen, dit gaat per jaar.
U kunt het leuk vinden, maar om dan te roepen dat gepensioneerden extra gepakt worden (wat niet waar is) en dat het FNV zakkenvullers zijn (wat ook niet waar is, zij handelen correct) is dan ook slap.
Iemand die met pensioen gaat, heeft als hij/zij alleen AOW heeft altijd nog € 100,- meer per maand dan iemand in de bijstand.
Als iemand in de bijstand klaagt over zijn/haar inkomen wordt vaak geroepen dat ze niet moeten zeuren, ze krijgen kwijtscheldingen, toeslag etc.
Dat krijgen gepensioneerden ook èn zij hebben € 100,- meer!
M.a.w. even relativeren.
U wist toch afgelopen november ook dat u bijna met pensioen ging?
Vooruit denken is niet zo heel moeilijk!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:
Dat krijgen gepensioneerden ook èn zij hebben € 100,- meer!
En daarom minder toeslagen/kwijtscheldingen.
Nauwelijks.

Chamey
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mei 2014 16:30

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door Chamey »

Hoe is het afgelopen met je lidmaaschap?
Mijn vrouw moest plotseling stoppen vanwege arbeidsongeschiktheid. Toch moest ze
Doorbetalen... Opzegtermijn van 3 maanden? Waarom bestaat er eigenlijk zoiets onzinnigs als een opzegtermijn.

Ok. Een baan opzeggen betekent opzegtermijn omdat je werkgever vervangend personeel
Moet inhuren. Maar het lijkt mij niet aan de orde om voor een inkomensgarantie te zorgen voor het CNV.
we hebben gewoon niet meer betaald. Wel twee dreigbrieven, maar heb ze terug gebeld met de vraag om uitleg hierover. Kwam niet veel zinnigs uit. Heb ze vriendelijk verzocht mij niet langer lastig te vallen. Dit is nu 6 maanden geleden en tot op heden geen narigheid op de deurmat of aan de deur.

Opzegtermijn ok. Maar het moet wel verklaarbaar zijn. Telefoniste wist het nieteens, dus zal het wel de rede zijn zoals ik hierboven schreef. We zijn geen liefdadigheidsinstelling. Ik zie het al voor me. Telfort geeft me nog 3 maanden internet en tv, nadat ik mn contract per beëindigd omdat deze afloopt. :-)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door berndv »

Chamey schreef:Hoe is het afgelopen met je lidmaaschap?
Mijn vrouw moest plotseling stoppen vanwege arbeidsongeschiktheid. Toch moest ze
Doorbetalen... Opzegtermijn van 3 maanden? Waarom bestaat er eigenlijk zoiets onzinnigs als een opzegtermijn.

Ok. Een baan opzeggen betekent opzegtermijn omdat je werkgever vervangend personeel
Moet inhuren. Maar het lijkt mij niet aan de orde om voor een inkomensgarantie te zorgen voor het CNV.
we hebben gewoon niet meer betaald. Wel twee dreigbrieven, maar heb ze terug gebeld met de vraag om uitleg hierover. Kwam niet veel zinnigs uit. Heb ze vriendelijk verzocht mij niet langer lastig te vallen. Dit is nu 6 maanden geleden en tot op heden geen narigheid op de deurmat of aan de deur.

Opzegtermijn ok. Maar het moet wel verklaarbaar zijn. Telefoniste wist het nieteens, dus zal het wel de rede zijn zoals ik hierboven schreef. We zijn geen liefdadigheidsinstelling. Ik zie het al voor me. Telfort geeft me nog 3 maanden internet en tv, nadat ik mn contract per beëindigd omdat deze afloopt. :-)
Wat een onzingehalte zeg. Je spreekt samen iets af, daar moeten beide partijen zich aan houden. Omdat een vereniging zich niet hoeft te houden aan de wet van Dam, mogen ze een langere opzegtermijn rekenen, en jaarlijks automatisch verlengen. Dat heeft u samen met hen afgesproken. Nu wilt u opzeggen,men zijn zij degene die het verkeerd doen, terwijl zij u gewoon aan de afspraak houdt. En natuurlijk kunt u er niets aan doen dat uw vrouw arbeidsongeschikt is geworden, maar daar heeft de vakbond evenmin schuld aan.

Even teruggerekend. U heeft nu 6 maand niets meer van hen gehoord, dat betekent december dus, daarvoor heeft u 2 herinneringen gehad, dus zal u ergens rond september of oktober hebben opgezegd. Ergo houden ze u gewoon aan de opzegging per jaar, dus per 1 januari. En ik vrees dat u ze juridisch gezien gewoon contributie verschuldigd bent tot 1 januari 2014. Waarom? Dat heet een overeenkomst.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegtermijn CNV vakbondslidmaatschap

Ongelezen bericht door alfatrion »

Alle partijen hebben er belang bij om te weten waar ze aan toe zijn. Als u bij Telfort een abonnement afneemt zult u vaak een jaarcontract af hebben. En daar hebben ze belang bij. Een opzegtermijn van drie maanden betekent dat u drie maanden voor de vervaltermijn moet opzeggen.

Vanwege de WVD mag Telfort abonnementen niet stilzwijgend verlengen (wel stilzwijgend omzetten in iets anders), maar voor een verenging geldt dit niet. U kunt dan ook te maken krijgen met incassokosten en/of gerechtelijke kosten.

Een opzegtermijn van drie maanden wordt nog altijd redelijk gezien. In het geval van een abonnement voor bepaalde duur bij een bedrijf dat is omgezet naar een abonnement voor onbepaalde duur wordt een opzegtermijn van een maand als redelijk gezien.

Gesloten