LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Lieuwe2020
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2020 14:23

Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door Lieuwe2020 »

Op 4-9-2019 is een artikel verschenen binnen deze website met als titel:
Financieel adviseurs moeten klanten wijzen op premiedaling overlijdensrisicoverzekering

Volgens dit artikel trekt Kifid de conclusie dat de financieel adviseurs hun consumenten expliciet hadden moeten wijzen op mogelijke premiebesparingen. Omdat ze dat niet hebben gedaan, hebben ze volgens Kifid en de Geschillencommissie niet voldaan aan hun zorgplicht.

Daar ik in een vergelijkbare situatie zit met mijn overlijdensrisicoverzekering, heb ik gebruikmakend van een vooropgestelde brief van Radar, een klacht ingediend tegen mijn tussenpersoon bij Kifid. Na een jaar in de wachtstand te hebben gezeten, kreeg ik het bericht van Kifid dat de Commissie van Beroep eind mei en medio juni twee uitspraak heeft gedaan in twee beroepsprocedures:

In de kern is de Commissie van Beroep, anders dan de Geschillencommissie eerder oordeelde, van oordeel dat de nazorgplicht van een financieel adviseur niet zover gaat dat hij een consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen ten aanzien van premies van ORV’s.

Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel toen ik dit las. En, nog verbazingwekkender, hier is geen enkele aandacht over geweest in de media. Twee lijnrecht tegenover elkaar staande uitspraken. Wie heeft hier nog meer last van ondervonden? Heb je nog iets met je klacht kunnen ondernemen?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hebt u dat eerst aangekaart bij die tussenpersoon? Hoelang loopt die ORV al?

Uw gezondheidstoestand is in de loop van die tijd niet slechter geworden?

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door Mk »

En waarom zou een beroepscommissie geen ander oordeel mogen hebben dan de geschillencommissie? In de normale rechtspraak komt het ook regelmatig voor dat een rechtbank in hoger beroep anders oordeelt dan de eerdere uitspraak.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je boven een bepaalde leeftijd bent gekomen krijg je een hogere premie.

Dan kan het zijn dat ondanks de gedaalde tarieven je toch meer moet betalen wegens verhoogd risico.

Bij 39 jaren afsluiten en 41 oversluiten, dan ben je 40+ en zelf 60+ dus nog ergere tarieven!
Ook zijn vele gekoppeld aan Hypotheken en die met aflos spaar polis en zo nog lastiger over te sluiten.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door jonis »

Ik denk dat je het verschil moet gaan zoeken in zorgplicht en nazorgplicht.
Het ene is van te voren, de ander.....
Waarom moeilijk doen over "een paar centen"?
Ik heb dit jaar ook bezuinigd op de orv......1 van de 2 heb ik eruit gegooid, de ander volgt ook nog tzt....ik zou eerder kijken naar dit soort scenario's. Klachtenprocedure niet nodig zo.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Overlijdensrisicoverzekering: consument op premiedaling wijzen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Volkomen terecht dat de CvB tot een ander oordeel is gekomen dan de Geschillencommissie. Dat was nogal een dwaas oordeel namelijk.

Gesloten