Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
F-r-e-d_
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2022 15:47

Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door F-r-e-d_ »

Ik zoek een voordelige zonnebril op sterkte en vond o.a. aanbiedingen bij Pearle voor minder dan € 20 en zelfs minder dan € 10.

Ik vond diverse voordelige brillen; zocht een bril uit en klikte op MAAK EEN AFSPRAAK. Ik maakte een afspraak voor "Oogmeting / Goed Zicht Gesprek (gratis t.w.v. €30) 30 min". Ik kreeg ook een afspraak voor "Oogmeting / Goed Zicht Gesprek gratis"

Ik begaf me dus op het afgesproken tijdstip naar de vestiging van Pearle.

Daar werd mij echter verteld dat een zonnebril minstens € 90 op zou moeten brengen. Later wilde men mij wel tegemoet komen en zou het vanaf € 80 kunnen.

Bovendien weigerde de man de aangeboden gratis oogmeting uit te voeren. De oogmeting zou helemaal niet gratis zijn maar alleen bij aankoop van een bril uitgevoerd worden. Ook mijn voorstel om de gratis oogmeting te doen waarna ik in de webshop een zonnebril zou bestellen werd geweigerd: "Als u geen bril koopt krijgt u de resultaten niet".

Dat was toch anders dan wat Pearle beloofde:

"Goedkope zonnebril kopen? Vanaf €19 bij | Pearle Opticiens
Kom dan langs voor een gratis oogmeting. Zo weet je zeker dat jouw nieuwe zonnebril de juiste sterkte heeft".

"Bescherm je ogen tegen schadelijk UV-licht. Je draagt al een goede & betaalbare zonnebril vanaf €19".

Ik ontving ook een bevestiging:

"Je hebt een afspraak in onze winkel op woensdag 03 augustus 2022 om 13:30 uur voor een Oogmeting / Goed Zicht Gesprek (gratis t.w.v. €30) 30 min. We geven jou het beste advies voor een persoonlijke zichtoplossing, passend bij jouw lifestyle. Tot snel!"

Ik heb hierover schriftelijk geklaagd bij de betrokken vestiging van Pearle maar ik mocht geen enkele reactie ontvangen.
Ik heb hierover ook schriftelijk geklaagd bij Pearle.nl. Dat resulteerde uiteindelijk in een telefoontje van een dame van de klantenservice.

Zij vertelde mij dat de veelvuldig als "gratis" aangeboden oogmeting niet gratis is maar alleen bij aankoop van een bril (v.a. € 90) in de betreffende vestiging uitgevoerd wordt. Dat zou in de algemene voorwaarden staan. Daarmee was de zaak voor haar afgedaan.

Ik zie dit als een duidelijk geval van misleiding. De belofte is duidelijk: "Goedkope zonnebril kopen? Vanaf €19 bij | Pearle Opticiens
Kom dan langs voor een gratis oogmeting". Enig voorbehoud kon ik niet vinden. Toch blijkt het niet meer dan een loze belofte om klanten naar de winkel te lokken en daar een bril vanaf € 90 te verkopen te zijn.

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zie zo al op de website staan “Een oogmeting (ter waarde van €30) is gratis bij aankoop van een complete bril”, zonder de voorwaarden op te zoeken.

U schrijft: “Ik zoek een voordelige zonnebril op sterkte en vond o.a. aanbiedingen bij Pearle voor minder dan € 20 en zelfs minder dan € 10.”
U snapt toch wel dat wat u op de website ziet, alleen de monturen zijn voor zo’n klein prijsje? Daar komen de glazen op sterkte nog bij.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door witte angora »

De prijs van de monturen is inderdaad altijd exclusief glazen, en dat is eigenlijk bij iedere opticien. Aangezien iedere klant andere wensen heeft worden er verschillende 'glazenpakketten' aangeboden met verschillende prijzen. Als ze bij ieder montuur de prijs inclusief alle mogelijke glazen moeten vermelden is het eind zoek natuurlijk.

Enkel kant en klare brillen kun je inclusief glazen kopen, dan wordt de prijs inclusief getoond.

En die 'gratis' oogmeting, sja... ze kunnen ook de monturen 30 euro goedkoper aanbieden en dan 30 euro voor de oogmeting rekenen. Maar of je daar wat mee opschiet? Logisch ook dat ze de resultaten niet meegeven, er zijn meer webshops, met inderdaad goedkopere aanbiedingen. Maar dat is dan zonder oogmeting. :wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 aug 2022 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan altijd klagen bij de reclame code commissie.

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
20 aug 2022 17:16
Je kan altijd klagen bij de reclame code commissie.
Tuurlijk :D

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Hoe kan een "goedkope zonnebril vanaf 19,-- euro" zonder glazen zijn ? Als het alleen een montuur is, dan is het geen zonnebril ....

Nevyn
Berichten: 1314
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Nevyn »

HandigeHarrie schreef:
21 aug 2022 14:09
Hoe kan een "goedkope zonnebril vanaf 19,-- euro" zonder glazen zijn ? Als het alleen een montuur is, dan is het geen zonnebril ....
Staat ook in de topic vanaf

kwaak
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2017 17:25

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door kwaak »

iedereen moet Pearle gewoon mijden, het is de duurste van de zogenaamde grote bekende ketens

Nijogeth
Berichten: 10123
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HandigeHarrie schreef:
21 aug 2022 14:09
Hoe kan een "goedkope zonnebril vanaf 19,-- euro" zonder glazen zijn ? Als het alleen een montuur is, dan is het geen zonnebril ....
Dat kan wel. Maar dan zijn de glazen niet op sterkte.

Wille396
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2021 17:16

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Wille396 »

Een paar jaar geleden heb ik bij Hans Anders een leesbril op sterkte gekocht voor €30. Met glazen en een gratis oogmeting. Het kan dus wel. Ze waren niet heel erg blij volgens mij en hadden mij liever een duurdere bril verkocht.

Lowieze
Berichten: 6671
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wille396 schreef:
21 aug 2022 15:43
Een paar jaar geleden heb ik bij Hans Anders een leesbril op sterkte gekocht voor €30. Met glazen en een gratis oogmeting. Het kan dus wel. Ze waren niet heel erg blij volgens mij en hadden mij liever een duurdere bril verkocht.
Een leesbril is volgens mij altijd op sterkte :wink: , is niet te vergelijken met een zonnebril op sterkte. De laatste gebruik je, in het algemeen, niet alleen met een leesgedeelte.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nijogeth schreef:
21 aug 2022 15:30
HandigeHarrie schreef:
21 aug 2022 14:09
Hoe kan een "goedkope zonnebril vanaf 19,-- euro" zonder glazen zijn ? Als het alleen een montuur is, dan is het geen zonnebril ....
Dat kan wel. Maar dan zijn de glazen niet op sterkte.
Klopt, als je de tweede regel weglaat :
"Goedkope zonnebril kopen? Vanaf €19 bij | Pearle Opticiens
Kom dan langs voor een gratis oogmeting. Zo weet je zeker dat jouw nieuwe zonnebril de juiste sterkte heeft".

Duidelijk een lokkertje, "vanaf" betekent meestal voor vrijwel niemand de werkelijkheid.
Dan houden we over: een montuur van 19 euro, met gratis zonnebril-glazen voor personen die bij de gratis meting 0,0 blijken te hebben aan beide kanten?

Ikkemina
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2017 16:21

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Ikkemina »

Bij iedere reclame zou je bij 'gratis' altijd a;ert moeten zijn. Voor niets gaat de zon op, oftewel iets gratis krijgen bestaat eigenlijk niet. Vaak zit er toch een addertje onder het gras, zoals uit dit voorbeeld ook wel weer blijkt.
Of in een ander voorbeeld, dat je een abonnement moet afsluiten of dat je iets anders moet aankopen, gratis bestaat bijna niet, trap er niet in.

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door artilux »

Had een oogmeting nodig, voor mijn h a voor door verwijzing oogarts.
Ben bij Pearle lang gegaan ,was geen klant, maar gelijk geholpen.
rapport mee gekregen ,en... geheel gratis bij vestiging in Waddinxveen.

Duc
Berichten: 111
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Duc »

Ik vond het verhaal al bekend voorkomen.
Kreeg op Kassa vraag@antwoord, niet een antwoord dat je graag wilde?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dt-klanten

Nee Pearl misleid geen klanten, alles staat duidelijk in de regels.

witte angora
Berichten: 30999
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door witte angora »

Duc schreef:
21 aug 2022 18:09
Ik vond het verhaal al bekend voorkomen.
Kreeg op Kassa vraag@antwoord, niet een antwoord dat je graag wilde?
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dt-klanten

Nee Pearl misleid geen klanten, alles staat duidelijk in de regels.
En net zoals daar geldt:

De topictitel moet niet zijn:

Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Het moet zijn:

Ik heb niet goed gelezen (maar daar helpt een bril niet tegen)

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door geengast »

TO....ik denk dat u veel meer reden tot klagen zou hebben als u gehoord had wat die mensen van Pearle zeiden toen u de zaak verliet....

Bovendien10
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2018 10:40

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Bovendien10 »

Volgens mij worden zulke reclames niet echt goed voorbereid en is de tekst dus ook niet juist in dit geval. Hoe kan je nou een test gratis en voor niks laten doen zonder er een montuur en glazen erbij te verkopen. Wat voor nut heeft het voor een opticien? Pearle moet voortaan beter hun reclametekst laten screenen door de opticiens zelf. Ik doe een gratis test, krijg een rapport en ga ermee naar een ander opticien… dat is toch vreemd, nietwaar? In mijn geval moet ik bij een bril kopen altijd een oogmeting laten doen en voldoet de meting bij een andere opticien niet. Goed toch?

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door Consumentt »

Bril: als je ergens mee afgezet wordt dan is het wel met een bril. De winstmarge op zo'n ding is gigantisch.

A.T
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jun 2013 12:43

Re: Pearle misleidt klanten over 'gratis' oogmetingen

Ongelezen bericht door A.T »

Nog twee reden waarom wij het een slechte zaak vind.

We kwamen weer een keer in de Pearl winkel en de filiaalhouder vroeg aan mijn vrouw ken ik jou niet van het uitgaansleven???
Onvoorstelbaar wat een brutaliteit ik stond er bij, dat maakte hem niets uit, laat zeggen dat wij hele brave oudere mensen zijn, niet roken, drinken, brandschone en zo gezond mogelijk leven, wat had de man kunnen bewerkstellen, wij zijn altijd bij elkaar stel mijn vrouw was een nacht weg geweest, en ik daar onzekere gevoel over had gehouden, dan had dit voor een probleem kunnen zorgen, wat een ongelofelijke . . . . . . .
Ik heb de klacht ook door geschreven naar het hoofdkantoor, de man moest zijn excuus aanbieden, maar wat los je daar mee op.

Ongeveer 14 jaar geleden kwam ik met het leesbrilletje wat ik nog steeds gebruik bij Pearl, nooit heb ik er een bril vandaan gehaald die goed was, kort geleden weer nieuwe glazen na weer een oogmeting,
weer niet goed en de ene bril moet in anders op doen wil ik redelijk kunnen zien de glazen zijn dus omgewisseld, onvoorstelbaar wat slechte zaak, in ons geval.

Plaats reactie