Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Araya024
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2018 15:47

Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Araya024 »

Ik heb geboekt bij van der Valk Palace, Noordwijk voor 4 personen, 2 kamers om naar Soldaat van Oranje te gaan. Vandaag 29 dec 2022 wordt SvO gecanceld wegens ziekte. Het hotel wil nu niet meer meewerken aan de annulering voor een nacht slapen. SvO heeft in hun bepalingen staan dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de gevolgen die wij nu ervaren.
Het Hotel wil ook niet meewerken in de vorm van een voucher of verzetten van de datum.

Kort gezegd: omdat er zieken zijn bij SvO ben ik mijn geld € 384,= voor de hotelovernachting kwijt. Het hotel wil hierin niet coulant zijn.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door kuklos »

Wanneer zou je naar die voorstelling gaan?
Heb je een annuleringsverzekering o.i.d. afgesloten?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Was het een arrangement of heeft u zelf 2 kamers geboekt?

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door geengast »

Het risico kon u zelf inschatten, Van der Valk biedt elke kamer ook aan met gratis annuleren. Dat kost 10,- pp meer en staat direct en groot aangegeven bij hun prijzen.
NIEMAND zou nog die duurdere prijs betalen als ze ook 'coulance' zouden toepassen. Dus uw vraag is erg onredelijk.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door riddert »

U kunt ook in oplossingen denken, maak er een dagje Noordwijk van, ga lekker eten en drinken, maak een wandeling en geniet van je hotelkamer.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dagje Noordwijk, dagje Leiden, prima weekeinde.

Jan Wijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 05 jan 2022 11:57

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Jan Wijn »

U moet uw claim bij SvO leggen en niet bij het hotel. Het hotel is niet verantwoordelijk voor het niet doorgaan van de voorstelling. Zij hadden voor u kamers vrijgehouden.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

SvO zal bij overmacht niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor uw gevolgschade. De hotelkamer is beschikbaar en vrij gehouden voor u. Als u geen annuleringsverzekering hebt afgesloten en geen flexibiliteit had op de kamer, dan is dat een verkeerde zuinigheid wat enkel u aan te rekenen valt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Indien u bij één partij een compleet arrangement geboekt heeft van hotel+musicaltickets, dan is de partij waar u het pakket geboekt heeft degene die u de volledige boekingskosten inclusief de kosten van het hotel moet terugbetalen, indien u afziet van gebruik van het hotel nu er een belangrijk deel van het arrangement geannuleerd is.

Indien u zelf tickets voor de musical heeft gekocht en los daarvan het hotel heeft geboekt, dan heeft Van der Valk er niets mee te maken dat de musical niet door gaat. U kunt gewoon gebruik maken van het hotel zoals u dat met Van der Valk heeft afgesproken. Dat uw 'doel' van de reis niet meer door gaat, daarvoor is het hotel niet aansprakelijk en daarvoor hoeven zij dus ook niet uit coulance uw kosten te annuleren.
Ook zal de organisator van de musical waarschijnlijk niet aansprakelijk zijn voor de gevolgschade. Ongetwijfeld zal in hun voorwaarden zijn opgenomen dat bij ziekte van één of meer (hoofdrol)spelers ze zich het recht voorbehouden om een geplande voorstelling te annuleren en u dan een nieuw ticket op een andere datum aanbieden, of indien u daarvan wenst af te zien uw geld terugbetalen. Als zoiets in de voorwaarden staat, dan was u op de hoogte van de mogelijkheid dat de voorstelling niet door zou gaan en had van u verwacht mogen worden dat u bij het boeken van de hotelkamer de mogelijkheid tot annuleren of verplaatsen van de overnachting was overeengekomen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Araya024 schreef:
29 dec 2022 14:57
Ik heb geboekt bij van der Valk Palace, Noordwijk voor 4 personen, 2 kamers om naar Soldaat van Oranje te gaan. Vandaag 29 dec 2022 wordt SvO gecanceld wegens ziekte.
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Araya024 schreef:
29 dec 2022 14:57
Het hotel wil nu niet meer meewerken aan de annulering voor een nacht slapen.
En terecht. Je kan het hotel altijd een aanbod doet waar jullie beiden beter van worden.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
01 jan 2023 16:15
Araya024 schreef:
29 dec 2022 14:57
Ik heb geboekt bij van der Valk Palace, Noordwijk voor 4 personen, 2 kamers om naar Soldaat van Oranje te gaan. Vandaag 29 dec 2022 wordt SvO gecanceld wegens ziekte.
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Araya024 schreef:
29 dec 2022 14:57
Het hotel wil nu niet meer meewerken aan de annulering voor een nacht slapen.
En terecht. Je kan het hotel altijd een aanbod doet waar jullie beiden beter van worden.
Er wordt natuurlijk niet zomaar een voorstelling geannuleerd. Op de site is dit te lezen:
“We kunnen de kwaliteit van de voorstelling vandaag niet bieden wegens te veel afwezigen in het personeel. Helaas moeten we daarom de voorstelling van vandaag donderdag 29 december annuleren”

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
01 jan 2023 16:15
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Ook aan het aantal hoofdrolspelers zit een max. En ook de rest van de cast is niet oneindig.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik ben met de meeste reacties mee eens. Alleen wanneer er sprake is van een pakket (hotel en tickets in 1 betaling) heeft u mogelijk recht op geld terug. Neem hiervoor contact op met de verkoper. Indien de verkoper geen geld terug wilt geven neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, creditcard maatschappij (indien met creditcard betaald) of met www.juridischloket.nl.

Indien dit gaat om 2 afzonderlijke boekingen dan bent u het geld van de hotel kwijt. U had kunnen kiezen om naar het hotel te gaan en te genieten van de vakantie.

Omdat Soldaat van Oranje hun tentoonstelling heeft geannuleerd heeft u het recht op geld terug van het concert (toegangstickets), of op vrijwillige basis een andere datum te accepteren.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
01 jan 2023 21:29
Ik ben met de meeste reacties mee eens. Alleen wanneer er sprake is van een pakket (hotel en tickets in 1 betaling) heeft u mogelijk recht op geld terug. Neem hiervoor contact op met de verkoper. Indien de verkoper geen geld terug wilt geven neem dan contact op met uw rechtsbijstandverzekering, creditcard maatschappij (indien met creditcard betaald) of met www.juridischloket.nl.

Indien dit gaat om 2 afzonderlijke boekingen dan bent u het geld van de hotel kwijt. U had kunnen kiezen om naar het hotel te gaan en te genieten van de vakantie.

Omdat Soldaat van Oranje hun tentoonstelling heeft geannuleerd heeft u het recht op geld terug van het concert (toegangstickets), of op vrijwillige basis een andere datum te accepteren.
Tentoonstelling? Het gaat TS alleen om geld terug van de hotelboeking.
Over geld terug van de geannuleerde voorstelling wordt helemaal niet gesproken.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door mahadma »

U heeft geen pakket uitjes/reis ergo er is een losse overeenkomst met het hotel geboekt. En dat hotel heeft eigen regels.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
01 jan 2023 22:16
NeoDutchio schreef:
01 jan 2023 19:49
alfatrion schreef:
01 jan 2023 16:15
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Ook aan het aantal hoofdrolspelers zit een max. En ook de rest van de cast is niet oneindig.
Onze superieure jurist denkt waarschijnlijk dat musicalwerk zo simpel is dat je gewoon een blik acteurs open trekt.
Los van de overbodige op-de-man-sneer heeft Alfatrion hier gewoon gelijk.

De show van Soldaat van Oranje kent een scala aan (hoofdrol)spelers. Als het mogelijk is voor SvO om een andere hoofdrolspeler te laten spelen, maar ze laten dat na, zou SvO aansprakelijk kunnen zijn voor schade. En daaronder valt ook de hotelboeking, ook als die niet in één pakket is geboekt.

Niet voor niets stelt Alfatrion een vraag en neemt hij nog geen standpunt in. Logisch ook, want het antwoord op die vraag kunnen wij niet geven -maar SvO wel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
01 jan 2023 19:49
alfatrion schreef:
01 jan 2023 16:15
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Ook aan het aantal hoofdrolspelers zit een max. En ook de rest van de cast is niet oneindig.
Als SvO zich beroept op overmacht dan ligt de bewijslast daarvoor ook bij haar. Ik heb geen feiten vernomen op grond waarvan wij er vanuit mogen gaan dat er daadwerkelijk sprake is van overmacht. Nu hier gaat om een optreden dat verbonden is aan één persoon kan daar ook niet zonder meer van worden uitgegaan. Ik zou dan willen horen wat dat SvO op voorhand het redelijke heeft gedaan om dit te voorkomen. Als zij bijvoorbeeld de hoofdrolspelers zo vol boekt dat er totaal geen speling is, dan had zij meer kunnen doen maar wilde zij dat niet. En je kan ook denken aan samenwerkingsverbanden, zodat op die manier dekking gezocht kan worden. Het is wat makkelijk om direct naar de klant te wijzen als schuldige.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
02 jan 2023 18:48
NeoDutchio schreef:
01 jan 2023 19:49
alfatrion schreef:
01 jan 2023 16:15
Ik twijfel of dit overmacht is. Als je naar een optreden van Jan Smit gaat en Jan Smit is ziek dan is dat overmacht, omdat er maar één Jan Smit is. Kan SvO in principe door andere acteurs worden uitgevoerd? In dat geval zou je een claim bij SvO kunnen neerleggen.
Ook aan het aantal hoofdrolspelers zit een max. En ook de rest van de cast is niet oneindig.
Als SvO zich beroept op overmacht dan ligt de bewijslast daarvoor ook bij haar. Ik heb geen feiten vernomen op grond waarvan wij er vanuit mogen gaan dat er daadwerkelijk sprake is van overmacht. Nu hier gaat om een optreden dat verbonden is aan één persoon kan daar ook niet zonder meer van worden uitgegaan. Ik zou dan willen horen wat dat SvO op voorhand het redelijke heeft gedaan om dit te voorkomen. Als zij bijvoorbeeld de hoofdrolspelers zo vol boekt dat er totaal geen speling is, dan had zij meer kunnen doen maar wilde zij dat niet. En je kan ook denken aan samenwerkingsverbanden, zodat op die manier dekking gezocht kan worden. Het is wat makkelijk om direct naar de klant te wijzen als schuldige.
NeoDutchio wijst niet naar de klant als schuldige, NeoDutchio geeft aan dat ook musicals te maken kunnen hebben met teveel zieken en daardoor geen doorgang kunnen vinden.

Jij gaat volledig aan de realiteit voorbij met jouw opmerking dat het doorgang moet kunnen vinden omdat het niet afhankelijk is van één persoon.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wie zegt dat het alleen om een tekort aan spelers gaat? Er werken aan zo’n voorstelling veel meer mensen mee dan degenen die op het toneel staan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Soldaat van Oranje afgelast wegens ziekte, geld voor hotel kwijt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zoals ik het zie kan TS er op drie manieren in staan. Als eerste, kan hij natuurlijk flink balen. In dit geval kan dit voldoende zijn om de volgende keer wel een annuleringsverzekering af te sluiten. Dan kan TS ook leren flexibel te zijn. Een dagje Noordwijk en een dagje Leiden is ook leuk. Tot slot kan TS kijken of hij de schade toch nog op SvO kan verhalen. (Een combi kan natuurlijk ook altijd.) Een opmerking als dat het niet afsluiten van een annuleringsverzekering een verkeerde zuinigheid is en dat je dat aan jezelf te wijten hebt, draagt in geen van deze gevallen iets bij aan een oplossing.

Ik schrijft overigens niet dat het per sé doorgang moet kunnen vinden. Ik schrijf dat wij de feiten niet kunnen en daarom niet kunnen oordelen of er sprake is van overmacht.

Plaats reactie