LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Straling arme telefoon

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@Reintje

Maak je geen zorgen op het dak van mijn flat staat een mobiele telefoonpaal, een UMTS paal en een televisiemast. Ik heb nergens last van en slaap er geen seconde minder om.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Frankie41,

Zelf heb ik het vermoeden dat de "straling" die een DECT of GSM telefoon uitzend wel wat meevalt,

Wel heb ik altijd wat hoofdpijn wanneer ik lang aan een GSM telefoon sta te praten, of dit nu door het geouwehoer komt weet ik niet!, :wink:

Dat dergelijke apparaten straling uitzenden zal wel zo zijn, ieder electrisch of electronisch apparaat zendt straling uit!,

Zelf heb ik thuis 4 DECT telefoons staan, die verdeeld over de woning staan opgesteld, en ik waardeer het gemak van deze telefoons, geen draden trekken, o.i.d., bij aanschaf van dit setje, accu's monteren in de handset's, accu's opladen, en je kunt meteen waar je ook staat in huis bellen!, gemak dient de mens!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Dilbert dat je er nu geen last van hebt wil nog niet zeggen dat je er over bijv. 5 jaar geen problemen door hebt. En dan is het vaak veel beroerder dan niet kunnen slapen.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Tsja dat kan waar wezen, maar helaas woon ik al bijna 10 jaar in dit huis en ik heb er nog steeds geen last van. Uiteraard staan de palen er niet allemaal al 10 jaar, maar veel zal het niet schelen.

Kortom, ik geloof niet in de fabel van straling van diverse masten en zal hier met veel plezier nog zeker 20 jaar wonen als het aan mij ligt.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Beetje hetzelfde als de één rookt 30 jaar en heeft nergens last van en de ander legt het loodje :cry:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door S. »

Maar ja, bij dat roken is het wetenschappelijk aangetoond dat dit schadelijk kan zijn, bij die masten met die electromagnetische?? velden nog niet.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Als dat zo is waarom staan die masten altijd in "gewone wijken" maar nooit tussen de villa's en kom me niet niet aan dat één en ander met de schoonheidscommissie te maken heeft. Nee, die mensen weten dat er misschien wel risico's aan vastzitten en hebben de middelen en connecties om ze te weren uit hun buurt. Het liefst plaatsen ze die dingen op bejaarden en verzorgingsflats, kijk maar om je heen. Het oude brood moet immers eerst op.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Thunder »

Maar ja, bij dat roken is het wetenschappelijk aangetoond dat dit schadelijk kan zijn, bij die masten met die electromagnetische?? velden nog niet.
Dit is helaas niet waar wat je hier stelt. Er is wel degelijk aangetoond dat electromagnetische straling mutagene, carcionogene of andere negatieve effecten kan hebben op de mens.

Er zijn zelfs onderzoeken die hebben aangetoond dat het aantal gevallen van kanker in de buurt van zenders, met een zware electromagnetisch straling significant hoger is dan in delen waar geen zendmasten staan.

Waar de meeste onderzoeken een manco geven, is wanneer deze resultaten worden terug geredeneerd naar kleine stralingsbronnen met een laag vermogen.
Op dit gebied zijn inderdaad nog geen sluitende en eenduidige onderzoeken, die dergelijke effecten aantonen.

Maar wel staat vast dat electromagnetische straling invloed heeft op de mens, maar in welke mate dit is, is tot op heden nog niet echt bekend.

Vanuit puur physische oogpunt beinvloed electromagnetische straling de spin van electronen, het is dan ook aannemlijk dat dergelijke quantum effecten bij elkaar opgeteld een effect teweeg kunnen brengen binnen organismen, maar dit blijft puur hypothetisch.

De mythte vorming omtrend E-Smog moet dan ook zeker met een korreltje zout worden genomen.

Dat mensen in de gladde verkoop praatjes trappen om zich te beschermen tegen dergelijke smog, dat is uiteraard niet echt slim en berust vaak op pure geldklopperij.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als dat zo is waarom staan die masten altijd in "gewone wijken" maar nooit tussen de villa's en kom me niet niet aan dat één en ander met de schoonheidscommissie te maken heeft. Nee, die mensen weten dat er misschien wel risico's aan vastzitten en hebben de middelen en connecties om ze te weren uit hun buurt. Het liefst plaatsen ze die dingen op bejaarden en verzorgingsflats, kijk maar om je heen. Het oude brood moet immers eerst op.
Ha ha dank je wel Reintje, met deze onzin heb je mijn hele vrijdag weer goed gemaakt. Net alsof mensen in villa's meer rechten hebben dan mensen in een bejaardenhuis? Grotere onzin heb ik tot op heden niet gehoord.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

maar dit blijft puur hypothetisch.
En ook niet meer als dat. je denkt toch niet serieus dat masten van welke aard dan ook gebouwd mogen worden in gebieden met huizen als ze werkelijk zo schadelijk zouden zijn?

De "wetenschappelijke" bewijzen waar jij over spreekt zijn meestal afkomstig van vage milieuclubjes of mensen met een kronkel in hun hoofd die menen dat ze lastig gevallen worden door marsmannetjes en dergelijk. Kortom, absolute onzin !

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Net alsof mensen in villa's meer rechten hebben dan mensen in een bejaardenhuis
Jij wilt dus zeggen dat jij net zoveel rechten hebt als een VIP. Kom nou. Waarom moet een normaal mens een jaar wachten op een aangepaste schoen en Balkenende twee dagen, waarom krijgt Hirsi Alie persoonsbescherming en een gewone burger die met de dood bedreigt wordt niet, waarom worden bij top criminelen vormfouten gemaakt en bij Jan met de pet nooit! Moet ik nog even doorgaan ? Jij gelooft zeker nog in sprookjes en vertel mij dan eens waarom er geen UMTS masten in villa wijken staan.

Thunder
Berichten: 141
Lid geworden op: 18 nov 2005 16:31

Re: Straling arme telefoon

Ongelezen bericht door Thunder »

@ Dilbert

Je praat als een wetenschapper, maar hebt het verstand van een poffertje blijkt. Je quote een deel uit mijn verhaal, vervolgens ga je daar een eigen draai aan geven. En als klap op de vuurpijl, weet je niet eens wat hypothetisch is....

Dit is een onbewezen stelling!! gebaseerd op theoretische concepten en pas geverifieerd of gefalcificeerd na empirisch/wetenschappelijk onderzoek...

Er zijn legio studies gedaan na de effecten van electromagnetische straling en een mogelijke effect op het mensen, allemaal gebaseerd op hypotheses, ontrokken uit de natuurkundige theorie. Een voorbeeld, ELM straling kan warmte opwekken in een object, dan wel mens, kan dit ook schadelijke gevolgen hebben? en wat is het effect van non-thermische effecten? Of is kort golvige, hoog energetisch straling schadelijker dan lang golvige en laag energetische straling.
Dat veel van die onderzoeken uitwijzen dat in veel gevallen geen emperische onderbouwing is te geven, dat is een ander verhaal.

Maar reken maar dat wanneer je met je kop vlak voor een zeer zware zender gaat staan je een redelijke boiled brain hebt! Dit overigens ter zijde...

Dergelijk vraagstellingen kunnen dus de basis zijn van wetenschappelijk onderzoek, dus ga niet roepen dat dingen die hypothetisch zijn ook meteen onzin zijn, hiervoor dien je dan bewijs te leveren of met een betere hypothese te komen, uiteraard onderbouwt met de nodige theoretische concepten...

Als je mijn verhaal dan ook goed had gelezen, blijkt dat ik de hele E-smog hysterie en de mogelijke schadelijke effecten van stralingsbronnen, zoals telefoons of andere laag vermogende stralingsbronnen dan ook niet aanhang en of steun en ronduit stemmingmakerij vind....Gebaseerd op onze risico samenleving, waarin men zeer ontvankelijk is voor alles wat mogelijk schadelijk is voor ons welzijn, maar eigenlijk is gebaseerd op niks..

En als laatste:
En ook niet meer als dat. je denkt toch niet serieus dat masten van welke aard dan ook gebouwd mogen worden in gebieden met huizen als ze werkelijk zo schadelijk zouden zijn?
Waarom niet? Bij het vast stellen van schadelijke effecten gaat men uit van kansrekening, dat wil dus zeggen dat er een kans van 1 op de miljoen is, dat wanneer je daar 24/7 leeft je kanker KAN ontwikkelen. Men beschouwd een dergelijk riscio dan als aanvaadbaar en bouwt de zendmast.

Zo worden immers alle potentieel schadelijke objecten geplaatst of verplaatst. En nagenoeg elke nederlander binnen een zekere schil van de iso-risico contouren van een bedrijf. Wat wil zeggen dat je in een gebied woont dat bij een ongeval een zekere kans heeft (vaak 1 op de miljoen), dat er 1 dode of meer valt.

Of een dergelijke mast dan in je achtertuin moet staan, dat is de discussie over de Not In My Backyard objecten. En komt neer op wel de baten maar niet de lasten....

Gesloten