LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Supermarkt geopend op zondag

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.

Vind u het prettig dat supermarkten op zondag geopend zijn ?

Ja
41
68%
Nee
19
32%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Vind u het pretttig dat supermarkten op zondag en op feestdagen geopend zijn ?

Zelf vind ik het wel prettig en zeer makkelijk, vandaag was ik nog bij een supermarkt
en het was er zelf behoorlijk druk.



Albert Heijn beplakt om schenden zondagsrust

Een Albert Heijn in 's-Gravendeel is op eerste kerstdag beplakt uit protest tegen het schenden van de zondagsrust.

Dat meldt de filiaalhouder. In een niet-ondertekend pamflet worden klanten van het Albert Heijn-filiaal opgeroepen geen boodschappen meer te doen bij de supermarkt, omdat de winkel op zondag zijn deuren opende.

De supermarkt in de Hoekse Waard was de zondag voor kerst open, en wil ook komende zondag opengaan. Volgens de beplakkers zou de eigenaar van het Albert Heijn-filiaal eerder hebben beloofd de zondagsrust te respecteren.

De zondagsrust is een gevoelig thema in het vrij christelijke gebied tussen Rotterdam en Dordrecht. Afgelopen zondag was de openstelling volgens het bedrijf een "geweldig succes". "Er blijkt dus wel degelijk veel behoefte te zijn."

De filiaalhouder dreigt in een reactie na de feestdagen beelden van de beveiligingscamera's op internet te zetten.

bron: http://www.nu.nl/binnenland/3662457/alb ... srust.html

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door crazyme »

Oude discussie over een bekend dilemma. Consumenten willen 24/7 kunnen winkelen zodat ze nooit mee hoeven te plannen.

Winkelpersoneel zou graag die ene vrije dag behouden zien.

Die strijd is inmiddels ook verloren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door sjohie »

crazyme schreef:Oude discussie over een bekend dilemma. Consumenten willen 24/7 kunnen winkelen zodat ze nooit mee hoeven te plannen.

Winkelpersoneel zou graag die ene vrije dag behouden zien.

Die strijd is inmiddels ook verloren.
Gek genoeg stond er een paar dagen geleden een artikel in de krant over supermarkten die 1e en 2e kerstdag open zijn, en dat er genoeg personeelsleden waren die wilden werken, ofwel omdat het 200% betaald, ofwel omdat ze geen kerst vieren. Blijkbaar is dat dan toch niet zo'n strijd als ze vanachter de vakbondbureau's altijd dachten. :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

crazyme schreef:Oude discussie over een bekend dilemma. Consumenten willen 24/7 kunnen winkelen zodat ze nooit mee hoeven te plannen.

Winkelpersoneel zou graag die ene vrije dag behouden zien.

Die strijd is inmiddels ook verloren.
Ken winkelpersoneel die in supermarkt werken en vinden het juist super om op zondag
te werken omdat ze dan meer betaald krijgen als een doordeweekse dag.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik vind het achterlijk. Ook al is er personeel dat graag wil werken. Het idee dat steeds meer 'diensten' (bijna) 24/7 ter beschikking moeten zijn, vind ik stom.
Wie betaalt die 200% ?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ach zoveel diensten die 24/7 zijn in de gezondheidszorg is het ook zo en in diverse
bedrijven.
Ik vind het zeer gemakkelijk.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dat is precies wat mij stoort 'gemakkelijk'. In de gezondheidszorg (niet in alle 'takken') is het een noodzaak.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door crazyme »

Chocomelk schreef:
crazyme schreef:Oude discussie over een bekend dilemma. Consumenten willen 24/7 kunnen winkelen zodat ze nooit mee hoeven te plannen.

Winkelpersoneel zou graag die ene vrije dag behouden zien.

Die strijd is inmiddels ook verloren.
Ken winkelpersoneel die in supermarkt werken en vinden het juist super om op zondag
te werken omdat ze dan meer betaald krijgen als een doordeweekse dag.
De vraag komt uit de consument. Het argument dat het personeel er om vraagt is wat mij betreft erbij gezocht. Het is overigens een kwestie van tijd dat werken op zondag als normaal wordt gezien en 100% wordt betaald.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

Toen ik weer in Nederland kwam wonen moest ik er erg aan wennen dat alles Zondag dicht was. En nu? Tja, ben er zo aan gewend dat het verschijnsel 'open op Zon- en feestdagen' nu vreemd is. En nee, tot nu toe maak ik geen gebruik van de Zondagen om boodschappen te doen. Neem best aan dat A.H. winkelend publiek had, maar dat hebben de meubelboulevards ook op Zondag. Daar zie ik dan nog wel het nut van in als je allebei werkt, maar voor mij hoeft 't een Super niet zo nodig open te zijn. We zijn toch best een vreemd land: 2 Kerstdagen, 2 Paasdagen, 2 Pinksterdagen; kennen andere landen echt niet.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

tenormin schreef:We zijn toch best een vreemd land: 2 Kerstdagen, 2 Paasdagen, 2 Pinksterdagen; kennen andere landen echt niet.
Ow in welke landen is dat niet zo ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door sjohie »

Jolijn schreef:Ik vind het achterlijk. Ook al is er personeel dat graag wil werken. Het idee dat steeds meer 'diensten' (bijna) 24/7 ter beschikking moeten zijn, vind ik stom.
Wie betaalt die 200% ?
Jij, ik, en de andere de klanten, de rest van het jaar.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Vroeger kreeg je ook meer betaald na 18:00 op zaterdag en das allemaal praktisch niet meer in supermarktland.
Daabij, was vandaag in Adam........alles gewoon open retedruk overal.

Ligt erook aan waar open is, in een zwaar gelovige plaats zal er niets open zijn, maar daar zal menigeen niet naar toe verhuizen, terwijl als je naar Adam verhuisd je weet wat je kan verwachten.

Ik vindt heerlijk !!! Nu alleen nog die idiote parkeertarieven aanpakken.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

Ow in welke landen is dat niet zo ?
http://www.marypages.com/2ePaasdag.htm

En in England is Boxing Day de dag van de grote uitverkopen (dat is dan onze 'tweede Kerstdag).

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Weer iets geleerd Tenormin, ik wist dat helemaal niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:
We zijn toch best een vreemd land: 2 Kerstdagen, 2 Paasdagen, 2 Pinksterdagen; kennen andere landen echt niet.


Duitsland
1.Weihnachtsfeiertag
2.Weihnachtsfeiertag
Ostersonntag
Ostermontag
Pfingstsonntag
Pfingstmontag

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat duitsland het wel kent dat wist ik wel maar welke landen het niet kennen weet
ik niet, geen idee.

In Belgie kent men geen tweede Kerstdag. In Nederland is 26 december wel een officiele feestdag, in Belgie niet. Toch is deze dag in Antwerpen niet helemaal business as usual. Zo zijn de meeste musea op 26 december ook gesloten. Sommige musea beperken de Kerstsluiting wel tot alleen 25 december, dus ga naar de officiele musea-sites voor de juiste openingsdagen en -tijden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door tenormin »

België (alleen het Duitstalige gedeelte kent een 2e Kerstdag), Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Ierland, Cyprus en nog veel meer landen kent men het niet. Vroeger was b.v. Boxing Day (Engeland) de dag dat de pakjes werden uitgepakt, de naam Boxing day is gebleven maar cadeaus worden of op Kerstavond (de 24ste) of 1e Kerstdag uitgepakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jolijn schreef:Ik vind het achterlijk. Ook al is er personeel dat graag wil werken. Het idee dat steeds meer 'diensten' (bijna) 24/7 ter beschikking moeten zijn, vind ik stom.
Wie betaalt die 200% ?
Waarom is dat stom? Houdt de wereld om 18.00 uur op met draaien? Jij hoeft niet naar de winkel op zondag als je dat niet wilt. IK wil dat wel en dat is mijn vrije keuze. Evenals het de vrije keuze is van de supermarkt eigenaar om open te gaan en het personeel om te werken.

Als jij je kerst in de kerk wil doorbrengen ga ik je dat, als niet gelovige, toch ook niet verbieden?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door olaf79 »

tenormin schreef:België (alleen het Duitstalige gedeelte kent een 2e Kerstdag), Frankrijk, Zwitserland, Engeland, Ierland, Cyprus en nog veel meer landen kent men het niet. Vroeger was b.v. Boxing Day (Engeland) de dag dat de pakjes werden uitgepakt, de naam Boxing day is gebleven maar cadeaus worden of op Kerstavond (de 24ste) of 1e Kerstdag uitgepakt.
Dat relgieuse feesten 2 dagen duren en de avond voor de eerste dag beginnen komt als gebruik uit het Jodendom. Daar loopt een dag van zonsondergang tot zonsopkomst. Bovendien besloot men belangrijke feesten op 2 dagen te vieren omdat men in die tijd astrologisch nog niet precies kon bepalen wanneer een bepaalde feestdag zou vallen en men zeker wilde zijn dat men die dag niet miste. De christen hebben dit later overgenomen, zoals ze het meeste van Joden hebben afgekeken (evenals de Kerstmis natuurlijk).

karateb
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:04

Re: Supermarkt geopend op zondag

Ongelezen bericht door karateb »

Jolijn schreef:Ik vind het achterlijk. Ook al is er personeel dat graag wil werken. Het idee dat steeds meer 'diensten' (bijna) 24/7 ter beschikking moeten zijn, vind ik stom.
Wie betaalt die 200% ?
Ik vind het ook overbodig ! Winkels zijn hier 6 dagen per week open tot 22.00-uur !

Gesloten