Track and Trace oplichting door Post-NL?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En op welke manier zouden de AV voor mij van toepassing zijn, als ik gewoon de plaatselijke Bruna inloop?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De overeenkomst die jij via Bruna sluit staat hier toch niet centraal?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
26 jun 2023 19:03
De overeenkomst die jij via Bruna sluit staat hier toch niet centraal?
Tuurlijk, het gaat immers over het pakket of de brief die ik daar verstuur.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat zie ik anders. Het gaat hier om het pakket van Shape667, een zakelijk pakketje. Cro merkt op dat dat zijn werkgever is gewezen op de AV. Jij reageert daarop met aan te geven dat het jou nooit is medegedeelt. En even later geeft je aan dat bij particulieren geen voorwaarden van toepassing zijn, omdat die nooit ter hand worden gesteld. Het gaat hier in de eerste plaats om zakelijke pakketjes, en daarna om de toepasbaarheid van algemene voorwaarden in algemene zin.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
27 jun 2023 00:28
Dat zie ik anders. Het gaat hier om het pakket van Shape667, een zakelijk pakketje.
Dan lees je het in de verkeerde context. Ik heb het niet over Shape667, maar over de algemene vraag of er sprake is van oplichting of wanprestatie. En ik doe dat mede vanuit het voorbeeld dat iets wat ik verstuur, particulier dus.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door DvdVK »

Seinhuis schreef:
25 jun 2023 05:43
Shape667 schreef:
24 jun 2023 18:04
De leverancier kan niets voor mij doen, want hij heeft bewijs van bezorging.
Track en Trace is geen bewijs van bezorging. Dit omdat het systeem niet altijd klopt en niet bewijst dat u ontvangen hebt.
Alleen uw handtekening bij aangetekend pakket/post is bewijs.
Effe: de handtekening bij een aangetekend pakjet/poststuk wordt nogal eens door de bezorger van PostNL gezet.
Ja, ik doreek uit ervaring: meerdere malen zelfs.
Een ongewenst voortvloeisel uit de Corona-tijd, zeg maar.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

T&T heeft geen enkele functie als ik het goed begrijp. En het leidt tot misverstanden omdat mensen denken dat het een bewijs van ontvangst is in die zin dat het een beijw zou vormen dat het afgeleverd is wat een logische gedachte is. Als het scannen halverwege de reis van het pakketje gebeurt dan kan het beter achterwege blijven; dan is het voor iedereen duidelijk. Leuk bedacht, ooit, maar het werkt niet.

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Geen oplichting, maar een hele goeie schatting.

Shape667
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 21:39

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Shape667 »

Wat ik uit veel reacties begrijp, is dat het volkomen OK is Track & Trace te verkopen.
Een schijn exactheid er aan te hangen "Bezorgd maandag 18 uur 11 minuten".
Maar eigenlijk niets te leveren. En doodleuk beweren dat dit niet betekent dat het pakket ook daadwerkelijk is bezorgd.
Werken jullie voor, of worden betaald door, PostNL?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door kuklos »

Shape667 schreef:
29 jun 2023 10:05
Wat ik uit veel reacties begrijp, is dat het volkomen OK is Track & Trace te verkopen.
Een schijn exactheid er aan te hangen "Bezorgd maandag 18 uur 11 minuten".
Maar eigenlijk niets te leveren. En doodleuk beweren dat dit niet betekent dat het pakket ook daadwerkelijk is bezorgd.
Werken jullie voor, of worden betaald door, PostNL?
Het grootste zwaktebod dat een topic starter kan doen is " jullie werken zeker bij ..." als de TS geen gelijk krijgt.

Joh, het is heel simpel. Track & trace schept verwachtingen. Doch helaas hebben die verwachtingen juridisch weinig waarde. En ja, het is schandalig dat een pakketje de status bezorgd krijgt als het nog niet bezorgd is. Maar dit alles maakt het nog geen oplichting, dat is juridisch gezien echt iets anders.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
27 jun 2023 09:46
T&T heeft geen enkele functie als ik het goed begrijp. En het leidt tot misverstanden omdat mensen denken dat het een bewijs van ontvangst is in die zin dat het een bewijs zou vormen dat het afgeleverd is wat een logische gedachte is.
Da's zeker een logische gedacht, zeker ook gezien het feit dat PostNL zelf geen enkele nuancering maakt in hun informatie. Zie hier:
Track & trace
Volg je pakket of aangetekende brief op elk moment
Direct weten waar je pakketje is? Track & trace is een handige manier om je post of pakket met barcode te volgen. Online of in de app!
Hoezo, "direct weten waar je pakket is"?

PostNL zorgt dus zelf voor de ellende (en hanteert misleidende uitingen).

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
29 jun 2023 10:22
Shape667 schreef:
29 jun 2023 10:05
Wat ik uit veel reacties begrijp, is dat het volkomen OK is Track & Trace te verkopen.
Een schijn exactheid er aan te hangen "Bezorgd maandag 18 uur 11 minuten".
Maar eigenlijk niets te leveren. En doodleuk beweren dat dit niet betekent dat het pakket ook daadwerkelijk is bezorgd.
Werken jullie voor, of worden betaald door, PostNL?
Het grootste zwaktebod dat een topic starter kan doen is " jullie werken zeker bij ..." als de TS geen gelijk krijgt.

Joh, het is heel simpel. Track & trace schept verwachtingen. Doch helaas hebben die verwachtingen juridisch weinig waarde. En ja, het is schandalig dat een pakketje de status bezorgd krijgt als het nog niet bezorgd is. Maar dit alles maakt het nog geen oplichting, dat is juridisch gezien echt iets anders.
Het is inderdaad niet meer dan een hulpmiddel. Dit is weer zo iets waar een leverancier een beetje transparantie probeert te geven en er vervolgens voor op z'n flikker krijgt. Net als bijvoorbeeld de kosten bij apothekers die er vroeger ook waren maar onzichtbaar versleuteld.

Eigenlijk zou PostNL (en andere bezorgers) gewoon moeten stoppen met die transparantie, en de ontvanger gaat maar gewoon thuis wachten. Net zoals in de goeie ouwe tijd.... Vroegah was het immers allemaal veel beter....

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
29 jun 2023 10:40
Eigenlijk zou PostNL (en andere bezorgers) gewoon moeten stoppen met die transparantie, en de ontvanger gaat maar gewoon thuis wachten. Net zoals in de goeie ouwe tijd.... Vroegah was het immers allemaal veel beter....
Welnee. Wat is er mis met gewoon duidelijk zijn over wat je van die T&T mag verwachten?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sinds wanneer is liegen het zelfde als transparantie?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
29 jun 2023 10:46
rwolters schreef:
29 jun 2023 10:40
Eigenlijk zou PostNL (en andere bezorgers) gewoon moeten stoppen met die transparantie, en de ontvanger gaat maar gewoon thuis wachten. Net zoals in de goeie ouwe tijd.... Vroegah was het immers allemaal veel beter....
Welnee. Wat is er mis met gewoon duidelijk zijn over wat je van die T&T mag verwachten?
De voorwaarden van PostNL t.a.v. T&T zijn heel duidelijk.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
29 jun 2023 14:41
Moneyman schreef:
29 jun 2023 10:46
rwolters schreef:
29 jun 2023 10:40
Eigenlijk zou PostNL (en andere bezorgers) gewoon moeten stoppen met die transparantie, en de ontvanger gaat maar gewoon thuis wachten. Net zoals in de goeie ouwe tijd.... Vroegah was het immers allemaal veel beter....
Welnee. Wat is er mis met gewoon duidelijk zijn over wat je van die T&T mag verwachten?
De voorwaarden van PostNL t.a.v. T&T zijn heel duidelijk.
Hun uitingen zijn dat in ieder geval niet, en dat was wat ik schreef. Of er AV van toepassing zijn, is maar zeer de vraag.

Los daarvan: als jij je beroept op hele duidelijke voorwaarden, is het wel zo handig om te linken naar de volgens jou van toepassing zijnde voorwaarden en even te benoemen welke concrete voorwaarden dan zo duidelijk zijn.

Shape667
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2019 21:39

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Shape667 »

Joh, het is heel simpel. Track & trace schept verwachtingen. Doch helaas hebben die verwachtingen juridisch weinig waarde. En ja, het is schandalig dat een pakketje de status bezorgd krijgt als het nog niet bezorgd is. Maar dit alles maakt het nog geen oplichting, dat is juridisch gezien echt iets anders.
[/quote]

Juridisch gezien misleiding dan?

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Natuurlijk hebben ze daar bij Post-NL een hele afdeling die consumenten zit 'op te lichten'. Big business namelijk, steeds 5 euro per keer of zo. Je moet ook een geheimhoudingsverklaring tekenen als je daar gaat werken want topsecret.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De oneerlijke handelspraktijk met de misleidende handelspraktijk als species past beter, maar ik denk dat hier ook een bestanddeel ontbreekt. Ik denk dat een doorsnee afzender op basis hiervan niet ander besluit zou nemen.

Ik denk dat wanprestatie de meest aangewezen route is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Track and Trace oplichting door Post-NL?

Ongelezen bericht door Jablan »

Shape667 schreef:
24 jun 2023 18:04
Track and Trace oplichting door PostNL?
Boeken besteld de 19de
De 21ste nog niets binnen, maar vind wel bij de track en trace barcode check:
Zending is bezorgd in de brievenbus. Bezorgd op 20 juni 18:11

Begin dus de buren lastig te vallen of zij misschien iets hebben ontvangen.
De leverancier kan niets voor mij doen, want hij heeft bewijs van bezorging.

Daar komt de postbode, dus ik vraag haar of zij er gisteren ook was en misschien iets van de boeken weet.
Oh zegt zij, die heb ik vandaag bij me. Ik vraag dus hoe het zit met de track en trace?
Postbodes hebben geen scanner meer, dus PostNL slaat er maar een slag naar.
Vinden jullie dit ook oplichting?
Nee en je bericht is helaas nèt niet duidelijk genoeg.

PostNL-Pakketten scant wel bij aflevering, maar laat geen briefje achter als het pakket ergens anders wordt bezorgd (buren/afhaalpunt).

PostNL-Mail/Post scant niet bij bezorging. Dan staat op de Track-And-Trace 'impliciet bezorgd' met de start- en eindtijd van de ronde van de bezorger. Alleen als het pakje op een andere plek wordt bezorgd, moet de bezorger het wel scannen.

Zo te lezen heb je een brievenbuspakje gekregen.

Voor het verschil tussen afgeleverd-volgens-leverancier en feitelijk bij je in de bus zou je je bezorger moeten aanspreken omdat die je kan vertellen of bij jou thuis wel elke dag post wordt bezorgd of dat - wegens personeelstekorten - er soms dagen worden overgeslagen.


Overigens is het al een paar weken een puinhoop bij PostNL. Op mijn werk wordt post vooral veel te laat of niet bezorgd, zowel brieven als pakjes. En alleen op dinsdag of donderdag komt PostNL langs, de andere dagen helemaal niet meer. Weten we, omdat de bezorgers bij mij op het werk koffie krijgen. Spoedeisende stukken doen we nu maar per koeriersdienst.

Plaats reactie