Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het noodfonds is in samenwerking met de energieleveranciers opgetuigd en zo zaligmakend is dat noodfonds ook niet want in dit geval zou Ts 25,80 euro per maand minder gaan betalen.
Voor mensen met een klein inkomen uiteraard welkom maar zet geen zoden aan de dijk want de kosten voor energie blijven hoog.
De energietoeslag en het energieplafond zijn met ingang van dit jaar einde oefening waardoor mensen alsnog in de financiële problemen kunnen komen.
Ts is daar een voorbeeld van heeft enkel een contract voor stroom die met 180 euro voorschot per maand al toren hoog is en kan omdat de stookkosten bij de huursom meegenomen zijn dat bedrag niet opvoeren omdat Ts niet aan de voorwaarden voldoet.
Het enige wat Ts zou kunnen doen is als om medische redenen apparatuur in de woning die veel stroom verbruiken zijn geplaatst bij de gemeente om hulp vragen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Crystas schreef:
24 jan 2024 12:36
Ik wil graag een verduidelijking geven over onze situatie. Vanwege medische redenen bevinden we ons in een bijstandsituatie, waarbij we extra energiekosten hebben door het gebruik van medische hulpmiddelen. We hebben een contract met de energieleverancier waarvoor we maandelijks 180 euro betalen, en dat kunnen we netjes invullen op het aanvraagformulier.

Het struikelblok ontstaat echter door de stookkosten, die via de huur lopen en neerkomen op 78 euro per maand. Als we deze kosten optellen bij de overige energiekosten, komen we uit op een totaalbedrag van 258 euro per maand. Dit is voor ons een aanzienlijk bedrag, vooral gezien onze bijzondere medische omstandigheden en de financiële beperkingen van de bijstand.
Voor sommige medische stroomvreters kunt u van de zorgverzekeraar een vergoeding krijgen. U kunt die extra kosten natuurlijk ook opvoeren op uw aangifte bij de medische kosten.

mokassa
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2017 19:18

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door mokassa »

Lowieze schreef:
24 jan 2024 12:05
“Dit zijn de nieuwe voorwaarden voor komend jaar:

-Het bruto-inkomen is maximaal 200 procent van sociaal minimum, inclusief 8 procent vakantiegeld
-Toeslagen, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderbijslag worden niet meegerekend tot het inkomen
-Je hebt een zelfstandig energiecontract voor gas, stadswarmte en/of elektriciteit.”

Zoals ik het begrijp voldoet u dus niet aan de laatste voorwaarde.
De verhuurder is in dit geval de warmteleverancier. E.e.a. conform het (zelfstandig) huurcontract.

Drogekloot
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2024 09:09

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Drogekloot »

Alweer een maatregel die de plank mis slaat. Bijna heel Nederland kreeg een compensatie op de stookkosten afgelopen jaren vanuit de overheid. Helaas als je blokverwarming hebt, krijg je niks. Wel is in de afgelopen jaren de stookkosten via de huur van 50 euro na 130 euro gegaan per maand. Energie is 33 euro per maand rechtstreeks & via de Woningstichting betaal ik nogmaals ruim 13 euro voor energie voor de lift en algemene ruimtes. Vanwege ongeïsoleerde leidingen in het pand is er 80% warmteverlies daardoor de hoge kosten. Hier geen enkele hulp of tegemoetkoming vanuit de overheid. Andere energiezuinige woning huren zijn er amper, zowel dan gaan deze naar mensen met voorrang. Het interesseert de ambtenaren/ overheid helemaal niet, zitten er puur voor de eigen portemonnee 😉
Laatst gewijzigd door Drogekloot op 27 feb 2024 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Crystas schreef:
24 jan 2024 12:12
Echter, ik wil graag mijn zorg uiten over de voorwaarde met betrekking tot het hebben van een zelfstandig energiecontract. Als huurders waarvan de stookkosten via de huur lopen, lijken we nu uitgesloten te zijn van het Tijdelijk Noodfonds Energie, terwijl anderen met een zelfstandig contract wel in aanmerking komen.

Dit roept bij mij de vraag op of deze voorwaarde niet als oneerlijk kan worden beschouwd. Als huurders hebben we niet altijd de mogelijkheid om zelfstandig een energiecontract te kiezen; dit wordt vaak beheerd door de verhuurder of de beheerder. Het lijkt mij niet rechtvaardig dat deze omstandigheid ons uitsluit van het fonds, terwijl anderen wel in aanmerking komen.
Waarom zou een hulp pakket niet oneerlijk mogen zijn? Ik werk heel hard, verdien daarom een goed inkomen en ik krijg daarom geen geld uit het Tijdelijk Noodfonds Energie fonds. Vind ik ook niet eerlijk maar ja, het is zoals het is.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Uitsluiting stookkosten bij aanvraag Tijdelijk Noodfonds Energie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Drogekloot schreef:
27 feb 2024 09:26
Alweer een maatregel die de plank mis slaat. Bijna heel Nederland kreeg een compensatie op de stookkosten afgelopen jaren vanuit de overheid. Helaas als je blokverwarming hebt, krijg je niks. Wel is in de afgelopen jaren de stookkosten via de huur van 50 euro na 130 euro gegaan per maand. Energie is 33 euro per maand rechtstreeks & via de Woningstichting betaal ik nogmaals ruim 13 euro voor energie voor de lift en algemene ruimtes. Vanwege ongeïsoleerde leidingen in het pand is er 80% warmteverlies daardoor de hoge kosten. Hier geen enkele hulp of tegemoetkoming vanuit de overheid. Andere energiezuinige woning huren zijn er amper, zowel dan gaan deze naar mensen met voorrang. Het interesseert de ambtenaren/ overheid helemaal niet, zitten er puur voor de eigen portemonnee 😉
Nou, als 50.000 huishoudens bijna heel Nederland is, begrijp ik niet waardoor er woningnood is.

Quote: In 2023 hebben ruim 50.000 huishoudens steun vanuit het Noodfonds ontvangen. In totaal is er € 43,7 miljoen uitgekeerd. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... er-inkomen

Plaats reactie