Vakantiereis

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
JeanneM
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2023 17:18

Vakantiereis

Ongelezen bericht door JeanneM »

goedemiddag,

Ik kom mensen op Schiphol tegen en die verheugen zich na lange tijd weer eens met vakantie te kunnen gaan; 4 dagen Ibiza. Van zijn opdrachtgever krijgen ze een appartement. Ze huren zelf een auto. Allemaal spannend voor hun. 3,5 uur vertraging en Transavia geeft je een ' gewoon kopje thee' of koffie ter compensatie. Daar heb ik richting Transavia al een opmerking over gemaakt. Bied je excuses aan, en niet een lullig kopje thee/koffie! Belachelijk gewoon.
Op de terugweg worden ze uit de rij gehaald, want hun gegevens op het ticket zijn niet conform de gegevens in hun paspoort. Niet handig natuurlijk, maar op de heenweg was het allemaal kennelijk geen probleem.
En hoe het dan gaat op de terugweg;
Quote
Hierbij de beschrijving hoe het op Ibiza is gegaan bij het inchecken van de koffer.
Ons werd gevraagd om id kaart of paspoort.
Vervolgens had de jongeman vrij snel gezien dat de namen, voornamen, niet klopten tov het geboekte ticket. We konden dus niet inchecken. Hij heeft nog een superieur gebeld om te checken maar helaas. Vervolgens ben ik direct gaan bellen met het noodnummer van Transavia om te kijken of de namen nog gewijzigd konden worden. Na een zeer lange wachttijd van zeker 20 minuten kreeg ik een dame aan de telefoon. Zij kon zo eerst niks voor ons doen maar ging het navragen, wederom een kwartier in de wacht. Ondertussen was het na 20:00 uur en begon het erom te spannen. Iets na achten kreeg ik weer contact met de dame methet antwoord dat ze nu niks meer konden doen omdat het te kort op de vlucht zat. Deze dame aan de jongeman van het vliegveld doorgegeven maar helaas we mochten niet mee.
Unquote
Compensatie van Transavia is Euro 5,68 terwijl ze Euro 304 voor een nieuw ticket moesten betalen en pas twee dagen later mee kunnen.
Ik ken hen ondertussen; deze mensen hebben echt heel weinig geld en dus komt het hen heel slecht uit dat ze extra geld moesten betalen.
Ik vind dat Transavia nalatig is geweest. Hen wel met deze gegevens op de heenweg mee laten gaan en niet op de terugweg.
Wat zijn hun rechten van deze mensen? Ben namelijk echt heel benieuwd of Transavia hier zo maar mee wegkomt.
Dank voor uw reactie.
Hartelijke groet, Jeanne

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heenreis;
Op www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodat ... rd-mag-dat staat waar hun recht op hebt bij een vertraagde vlucht. Bij een vertraging van 3 uur of meer op eindbestemming hebben hun recht op een geldbedrag, afhankelijk van de afstand tussen €250 en €600. Neem hiervoor contact op met Transavia.
Indien Transavia weigert om de vergoeding uit te keren dan kunnen hun contact opnemen met hun rechtsbijstandverzekering, sommige creditcard maatschappij (indien daarmee betaald) of een claimbureau.

Terugreis;
Het is hun verantwoordelijkheid dat hun de juiste naam of namen doorgeeft. Hiervoor wordt voldoende uitgelegd en gewaarschuwd tijdens het boeken. Hun zijn nalatig geweest.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Helaas eens met Seinhuis. Hier blijkt weer de onmacht van de consument. Maakt de aanbieder een fout, hier is een kopje thee en verder praten we liefst nergens over. En succes met het claimbureau (zelf zeer slechte ervaringen mee), maakt de consument een fout, niemand die je wil helpen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij het boeken van een ticket staat er duidelijk dat de eerste naam uit het paspoort op de ticket moet komen te staan. Wat mij al 2 jaar verbaasd is dat er in Nederland geen controle is. Je kan online alles regelen en theoretisch kan je een paar minuten voordat de vlucht vertrekt de luchthaven in lopen, door de security en gaan boarden.
Afgelopen jaar in Frankrijk kreeg ik paspoortcontrole bij aankomst en een controle bij vertrek. In Nederland liep ik zonder iemand te zien weer naar buiten.
Dus ja, dat er op Ibiza een controle is is niet zo gek. Dat is de eerste plek waar ze daadwerkelijk alles controleren. En ja, dan komt pas de fout naar boven die de boeker zelf fout gedaan heeft.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
28 dec 2023 11:33
Helaas eens met Seinhuis. Hier blijkt weer de onmacht van de consument. Maakt de aanbieder een fout, hier is een kopje thee en verder praten we liefst nergens over. En succes met het claimbureau (zelf zeer slechte ervaringen mee), maakt de consument een fout, niemand die je wil helpen.
U weet blijkbaar dat de vertraging door een fout van Transavia komt, U bent ook echt overal van op de hoogte. Ik kan het anders niet uit de OP halen
Wat betreft de naam op het ticket, dat is toch echt de verantwoording van de boeker.
Als TS de schadevergoeding van de vertraging van de heenreis claimt heeft TS de kosten van de terugreis al terug.
Laatst gewijzigd door juliomariner op 28 dec 2023 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Methusalah »

Al jaar en dag is bekend dat de gegevens op je ticket exact overeen moet komen met wat in je paspoort staat en nog steeds doen mensen het verkeerd. Tja, dan zijn de consequenties toch echt voor eigen rekening. Kan er weinig anders van maken.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dan hebben ze op de heenvlucht veel geluk gehad, want daar had Transavia ze al moeten weigeren. Het is heel kort door de bocht, maar de regels zijn duidelijk. (En vrij flauw, en een leuk verdienmodel)
Laatst gewijzigd door Arizonakid op 28 dec 2023 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
28 dec 2023 17:01
U weet blijkbaar dat de vertraging door een fout van Transavia komt, U bent ook echt overal van op de hoogte. Ik kan het anders niet uit de OP halen
Ik denk niet dat klant daar verantwoordelijk voor is.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat betreft de vertraging: vervelend, maar als dat vanwege weersomstandigheden was dan is het gewoon zoals het is en dan is het kopje thee of koffie prima.
Wanneer de oorzaak van de vertraging binnen Transavia ligt (bijvoorbeeld een defect aan het toestel, onvoldoende personeel..), dan hebben de reizigers mogelijk recht op compensatie indien de vlucht ten minste 3 uur later dan gepland op de plaats van bestemming aankwam.
Hoeveel de vertrektijd vertraagd is, is daarbij niet relevant. Het gaat echt om de aankomsttijd op bestemming.


Wat betreft de namen op de tickets. Overal en altijd wordt uitgebreid gewaarschuwd dat de namen op de tickets exact overeen moeten komen met de namen van de passagiers zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staan. En dat toegang tot de vlucht geweigerd kan worden indien een en ander niet matcht.

Wat betreft de voornamen ziet het Nederlandse grondpersoneel het mogelijk nog wel door de vingers als de voornaam op het ticket een "bekende" verbastering is van een traditionele (doop)naam.
Denk aan bijvoorbeeld "Kees" terwijl in het paspoort Cornelius staat. Of "Mieke" bij iemand die "Anna-Maria" heet. Het Nederlandse grondpersoneel kent die roepnamen en linkt ze direct aan de doopnaam op het paspoort. Dus 'het zal wel goed zijn'.
Maar in het buitenland lijkt voor iemand die niet bekend is met Nederlandse namen "Kees" helemaal niet op Cornelius en "Mieke" toont ook niet echt overeenkomsten met Anna-Maria. Dus denkt dat personeel in het buitenland simpelweg al snel "dit komt niet overeen met uw paspoort, dus dit is niet uw ticket"

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Nijogeth: dat schrijf ik ook niet. Maar JD schrijft heel stellig dat Transavia verantwoordelijk is voor de vertraging maar dat kan vele andere redenen hebben.
En wat verwacht TS als een kopje koffie of thee niet voldoende is? Moet het grondpersoneel op de knieen om vergeving vragen? Of een 5 gangen diner aanbieden?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Arizonakid schreef:
28 dec 2023 18:15
Dan hebben ze op de heenvlucht veel geluk gehad, want daar had Transavia ze al moeten weigeren. Het is heel kort door de bocht, maar de regels zijn duidelijk. (En vrij flauw, en een leuk verdienmodel)
De regels op zich zijn helemaal niet zo flauw. Vanwege allerlei nationale en internationale reglementen moeten de vliegmaatschappijen bij houden wie er aan boord van het toestel zit. Ticket- en paspoortgegevens moeten dus gewoon matchen.
En dat is om diverse redenen. Identificatie van slachtoffers bij een crash is er één van. Maar van een heel andere orde is bijvoorbeeld het tegengaan van illegale migratie.

Wat wel 'flauw' is, is dat maatschappijen soms wel érg veel geld rekenen voor het aanpassen van een klein foutje op een ticket, ook wanneer overduidelijk is dat degene die de kleine wijziging aanvraagt degene is die het ticket heeft gekocht en betaald. Daarmee zeg ik niet dat elke wijziging gratis doorgevoerd moet worden. Degene die een fout heeft gemaakt bij het bestellen van de tickets kan best verantwoordelijk gehouden worden voor een bijdrage in de administratieve kosten.
Maar de bedragen die gerekend worden voor een ticket-wijziging staan niet altijd in verhouding tot het werk wat de vliegmaatschappij er voor moet verrichten.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook heel moeilijk om te weten hoe je heet.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
28 dec 2023 12:47
Bij het boeken van een ticket staat er duidelijk dat de eerste naam uit het paspoort op de ticket moet komen te staan. Wat mij al 2 jaar verbaasd is dat er in Nederland geen controle is. Je kan online alles regelen en theoretisch kan je een paar minuten voordat de vlucht vertrekt de luchthaven in lopen, door de security en gaan boarden.
Afgelopen jaar in Frankrijk kreeg ik paspoortcontrole bij aankomst en een controle bij vertrek. In Nederland liep ik zonder iemand te zien weer naar buiten.
Dus ja, dat er op Ibiza een controle is is niet zo gek. Dat is de eerste plek waar ze daadwerkelijk alles controleren. En ja, dan komt pas de fout naar boven die de boeker zelf fout gedaan heeft.
Dat je bij aankomst door kunt lopen is natuurlijk logisch als je uit een Schengenland komt. Overigens kan je hier niet overal zonder paspoortcontrole instappen. Dit is afhankelijk van de gate. Bij sommige gates wordt de boarding pass en paspoort door een persoon gecheckt, bij andere kan je zelf scannen en doorlopen. En uiteraard wordt moet je door de paspoortcontrole als je naar een niet-Schengenland reist.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
28 dec 2023 19:14
Dat je bij aankomst door kunt lopen is natuurlijk logisch als je uit een Schengenland komt.
Zo logisch is het niet aangezien ik de ene keer wel controle heb en een andere keer niet. Ik heb nu 2 keer op Frankrijk gevlogen (verschillende maatschappijen en verschillende luchthavens), maar op het ene vliegveld is er een vaste douane aanwezig die alle paspoorten controleert terwijl op de andere alles uitgestorven is.

Bij vertrek van zowel Den Haag als Schiphol heb ik geen controles gehad. Enkel de normale security. Alles doe je online en met qr codes hoef ik niets meer op het vliegveld te zien. 0,0 controle op naam dus.
Maar de retourvlucht controleerde wel alles. Of wij zijn in Nederland te goed gelovig, of (in mijn geval Frankrijk) is een stuk strenger.
Binnenkort vlieg ik weer terug naar Nederland, benieuwd hoe streng ze dan zijn. In Nederland mag bijvoorbeeld een laptop in de handbagage blijven tijdens de controle, in Frankrijk moest dat uit de koffer.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
28 dec 2023 18:47
Het is ook heel moeilijk om te weten hoe je heet.
Dat zeg ik wel eens, als ik weer eens de naam van een ander vergeten ben. "Het is maar goed dat iedereen zelf weet hoe die heet, anders kwamen we er nooit meer uit"

Helaas blijken sommigen er dus alsnog niet uit te komen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gister weer gevlogen en waar er in Nederland geen controle is kreeg ik in Frankrijk wederom controle aan de gate. Paspoort werd gecontroleerd met het ticket. Of Nederland is zo goedgelovig, of ze gaan er van uit dat als mensen alles zelf regelen ze ook weten wat ze doen. Dus de juiste namen invullen. En dat die mensen dus ook zelf verantwoordelijk zijn voor fouten, waar die ook ontdekt worden.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
31 dec 2023 07:56
Gister weer gevlogen
Wat verschrikkelijk onverantwoordelijk van u. En het klimaat dan? Of gaat u dat gedrag in 2024 compenseren door iedere week 10 minuten minder te douchen en/of veganist te worden?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
31 dec 2023 08:32
NeoDutchio schreef:
31 dec 2023 07:56
Gister weer gevlogen
Wat verschrikkelijk onverantwoordelijk van u. En het klimaat dan? Of gaat u dat gedrag in 2024 compenseren door iedere week 10 minuten minder te douchen en/of veganist te worden?
Gelukkig maar dat ik de reden weet van de enige retour vlucht die ik per jaar neem. En had u even nagedacht voordat u reageert, dan had u kunnen beseffen dat uw reactie als zeer schandalig ontvangen kan worden. Ik mag werkelijk hopen dat u nooit ziek word en er familie vanuit het buitenland moet komen.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door PGros »

Compenseren vind ik altijd onzin. Als het slecht is voor het klimaat is het slecht. Zogenaamd compenseren is niet mogelijk. Het blijft slecht. Als je minder kunt douchen of veganist worden kan dat ook zonder het slechte vliegen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Vakantiereis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

PGros schreef:
31 dec 2023 10:22
Compenseren vind ik altijd onzin. Als het slecht is voor het klimaat is het slecht. Zogenaamd compenseren is niet mogelijk. Het blijft slecht. Als je minder kunt douchen of veganist worden kan dat ook zonder het slechte vliegen.
Reizen is het maken van afwegingen.
Auto: Kost mij 12 uur, €450,- aan brandstof en tol, je bent 2 dagen kwijt en is slecht voor het milieu.
Trein: Kost mij 11 uur in de trein en 30 minuten rijden tot mijn eindbestemming, €325,-.
Vliegtuig: Kost mij deur tot deur 6 uur (incl. 1 uur autorijden vanaf het vliegveld naar de eindbestemming) en kost incl. trein van en naar Schiphol €300,-

Is vliegen slechter voor het milieu? Absoluut. Maar de keuze om tijd over houden en goedkoop te reizen is natuurlijk geen moeilijke keuze. En waar ik in de warmere maanden voor het plezier de trein en auto neem heb ik tussen kerst en oud&nieuw maar een aantal dagen die je niet kan verspillen aan reistijd. Ik vlieg 1 maal per jaar doelbewust, laten we afstappen van die goedkope korte vluchten of de prijs dusdanig hoog maken dat het niet meer loont. Dat zal pas schelen.

Plaats reactie