Volkskrant abonnement

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
McEnLo
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 13:10

Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door McEnLo »

Vanwege tijdgebrek wilden we ergens begin dit jaar (online) ons Volkskrant abonnement om zetten naar 'digitaal + Zaterdageditie'.
Toen werden we gebeld door een heel vriendelijke mevrouw van DPG media die ons aanbood dat we konden kiezen voor zoiets, inclusief een abonnement op een maandblad naar keuze. Dan zouden we korting krijgen! Ik heb wat tegengestribbeld, maar ze was zo vriendelijk en vasthoudend dat ik er toch maar op in ging. We kozen voor VT-wonen. Aan het eind van het langdurige gesprek zei ze mij dat er nog een bevestigingsmail zou komen. Die was waarschijnlijk in de spambox verschenen (die ik elke week opschoon). Sowieso lees ik al die bevestigingsmails niet minutieus na omdat ik de personen in kwestie vlak daarvoor al uitvoerig heb gesproken.

Nou is ons leven enigszins veranderd omdat we geregeld 2 weken (= 3 weekenden) weg gaan. Die dikke zaterdagkranten passen niet allemaal in de brievenbus en ook als we thuis zijn lezen we zelfs die papieren krant amper. De VT-m wonen gids gaat vaak, bijna met het plastic erom, ongelezen in de oudpapierbak. Dus we besloten een mail te sturen dat we ons abonnement wilden omzetten naar een geheel digitaal abonnement.
Na de 1e en 2e mail : een bevestiging van de 'opzegging', maar daarna nooit een reactie

Toen ik ten einde raad weer met de VK belde vertelde iemand mij dat we tot 2026 (!!) aan het (kortings)abonnement vastzitten, dat dat per mail is bevestigd en dat er géén aanpassing mogelijk is. Ze kon/wilde mij niet verder helpen.

Uit machteloosheid heb ik toen de laatste automatische incasso's gestorneerd met de gedachte > dan komen ze wel. En inderdaad , enkele dagen later : een administratief verzoek tot het betalen van het achterstallige abonnementsgeld.

Weer zelf gebeld, heel lang in wachtrij, uiteindelijk weer iemand aan de lijn: zij was het met me eens èn bereidwillig en zou het met haar leidinggevende(n) gaan overleggen. Ik had al aangeboden de verkregen kortingen tot nu toe terug te betalen (!) opdat we wel tot het omzetten van het abonnement konden komen.
Na langdurig overleg kreeg ik 0 op het request. Snoeihard en rigide werd verteld dat ik een mail had gekregen waarin in alles stond over het kortings-abonnement.

Ze moeten eens in het woordenboek kijken en lezen wat 'clientvriendelijk' betekent. We zijn sinds 1996(!) abonnee. En nou worden we behandeld als dom, oud vuil. Ik bied NOTA BENE een galante oplossing aan: het terugbetalen van de verkregen korting om het abonnement dan WÈL te kunnen wijzigen in een totaal digitaal abonnement.
Ik stuit op een betonnen muur van onbegrip.
A) het is toch niet van deze tijd om iemand ongeïnformeerd aan een 3-jarig onveranderbaar abonnement vast te laten zitten?
B) het was toch hun plicht om mij telefonisch op de hoogte te brengen van de dubieuze randvoorwaarden?
C) de leidinggevenden wilden niet zelf aan de telefoon komen: contact met hondstrouwe abonnees is blijkbaar te beangstigend voor hen.

Zijn er meer mensen met abonnementsonvrede?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeker niet. Ik heb ook onlangs mijn abonnement gewijzigd, maar ik heb wel de bevestigingsmail doorgelezen om te zien of daar in stond wat we afgesproken hadden. Klopte allemaal.

En is helemaal niets dubieus aan. Dat u elke week de spambox leeg maakt zonder te kijken, valt de krant niet te verwijten.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Erthanax »

Abonnementsonvrede over DPG heb ik niet, integendeel. Al jaren heb ik twee abonnementen, een dagblad en een vrolijk weekblad, tot volle tevredenheid.

In het zeer zeldzame geval dat ik een klacht heb over de courant, wordt de abonnementsperiode een dag opgeschoven. Ook schorsen tijdens een vakantieperiode gaat altijd goed.

Voor het vrolijk weekblad ben ik wel eens gebeld met een aanbod dat voordeliger was dan het standaardjaarabonnement. Er werd duidelijk bij gezegd dat dat dan wel voor twee jaar was.

Zo nu en dan krijgt ik een aanbod voor een proefabonnement op een autoweekblad, een paar euro voor vier of zes weken. Dat gaat altijd foutloos.

Kortom, ik ben zeer te spreken over de abonnementenadministratie van DPG.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door moederslink »

Jammer dat het zo moet.
En inderdaad, altijd ook de spambox nakijken.
Desalniettemin vind ik dit toch wat rigide en niet echt klantvriendelijk na 27 jaar abonnee te zijn, maar goed , dit abonnement loopt nu tot in 2026 en zal betaald moeten worden.
U heeft al opgezegd en dit is nu ook schriftelijk bevestigd.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is:
" geef " de papieren krant aan iemand anders, een buur of zo , die wél tijd en zin heeft om de dikke zaterdagkrant te lezen.
Kwestie van het bezorgadres even wijzigen.
Vraag desnoods een kleine vergoeding hiervoor .
En storneren? Niet doen, levert alleen maar veel onnodig gedoe op.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door 16again »

Zoals ik het lees heb je nooit ja gezegd tegen een abonnement voor 3 jaar, hoe kan je er dan aan vast zitten?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
We zijn sinds 1996(!) abonnee.
Daarmee krijgt u niet meer rechten dan een persoon die sinds 2022 klant is. Elke klant moet dezelfde behandeling krijgen.
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
A) het is toch niet van deze tijd om iemand ongeïnformeerd aan een 3-jarig onveranderbaar abonnement vast te laten zitten?
U hebt de persoon aan de telefoon gehad en u hebt een mail ontvangen. Dat u schijnbaar niet geluisterd hebt en toegeeft de mail niet gelezen te hebben wil niet zeggen dat u niet ongeïnformeerd bent.
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
B) het was toch hun plicht om mij telefonisch op de hoogte te brengen van de dubieuze randvoorwaarden?
Wat is er dan wel aan de telefoon besproken?
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
C) de leidinggevenden wilden niet zelf aan de telefoon komen: contact met hondstrouwe abonnees is blijkbaar te beangstigend voor hen.
Leidinggevende geven leiding aan het persoon. Hun taak is niet het te woord staan van klanten. Heeft dus niets met angst te maken.
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
Zijn er meer mensen met abonnementsonvrede?
Ongetwijfeld zullen die er zijn. Ikzelf niet.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door witte angora »

McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
Zijn er meer mensen met abonnementsonvrede?
Ik niet. Ik neem geen abonnementen omdat ik het toch niet lees, en er ook geen tijd voor heb.

Eerlijk gezegd heb ik het hele verhaal geanalyseerd, en was ik begonnen met een uitgebreid bericht te schrijven. Toch maar niet geplaatst, ik denk niet dat het nut heeft. Integendeel, het zal je waarschijnlijk niet helpen omdat je niet voor tegengas open lijkt te staan. Samengevat: ik denk niet dat je veel bijval zal krijgen. Het bedrijf staat m.i. in haar recht.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
23 jul 2023 08:11
U hebt de persoon aan de telefoon gehad en u hebt een mail ontvangen. Dat u schijnbaar niet geluisterd hebt en toegeeft de mail niet gelezen te hebben wil niet zeggen dat u niet ongeïnformeerd bent.
Is negeren van een (al dan niet spam) email bericht voldoende voor een bindende overeenkomst? Je zou toch verwachten dat je juist die mail moet bevestigen.
Het leest nu als een "negatieve optie" voor een ongebruikelijk lange termijn van een abonnement.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door witte angora »

De overeenkomst is mondeling gesloten, de mail is enkel een bevestiging van wat er af is gesproken.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
23 jul 2023 08:31

Is negeren van een (al dan niet spam) email bericht voldoende voor een bindende overeenkomst? Je zou toch verwachten dat je juist die mail moet bevestigen.
Het leest nu als een "negatieve optie" voor een ongebruikelijk lange termijn van een abonnement.
Natuurlijk is dit geen ongebruikelijk lange termijn voor een abonnement. Hoe langer je aangeboden abonnement loopt, hoe goedkoper het wordt.
Ik krijg vaak (proef)abonnementen aangeboden. Op telefonische aanbiedingen ga ik nooit in, weleens op aanbiedingen per post of nieuwsbrief. Dan kun je precies zien welk abonnement voor welke prijs wordt aangeboden en hoe lang de looptijd is. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, goed lezen waar je op ingaat is wel even nodig.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
23 jul 2023 08:37
De overeenkomst is mondeling gesloten, de mail is enkel een bevestiging van wat er af is gesproken.
En dan kun je alsnog van het abonnement af, maar ja, als je die bevestiging niet leest houdt alles op.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
23 jul 2023 08:37
De overeenkomst is mondeling gesloten, de mail is enkel een bevestiging van wat er af is gesproken.
Dan wordt het eens tijd om de opname van het gesprek op te vragen.
Lowieze schreef:
23 jul 2023 08:39
Natuurlijk is dit geen ongebruikelijk lange termijn voor een abonnement. Hoe langer je aangeboden abonnement loopt, hoe goedkoper het wordt.
Dat is maar hoe je ongebruikelijk uitlegt. Abonnement mag max 1 jaar duren. Tenzij je een hoge korting krijgt.
Lowieze schreef:
23 jul 2023 08:39
Ik krijg vaak (proef)abonnementen aangeboden. Op telefonische aanbiedingen ga ik nooit in.....
Voor TS irrelevant hoe forumbezoekers met hun abonnementen omgaan.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Lowieze »

@16again, een eerste abonnement mag max. 1 jaar duren. Echter TS wilde zijn bestaande abonnement omzetten, dan is de situatie anders.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Een bevestigingsmail bevat wat er telefonisch is afgesproken en ook de voorwaarden voor als u toch geen gebruik van het abonnement wenst te maken.
U kunt tot een bepaalde periode per mail of telefonisch aangeven het abonnement niet aan te willen gaan maar als u dat niet doet dan wordt het abonnement gedurende de looptijd van kracht en kunt u ook niet meer tussentijds aanpassen.
De Volkskrant heeft gedurende de abonnementsperiode leveringsplicht en u dient zich aan de betalingsverplichting te houden of u de krant en bijbehorend tijdschrift nu wel of niet leest.
Nu het geval is dat u vanwege veranderde woon omstandigheden de krant en het tijdschrift niet meer kunt lezen maakt niet dat u van het abonnement af kunt komen en als argument bijvoegen dat uw brievenbus te klein is al helemaal niet omdat de brievenbus uw eigendom is.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door PGros »

Lowieze schreef:
23 jul 2023 09:06
@16again, een eerste abonnement mag max. 1 jaar duren. Echter TS wilde zijn bestaande abonnement omzetten, dan is de situatie anders.
Nee, ook een eerste abonnement op een krant of tijdschrift mag langer dan een jaar duren maar alleen als er korting wordt aangeboden.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door Erthanax »

16again schreef:
23 jul 2023 09:02
Voor TS irrelevant hoe forumbezoekers met hun abonnementen omgaan.
Is dat zo? Hij lijkt daar toch naar te vragen:
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
(...) Zijn er meer mensen met abonnementsonvrede?
Mijn ervaring is dat de abonnementenadministratie van DPG heel duidelijk is over een aanbod, ook over eventuele bijkomende kortingsvoorwaarden, die TS zonder grond "dubieus" noemt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
23 jul 2023 08:40
witte angora schreef:
23 jul 2023 08:37
De overeenkomst is mondeling gesloten, de mail is enkel een bevestiging van wat er af is gesproken.
En dan kun je alsnog van het abonnement af, maar ja, als je die bevestiging niet leest houdt alles op.
Zonder bevestiging geldt hooguit wat besproken is, vandaar mijn suggestie om opname telefoongesprek op te vragen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
Vanwege tijdgebrek wilden we ergens begin dit jaar (online) ons Volkskrant abonnement om zetten naar 'digitaal + Zaterdageditie'.
Toen werden we gebeld door een heel vriendelijke mevrouw van DPG media die ons aanbood dat we konden kiezen voor zoiets, inclusief een abonnement op een maandblad naar keuze. Dan zouden we korting krijgen! Ik heb wat tegengestribbeld, maar ze was zo vriendelijk en vasthoudend dat ik er toch maar op in ging. We kozen voor VT-wonen. Aan het eind van het langdurige gesprek zei ze mij dat er nog een bevestigingsmail zou komen.
Wat is er overeengekomen? Heeft u om een kopie van de opname gevraagd?
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
Toen ik ten einde raad weer met de VK belde vertelde iemand mij dat we tot 2026 (!!) aan het (kortings)abonnement vastzitten, dat dat per mail is bevestigd en dat er géén aanpassing mogelijk is. Ze kon/wilde mij niet verder helpen.
Een jaar is in beginsel het maximum dat kan worden afgedwongen via algemene voorwaarden.
McEnLo schreef:
22 jul 2023 21:55
Uit machteloosheid heb ik toen de laatste automatische incasso's gestorneerd met de gedachte > dan komen ze wel. En inderdaad , enkele dagen later : een administratief verzoek tot het betalen van het achterstallige abonnementsgeld.
Dat is onhandig. Het is zaak om eerst uit te vogelen waar u juridisch gezien staat.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
23 jul 2023 09:02
Dat is maar hoe je ongebruikelijk uitlegt. Abonnement mag max 1 jaar duren. Tenzij je een hoge korting krijgt.
Dat is onjuist. In de wet staat dat het vermoedelijk onredelijk bezwarend is om een duur van meer dan één jaar te hanteren, tenzij de klant het recht heeft om na één jaar op te zeggen. Dat betekent: (i) dat er na een jaar moet mogen worden opgezegd; (ii) dat er geen groot verschil is met wanneer er geen duur is overgekomen; (iii) dat de klant hiermee ook met deze duur zou instemmen als hier vrije onderhandelingen over gevoerd werden. Daarnaast is het mogelijk om individuele afspraken te maken over de duur met als gevolg dat dat geen algemene voorwaarden is.

McEnLo
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 13:10

Re: Volkskrant abonnement

Ongelezen bericht door McEnLo »

Beste mensen,
Alvast dank voor alle reacties. Heb ik veel aan!
Wel even voor de duidelijkheid: ik wil het abonnement niet opzeggen, alleen iets aanpassen.
Ik bied hen aan de verkregen korting terug te betalen (zodat de reden voor niet te willen/mogen/kunnen aanpassen dan wegvalt) opdat we dan alleen nog maar de digitale versie krijgen.
Ik houd van de Volkskrant, maar hun rigide houding in deze , maakt er wat mij betreft een principe kwestie van.
Echter , uit jullie reacties blijkt grosso modo , dat de krant weinig te verwijten valt.

Plaats reactie