LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorg en huurtoeslag problemen

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Tooths,

Ik kreeg te horen dat ik misschien een te laag inkomen had opgegeven. Maar met hulp van de belastingdienst heb ik destijds exact het bedrag opgegeven, wat zij wilden zien, dit heb ik van de jaaropgave 2004 gehaald.

En als zij verzekeren dat dat het juiste bedrag is, en ik dus van hun te horen krijg dat ik 32, respectievelijk 31 euro zorgtoeslag krijg, wie ben ik dan, om te zeggen: nee ik heb er geen recht op? Volgens de normen heb ik daar dus weldegelijk recht op, dus ik laat het fijn zo. Wel heb ik een bedrag in reserve staan, voor het geval ze bij de belastingdienst alsnog ten onrechte sinterklaas hebben gespeeld, zodat ik het geld nog heb, mocht ik daar ondanks hun toezegging geen recht op hebben.

Ik raad iedereen aan (voor zover een twijfelgeval, en voor zover daartoe in staat), om hetzelfde te doen, zodat je niet in de tweede helft van het jaar voor een kostenpost komt te staan waar je niet op hebt gerekend. Blijk je het in juli correct te hebben gedaan, is dat bedrag ''in de knip''.

mr Floppy
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 jan 2006 13:49

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door mr Floppy »

Geplaatst op 21 Jan 2006 13:21 door hja

Vorig jaar had ik 83 euro p/m aan huursubsidie is voor dit jaar ineens verhoogd naar 120 euro p/m, ben bang dat ik op het eind van het jaar het misschien teveel ontvangen bedrag moet terugbetalen.
Hoe kan het dat veel mensen met huurtoeslag veel meer krijgen dan vorig jaar.
Dit komt omdat de belastingdienst geen onderscheid maakt tussen loon en uitkering.
Dit is waarschijnlijk een fout van de belastingdienst, doordat ze vergeten zijn om hier rekening mee te houden.
Bij de huursubsidie werd op dit punt wel onderscheid gemaakt. (als het inkomen uit uitkering bestond ipv uit loon, dan kreeg men minder huursubsidie)
Echter nergens (maar dan ook nergens) is er geschreven of voorlichting gegeven over een eventuele verandering op dit punt. Ook als je de belastingdienst belt, dan weet men van niks. In alle overheids-publicaties die zijn gepubliceerd, staan netjes alle wijzigingen op een rijtje opgesomd, maar een wijziging op dit punt staat nergens bij. Daarom denk ik dat de belastingdienst dit over het hoofd heeft gezien, en dat je alles netjes terug kunt betalen als ze hier alsnog achter komen.
Ook in de laatste uitzending van Radar kwam een meneer aan bod die plots meer huurtoeslag kreeg. Zelfs de Radar-redactie heeft niet eens in de gaten, wat hiervan de oorzaak is.

theadingelstad
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2006 18:37

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door theadingelstad »

:shock: hallo muur ! ik weet niet of je inmiddels al toeslag hebt gekregen , maar mij ging 't ook zo maar per post. Ik bemerkte meteen bij het rode formuliertje dat er iets niet klopte ( was alleen zorg), dus ook meteen aan telefoon gehangen. zouden nieuwe form. opsturen. zo gezegd zo gedaan ! kreeg een rood form. + 'n dik pak huurtoeslagform. Week later nog zo'n zelfde dik pak huurtoeslag. Denk ik "stuur maar allemaal op , zekere boven onzekere!" keurig streepjescode zichtbaar in envenlopperaampje. "ZIEZO..dacht ik.
Maar hoorde verder niets meer en dacht "zal wel automatisch van huur gaan dan ( immers zo was 't bij de subsidie ook ). MOOI NIET DUS ! ..moest volle huur betalen . Dan maar weer belastingen bellen...waar ze mij te kennen gaven dat ze van mij niets ontvangen haddenover huurt. wel twee van zorg :?: :?: ...maar stuurde wel weer nieuw formulier wat ook weer lang duurde ( advies was via internet te doen ) voordat alles weer rond zou zijn (gaf men mij tekennen) zou na binnenkomst van formulier nog 6 tot 8 weken duren. Net als MUUR hebt ik nu ook mijn twijfels en ik zit erdoor mooi in de soris nu !! :roll:

longbigbear
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2004 16:40

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door longbigbear »

Helaas nog geen papieren gehad wat ik moet beuren.
Word wel iedere maand gestort,maar nog geen papier.
Volgens iemand van de belasting telefoon die donderdag morgen belde ,die in de eerste instantie niet wist waarom ze moest bellen!
Kan het zeker nog een maand of........ duren voor ik iets krijg.


Dirk

theadingelstad
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2006 18:37

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door theadingelstad »

"rekeningrijden!" dacht ik een poos geleden , misschien is dat toch ingevoerd, want ik kreeg geen rekening van wegenbelasting op de mat.
Ik pak telefoon en vraag toch maar voor de zekerheid . Maar de rekening was nog niet naar mij toegezonden was de conclusie , kon toch maar beter meteen betalen. tijdje later kreeg ik nog een rekening, in dit geval boete omdat telaat betaald was. NATUURLIJK weer aan de telefoon hangen , immers dit was niet correct ..hun hadden de rekening niet verstuurd en ik had immers aan de bel getrokken .
antwoord luidde "U moet U boete toch betalen daar kunnen we verder niets tegen doen !" jamaar jamaar! (ikke) "nee mevrouw dat kan niet bij belastingen u MOET toch betalen !"
HOE zit dat eigenlijk met dit soort zaken ? Kunnen wij ook verhaal halen of boete eisen ? Dit duurt immers al zo'n 5 maanden en heb nog steeds niets gehoord of gezien van subsidie !?

elefteria
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 feb 2006 09:37

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door elefteria »

Mijn dochter had huurtoeslag aangevraagd. Heeft ze op de belastingsite gekeken, wat ze zo ongeveer krijgt. Ze wist niet ,of ze haar huurhuisje die ze kreeg, wel kon betalen.
Is het in de praktijk € 75,- minder. Dat vind ik wel een aardig verschil. Ze heeft exact het juiste salaris ingevoerd.
Nu moet ze kijken of ze er wel kan blijven wonen terwijl ze er net een maand in woont.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door HvdB »

Deze toeslagen moeten opgeheven worden. Het is niet eerlijk voor de huizenbezitter en de belastingbetaler.

theadingelstad
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2006 18:37

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door theadingelstad »

nog steeds vraag ik mij af wat de handigheid nu is dat de zorg en huurtoeslag vallen onder belastingdienst ...wijzer worden doe ik er niet van....maar wel gemerkt tot nu toe , dat alles veel omslachtiger is dan voordien ....en vraag mij stiekem af "hoe zou het nu met hun administratie-kosten zijn , en wat zal de verhoging voor ons dan weer worden ?".

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Frankkk »

@HvdB: Niet eerlijk voor de huizenbezitter? De huizenbezitter met een hypotheek krijgt al jaren hypotheekrente-aftrek; dat is een heel wat grotere toeslag dan de huurtoeslag!

@theadingelstad: als het nieuwe huurtoeslagsysteem goed zou werken, dan zou ik het een verbetering vinden. Huursubsidie moest je altijd voor de 1-ste van de maand dat je huursubsidie wilde aanvragen, nog aanvragen. Huurtoeslag kun je nog tot 1 april 2007 voor heel 2006 aanvragen, een hele vooruitgang dus!

Omslachtiger vind ik het niet, eventjes internetprogramma invullen en insturen en klaar! Voor huursubsidie moest je eerst een IB60-formulier aan de Belastingdienst! vragen, nou, dat hoeft dus nu niet meer. Dat was juist omslachtig.

De belastingcentjes komen bij de belastingdienst binnen en gaan via de toeslagen weer naar buiten. De omweg via VROM is er nu dus niet meer, dus dat is ook weer minder omslachtig.

Het zorgtoeslag-gebeuren vind ik wel weer omslachtiger, dat ben ik met je eens. Ook is het zo net alsof de minima weer een extraatje krijgen, terwijl het gewoon een gedeelte van het bedrag is dat je meer moet betalen aan zorgpremie. Het is niet dat je er wijzer van wordt.

Jelly
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2006 13:55

Re: Zorg en huurtoeslag problemen

Ongelezen bericht door Jelly »

Wij kregen voorheen huursubsidie, waar we toen ook al geen recht op hadden. Nu moeten we dat terug betalen, gelukkig nog 1x. Maar nu krijgen we wel elke maand 160 euro huurtoeslag, terwijl we er ook geen recht op hebben. Heb al met de belastingdienst gebeld, en ze hebben het in februari stop gezet, maar voor de maand maart hebben we ook huurtoeslag gekregen. Het loopt volgens mij allemaal langs elkaar heen.

Gesloten