LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Administratiekosten Nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster,

Waar staat dat en in welk Burgerlijk Wetboek

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jimmie »

Het BW ken ik al uit mijn hoofd, maar ik weet dat de belastingdienst alleen een factuur eist bij levering aan ondernemers:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 02-33.html

Nu kan de belastingdienst natuurlijk iets anders zeggen dat het BW, maar eerlijk gezegd lijkt me dat sterk.

Overigens, bij automatische incasso voldoet het afschrift van de bank of girorekening al aan de factuureis:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... 02-45.html

Dus automatische incasso is niet in conflict met de eis tot het versturen van een factuur (nota), voor zover die al aanwezig is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Blijft mijn vraag aan chanmaster nog steeds open.
't Ja, als je van iemand geld te ontvangen hebt moet je deze nu eenmaal een nota zenden en wel omniet, staat in het burgerlijkwetboek!
Het in rekening brengen van administratiekosten behoudens dit reeds andermaal is gedaan komt voor rekening van de leverancier. Deze mag daar voor geen kosten in rekening brengen.

Chanmaster
Waar kun je dit terugvinden chanmaster, welk deel van het Burgerlijk Wetboek en welk artikel.

daddo
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door daddo »

Ik vind al dat geklets over wat wel en wat niet kan of moet een beetje sul te vinden.Waar gaat het eigenlijk om,dat is de vraag.Mag een bedrijf onkosten door berekenen.Tuurlijk! Maar mag een bedrijf kosten op kosten doorberekenen.Nee!Dat riekt naar diefstal en graaien.In het berekenen van de energykosten heeft het Nuon best alle soort administratiekosten doorberekend.Zo niet dan behoort het tot de stomste bedrijven.Als men dan ontdekt dat dat niet genoeg is omdat er mensen zijn die voor hun niet op de gunstigste manier betalen en vinden dat er extra kosten gemaakt worden vind ik niet dat je die mensen op die manier mag straffen.Immers we leven in een "vrij land"
en dan mensen dwingen op daze manier een stukje zelfstandigheid af te nemen,nee daar heb ik geen goed wordt voor over.We leven zonder dat we het weten in een maatschappij van overheersing van bedrijven en instellingen (lees een soort communisme)met 1 verschil! via deze site mogen we er nu nog over praten.Als Het NUON de zon in zijn macht zou kunnen krijgen........BINGO dan zitten wij op de blaren.

bolemon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2005 12:42

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door bolemon »

Ik ben benieuwd hoe hoog de bonussen voor de directeur en MT dit jaar zal zijn

j.jagt
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 mar 2006 22:45

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door j.jagt »

Als men niet met jou wind mee zeikt ben je ineens weg he j.jagt
Hoezo gammele eend, had jij ook wat in deze discussie te melden behalve deze onzin ??
Ik denk trouwens dat er meer tegen zijn dan vóór Donald, de voorstanders doen hier een beetje aan stangen voor het stangen en zijn op ieder draadje wel iemand terecht aan het wijzen..

Ik verdenk ze zelfs een beetje als infiltranten / huurlingen voor de bedrijven. hebben zelfs niets te klagen maar zijn hier toch onophoudelijk bezig. Waarom toch als je hier zelf niets te zoeken heb. Hoe zit zit dat met jou, eend ?

Kijk, ik heb mijn zeggie nu wel gedaan, ik heb mijn antwoord van de Nuon binnen (onzin) en ben hier eerdaags gewoon weer weg. Of jij dat leuk vind of niet....

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Ik geloof dat chanmaster mij het antwoord op de gestelde vraag niet kan geven.
Zoals voorspeld al een paar dagen niet gereageerd.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Je bent gebanned op dit forum.
Neem contact op met de webmaster of Forum beheerder voor meer informatie.
Waarom dit mag Joost weten Puma maar ik kon er een dag niet op. Ik ga jouw vraag lezen en zal daarom naar vermogen antwoorden.

Chanmaster

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

jimmie


Geplaatst op 29 Mrt 2006 09:33 door jimmie


--------------------------------------------------------------------------------

Een nota is wat anders dan een acceptgiro...

Naar boven
Een acceptgiro en eveneens een nota, factuur of rekening.

Ik heb het over het burgerlijkwetboek.
Daarin is het een en ander geregeld over de eerste nota welke voor rekening van de verkoper aan de koper verzonden moet worden alsook de eerste herinnering. De verkoper mag daarover geen kosten in rekening brengen.

Koop en verkoop.

Chanmaster

G.Moore
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 mar 2006 21:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door G.Moore »

Het in rekening brengen van kosten voor een factuur
is hier niet aan de orde. Het gaat om de betalingswijze,
Nuon, en vele andere bedrijven, willen de klanten pushen
tot het afgeven van een machtiging voor automatische
incasso. Er wordt door Nuon geen alternatief gegeven
voor de acceptgiro waarbij de klant zelf nog zijn betaling
kan regelen. Bijvoorbeeld een simpele periodieke factuur
met een rekeningnummer en betalingskenmerk.
Volgens mij heb je daar als consument wel recht op, en kan
niemand een betalingswijze afdwingen.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste G.Moore, U hebt het bij het rechte eind.
Natuurlijk hebben energieleveranciers er baat bij wanneer ze automatisch kunnen incasseren. Veel klanten hebben er nadeel bij omdat de afschrijving meestal op een moment plaats vind waarop het niet past of kan. Bovendien schrijven de energiebedrijven vervolgens ook de afrekening automatische af met als gevolg dat veel klanten denken inkopen te kunnen gaan doen en vervolgens bij een poging af te rekenen tot de conclusie komen dat hun limit is overschreden. Bij controle blijkt dan dat er een forse afschrijving heeft plaatsgevonden.
Ook al schrijven ze automatisch af dan nog dienen de klanten daarvan vooraf met een kennisgeving van de incassodatum een uitvoerige nota te ontvangen.

Chanmaster.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Quote:
Je bent gebanned op dit forum.
Neem contact op met de webmaster of Forum beheerder voor meer informatie.

Waarom dit mag Joost weten Puma maar ik kon er een dag niet op.
Chanmaster
Dit betekent dat de webmaster je een ban van 24 uur heeft opgelegd wegens onbehoorlijk gedrag. De volgende keer kan dat een ban voor een week, een maand of voor altijd zijn. Dan kun je noot meer op het forum.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik zou wel eens willen weten waarom! Heb niemand iets misdaan of iets willen aandoen.
Wat kan zijn is dat ik momenteel aan het switchen ben met E-mailadressen i.v.m. openbaarheid van mijn adres en gegeven maar dat kan toch geen reden zijn?
Ik kan mij voorstellen dat men bedenkingen heeft bij mijn identiteit.
Dit komt omdat er een gekoppeld E-mailadres gebruikt wordt.
De ophanden zijnde wijzigingen moeten aan deze fustrerende situatie een definitief einde maken en zo mijn naam en toenaam alsmede adres e.d. toetsbaar maken en dat is gelukt.

Chanmaster

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jsp »

Wat een onrecht, Chanmaster! Ik zou in jouw plaats wel benieuwd zijn naar de reden van mijn ban, en navraag doen bij de redactie van het forum. Of laat jij je zo makkelijk uit het veld slaan, Chanmaster? Als je er achter bent, laat jij je lezers dan ook even weten waarom Radar mensen zoal een ban geeft?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb gevraagd om de reden maar kreeg het volgende als antwoord.
Als het goed is kunt u weer op het forum

Met vriendelijke groet,
Tros Radar Internetredactie
Thats all

Chanmaster

jsp
Berichten: 382
Lid geworden op: 15 jun 2005 00:50

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door jsp »

Ik begrijp niet dat je je daarmee laat afschepen. Als je me je adresgegevens doet toekomen alsmede je password wil ik wel even verder voor je informeren. Ik heb goede contacten bij de Tros.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door puma73 »

Geef nooit je privegegevens via internet, je weet nooit wat de ander er mee doet.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Er zit hier kennelijk iemand die het burgerlijk wetboek goed kent :wink:
Naar zijn zeggen dient volgens ditzelfde BW de faktuur en eerste aanmaning gratis te zijn......
Dat het aanmaken en versturen van een acceptgiro (en waarschijnlijk ook het verwerken door de banken?) extra kosten met zich meebrengt is inmiddels wel duidelijk. Als Nuon ervoor kiest om de klanten die daarvan gebruik willen blijven maken extra te belasten dan kan ik daar ook nog enigzins inkomen.
MAAR: is datzelfde NUON dan niet volgens het BW verplicht om de klant vrij te laten een andere, voor hem of haar passende betaalmethode te kiezen?
Ik zelf vermoed van wel; ik denk zelfs dat als je elke maand met het bedrag in je hand wilt gaan betalen dit ook moet kunnen.
Ik praat er hier dus niet over of het praktisch is voor de NUON of voor de klant (of ook weer extra kosten met zich meebrengt), ik vraag me af of niet iedereen volgens het BW dit recht heeft.

Dus chanmaster, duik nog eens diep in dat beroemde boek en geef eens duidelijkheid. En laat de hele diskussie over het morele aspekt maar achterwege; die hebben we wel gehad inmiddels. Ik wil alleen maar weten of het BW hier duidelijkheid in kan brengen.
Zo ja, dan hebben we tenminste een basis om verder te diskussieeren.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door wicher »

Wat kan zijn is dat ik momenteel aan het switchen ben met E-mailadressen i.v.m. openbaarheid van mijn adres en gegeven maar dat kan toch geen reden zijn?
Ik kan mij voorstellen dat men bedenkingen heeft bij mijn identiteit.
Dit komt omdat er een gekoppeld E-mailadres gebruikt wordt.
De ophanden zijnde wijzigingen moeten aan deze fustrerende situatie een definitief einde maken en zo mijn naam en toenaam alsmede adres e.d. toetsbaar maken en dat is gelukt.

Chanmaster
Ik kan me niet voorstellen dat iemand gebanned wordt om dat soort redenen, even helemaal los van het feit dat je zelfs in dit korte stukkie tekst weer kans ziet om een rookwolk te veroorzaken.
Zal wel de aard van het beestje zijn.
Wel kan ik mij voorstellen dat lezers zich afvragen wie en wat die chanmaster toch wel is? Nadat ik je dat al een aantal malen gevraagd heb, gaf je uiteindelijk als reactie dat alles duidelijk zou worden na een vergadering begin volgende week?
Ik ben zeer benieuwd (en met mij velen denk ik) !!!!

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Administratiekosten Nuon

Ongelezen bericht door gerland »

MAAR: is datzelfde NUON dan niet volgens het BW verplicht om de klant vrij te laten een andere, voor hem of haar passende betaalmethode te kiezen?
De klant wordt toch vrij gelaten?
Keuze genoeg qua betaalwijze.
Graag wel de consequenties accepteren.
Is niet onredelijk.


(Bovendien: ook keuze genoeg qua leveranciers)

Gesloten