LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afgesloten

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ikke1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2014 15:58

afgesloten

Ongelezen bericht door ikke1234 »

ik wordt 19-02 afgesloten door essent

heb ik 20-02 dan geen gas en licht meer ?

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

Dan hoop ik voor u dat het streng gaat vriezen. Het is dan namelijk niet toegestaan consumenten van energie af te sluiten (dit is slechts uitstel).
Ik neem aan dat u een goede reden heeft waarom u uw energierekening/voorschotten niet heeft betaald.
Ik neem niet aan dat dat is omdat u betalingsproblemen heeft.
Mocht het laatste wel het geval zijn, dan is het goed te weten dat de leverancier u bij wanbetaling in de winterperiode (1 oktober - 1 april) niet zomaar afsluiten.
Wat wel en niet mag in dat geval kunt u teruglezen in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/ en de memorie van toelichting hierop.

Mocht het wel zover komen, dan moet u zorgen dat u voor die tijd naar een andere leverancier bent overgestapt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door tenormin »

R1chardS schreef:Dan hoop ik voor u dat het streng gaat vriezen. Het is dan namelijk niet toegestaan consumenten van energie af te sluiten (dit is slechts uitstel).
Ik neem aan dat u een goede reden heeft waarom u uw energierekening/voorschotten niet heeft betaald.
Ik neem niet aan dat dat is omdat u betalingsproblemen heeft.
Mocht het laatste wel het geval zijn, dan is het goed te weten dat de leverancier u bij wanbetaling in de winterperiode (1 oktober - 1 april) niet zomaar afsluiten.
Wat wel en niet mag in dat geval kunt u teruglezen in de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas. Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/ en de memorie van toelichting hierop.

Mocht het wel zover komen, dan moet u zorgen dat u voor die tijd naar een andere leverancier bent overgestapt.
Dat laatste advies is aardig bedoelt maar gaat niet op. Althans, niet zolang alle kosten (en reken maar dat er boete op boete komt) betaald zijn, want dan is er geen andere energie leverancier die de TS wil (net zoals de Zorgverzekeringen dit onderling geregeld hebben). Hoop niet dat we een strenge winter krijgen want dan zijn we allemaal weer de klos. TS moet, net zoals iedere Nederlander dat moet, gewoon zorgen dat de zaken op orde zijn. Ja, ik weet ook dat er veel mensen in financiële nood verkeren; kan toch niet zo zijn dan maar te hopen dat het hard gaat vriezen.

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

Ik kan alleen maar verwijzen naar hetgeen hierover in de wet is opgenomen (artikel 95b lid 1 Elektriciteitswet en het corresponderende artikel uit de Gaswet)

Een houder van een vergunning heeft de plicht op een betrouwbare wijze en tegen redelijke tarieven en voorwaarden zorg te dragen voor de levering van elektriciteit aan iedere in artikel 95a, eerste lid, bedoelde afnemer die daarom verzoekt.

De leverancier mag u dus niet weigeren.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door witte angora »

@Richard, zie je nu echt niet wat je schrijft? De leverancier levert tegen redelijke tarieven en voorwaarden. Als een klant weigert te betalen, dan houdt de levering op, zowel bij de bestaande leverancier als bij toekomstige leveranciers. Eerst maar eens betalen...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door puma73 »

R1chardS schreef:Ik kan alleen maar verwijzen naar hetgeen hierover in de wet is opgenomen (artikel 95b lid 1 Elektriciteitswet en het corresponderende artikel uit de Gaswet)

Een houder van een vergunning heeft de plicht op een betrouwbare wijze en tegen redelijke tarieven en voorwaarden zorg te dragen voor de levering van elektriciteit aan iedere in artikel 95a, eerste lid, bedoelde afnemer die daarom verzoekt.

De leverancier mag u dus niet weigeren.
Indien er aan een aantal mitsen en maren voldaan is. Een daarvan is akkoord gaan met het inschakelen van schuldhulp of het overleggen van een verklaring dat de klant zelf schuldhulp heeft aangevraagd.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door e-chec »

Bij controle is mij gebleken dat het aantal tekens van de start van dit topic 79 is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door puma73 »

e-chec schreef:Bij controle is mij gebleken dat het aantal tekens van de start van dit topic 79 is.
En wat is de waarde van dit getal??

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

De leverancier levert idd tegen redelijke tarieven en voorwaarden aan iedere afnemer die daarom verzoekt.
Het gaat mij met name om het laatste deel van deze zin.
Het eerste deel heeft betrekking op de tarieven van de leverancier en de algemene voorwaarden van de leverancier.

Het aanvragen van schuldhulp is een voorwaarde om niet te worden afgesloten.
Het is mijns inziens geen voorwaarde om 'aangesloten' te worden.
De leverancier mag wel een zekerheidstelling vragen (zie artikel 13 algemene voorwaarden)

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

De aanvraag van schuldhulpverlening is pas van toepassing als aan alle andere voorwaarden is voldaan die daar aan vooraf gaan.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door puma73 »

R1chardS schreef:De leverancier levert idd tegen redelijke tarieven en voorwaarden aan iedere afnemer die daarom verzoekt.
Het gaat mij met name om het laatste deel van deze zin.
Het eerste deel heeft betrekking op de tarieven van de leverancier en de algemene voorwaarden van de leverancier.

Het aanvragen van schuldhulp is een voorwaarde om niet te worden afgesloten.
Het is mijns inziens geen voorwaarde om 'aangesloten' te worden.
De leverancier mag wel een zekerheidstelling vragen (zie artikel 13 algemene voorwaarden)
Zit toch iets anders in elkaar dan jij voorspiegeld
Afsluiten en heraansluiten tijdens wintermaanden

In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas is een afsluitverbod voor de winterperiode opgenomen. Het afsluitverbod geldt van 1 oktober tot 1 april, indien de debiteur binnen een door het energiebedrijf aangegeven redelijke termijn een bewijs overlegt, dat hij om schuldbemiddeling heeft verzocht of om toepassing van de wsnp heeft gevraagd. Het afsluitverbod geldt tot het moment dat op het verzoek negatief is beslist, of indien er een schuldsanering tot stand komt, gedurende de looptijd van deze regeling.

De debiteur wordt in de periode van 1 oktober tot 1 april weer aangesloten indien hij een bewijs overlegt:
•dat hij heeft verzocht om schuldhulpverlening, totdat op het verzoek negatief is beslist of totdat de schuldhulpverlening eindigt;
•dat de vordering betrokken wordt bij een lopend traject van schuldhulpverlening.

Voor de totstandkoming van een betalingsregeling geldt geen heraansluitverplichting. Het is dan aan partijen zelf om de voorwaarden van de betalingsregeling af te spreken.

Tijdens de winterperiode mag wel worden afgesloten indien:
•de verbruiker er zelf om verzoekt, bijvoorbeeld ivm verhuizing;
•de verbruiker gebruik maakt van een prepaidmeter;
•er sprake is van fraude, bijvoorbeeld knoeien met de meter;
•er sprake is van een onveilige situatie, bijvoorbeeld een gaslek;
•een leveringsovereenkomsten voor bepaalde tijd is gesloten en deze afloopt.


Kwetsbare consument
Wanneer de debiteur een verklaring overlegt van een arts (niet de behandelend arts), die inhoudt dat afsluiting ernstige gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben, dan geldt een afsluitverbod c.q. heraansluitverplichting. Deze uitzondering geldt het hele jaar.
bron:

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=42

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door Chocomelk »

R1chardS schreef:Ik kan alleen maar verwijzen naar hetgeen hierover in de wet is opgenomen (artikel 95b lid 1 Elektriciteitswet en het corresponderende artikel uit de Gaswet)

Een houder van een vergunning heeft de plicht op een betrouwbare wijze en tegen redelijke tarieven en voorwaarden zorg te dragen voor de levering van elektriciteit aan iedere in artikel 95a, eerste lid, bedoelde afnemer die daarom verzoekt.

De leverancier mag u dus niet weigeren.
De nieuwe leverancier mag je wel een fiks bedrag aan borg laten betalen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door Shine »

ikke1234 schreef:ik wordt 19-02 afgesloten door essent

heb ik 20-02 dan geen gas en licht meer ?
Wat denkt u zelf?

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

@Puma73
Wat daar volgens mij staat is dat het niet bij wet is geregeld dat als je een betalingsregeling treft, je dan niet mag worden afgesloten door de leverancier.
Een betalingsregeling is dus geen garantie om niet te worden afgesloten.

Een betalingsregeling is zeker geen voorwaarde om naar een andere leverancier over te stappen.
De vordering van de oude leverancier blijft gewoon openstaan.

De regeling afsluitbeleid is geschreven om consumenten te beschermen tegen leveranciers die bij een betalingsachterstand meteen overgaan tot afsluiten.

Er kan uiteraard misbruik worden gemaakt van het feit dat consumenten de toegang tot gas en elektriciteit niet mag worden geweigerd.
Sommige leveranciers controleren dan ook het betaalgedrag van consumenten bij het afsluiten van een overeenkomst. Controleerden moet ik eigenlijk zeggen. Voor 1 aug 2013 werd nog centraal vastgelegd of een consument een betalingsachterstand had bij een energiemaatschappij. Zie de algemene voorwaarden van vóór 1 augustus. Sinds 1 augustus 2013 gebeurt dit niet meer. Zie de algemene voorwaarden van na 1 augustus.

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

De borg (zekerheidstelling) die de nieuwe leverancier mag vragen is gemaximeerd op 6 maanden voorschot. Dit is dus idd een fors bedrag.

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

Als je wilt worden 'heraangesloten' door de leverancier die je heeft afgesloten, dan moet je aan de voorwaarden voldoen opgenomen in de regeling afsluitbeleid.
Als je wilt worden 'aangesloten' door een andere leverancier, dan hoeft dat niet.

R1chardS

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door R1chardS »

Misschien dat in deze context dit artikel nog interessant is om te lezen.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... m/speel/1/

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door MisW »

ikke1234 schreef:ik wordt 19-02 afgesloten door essent

heb ik 20-02 dan geen gas en licht meer ?
Ik heb niets gelezen over de reden dat je afgesloten gaat worden.

Is het vanwege een geschil met de Essent ?
Heb je betalingsproblemen, zoals hier door anderen wordt vermoed ?

In het verleden kon ik zeer snel overstappen naar een andere energieleverancier (waar ik vroeger ook al had gezeten), maar dat moest ook binnen 3-5 dagen gebeuren.
Ik heb wel Euro 400,- borg moeten betalen, wat na 1 jaar werd verrekend. Echter als je betalingsproblemen hebt, zal de borg ook een probleem kunnen worden.

Ik heb geen ervaringen met Essent, maar wel met de slechte praktijken van een andere leverancier.

Je moet in ieder geval proberen dat je niet wordt afgesloten, kan d.m.v. over te stappen. Een heraansluiting kan namelijk heel erg duur gaan worden en een borg van Euro 400,- krijg je in ieder geval na 1 jaar weer terug.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door tenormin »

Je moet in ieder geval proberen dat je niet wordt afgesloten, kan d.m.v. over te stappen. Een heraansluiting kan namelijk heel erg duur gaan worden en een borg van Euro 400,- krijg je in ieder geval na 1 jaar weer terug.
De TS word afgesloten, zie zijn topicstelling. Dan is een andere leverancier vinden dus niet van toepassing. Je moet n.l. kunnen betalen. Door afsluiting is er geen energieleverancier die wel met jou in zee wil gaan.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: afgesloten

Ongelezen bericht door MisW »

tenormin schreef:
Je moet in ieder geval proberen dat je niet wordt afgesloten, kan d.m.v. over te stappen. Een heraansluiting kan namelijk heel erg duur gaan worden en een borg van Euro 400,- krijg je in ieder geval na 1 jaar weer terug.
De TS word afgesloten, zie zijn topicstelling. Dan is een andere leverancier vinden dus niet van toepassing. Je moet n.l. kunnen betalen. Door afsluiting is er geen energieleverancier die wel met jou in zee wil gaan.
Als je een andere leverancier wil hebben, kan je nog wel overstappen maar moet je gewoon een borg betalen.

Ik had twistpunt met leverancier die Euro 800,- wilde hebben en eenzijdig het contract beeindigde. Er was hier ook dreiging van afsluiting. Ik kon overstappen naar andere leverancier met een borg van Euro 400,-

Gesloten