LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afsluiting door nuon

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Goedemiddag.

Ik wil hier toch even het een en ander kwijt over de NUON die mij afsluit ivm incassokosten.

Ik heb eerder wel eens te laat betaald. Maar altijd heb ik netjes een afspraak gemaakt en ben ik die ook nagekomen. Ik heb dus geen openstaande energierekeningen staan bij de nuon. Op 9 juli j.l had ik een dame van de nuon aan de telefoon omdat ik 9 euro te weinig zou hebben betaald. (dit had ik over het hoofd gezien) en wanneer ik deze direct zou overmaken zou het met de 40 euro incassokosten wel goed komen. nadrukkelijk heb ik gevraagd of er nog wat open stond, maar na betaling van 9 euro zou ik bij lopen. Dit heb ik uiteraard ook direct gedaan.

begin augustus lagen er tot mijn grote verbazing twee brieven op de mat. afsluiting van gas en elektra.
direct heb ik gebeld hoe dit mogelijk was maar er was helaas niet met de nuon te communiceren en verwezen mij door naar LAVG. Hun kwamen met een onterechte som van 400 euro.

Na twee weken kreeg ik een brief dat daar 254 euro van af ging.
maar dan nog kon deze som nooit kloppen.

Uiteindelijk kreeg ik de nuon aan de telefoon en deze aardige jongen begreep mijn situatie en vertelde mij alsnog de hoofdsom van nuon. deze bedroeg 80 euro INCASSO kosten. hij bevestigde dat ik inderdaad alles had betaald maar dat er nog 40 euro incassokosten van juni (over die 9 euro) en 40 euro van ergens in april open zouden staan. op basis van die twee incassokosten beeindigen ze het leveringscontract en zal ik op 7 oktober worden afgesloten van gas en licht.

Waarom hebben ze mij niet geinformeerd dat ik die kosten open had staan? waarom als ik inlog op mijn nuon staat er dat ik geen openstaande rekeningen heb?

Volgens nuon is er niets meer aan te doen en sluiten ze mij toch af. ook gaan ze mij registreren als wanbetaler onder de energiemaatschapijen. waardoor ik mij nu niet meer kan laten aansluiten want ik kan die belachelijke bedragen die ze aan borg vragen onmogelijk betalen.

Ik vind het te schandalig voor woorden hoe NUON met zijn klanten omgaat!!

is het overigens niet zo dat ze van 1 oktober tot 1 april niet mogen afsluiten?

Nou in iedergeval. ik zit straks zonder stroom en gas met mijn kindje, en door de hoge borg van andere leveranciers kan ik ook niets meer aan laten sluiten. Ik heb er geen andere woorden voor dan dat ik het schandalig vind wat ze doen. En ik zal dit maandag dan ook voorleggen aan een jurist van de maatschappelijke dienstverlening.

Of hebben jullie nog tips? ik zit met mijn handen in het haar.

Gr wendy

stofzuigertje

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kindje... is er een man of andere persoon die Gas & Stroom op zijn naam kan aanvragen?
Dan is afsluiten van die nieuwe klant niet toegestaan en heb je meer tijd voor uitzoeken of je wel of niet deze extreem hoge kosten moet betalen.

Een nieuwe klant bij andere aanbieder laten aanmelden dus niet zelf onder jou naam.
Verder is niet de Nuon als leverancier maar Liander als netbeheerder die je afsluit.
Dit zijn 2 aparte bedrijven met eigen regels.

Als je opzeg en iemand anders laat aanmelden is het meestal hoewel het niet mag een prima oplossing...
Alleen blijft jou naam met BSN nummer besmet dus iets aanvragen word lastig dus wel oplossen.
Over enkele maanden weer na jou naam terug zetten en terug verhuizen op papier is dus dan wel de oplossing dus heb je man of vrienden?

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Bedankt voor uw reactie. Neen, ik heb niemand die dat voor me kan aanvragen. Verder heb ik nog iets gevonden op internet : Als je als consument in ieder geval zorgt dat je de netbeheerskosten (staan op de factuur als transportkosten) betaalt. Want dan mag de leverancier je helemaal niet afsluiten. Als de netbeheerskosten zijn betaald kan je in elk geval vast overstappen naar een andere leverancier.

Dit is bij mij het geval ? Want ik heb geen openstaande netbeheerkosten. Liander heb ik gesproken maar die zeggen dat ze alleen niet komen afsluiten wanneer ze daarvan bericht hebben van nuon. Dus hun doen het niet maar de nuon?
Ik heb er geen woorden voor. Het is onredelijk en onmenselijk!

Afsluiten voor 80 euro incassokosten. De rekening van lavg klopt sowieso niet want het gaat om een hoofdsom van 80 euro. Het feit dat ik me nu ook niet kan aansluiten ivm de hoge borg die ze vragen is natuurlijk belachelijk. Dit betekend dat als ik geen kort geding aanspan (bijvoorbeeld) ik straks de hele winter zonder gas en licht zit met een kind van 4.

Johanna Delmonte
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2012 21:44

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Johanna Delmonte »

Gewoon op tijd betalen dan heb je dit gezeur en de extra kosten niet. Het is gewoon uw eigen schuld.

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Wat een kortzichtige reactie. Sorry dat ik het zeg hoor. Heeft u het wel goed gelezen? Hoe moet ik ingodsnaam op tijd betalen als ik niet van de incassokosten af wist. Deze zouden namelijk niet in rekening gebracht worden. In april ben ik van baan gewisseld. En kreeg ik later mijn loon daarna heb ik netjes dubbel betaald. Gaan ze dan iedereen afsluiten die vijf maanden eerder te laat heeft betaald?

Johanna Delmonte
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2012 21:44

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Johanna Delmonte »

Niks kortzichtig. U geeft zelf aan dat u wel eens te laat betaalt en dat is ook hetgeen wat blijft hangen na het lezen van het hele verhaal. Dus simpel, betaal op tijd heeft u ook geen problemen.

Hetr zijn altijd de wanbetalers die hier komen huilen over die gemene nuons en lianders van deze wereld.

moi_01
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2010 14:36

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door moi_01 »

Afsluiten op alleen kosten mogen ze volgens mij niet doen indien je de lopende termijnen hebt betaald.
Daarnaast zou ik zsm een klacht doorsturen en verwijs naar het telefoongesprek van 9 juli. Of je bent aan de telefoon verkeerd ingelicht of de betreffende medewerkster zei maar wat.De nieuwe incassowet van dit jaar geeft aan altijd eerst proberen met klanten een regeling te treffen ipv meteen dreigen met afsluiten. Verder denkt nuon nog steeds de monopolist te zijn en gedraagt zich te vaak op deze manier naar klanten toen.
Laatst gewijzigd door moi_01 op 15 sep 2013 02:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Jolijn »

Johanna Delmonte schreef:Niks kortzichtig. U geeft zelf aan dat u wel eens te laat betaalt en dat is ook hetgeen wat blijft hangen na het lezen van het hele verhaal. Dus simpel, betaal op tijd heeft u ook geen problemen.
Bij mij blijft hangen dat Nuon telefonisch heeft aangegeven dat het na betaling van €9 wel goed zou komen met de incassokosten en dat TS weer bij zou zijn.
Later kwam er een heel ander verhaal, met andere kosten op de proppen en daarna nog weer een ander bedrag. En uiteindelijk bij Nuon zelf weer een ander bedrag.
Zo simpel is het voor Nuon blijkbaar niet.

Johanna Delmonte
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jul 2012 21:44

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Johanna Delmonte »

TS betaalt gewoon regelmatig haar termijnen te laat (veel te laat?) Dan rekent NUON terecht incassokosten. NUON is haar gedrag blijkbaar beu, terecht, want dit soort klanten wil je natuurlijk niet teveel hebben.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030164/g ... 15-09-2013
Hier staat de volledige regelgeving

Het lijkt me dat u het beste direct een schriftelijke betalingsregeling voorstelt voor deze 80 euro,
Bijvoorbeeld 4 maanden van 20 euro of iets soortgelijks.

Als Nuon dan nog steeds tot afsluiting wil overgaan lijkt me dat apert onrechtmatig.

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Johanna, blijkbaar heb jij een goeie baan en genoeg loon om op tijd te betalen. Dat is niet bij iedereen zo.En dat is bij mij in april dus ook eens mis gegaan. Daar schaam ik mij absoluut niet voor. Ik ben echt niet de enige hoor. Ik heb niet elke maand te laat betaald. Ik heb netjes betaald dat is het hem juist.
Je kan niet mensen af gaan vallen die het minder hebben.
Ik kom mensen tegen met achterstanden van 1100 euro. Die worden nog niet afgesloten.

Stel. Het is crisis, jij raakt je baan kwijt. Je vraagt ww aan en moet hier weken op wachten. 1 april moet je betalen voor je gas en licht maar je krijgt je geld pas eind april. Je betaald dan meteen april en mei. Op 9 juli blijkt er 9 euro open te staan nog. ( perongelijk te weinig over geboekt bij die dubbele betaling) je belt op en spreekt af dat je meteen die 9 euro over maakt en nuon zegt dat dan die incasso kosten wel komen te vervallen. Niets staat er op dat moment meer open. En dam half augustus krijg je bericht dat je afgesloten gaat worden want er staat nog 80 euro incassokosten open. Dus dan is het je eigen schuld? Sorry hoor..

Ik heb veel gepraat met de nuon. En ondanks dat ik die kosten over maak. Gaan ze toch afsluiten. Dat is duidelijk gezegd.

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Snuffel, die rekening van lavg klopt niet en dat is de nuon ook wel met me eens. Nuon deed geen uitspraken en wezen me naar lavg. Toen ik zei Joe hoog die rekening was zei hij dat de hoofdsom 80 euro bedroeg. Ik wil die incasso kosten best vandaag nog over maken naar nuon. Maar niet als ik als een hond behandeld wordt en nog steeds afgesloten zal worden. Want dat is toch wat ze doen.

Ik ben geen wanbetaler hun hebben hun administratie niet op orde.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

wendy09 schreef:Ik wil die incasso kosten best vandaag nog over maken naar nuon
doen

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Wendy Nuon (de energieleverancier) kan niet afsluiten, alleen de overeenkomst beëindigen. De netbeheerder sluit af als er geen energieleverancier is.
Netbeheerders in Nederland ---> http://www.energievergelijker.nl/energi ... eheerders/
De energieleverancier Essent vraagt volgens deze informatie ---> http://www.energievergelijken.nl/blog/2 ... chterstand géén borg.

Als je er met Nuon niet uitkomt en zij toch de overeenkomst beëindigen, dan zul je dus tijdig op zoek moeten naar een andere energieleverancier om afsluiting te voorkomen.

Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Moedt »

Het lijkt me toch wel dat Nuon de klanten genoeg gelegenheid geeft om te betalen als ik de volgende link zo eens lees.
http://www.nuon.nl/klantenservice/energ ... aalproces/

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Moedt schreef:Het lijkt me toch wel dat Nuon de klanten genoeg gelegenheid geeft om te betalen als ik de volgende link zo eens lees.
http://www.nuon.nl/klantenservice/energ ... aalproces/

Absoluut niet!

Wendy09
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 sep 2013 15:18

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Wendy09 »

Ik heb het idee dat jullie het niet helemaal begrijpen. De eindafrekening heb ik trouwens al gehad. Ze hebben een schatting gemaakt en ik krijg 13 euro terug. Ik heb het al voorgelegd aan de jurist van de schuldhulpverlening en die gaat er morgen iets aan doen. Bedankt voor de reacties.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Jolijn »

Johanna Delmonte schreef:TS betaalt gewoon regelmatig haar termijnen te laat (veel te laat?) niks is gewoon als jij niet weet hoe het zit. Dan rekent NUON terecht incassokosten. NUON is haar gedrag blijkbaar beu, terecht, want dit soort klanten wil je natuurlijk niet teveel hebben.
Als dit terecht is, moet Nuon vasthouden aan die kosten en niet vandaag het 1 beweren en de volgende dag het ander.
Als je dit soort klanten niet wilt hebben, moet je ze op correcte wijze wieberen.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wendy09 schreef:Ik heb het idee dat jullie het niet helemaal begrijpen. De eindafrekening heb ik trouwens al gehad. Ze hebben een schatting gemaakt en ik krijg 13 euro terug. Ik heb het al voorgelegd aan de jurist van de schuldhulpverlening en die gaat er morgen iets aan doen. Bedankt voor de reacties.
Jawel hoor, zoals je kunt lezen, snap ik het wel en @Leo ook.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Afsluiting door nuon

Ongelezen bericht door Jolijn »

[quote="Wendy09"]Ik ben geen wanbetaler, hun hebben hun administratie niet op orde.[
Als jij niet tijdig op de hoogte bent gebracht van wat je nu eigenlijk betalen moest en dat bij Nuon ( en daardoor ook LAVG) ook niet helder is, kun je het moeilijk gaan betalen natuurlijk.

Gesloten