Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Jacky112
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2023 14:45

Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Jacky112 »

Mijn jaarcontract bij Essent is bijna afgelopen en nu wilde ik een nieuw jaarcontract afsluiten bij Essent.
Echter staat er in de app wel dat ik kan verlengen, maar staat er geen aanbod. Dus toch maar eens gebeld met Essent. Werd heel vriendelijk te woord gestaan door de medewerker. Echter de boodschap was helder.

U wekt op jaarbasis meer als 4000 kWh stroom op en dan bieden we geen vaste contracten meer aan.
U kunt alleen gebruik maken van ons variabel contract. ( Ik heb 5048 kWh verbruikt tegen een terug levering van 4411 kWh )

Het is heel erg onrustig op de energiemarkt, en de leveranciers houden ( naar het lijkt) hun eigen regels er op na.
Verder ben ik bang dat ik dan wel weer op een andere manier gepakt wordt (mocht ik wel overstappen), als het niet is via de tarieven dan wel via de leveringskosten/terug leverkosten.

Ik hoop dan ook dat Radar de komende periode wat meer duidelijkheid kan creeren voor eigenaren van zonnepanelen.

Heb jaren het geld niet gehad voor zonnepanelen, en van alles moeten laten om ze alsnog te kunnen betalen, om vervolgens volkomen genaaid te worden.

Wat is wijsheid?
- Moet ik panelen uit gaan zetten
- Toch overstappen
- Nog even wachten in de hoop dat er snel een duidelijke regelgeving komt
- Alles op z'n beloop laten ( en maar hopen dat de prijzen tegen de winter niet het dak uit rijzen)

Sta voor mijn gevoel met de rug tegen de muur in afwachting wat komen gaat en daar slaap je niet rustig op

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het probleem bij energiebedrijven is de ongevraagde terugleveringen. U levert meer terug als gemiddeld. Sterker, wat u terug het net opstuurt is meer dan wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt. Dat is niet het doel van zonnepanelen. Het doel is wel het opwekken voor eigen verbruik.
Wat u kunt doen is zorgen dat het verbruik word aangepast aan de opwekking. Dus stroom gaan verbruiken als u het opwekt. Of ja, panelen uitzetten als u veel te veel opwekt.
Overstappen is echt geen probleem. U kunt simpelweg de kosten naast elkaar leggen en vergelijken.

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Laat gaslicht.com maar een berekening doen.
Vul wel alles nauwkeurig in.
Zij houden rekening met alles, terugleververgoedingen en salderingsregeling.
Zij rekenen geen provisie kosten .

Speedy123
Berichten: 1221
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jacky112 schreef:
03 apr 2024 18:03

Wat is wijsheid?
- Moet ik panelen uit gaan zetten
- Toch overstappen
- Nog even wachten in de hoop dat er snel een duidelijke regelgeving komt
- Alles op z'n beloop laten ( en maar hopen dat de prijzen tegen de winter niet het dak uit rijzen)
Panelen uitzetten lijkt me niet rendabel, zeker bij de hoge opbrengsten die u heeft. Als u ze al wil uitzetten, dan zou ik eerder overwegen niet langer terug te leveren maar de stroom zelf te gebruiken.

Overstappen is altijd een optie. Echter hou er wel rekening mee dat energiebedrijven door de salderingsregeling niet dol zijn op klanten met zonnepanelen. Maar vergelijken is altijd aan te raden. Pas alleen op voor de cowboys op de energie markt die een informatie aanvraag wel heel makkelijk als het afsluiten van een nieuw contract zien. Laat die buiten uw zoektocht en richt u alleen op de betrouwbare leveranciers.

De regelgeving is duidelijk. De salderingsregeling blijft. Dus gaan leveranciers ander som met klanten met zonnepanelen. Hoge terug leververgoedingen en weigeren van een vast contract zien we dus steeds meer.

Alles op zijn beloop laten is altijd een optie. Met zoveel eigen stroom zal u ook in de winter wel aardig wat stroom genereren. Gas prijs is een ander verhaal maar als u genoeg eigen stroom opwekt, kunt u altijd IR panelen overwegen om het huis bij te verwarmen om zo gas te sparen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

Heb jaren het geld niet gehad voor zonnepanelen, en van alles moeten laten om ze alsnog te kunnen betalen, om vervolgens volkomen genaaid te worden.
Hoezo heb je het gevoel genaaid te worden?
Je hebt zonnepanelen en een lagere rekening.
Het vaste contract is geen recht; dat krijg je bij diverse dynamische contract aanbieders nl ook niet.
Daarnaast wordt er bij het variabele contract natuurlijk ook gewoon gesaldeerd; alleen je hebt een mogelijk stukje prijsrisico doordat men saldeert per tariefsperiode per jaar.
Dat betekent dat als je zomers veel opwekt bij lage prijs en winter veel verbruikt bij hoge prijs, je na salderen een prijsrisico overhoudt, zoals bij mij afgelopen jaar; kale tarief: verbruik 200kwh en 280,- bij een hoogste tarief van slechts 60ct , (inclus belasting + kortingen rekening 0,-)
Maar vast contract en 60ct zou goedkoper geweest zijn; dat was dan bijv 200x50ct =100,-
Maar ben dan echt genaaid met een stroomrekening van 0,-?
Uiteraard heb ik zelf vast contract gepakt, ik zit lager in verbruik + terugleveren.
Andere leveranciers geven je misschien wel vast contract , maar bij Eneco hanteren ze dan hogere vaste kosten voor zonnepaneelbezitters of andere leveranciers hanteren extra de terugleverkosten.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voor 4000 kWh heeft u ongeveer 12 zonnepanelen nodig. Dat is zeker een grote investering geweest.

Verbruik zoveel mogelijk je eigen zonne energie. Zet de wasmachine aan en ga stofzuigen als de zon schijnt.
Misschien is het mogelijk om in de toekomst te investeren in een elektrische kookplaat of een airco die ook kan verwarmen.

Vergelijk aanbod bij andere energiemaatschappijen. Hiervoor zijn vergelijkingssites welke een mooi overzicht kunnen geven.
Tevens is mijn ervaring dat energiebedrijven regelmatig de aanbod veranderen. Volgende maand (misschien volgende week) kunnen bedrijven u een andere aanbod geven.

J. Deltoer
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 10:28
Het probleem bij energiebedrijven is de ongevraagde terugleveringen. U levert meer terug als gemiddeld. Sterker, wat u terug het net opstuurt is meer dan wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt. Dat is niet het doel van zonnepanelen. Het doel is wel het opwekken voor eigen verbruik.
Wat u kunt doen is zorgen dat het verbruik word aangepast aan de opwekking. Dus stroom gaan verbruiken als u het opwekt. Of ja, panelen uitzetten als u veel te veel opwekt.
Met zoveel onzin bij elkaar gaat het gewoon jeuken.
1. Waar kan ik ergens lezen dat meer terugleveren aan het net dan eigen niet de bedoeling is. Wie maakt dat uit? Is daar een wet voor aangenomen in de 2e kamer?
2. De salderingslevering blijft voorlopig bestaan. Prijstechisch is het niet noodzakelijk om energie te verbruiken op het opwekkingsmoment.
3. Panelen uitschakelen is belachelijk. Ook bij per saldo meer terugleveren ontvangt u een weliswaar lagere terugleververgoeding. En deze groene stroom daar kan uw buurman de was mee doen ipv kolenstroom.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Modelcontract vragen. Daar mag niets instaan over terugleverboete.
Aangezien je zoveel opwekt, neem ik aan dat je al je verbruik saldeerd. De prijs per kwh maakt dan niet uit, aangezien je per saldo niets afneemt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
04 apr 2024 12:29
NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 10:28
Het probleem bij energiebedrijven is de ongevraagde terugleveringen. U levert meer terug als gemiddeld. Sterker, wat u terug het net opstuurt is meer dan wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt. Dat is niet het doel van zonnepanelen. Het doel is wel het opwekken voor eigen verbruik.
Wat u kunt doen is zorgen dat het verbruik word aangepast aan de opwekking. Dus stroom gaan verbruiken als u het opwekt. Of ja, panelen uitzetten als u veel te veel opwekt.
Met zoveel onzin bij elkaar gaat het gewoon jeuken.
1. Waar kan ik ergens lezen dat meer terugleveren aan het net dan eigen niet de bedoeling is. Wie maakt dat uit? Is daar een wet voor aangenomen in de 2e kamer?
2. De salderingslevering blijft voorlopig bestaan. Prijstechisch is het niet noodzakelijk om energie te verbruiken op het opwekkingsmoment.
3. Panelen uitschakelen is belachelijk. Ook bij per saldo meer terugleveren ontvangt u een weliswaar lagere terugleververgoeding. En deze groene stroom daar kan uw buurman de was mee doen ipv kolenstroom.
1. Er zijn mensen die zonnepanelen genomen hebben om terug te kunnen leveren en geld mee te verdienen, dat is nooit de bedoeling geweest. Het gevolg is dat er teveel teruggeleverd word op zonnige momenten. Zo veel dat het net het niet altijd aan kan. Dankzij dat onnodige overschot krijgen we nu extra kosten.

2. Salderen is voor TS geen optie, die zit boven de 4.000kWh die terug gegeven word. Door meer te gaan gebruiken van eigen stroom zak je onder die 4.000kWh en kan er wellicht wel een jaarcontract afgenomen worden.

3. Als TS een vast contract wil hebben zal het teruggeven onder de 4.000kWh moeten komen. Als meer verbruiken niet kan zal je moeten zorgen voor minder opbrengst.

TS heeft het over terugleveren en niet over opwekken. Terugleveren=opwekken-direct verbruik. Het opwekken zal dus een stuk hoger liggen.

J. Deltoer
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

1. Nogmaals: wie bepaalt dat.
2. U stelde toch dat klant moet verbruiken tijdens opwekking.
3. Idioot om panelen uit te zetten om een vast contract te kunnen krijgen bij Essent. Dan maar variabel of een andere aanbieder. Maar uw oplossingsrichting is belachelijk.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

thecure schreef:
04 apr 2024 12:38
Modelcontract vragen. Daar mag niets instaan over terugleverboete.
Aangezien je zoveel opwekt, neem ik aan dat je al je verbruik saldeerd. De prijs per kwh maakt dan niet uit, aangezien je per saldo niets afneemt.
Dynamisch, variabel of vast; verbruik icm salderen rondom 0kwh maakt prijs per kwh wel degelijk uit.
Vast is 0x 50ct bijv = 0,-
De rest is afhankelijk van verbruik en prijs en terugleveren en prijs.
Daar zit een prijsrisico in; kan positief of negatief uitpakken, alleen vast is uitkomst zeker 0,-
Zoals ik eerder postte hoogste tarief 60ct en rekening variabel kale tarieven: 200kwh 280,-
Vast zou dan: 60ct × 200kwh bijv 120,- zijn geweest.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
04 apr 2024 12:56
1. Nogmaals: wie bepaalt dat.
2. U stelde toch dat klant moet verbruiken tijdens opwekking.
3. Idioot om panelen uit te zetten om een vast contract te kunnen krijgen bij Essent. Dan maar variabel of een andere aanbieder. Maar uw oplossingsrichting is belachelijk.
1. Heeft u zonnepanelen? Weet u wat de ontwikkelingen zijn? Heeft u zich ooit verdiept hoe je geld kan blijven besparen met zonnepanelen? Dat is meer dan domweg je dak volgooien en terugleveren.

2&3. Om een vast contract te krijgen, wat TS wilt, zal je het terugleveren moeten beperken. Dat doe je door of meer eigen stroom te gebruiken of door minder op te wekken.
Daarnaast gaan mee leveranciers kosten berekenen waardoor je met 4.000kWh terugleveren erg duur zal uitkomen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 13:17
J. Deltoer schreef:
04 apr 2024 12:56
1. Nogmaals: wie bepaalt dat.
2. U stelde toch dat klant moet verbruiken tijdens opwekking.
3. Idioot om panelen uit te zetten om een vast contract te kunnen krijgen bij Essent. Dan maar variabel of een andere aanbieder. Maar uw oplossingsrichting is belachelijk.
1. Heeft u zonnepanelen? Weet u wat de ontwikkelingen zijn? Heeft u zich ooit verdiept hoe je geld kan blijven besparen met zonnepanelen? Dat is meer dan domweg je dak volgooien en terugleveren.

2&3. Om een vast contract te krijgen, wat TS wilt, zal je het terugleveren moeten beperken. Dat doe je door of meer eigen stroom te gebruiken of door minder op te wekken.
Daarnaast gaan mee leveranciers kosten berekenen waardoor je met 4.000kWh terugleveren erg duur zal uitkomen.
Als ts een jaarcontract elders krijgt heeft die gewoon 600kwh verbruik tegen vast tarief.
 Ik heb 5048 kWh verbruikt tegen een terug levering van 4411 kWh
Dan heb je voor de zonnepanelen bezitter alleen paar euro extra vaste leverkosten.
Variabel bij Essent kan ook gewoon, is nog steeds verbruik icm salderen uiteindelijk 600kwh: salderen gaat echter periodiek tegen variabele tarieven.

J. Deltoer
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Neodutchio, geef eens gewoon antwoord op de vraag in plaats van te antwoorden met tegenvragen met als doel mijn kennis ter discussie te stellen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
04 apr 2024 13:53
Neodutchio, geef eens gewoon antwoord op de vraag in plaats van te antwoorden met tegenvragen met als doel mijn kennis ter discussie te stellen.
Als u graag wilt dat alles wettelijk vastgelegd moet worden, dan moet u in Den Haag zijn. U vraagt steeds naar de bekende weg als u kennis over de materie zou hebben.
Tot 1 januari 2023 was er de KOR, die gaf al een max aan wat je aan wattpiek mocht opwekken. De terugleververgoeding is zwaar versobert. Nu komen steeds meer energieleveranciers met extra kosten bij teveel leveren.
Als het doel van panelen was voor de consument om te kunnen verdienen, waarom zat er dan een max aan? Waarom is de terugleververgoeding zo sterk naar beneden aangepast? Waarom moet er steeds meer maandelijks betaald worden bij meer terugleveren?

J. Deltoer
Berichten: 3097
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U stelt iets, ik vraag daarop door, u blijft er maar omheen draaien en nu komt u met deze stelling.
NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 14:03


Als u graag wilt dat alles wettelijk vastgelegd moet worden, dan moet u ...
Geef gewoon antwoord op de vraag of geef toe dat u abuis bent.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jochemd »

NeoDutchio schreef: Dat is niet het doel van zonnepanelen. Het doel is wel het opwekken voor eigen verbruik.
Het doel is het stimuleren van de productoe van duurzame electriciteit door kleingebruikers. Zie bijvoorbeeld de toelichting bij kamerstukken 29372 over het salderen van de leveringskosten:
Kleinverbruikers hebben volgens de Elektriciteitswet recht op een redelijke vergoeding voor de door hen op duurzame wijze geproduceerde en op het net ingevoede elektriciteit.

Door dit amendement wordt het voor deze kleinverbruikers makkelijker om gebruik te maken van deze regeling en daarmee wordt de productie van duurzame elektriciteit door kleingebruikers gestimuleerd.(..)

Jacky112
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2023 14:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Jacky112 »

Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Dat er een einde zou komen aan het salderen, daar hield ik wel rekening mee. Dat ik eventueel zou moeten betalen voor het leveren van de stroom was tijdens de aanschaf nog geen sprake van. Dat ik geen meerjarig contract af zou kunnen sluiten, en nu zelfs geen jaarcontract meer. Valt me rauw op m'n dak. Zeker daar ik meer verbruik dan dat ik opwek op jaarbasis.
Denk dat als ik dit alles voor de aanschaf had geweten, ik me misschien nog wel even achter de oren had gekrabt.

We proberen al meer stroom te verbruiken als de zon schijnt. Dat is best wennen als je juist gewend was in de avonden en weekenden de stroom te verbruiken.

Het geeft een hoop stress, dat je niet weet welke tarieven ze gaan hanteren. Of welke kosten ze extra in rekening gaan brengen. Ga dan ook zeker wat verder onderzoek doen naar de verschillende maatschappijen. Maar je durft ook niet zo makkelijk meer over te stappen. Naar een kleine maatschappij sowieso niet. Straks gaat er weer 1 failliet. Daarnaast al langer dan 10 jaar bij Essent, ook dat levert voordelen op, weliswaar geen grote maar toch.en wie garandeert mij dat een andere maatschappij mij überhaupt wel wil hebben. Hebben ze wel ruimte op hun netwerk voor mij met m'n 6000 kWh stroomopbrengst, die mijn 14 panelen opwekken

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
04 apr 2024 14:23
Geef gewoon antwoord op de vraag of geef toe dat u abuis bent.
Of leest u de rest van mijn verhaal, dan had u niet meer hoeven te reageren.
Jacky112 schreef:
04 apr 2024 16:30
Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Naast de nadelen zijn er ook een hoop voordelen. Binnen 2 jaar heb ik mijn panelen terug verdiend. Binnenkort komen er extra panelen bij om verder te besparen. Mocht het salderen niet bestaan, dan zou mijn installatie na 7 jaar terugverdiend zijn. En dat besparen gebeurd niet enkel door panelen, daar is meer voor nodig. En als u de juiste middelen inzet op de juiste tijden vallen de nadelen weg tegen de voordelen.

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Haal 4 panelen van je dak, en je bent klaar. Kan je nog redelijk verkopen ook, zijn echt nog wel wat waard.

Plaats reactie