Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door thecure »

Jacky112 schreef:
04 apr 2024 16:30
Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Dat er een einde zou komen aan het salderen, daar hield ik wel rekening mee. Dat ik eventueel zou moeten betalen voor het leveren van de stroom was tijdens de aanschaf nog geen sprake van. Dat ik geen meerjarig contract af zou kunnen sluiten, en nu zelfs geen jaarcontract meer. Valt me rauw op m'n dak. Zeker daar ik meer verbruik dan dat ik opwek op jaarbasis.
Denk dat als ik dit alles voor de aanschaf had geweten, ik me misschien nog wel even achter de oren had gekrabt.

We proberen al meer stroom te verbruiken als de zon schijnt. Dat is best wennen als je juist gewend was in de avonden en weekenden de stroom te verbruiken.

Het geeft een hoop stress, dat je niet weet welke tarieven ze gaan hanteren. Of welke kosten ze extra in rekening gaan brengen. Ga dan ook zeker wat verder onderzoek doen naar de verschillende maatschappijen. Maar je durft ook niet zo makkelijk meer over te stappen. Naar een kleine maatschappij sowieso niet. Straks gaat er weer 1 failliet. Daarnaast al langer dan 10 jaar bij Essent, ook dat levert voordelen op, weliswaar geen grote maar toch.en wie garandeert mij dat een andere maatschappij mij überhaupt wel wil hebben. Hebben ze wel ruimte op hun netwerk voor mij met m'n 6000 kWh stroomopbrengst, die mijn 14 panelen opwekken
Wat is je jaarverbruik, wat saldeer je en wat lever je nog terug na salderen?

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

Arizonakid schreef:
04 apr 2024 17:31
Haal 4 panelen van je dak, en je bent klaar. Kan je nog redelijk verkopen ook, zijn echt nog wel wat waard.
Onzin.
Dan krijg je wel een vast contract; maar ook een stuk hoger verbruik en daarmee fors hogere rekening.
In het variabele contract zit alleen een stukje prijsrisico tov vast contract (kan pos. of neg. zijn)

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
04 apr 2024 17:43
Arizonakid schreef:
04 apr 2024 17:31
Haal 4 panelen van je dak, en je bent klaar. Kan je nog redelijk verkopen ook, zijn echt nog wel wat waard.
Onzin.
Dan krijg je wel een vast contract; maar ook een stuk hoger verbruik en daarmee fors hogere rekening.
In het variabele contract zit alleen een stukje prijsrisico tov vast contract (kan pos. of neg. zijn)
Het ligt er helemaal aan hoe de panelen liggen of het verbruik een stuk hoger zal worden. Daarbij komt de prijs vast te liggen en saldeer je in de winter tegen de prijs van de zomer terwijl je bij een flexibel contract laag terugkeert en duur moet inkopen.
De rekening hoeft dus zeker niet fors hoger te worden. Kwestie van vooraf berekenen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 17:52
jonis schreef:
04 apr 2024 17:43
Arizonakid schreef:
04 apr 2024 17:31
Haal 4 panelen van je dak, en je bent klaar. Kan je nog redelijk verkopen ook, zijn echt nog wel wat waard.
Onzin.
Dan krijg je wel een vast contract; maar ook een stuk hoger verbruik en daarmee fors hogere rekening.
In het variabele contract zit alleen een stukje prijsrisico tov vast contract (kan pos. of neg. zijn)
Het ligt er helemaal aan hoe de panelen liggen of het verbruik een stuk hoger zal worden. Daarbij komt de prijs vast te liggen en saldeer je in de winter tegen de prijs van de zomer terwijl je bij een flexibel contract laag terugkeert en duur moet inkopen.
De rekening hoeft dus zeker niet fors hoger te worden. Kwestie van vooraf berekenen.
....je gaat nu achteraf wat fantaseren.....

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
04 apr 2024 18:08
NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 17:52
Het ligt er helemaal aan hoe de panelen liggen of het verbruik een stuk hoger zal worden. Daarbij komt de prijs vast te liggen en saldeer je in de winter tegen de prijs van de zomer terwijl je bij een flexibel contract laag terugkeert en duur moet inkopen.
De rekening hoeft dus zeker niet fors hoger te worden. Kwestie van vooraf berekenen.
....je gaat nu achteraf wat fantaseren.....
Liggen je panelen op 1 kant gericht, dan heb je in een korte periode een hoge opbrengst. Liggen je panelen meer kanten op heb je over een langere periode een lagere opbrengst.
TS wekt 6.000kWh per jaar op. Gemiddeld is dat 16kWh per dag. Heb je aan 1 kant de panelen liggen, dan wek je dat op in 6 uur. Dat krijg je in tijd niet op en zal je een behoorlijke overproductie hebben. Liggen je panelen op 2 kanten wek je die 16kWh op in 11 uur waardoor je veel langer je eigen stroom kan gebruiken. In het eerste geval zullen 4 panelen minder niet veel doen op je jaarrekening omdat het stroom is dat toch over is. In het andere geval zal je het wel merken omdat je meer moet inkopen.
Heeft niets met fantaseren te maken, wel met praktijk, kennis en onderbouwing.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 18:26
Heeft niets met fantaseren te maken, wel met praktijk, kennis en onderbouwing.
Arizona zei; 4 panelen verkopen.
= 30% minder opbrengst op huidige situatie.
Als je dat wil compenseren met verplaatsen moeten de overgebleven panelen wel bijna 50% meer gaan opleveren.....

.......dus ja; fantaseer dan maar eens een opstelling bij elkaar.
Zelf heb ik niet eens een andere keuze.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Gewoon elk jaar weer overstappen. Al 11 jaar mag gaslicht mijn laagste jaar kosten uitvinden.
Zo goed kan ik zelf niet rekenen.
De bovenste in het lijstje is altijd mijn nieuw contract Gemiddelde bonus 200 per jaar.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
04 apr 2024 19:11
NeoDutchio schreef:
04 apr 2024 18:26
Heeft niets met fantaseren te maken, wel met praktijk, kennis en onderbouwing.
Arizona zei; 4 panelen verkopen.
= 30% minder opbrengst op huidige situatie.
Als je dat wil compenseren met verplaatsen moeten de overgebleven panelen wel bijna 50% meer gaan opleveren.....

.......dus ja; fantaseer dan maar eens een opstelling bij elkaar.
Zelf heb ik niet eens een andere keuze.
Waarom praat u ineens over verplaatsen? U bracht de 'stelling' in dat bij het weghalen van 4 panelen er een stuk hoger verbruik zou zijn en daarmee een fors hogere rekening. Dat is uw gedachte zonder onderbouwing. En als er een voorbeeld komt waaruit blijkt dat er echt geen fors hogere rekening hoeft te komen is het ineens fantaseren. En als die woorden ook niet blijken te werken gooit u het op verplaatsen.
En 30% minder opbrengst bij 4 panelen minder? U kent de situatie bij TS? Knap dat u daar uitspraken over kan doen. Ik heb hier 12 panelen liggen op 1 kant, zou ik de onderste 3 weghalen (25% van mijn geheel), dan scheelt mij dat vandaag 19,54%. Zou ik de middelste rij panelen weghalen, dan scheelt mij dat vandaag 35%. 30% van de panelen weghalen hoeft dus niet te betekenen dat er 30% minder opbrengst is.
Stel dat ik 20% meer opwek dan mijn daadwerkelijke verbruik, dan kan ik rustig zonder die 3 onderste panelen. Mijn verbruik blijft hetzelfde, ik lever enkel minder terug waardoor ik iets minder terugleververgoeding krijg. Dus geen hoger verbruik en geen fors hogere rekening.
Liggen de panelen aan 2 kanten, dan word de uitkomst weer anders. Want dan ligt het er aan hoeveel tijd welke kant opwekt.
Voordat u meningen online gaat gooien, verdiept u zich dan eerst in de feiten.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

Tsja Neo:
TS:
 Ik heb 5048 kWh verbruikt tegen een terug levering van 4411 kWh
Die kwam 600kwh tekort op jaarbasis en dan moet die van Arizona ook nog 4 van de 14 panelen weghalen.
Ook al zijn dat dan de panelen met de mindere opbrengst dan.
Als die 30% van de panelen weg te halen dan slechts 20% van de jaarlijkse opwek (6000kwh) voorzien wordt de nieuwe jaarlijkse rekening toch nog 1800kwh.....meer kan natuurlijk ook.
....en dan denk ik voor ts alleen maar aan zijn keuze vast/variabel essent, de tarieven verschillen op dit moment niet zoveel als eerder variabel essent 2022/23 (24-58ct)
Dan wordt de rekening dus fors hoger ongeacht die tariefkeuze met 4 panelen minder.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het kan, maar het hoeft niet.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Ik heb zelden zoveel onzin gelezen over zonnepanelen in een topic.....

Feit is dat zonnepanelen, teruglevering, salderingsregeling en alles wat er verder bij komt kijken een zeer actueel en dynamisch onderwerp is waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.
Feit is ook dat energieleveransiers geld verliezen (als in, minder winst maken) door de salderingsregeling en nu de overheid heeft besloten de salderingsregeling in stand te houden reageert de markt daar op door het concept terugleverkosten te introduceren of met andere maatregelen te komen die het verlies van winst moeten beperken.

Het enige goede antwoord aan TS kan dan dus ook alleen maar zijn: Verdiep je in de prijsmodellen van verschillende energieleveransiers en stap over naar die leverancier die het beste aanbod doet. Overstappen is echt heel eenvoudig en gaat eigenlijk vanzelf nadat je je hebt aangemeld bij een nieuwe leverancier.

Er wordt verwezen naar de vergelijkings sites. Die zijn zeker zinvol en kunnen absoluut helpen een goede keuze te maken.
Zeker wanneer je je verder niet wil verdiepen in teveel details.

Zelf (met zonnepanelen die ons verbruik ruim dekken), kijk eigenlijk alleen naar de gasprijs en naar de maandelijkse leveringskosten (en sinds kort dus ook naar terugleverkosten). In het verleden keek ik ook naar welkomsbonussen, maar die zie je bijna niet meer.
- Stroomprijs is voor mij niet interessant omdat ik, na salderen, onder nul uitkom.
- Terugleververgoeding (dat is het bedrag dat je per kWh krijgt voor de kWh's die je, na salderen, netto hebt teruggeleverd) is voor mij nauwelijks interessant want dat gaat bij mij over een beperkt aantal kWh's
- Netbeheerkosten voor elektra en gas betaal je sowieso en is dus onafhankelijk van welk contract je kiest
- Dat laatste geldt ook voor de energiebelasting en de vermindering energiebelasting

Mijzelf verdiepen in een thuisbatterij of in hoe ik mijn eigen verbruik zoveel mogelijk kan verhogen doe ik ook niet. Ik heb nu immers een gratis, oneindig grote batterij: het elektriciteitsnet.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

NL-Toontje schreef:
05 apr 2024 09:30
Mijzelf verdiepen in een thuisbatterij of in hoe ik mijn eigen verbruik zoveel mogelijk kan verhogen doe ik ook niet. Ik heb nu immers een gratis, oneindig grote batterij: het elektriciteitsnet.
U zegt het zelf al:
NL-Toontje schreef:
05 apr 2024 09:30
Feit is dat zonnepanelen, teruglevering, salderingsregeling en alles wat er verder bij komt kijken een zeer actueel en dynamisch onderwerp is waar de ontwikkelingen elkaar snel opvolgen.
Op dit moment hebt u inderdaad nog een gratis oneindige batterij, maar ook dat zal gaan veranderen.
Op het moment dat de oorlog in Oekraïne uitbrak en de energiekosten enorm gingen stijgen ging het grootse gros pas kijken naar andere mogelijkheden. Met het gevolg dat ze een stuk duurder uitkwamen. Zo is het nu ook met de volgende stap. Mijn gas cv ketel moet binnen een paar jaar vervangen worden, dus ben ik nu al aan het kijken naar een elektrische boiler. Voordeel is dat het gasverbruik nog verder naar beneden gaat en door slim te verwarmen kost dat niet veel extra stroom.
Als straks alle energieleveranciers kosten gaan bereken zal je al voorbereid moeten zijn op alternatieven. Dus ja, hoe kan je tegen die tijd zo efficiënt mogelijk je eigen stroom inzetten om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En dat kan je dus beter vooraf al doen om straks niet te laat te zijn.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door jonis »

NL-Toontje schreef:
05 apr 2024 09:30
Ik heb zelden zoveel onzin gelezen over zonnepanelen in een topic.....

Zelf (met zonnepanelen die ons verbruik ruim dekken), kijk eigenlijk alleen naar de gasprijs en naar de maandelijkse leveringskosten (en sinds kort dus ook naar terugleverkosten).
Gebruikt ts nog gas of zit die aan het warmtenet? Daar lees ik niets over.
Met een cv installatie die ikzelf alleen nog gebruik voor warm water, +/- 130m3 per jaar en de stijgende kosten denk ik ook steeds meer aan een boiler en eventueel 2 panelen erbij.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

NeoDutchio schreef:
05 apr 2024 09:46
Als straks alle energieleveranciers kosten gaan bereken zal je al voorbereid moeten zijn op alternatieven. Dus ja, hoe kan je tegen die tijd zo efficiënt mogelijk je eigen stroom inzetten om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En dat kan je dus beter vooraf al doen om straks niet te laat te zijn.
Wie dan leeft, wie dan zorgt. Met de voortvarendheid waarmee op dit moment de overheid zaken aanpakt denk ik dat je minder geld verliest door achteraf te reageren op veranderingen dan door vooraf te anticiperen.
jonis schreef:
05 apr 2024 10:14
Gebruikt ts nog gas of zit die aan het warmtenet? Daar lees ik niets over.
Ik geef aan hoe IK mijn vergelijking doe. Dit in de hoop dat TS daarmee, in ZIJN situatie, zelf ook een goede vergelijking kan maken.
jonis schreef:
05 apr 2024 10:14
Met een cv installatie die ikzelf alleen nog gebruik voor warm water, +/- 130m3 per jaar en de stijgende kosten denk ik ook steeds meer aan een boiler en eventueel 2 panelen erbij.
Dit is natuurlijk een aparte discussie opzich die hier, in dit topic, wellicht niet gevoerd moet worden, maar ik ben met u eens dat de netbeheer- en leveringskosten voor gas natuurlijk idioot zijn als je maar 130m3 gas afneemt.
Neem in die overweging ook mee dat het afsluiten van de gasaansluiting ook niet meer gratis is.

Dit beleid is er ook de reden van dat ik voorlopig gewoon met gas blijf verwarmen en het gasloos maken van mijn huis wel uitstel totdat het echt moet.
Tegen die tijd zie ik het wel weer en tot dat moment stook ik meer en meer op hout als compensatie voor de stijgende gasprijzen.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Verwijderen gasaansluiting kan bij Enexis wel gratis.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aan ... erwijderen

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bij Stedin ook niet en Liander ook niet.
Volgens mij is het overal zonder kosten.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Thijs124 schreef:
05 apr 2024 13:34
Verwijderen gasaansluiting kan bij Enexis wel gratis.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aan ... erwijderen
Ernstig off topic, maar weet iemand met zekerheid wat voor interessante apparatuur in dat busje staat?

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Misschien de aansluiting van hun koffie automaat?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door xflorisx »

Jacky112 schreef:
04 apr 2024 16:30
Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Dat er een einde zou komen aan het salderen, daar hield ik wel rekening mee. Dat ik eventueel zou moeten betalen voor het leveren van de stroom was tijdens de aanschaf nog geen sprake van. Dat ik geen meerjarig contract af zou kunnen sluiten, en nu zelfs geen jaarcontract meer. Valt me rauw op m'n dak. Zeker daar ik meer verbruik dan dat ik opwek op jaarbasis.
Denk dat als ik dit alles voor de aanschaf had geweten, ik me misschien nog wel even achter de oren had gekrabt.

We proberen al meer stroom te verbruiken als de zon schijnt. Dat is best wennen als je juist gewend was in de avonden en weekenden de stroom te verbruiken.

Het geeft een hoop stress, dat je niet weet welke tarieven ze gaan hanteren. Of welke kosten ze extra in rekening gaan brengen. Ga dan ook zeker wat verder onderzoek doen naar de verschillende maatschappijen. Maar je durft ook niet zo makkelijk meer over te stappen. Naar een kleine maatschappij sowieso niet. Straks gaat er weer 1 failliet. Daarnaast al langer dan 10 jaar bij Essent, ook dat levert voordelen op, weliswaar geen grote maar toch.en wie garandeert mij dat een andere maatschappij mij überhaupt wel wil hebben. Hebben ze wel ruimte op hun netwerk voor mij met m'n 6000 kWh stroomopbrengst, die mijn 14 panelen opwekken
Voor mij nu eindelijk duidelijk wat je opwekt/verbruikt/teruglevert. Je koopt eigenlijk maar heel weinig in en saldeert heel veel. Er zijn verschillende manieren hoe leveranciers omgaan met zonnepanelen. Essent gooit de prijzen omhoog en doet nog niet aan terugleverkosten. Daarom is dat heel gunstig voor mensen die ongeveer kiet spelen met levering en teruglevering. Voor Essent echter niet. Het is nu een kwestie van zoeken naar de gunstigste oplossing voor jou.
Misschien is dat wel het variabele tarief van Essent.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Jacky112 schreef:
04 apr 2024 16:30
Naar een kleine maatschappij sowieso niet. Straks gaat er weer 1 failliet.
Overstappen aan het begin van het stookseizoen is dan het advies.
Gaat de leverancier dan failliet, dan is het betaalde voorschot waarschijnlijk zelfs minder dan de waarde van de afname.

Mensen die het meest het schip zijn ingegaan bij de failliete leveranciers hebben het gehele laagseizoen een voorschot betaald (en wellicht nog veel stroom teruggeleverd). Toen de tent op de fles ging, voor aanvang van het stookseizoen, waren ze al die voorschotten kwijt (+ evt. netto teruggeleverde stroom).

Plaats reactie