Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Jacky112 schreef:
04 apr 2024 16:30
Het is gewoon heel zuur, dat je jaren hebt gespaard om panelen aan te kunnen schaffen en sinds november 2022 daarvan trotse bezitter te zijn. Om nu door alle nieuwe regels/ wijzigingen er achter te komen dat er een heleboel nadelen bij zijn gekomen.
Dat er een einde zou komen aan het salderen, daar hield ik wel rekening mee.
Als de saldering volgens al jaren vooraf bekend gemaakt plan was verlopen, was het nu al grotendeels of helemaal afgeschaft. Dan was u – en de gemiddelde consument – financieel al langer en veel minder gunstig uit geweest.

Maar ook zonder saldering is een gemiddelde zonnepanelenbezitter goedkoper uit en wordt de investering ruim binnen de afschrijving terugverdiend. En ook met deze nieuwe 'heffing' erbij.


Dat de media hier bovenop zitten is prima, maar het wordt nu vaak wel heel ongenuanceerd gebracht. En dan heb je altijd de schreeuwers die er meteen met gestrekt been in gaan à la 'we worden weer massaal opgelicht'. Uiteindelijk ontstaat er nu vaak een beeld dat het niets meer oplevert en je zelfs duurder uit zou zijn. Onzin. Ik wed dat het voor 95% van de zonnepaneelhouders hooguit een half jaar langer duurt qua terugverdien-tijd (want € 20 per maand = € 240 per jaar).

Om onze situatie als voorbeeld te geven: In 2019 voor € 6.000 15 panelen laten leggen, inclusief 10 jaar verlengde garantie op het hele systeem en 25 jaar op de omvormer. Opbrengst: 4.100 kWh per jaar.

Als je ongeveer je eigen jaarverbruik opwekt, verbruik je pakweg 1/3 van de stroom terwijl je die zelf opwekt. Dus 4100/3 = 1.367 kWh. Aangezien een kWh afgelopen jaar zo'n € 0,40 kostte komt dit neer op € 546. € 6000 aanschaf / 546 = 11 jaar terugverdientijd zonder saldering. Ook als daar € 240 per jaar aan 'zonnepaneelheffing' bij komt wordt dat dus maar een half jaar langer.

Ik begrijp dat iedereen een iets andere situatie heeft, maar dit is waar het in grote lijnen op neer komt.

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Maar ja, dat is een verstandige en genuanceerde reactie, en daar blinken mensen niet echt in uit. Roeptoeteren daarentegen……..

Iets verderop hier kregen huurders gratis zonnepanelen aangeboden van Vesteda, en zelfs daar waren mensen die dachten dat het ze geld ging kosten, want sladeren afgeschaft. De dommigehid van de gemiddelde burger is meer dan stuitend.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

Leon Buijs schreef:
07 apr 2024 12:37
Aangezien een kWh afgelopen jaar zo'n € 0,40 kostte komt dit neer op € 546. € 6000 aanschaf / 546 = 11 jaar terugverdientijd zonder saldering. Ook als daar € 240 per jaar aan 'zonnepaneelheffing' bij komt wordt dat dus maar een half jaar langer.

de 40ct/kwh waar je mee rekent was een uitzonderlijk hoog, door geopolitieke ontwikkelingen.
Tevens, 6000 / (546 - 240) = terugverdientijd van meer dan 19 jaar

Nijogeth
Berichten: 10005
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
05 apr 2024 14:04
Thijs124 schreef:
05 apr 2024 13:34
Verwijderen gasaansluiting kan bij Enexis wel gratis.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aan ... erwijderen
Ernstig off topic, maar weet iemand met zekerheid wat voor interessante apparatuur in dat busje staat?
Ik heb een vermoeden dat wat geavanceerdere apparatuur is om mee te kijken wat er onder de grond ligt. Men moet natuurlijk de exacte locatie van een leiding onder de stoep/tuin zien te vinden, maar moet ook het knooppunt zien te vinden en andere leidingen/kabels niet raken.

hgrol
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2024 21:09

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door hgrol »

wat mij betreft een simpel antwoord: laat die hebberig grote jongens gaan en pak een dynamisch contract. (bij anwb of Frank of tibber bv).
bij stroom leveren krijg je de eerlijke prijs en het gemiddelde tarief is altijd lager dan van een vast of variabel contract.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
07 apr 2024 20:20
Erthanax schreef:
05 apr 2024 14:04
Thijs124 schreef:
05 apr 2024 13:34
Verwijderen gasaansluiting kan bij Enexis wel gratis.

https://www.enexis.nl/aansluitingen/aan ... erwijderen
Ernstig off topic, maar weet iemand met zekerheid wat voor interessante apparatuur in dat busje staat?
Ik heb een vermoeden dat wat geavanceerdere apparatuur is om mee te kijken wat er onder de grond ligt. Men moet natuurlijk de exacte locatie van een leiding onder de stoep/tuin zien te vinden, maar moet ook het knooppunt zien te vinden en andere leidingen/kabels niet raken.
zoiets dacht ik aanvankelijk ook, maar met die bus rijd je niet zo gemakkelijk door de tuin. Dat soort detectieapparatuur zijn meestal niet groter dan een grasmaaier met een beeldscherm (deze bv). Nu wil ik het zeker weten ook; ik ga het navragen bij Enexis :D Als ik antwoord krijg, laat ik het wel weten.

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik vermoed meetwagen om bij stroomstoring of spanning en frequentie verloop door bijvoorbeeld zonnepanelen belastingen, in te zetten op locatie bij verdeelstations. Ik zie meters, oscilloscoop. Gemakkelijke bureaustoel dus ingericht om langere tijd ter plaatse te kunnen bestuderen.

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

16again schreef:
07 apr 2024 14:23
de 40ct/kwh waar je mee rekent was een uitzonderlijk hoog, door geopolitieke ontwikkelingen.
Tevens, 6000 / (546 - 240) = terugverdientijd van meer dan 19 jaar
Je hebt gelijk, ik de € 240 komen natuurlijk elk jaar terug. Maar goed, dit jaar mag je sowieso nog salderen. Afhankelijk van de positie van je zonnepanelen en verbruiksmomenten etc zal het om ongeveer 2/3 gaan van wat je opwekt. In ons geval dus 4100 kWh * 0,66 x € 0,41 = € 1.109 en die ± € 0,40 zal voor veel mensen gelden aangezien dit ongeveer het tarief was waar je afgelopen jaar meestal mee te maken had als je een jaarcontract wilde afsluiten.

Ook als de saldering op zijn vroegst met ingang van 2025 alsnog zal worden afgebouwd, zal dat niet in één keer zijn. Dus als je nu zonnepanelen neemt, kun je alsnog een vliegende start maken qua terugverdienen. Bij 4.100 kWh x € 0,41 = € 1.681 - 240 = nog steeds € 1.441 oftewel een kwart van de investering. Stel dat de elektriciteitsprijs € 0,25 blijft en de saldering in 2025 al wordt afgebouwd en nog maar voor de helft van de 2/3 die je niet meteen al zelf opwekt, mag worden gebruikt. Dus dan gebruik je 1/3 meteen zelf, 1/3 mag je salderen en voor 1/3 krijg je 5 cent en moet je later weer € 0,25 betalen. Dan betalen de zonnepanelen in feite de energierekening voor 2/3 en de laatste 1/3 is € 67 goedkoper. Dat scheelt dan minstens 2/3 * 4100 = € 1.177 en na aftrek van de 240 = 937. Met de 1441 van dit jaar samen € 2.378. Heb je al 40% van je investering in twee jaar.

Er zijn meer financiële, positieve effecten te verwachten. Ook al is het tarief nu eerder € 0,25, dat blijft de komende 20, 25 jaar dat je zonnepanelen-investering mee gaat uiteraard niet zo. De afgelopen halve eeuw verdubbelden de elektriciteitsprijzen ongeveer elke 20 jaar, als ik het goed lees. Ze stegen veel harder dan de inflatie (inflatie was pakweg 50% de afgelopen 20 jaar). Je panelen verdien je dan ook aanzienlijk sneller terug.

Daarnaast heeft de overheid er een handje van de belasting op elektriciteit bijna elk jaar te verhogen. Het is aannemelijk dat die ook de komende 20 jaar niet gelijk zal blijven. Elke kWh die je zelf opwekt, scheelt dan ook weer belasting.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

En als toevoeging, als je gas om kan zetten in elektriciteit, dan komt de terugverdientijd nog verder naar voren. Een simpele split unit airco kan zomaar 500 tot 1000m3 gas per jaar schelen. Zeker als je stroom over hebt scheelt dat heel veel gas geld.

Leon Buijs
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2008 18:03

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Leon Buijs »

Wij hadden er net een op laten hangen twee jaar geleden en hebben daarmee inderdaad ons winterse gasverbruik teruggebracht van rond de 1.250 m3 (x € 1,20 van onze huidige gasprijs = € 1.500) in een gemiddelde winter, naar een stróómverbruik van (1 oktober tot 1 april) 1.166 kWh (x € 0,41 in ons geval, afgelopen winter = € 478. Dat scheelde dus wel zo'n € 1.000. Daarbij liet ik de thermostaat van de airco 24/7 op 18º staan. Wel hebben af en toe 's avonds de gas-sierhaard erbij aangehad. Inclusief douchen in die 5 maanden nog 160 m3 gas gebruikt = € 192 maar dan nog scheelt het dus zo'n € 800 waarmee je zo'n airco in ons geval in 2,5 jaar terugverdiend. Plus dat het op de écht warme dagen in de zomer erg prettig is om de temperatuur een paar graden lager te kunnen zetten.

Als elektriciteit voorlopig € 0,25 blijft kosten en gas relatief duur blijft (zoals nu ± € 1,43) wordt dit verschil komende winter alleen maar groter.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 apr 2024 22:29
En als toevoeging, als je gas om kan zetten in elektriciteit....
dat doen ze in de centrale.
Je bedoelt natuurlijk gasverbruik vervangen door electra verbruik

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alleen variabel contract mogelijk bij meer dan 4000 kwh opbrengst zonnepanelen

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Daar is een gasgenerator voor nodig!

Plaats reactie