LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
yvresse
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2013 18:31

Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door yvresse »

Ik woon in Almere en heb hier stadsverwarming van NUON, de maandtarieven lopen inmiddels behoorlijk op. waarschijnlijk veroorzaakt door de koude winters van de afgelopen maanden. Maar mijn vraag ? Ik heb het niet kunnen vinden maar is er enige vorm van concurrentie in deze tak ? Stadsverwarming heeft absoluut zijn voordelen, geen ketels die stuk gaan of vervangen moeten worden. Maar wel een monopolypositie van de leverancier. Inmiddels zit ik op een maandbedrag van 180 euro per maand voor een kleine eengezinswoning. Ik vind dat enorm veel. Dit is dus zonder electra. Wij stoken niet heel erg veel, zijn vaak allemaal weg en dan gaat de verwarming laag. Wij hebben nu nog geen verwarming aangehad want we pakken wel een dekentje als het savonds een beetje kouder wordt. Boven wordt het hele jaar niet gestookt. Er zitten wel twee vides in de woonkamer waarvan ik bang ben dat die nogal wat warmte opslokken. Iemand een idee of er andere leveranciers mogelijk zijn of andere tips ?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je zou eens kunnen kijken naar elektrische verwarming (radiatoren). Het vergt wel een behoorlijke investering, maar wellicht dat het op termijn voordeliger is in jullie situatie.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door h@rm@n »

GJvdZ schreef:Je zou eens kunnen kijken naar elektrische verwarming (radiatoren). Het vergt wel een behoorlijke investering, maar wellicht dat het op termijn voordeliger is in jullie situatie.
Dit lijkt mij geen goede zaak. 1 m3 gas komt overeen met 8000 kcal. 1 kWh = 860 kcal. Als je dan gaat verwarmen met elektriciteit dan kost je dit 8000/860 = ± 9 x 0,25 = € 2,25 tegen met gas 1 x 0,65 = €0,65 :shock: Los van de investering.
Daarnaast moet je ook nog rekening houden met een eventuele verzwaring/vergroting van de hoofdveiligheid, dat weer zijn uitwerking heeft op de aansluitwaarde van de aansluiting en dat bij hoger dan 1 x 35 ampere of 3 x 25 ampere gevolgen heeft voor het vastrecht/transportkosten van het netwerkbedrijf.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet niet of bij stadsverwarming een combinatie met zonnecollectoren mogelijk is? Dan zou je daarmee aan een deel van de warmtevraag kunnen voldoen. Een andere mogelijkheid is een pelletkachel of pellet-cv. Die werken op houtkorrels, maar wel op een heel efficiënte manier. Je moet dan wel de ruimte hebben om ook de opslag van die pellets (houtkorrels) te kunnen doen.

Overigens moet je je ook niet te veel verkijken op de kosten en op hoeveel je zou kunnen besparen. € 180 is inderdaad aan de hoge kant, maar als je cv had, dan zou je per maand ook moeten rekenen op zo'n €100 voor het gas en €50 voor de cv installatie (installatie, afschrijving, onderhoud etc.). Je zou dan dus wel een paar tientjes kunnen besparen, maar het zijn geen extreme besparingen.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik vind 180 euro in de maand wel echt heel erg duur! Ik betaal voor een eengezinswoning met 5 personen dat niet eens samen met electra erbij

isabel

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door Wubo »

Het tarief van warmte gaat uit van het “Niet-Meer-Dan-Anders-beginsel" (NMDA-beginsel). Dit nmda- beginsel wordt toegepast voor de berekening van het vastrecht en de warmteprijs. Uitgangspunt bij deze berekening is dat er een zodanig tarief voor warmte wordt gevraagd dat het de warmteverbruiker gemiddeld* niet meer kost dan bij gebruik van aardgas.

Een alternatief is verhuizen. De gemeente bepaald namelijk welke leverancier stadsverwarming levert. :lol:

EnergieH
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jun 2012 15:22

Re: Alternatief voor Nuon stadsverwarming

Ongelezen bericht door EnergieH »

yvresse

Plaats (voor de aardigheid) eens een thermometer in de vides op stahoogte...Ben benieuwd wat het temperatuurverschil is,in vergelijking met de woonkamer op zithoogte...

En vertel Wubo ook maar even de hoogte van het Vastrecht(vaste kosten) bedrag...Dat geeft meestal een heel andere kijk op het "Niet-Meer-Dan-Anders-Beginsel"...

Nuon: ...Vaste kosten per jaar €373,32...Warmtapwaterlevering €102,48 per jaar...
Variabele kosten: ...warmte per Gj €25,41...warmtapwater €6,35 per m³...

http://www.nuon.nl/energie/stadsverwarming/ ...Waar levert Nuon stadswarmte...

Gesloten