LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] App over opbrengst zonnepanelen defect

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Tom1978
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2018 21:00

App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Tom1978 »

Eind 2014 hebben wij nieuwe zonnepanelen laten plaatsen op het dak. We hebben destijds meerdere partijen benaderd. We hebben uiteindelijk gekozen voor Schulte uit Denekamp. Dit vanwege het feit dat zij een app aan konden bieden waarbij we de opbrengst af kunnen lezen. Nu is de app sinds maart 2017 buiten werking. De leverancier Solar Max heeft een cyberaanval gehad destijds. Na vele mailwisselingen/ telefoontjes heeft Solar Max sinds kort een nieuwe server. Deze kan echter niet communiceren met de firmware van onze omvormer. Aangezien ik dit zelf niet aan kon passen heb ik een afspraak gemaakt met Schulte. Ze zijn geweest en hebben inderdaad geconstateerd dat de firmware niet juist is. Aangezien hij dit niet bij ons thuis kon regelen wilde hij eerste op de zaak met een collega/ de leverancier overleggen. Echter ontving ik de week erop onderstaande reactie:

Na aanleiding van mijn bezoek afgelopen vrijdag heb ik Solarmax alle gegevens op de mail gezet en reactie van hun mogen ontvangen.
Zoals hun schrijven zal de omvormer moeten worden voorzien van nieuwe firmware omdat de huidige firmware niet communiceert met maxvieuw.

Echter geven zij aan dat complicaties die zullen ontstaan bij een firmware update niet zullen worden vergoed of kunnen worden gereclameerd bij Solarmax.
Gezien mijn collega John hier al 2x een probleem heeft gehad met een firmware update met als gevolg dat we een nieuwe omvormer moesten plaatsen wil ik je eigenlijk afraden om een update te laten uitvoeren. Wij kunnen en willen hier dan ook niet voor garant staan.
In jou geval vervelende zaak maar als ik jou was zou ik de levensduur van de omvormer afwachten en ter zijne tijd wanneer deze omvormer aan vervanging toe is hem vervangen.
Je kunt er voor kiezen om dit naar voren te halen maar dat zou je rendement/terug verdien tijd niet ten goede komen, gezien de huidige omvormer prima functioneert.

Aangezien wij bewust hebben gekozen voor Schulte vanwege het aflezen van de opbrengst op de app vind ik dit geen juiste afhandeling. Schulte geeft verder niet thuis en geeft aan niets meer voor mij te kunnen doen.
Dit vind ik toch wel heel kwalijk bij een dusdanige investering.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je een slimme meter hebt zou ik die laten monitoren door bijv enelogic, kost je € 20 per jaar. Dan heb je altijd overzicht dat het nog werkt. Normaal gesproken moet die omvormer nog meer dan 10 jaar meegaan. Na 5 jaar kijk ik steeds minder naar de cijfers. Wel verbaasd door deze superzomer. Dus alles laten en geen onnodig geld uitgeven.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door zeug »

Bij zo'n warme zomer van dit jaar zijn er nogal wat branden geweest door die dingen. Technisch nog niet goed ontwikkeld blijkbaar. Het is toch geen barbecue apparaat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er zijn bosbranden geweest door onvoorzichtig roken BBQ etc. Niets gehoord over brand door zonnepanelen. Deze zomer heeft juist een super opbrengst geleverd.

Lady1234
Berichten: 27177
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of dat nu schering en inslag is waag ik te betwijfelen. Er zijn ook auto's die uitbranden. Overal is wel iets over te vinden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Lady1234: Opvallend in het door u aangehaalde artikel is de zinsnede: "Of de brand ontstaan is door de zonnepanelen staat nog niet volledig vast". Wat wel de werkelijke oorzaak is geweest staat natuurlijk niet in de krant. Tendentieuze negatieve berichtgeving in de kop dus, ten nadele van een milieuvriendelijk alternatief.

Afgelopen week ook nog iemand geëlektrokuteerd die zelf zijn zonnepalen-installatie monteerde. Is toch professioneel werk. Als je de kop van het artikel mocht geloven kregen de zonnepanelen hier de schuld van. Maar bij nadere bestudering bleek dat deze amateur-monteur per vergissing twee draadjes tegelijkertijd aangeraakt te hebben wat hij beter niet had kunnen doen.

Verder nog even in de uitgebreide specificaties van mijn Canadian Solar zonnepanelen gekeken. Deze zijn op brandveiligheid tot hoge temperaturen getest en veilig bevonden. Maar een verkeerde of slecht gemaakte aansluiting, daar kunnen de beste zonnepanelen niet tegen, veroorzaken uiteindelijk een kortsluiting, met alle gevolgen van dien. Maar volgens mij is dat met een strijkijzer en veel andere elektrische apparatuur precies eender.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij mij zijn ze vijf jaar geleden aangesloten door een firma met Uneto Vni keurmerk. Er kan overal iets mis gaan. Ik heb er vol vertrouwen in. Vermoedelijk branden meer huizen af waar geen zonnepanelen op zitten.

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies wat BreeJKC zegt: ik verdenk eerder de installateur dan de zonnepanelen bij dergelijke nieuwsberichten.

jonis
Berichten: 2758
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: App over opbrengst zonnepanelen defect

Ongelezen bericht door jonis »

Theotrucker schreef:
01 okt 2018 10:40
Of dat nu schering en inslag is waag ik te betwijfelen. Er zijn ook auto's die uitbranden. Overal is wel iets over te vinden.
https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/artik ... cord-brand

Gesloten