Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sens1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2023 09:13

Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Sens1988 »

Goedemorgen,

Ik kreeg een aanbieding van een energieleverancier. Hier werd mij een contract van 1 en 3 jaar aangeboden.
Mijn vraag aan het energiebedrijf was of de salderingsregeling ook afbouwt wordt per 1 jan 2025 als je dan nog een vast contract hebt.
Het antwoordt van dit energiebedrijf was dat je dan gebruik maakt van de huidige salderingsregeling omdat je op dit moment het 3 jarig contract afsluit.
Ik heb hier mijn vraagtekens bij aangezien de afbouw van de salderingsregeling per 1 jan 2025 wettelijk bepaald is.
Heeft iemand hier een passend antwoordt op?
Voor de duidelijkheid ik heb aangegeven dat ik zonnepanelen heb.
Laatst gewijzigd door Sens1988 op 11 okt 2023 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door BreejKC »

Is de vermindering / afschaffing van de salderingsregeling al definitief aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer? Volgens mij niet en is dit aan het volgende kabinet.

Als u die toezegging van de energieleverancier op schrift heeft ontvangen, bewaar die dan goed. Zou die salderingsregeling verminderd / afgeschaft worden, wat volgens mij nog steeds de vraag is, dan kunt u uw energieleverancier hier, voor de duur van uw contract aan houden. Echter, wie eist, die bewijst.

Lees wel de kleine lettertjes in het contract en of wettelijk aangenomen regels al dan niet boven de gemaakte afspraken gaan.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De salderingsregeling is een voorschrift van de overheid. Als de overheid dat wijzigt, moet en mag een energieleverancier dat ook wijzigen.

Lees eens hier over het voorstel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d%20worden.

Sens1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2023 09:13

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Sens1988 »

Lady1234 schreef:
11 okt 2023 09:46
De salderingsregeling is een voorschrift van de overheid. Als de overheid dat wijzigt, moet en mag een energieleverancier dat ook wijzigen.

Lees eens hier over het voorstel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d%20worden.
Ik heb die site bekeken, maar daar wordt niet gesproken over de salderingsafbouw in combinatie met een 3 jarig vast contract.
Energie bedrijf geeft aan dat de afbouw saldering dan niet van toepassing is aangezien je een vast contract hebt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

Sens1988 schreef:
11 okt 2023 09:59
Lady1234 schreef:
11 okt 2023 09:46
De salderingsregeling is een voorschrift van de overheid. Als de overheid dat wijzigt, moet en mag een energieleverancier dat ook wijzigen.

Lees eens hier over het voorstel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d%20worden.
Ik heb die site bekeken, maar daar wordt niet gesproken over de salderingsafbouw in combinatie met een 3 jarig vast contract.
Energie bedrijf geeft aan dat de afbouw saldering dan niet van toepassing is aangezien je een vast contract hebt.
Je energiecontract gaat en zegt niets over salderen. Het maakt dus niets uit of je 1 of 3 jaar een contract hebt, het energiebedrijf voert enkel de wettelijke regeling uit zoals die is/wordt vastgesteld en kan/mag hier niet eens vanaf wijken.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geloof het maar niet. Als de btw verhoogd of verlaagd wordt, de energiekorting verhoogd of verlaagd wordt, of andere door de overheid bepaalde zaken wijzigen, wijzigt dat automatisch ook uw vaste contract.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als de energiebelasting verhoogd wordt, dan zal je dat toch ook moeten betalen, ongeacht of je een vast contract hebt? En als je een energiecontract hebt met een gasprijs boven het prijsplafond, dan zal je na 1 januari toch ook de volle mep moeten gaan betalen als het prijsplafond af wordt geschaft?

Een energieboer kan enkel invloed uitoefenen op datgene wat voor haar rekening komt. Maar de salderingsregeling is toch echt het pakkie-an van de overheid. Niet van de energieboer. Die kan daar m.i. dan ook geen afspraken over maken.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door PGros »

Waarom zou een energieleverancier dat niet kunnen?
Hij kan zelf een prijs bepalen en als daar een salderingsregeling bij zit kan dat toch?
Als iets gunstiger is voor de klant mag het. Negatiever voor een klant mag niet.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door witte angora »

Sens1988 schreef:
11 okt 2023 09:27
Ik kreeg een aanbieding van een energieleverancier.
Even terug naar de OP. Heb je contact gehad met de energieleverancier zelf of met een 'tussenpersoon'? En wie nam het initiatief? Niet iedere 'tussenpersoon' geeft correcte informatie. Die willen maar één ding: scoren en de bonus binnen halen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door angel1978 »

PGros schreef:
11 okt 2023 10:17
Waarom zou een energieleverancier dat niet kunnen?
Hij kan zelf een prijs bepalen en als daar een salderingsregeling bij zit kan dat toch?
Als iets gunstiger is voor de klant mag het. Negatiever voor een klant mag niet.
De energieleverancier kan weliswaar de prijs bepalen, maar niet bepalen of energie gesaldeerd mag worden.
De energie mag dus niet tegen elkaar weggestreept worden en dat geldt nog meer voor de belasting(en).
Wel zou de energieleverancier dezelfde prijs voor teruggeleverde stroom kunnen bieden als voor afgenomen stroom ( inclusief belasting ), maar ik kan je nu al vertellen dat dat niet op die manier is opgenomen in het contract.

Sens1988
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2023 09:13

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Sens1988 »

witte angora schreef:
11 okt 2023 10:26
Sens1988 schreef:
11 okt 2023 09:27
Ik kreeg een aanbieding van een energieleverancier.
Even terug naar de OP. Heb je contact gehad met de energieleverancier zelf of met een 'tussenpersoon'? En wie nam het initiatief? Niet iedere 'tussenpersoon' geeft correcte informatie. Die willen maar één ding: scoren en de bonus binnen halen.
ik werd gebeld door een energieleverancier, dat ze een aanbieding hadden omdat ik in het verleden klant bij hun ben geweest. ze wou alleen het verbruik weten en of we gasaansluiting / zonnepanelen hadden.
verbruik door gegeven + het aantal KWh wat we met zonnepanelen opwekken. daarop kwamen zei met een voorstel voor een 1 en 3 jarig contract.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sens1988 schreef:
11 okt 2023 10:47
ik werd gebeld door een energieleverancier...
Die belletjes vertrouw ik sowieso al niet. Je weet überhaupt niet of je door de energieleverancier zelf gebeld bent of door een tussenpersoon die alleen even snel een contract wil scoren.

Als je al denkt dat het een serieus aanbod is, bel dan zelf even met de bewuste maatschappij om een en ander te verifiëren en laat alles zwart op wit zetten.

Maar ik durf er een goede fles whisky op te zetten dat je niet krijgt wat je blijkbaar is beloofd.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De overheid heeft het nog steeds over een wetsvoorstel waar de eerste kamer nog mee akkoord dient te gaan en dat maakt dat de wet nog niet aangenomen is en mogelijk veel later van kracht gaat worden.
Bij het afsluiten van een vast energiecontract staan de kale energie leveringskosten voor gas en stroom wel vast maar het terugleveringstarief van zelf opgewekte stroom vaak niet.
Veel energieleveranciers bieden klanten die stroom terug leveren geen 3 jarige vaste contracten aan omdat ze in tijden dat er veel stroom teruggeleverd wordt geld toe moeten leggen om die stroom op het net af te voeren.
U bent telefonisch benaderd en pas als u per mail het contract met de bijbehorende voorwaarden heeft ontvangen kunt u na goed lezen van die voorwaarden alsnog uw keuze bepalen maar ook vermoed dat de verkoper het allemaal mooier maakt dan het is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door BreejKC »

"De overheid heeft het nog steeds over een wetsvoorstel waar de eerste kamer nog mee akkoord dient te gaan en dat maakt dat de wet nog niet aangenomen is en mogelijk veel later van kracht gaat worden.".

Dat bedoelde ik dus met mijn twijfel in mijn eerste reactie. De salderingsregeling bestaat nog en zal voorlopig ook blijven bestaan.

De verwarring ontstaat voornamelijk als je in totaal meer elektriciteit opwekt als je in totaal verbruikt hebt. Over die meer-opwekking krijg je een aanzienlijk lagere prijs voor je geleverde stroom via het net aan de leveranciers.

Te veel zonnecellen is dus ook niet handig. Het mooiste zou zijn als je in de praktijk precies hetzelfde verbruikt als dat je zelf opwekt. Maar dat is natuurlijk onmogelijk. Wel kun je het verbruik van jezelf veranderen en vooral verbruiken als het flink licht is en/of de zon schijnt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
11 okt 2023 20:46
De verwarring ontstaat voornamelijk als je in totaal meer elektriciteit opwekt als je in totaal verbruikt hebt. Over die meer-opwekking krijg je een aanzienlijk lagere prijs voor je geleverde stroom via het net aan de leveranciers.
Die verwarring klopt wel.....Die meer-opwekking valt niet onder salderen

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Sens1988 schreef:
11 okt 2023 09:59
Lady1234 schreef:
11 okt 2023 09:46
De salderingsregeling is een voorschrift van de overheid. Als de overheid dat wijzigt, moet en mag een energieleverancier dat ook wijzigen.

Lees eens hier over het voorstel.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d%20worden.
Ik heb die site bekeken, maar daar wordt niet gesproken over de salderingsafbouw in combinatie met een 3 jarig vast contract.
Energie bedrijf geeft aan dat de afbouw saldering dan niet van toepassing is aangezien je een vast contract hebt.
Dan liegt het bedrijf.

De salderingsregeling is een belastingregel van de overheid. Als die gewijzigd wordt, dan is de energieleverancier verplicht om de veranderde belastingregels toe te passen.
In alle algemene voorwaarden staat ook dat het 'vaste' contract alléén om de kale energietarieven en de vaste administratiekosten van de energieleverancier gaat. En dat wijzigingen in overheidsheffingen en netbeheerkosten altijd worden doorberekend aan de klant.

In een heel onwaarschijnlijk geval zou de leverancier natuurlijk wel zelf het verschil kunnen compenseren wat onstaat als de salderingsregeling afgeschaft wordt. Maar dat is onwaarschijnlijk, want dat is financieel gewoon niet haalbaar.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door BreejKC »

Of de salderingsregeling een belastingmaatregel is of niet laat ik in het midden. Als kleine zonnepaneel bezitter wordt mijn meeropwekking op zonnige dagen één keer per jaar afgetrokken van het meerverbruik op niet-zonnige dagen. Wat ik dan nog als meerverbruik over heb betaal ik aan de energieleverancier.

Gaan kleinverbruikers / klein-zonnepaneel bezitters ineens groot denken en meer opwekken als hun totaalverbruik dan krijgen ze een lager tarief voor hun geleverde stroom terug. Of dit terecht is laat ik ook in het midden.

De laatste groep groot-zonnepaneel bezitters worden eigenlijk een soort locale energieproducenten. Heeft dit voordelen? In het kader van de milieugedachte wel. Die meer-opwekking wordt zeer waarschijnlijk opgebruikt door naaste buren die nog geen zonnepanelen bezitten.

Grote energiecentrales hoeven daardoor veel minder energie op te wekken en dat ook niet te transporteren naar de gebruikers. Echter dat transporteren zorgt voor een enorm stroomverlies, stroom die wel geproduceerd, door de gebruikers betaald moet worden en dus ook voor meer schadelijke uitstoot zorgt. Dat transportverlies tussen kleingebruikers / locale stroomopwekkers onderling heeft nauwelijks transportverlies en dus minder vervuilende uitstoot.

Met de enorme toename van zonnepanelen neemt de productie van stroom inclusief het transportverlies voor energieproducenten dus flink af. Daar zijn die grote bedrijven natuurlijk niet blij mee. Zij weten de weg naar de kaptaalminnende politieke partijen goed te vinden. Ze krijgen het daarbij ook voor elkaar maatregelen er door te drukken die gunstig zijn voor de grote bedrijven, maar minder gunstig voor de particuliere klein-opwekkers.

In die zin is het wellicht gunstig dat de milieuminnende politieke partijen straks iets meer stemmen krijgen en klein-opwekkers voor de nadelige effecten bij klein-opwekking enigszins bespaard blijven. Heeft u zonnepanelen? Let daar ook even op 22 november in het stemhokje.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Het is natuurlijk een belasting maatregel.
Zodra salderen afgelopen is kunnen we de hele zomer de stroom voor weinig verkopen.
In de winter, vooral de gelukkigen die van het gas af zijn en met stroom gaan verwarmen mogen de stroom terugkopen inclusief energiebelasting en btw.
Maar het gaat toch door, discussie over de datum van inwerkingtreding van de overgang doet niets af aan de datum om het salderen definitief te beëindigen. Dat is al jaren een besloten zaak.
Tien jaar liggen ze hier op het dak. Binnen 5 jaar waren de kosten er dankzij de subsidie destijds eruit. Tot vandaag een negatieve energierekening.
Als de zonnepanelen kapot gaan blijven ze hier kapot.
Vernieuwen loont dan echt niet meer.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nou, oké, dan is het een belastingmaatregel. Ik probeerde uit te leggen hoe het werkt in de praktijk voor mij als kleingebruiker / kleinopwekker met een positief saldo op jaarbasis voor mijn energieleverancier. En velen met mij. Voor mij al ruim 10 jaren, dus mijn investering is ruim goedgemaakt. Ook bij mij al na zo'n 5 á 6 jaren. Simpelweg doordat wij vroeg de voordelen hiervan inzagen en die investering aandurfden. Eerlijk is eerlijk de subsidieregeling destijds hielp daarbij en later ontvingen we de betaalde BTW ook nog terug.

Of de salderingsregeling voor kleinverbruikers / kleinopwekkers, zoals wij, zal worden afgeschaft. Ik vraag het me af. De eerste plannen lagen er vijf/zes jaren terug al. Telkens is het uitgesteld en doorgeschoven in tijd. Ook nu weer en mag de Eerste Kamer er weer over beslissen. Invoering afschaffing, als het al door gaat, zal op zijn minst 1 januari 2025 zijn. Dan nog zal die afschaffing zeer geleidelijk zijn en wordt er ook over een compensatieregeling gesproken. Nieuwe berekeningen laten zien dat ook dan de terugverdientijd nog alleszins acceptabel zal zijn.

Verder denk ik, maar dat is geheel aan mij, dat met de toename van de milieugedachte, ook bij de politiek, nadelige maatregelen rondom saldering en teruglevering wel eens op de lange baan geschoven zullen worden. Alleen al om te voorkomen dat particulieren straks helemaal niet meer investeren in milieuvriendelijke zonnepanelen.

Vorige week was al op tv dat veel zonnepaneel leveranciers hun omzet de laatste tijd flink terug zien lopen, alleen al door de negatieve geruchten over de salderingsregeling en de gecreëerde onzekerheid. Mogelijk dat inmiddels ook een verzadigingspunt is bereikt en de twijfelaars van de afgelopen jaren het doen van die investering niet meer aandurven. Voor het milieu zou dit jammer zijn. Ook hier geldt: vele kleintjes . . . .

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Behoud salderingsregeling na 2025 met vast energie contract

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Als de zonnepanelen kapot gaan blijven ze hier kapot." Zo denk ik er ook over. Echter wanneer gaan die zonnepanelen kapot? Dat weten weinigen. Voorbeeld uit de praktijk.

Voor zijn zeiljacht, waarmee hij een zeer verre reis ging maken / maakte, schafte mijn broer een kleine 30 jaar terug drie zonnepanelen aan. Ruim 25 jaar hebben die panelen zonder enig probleem gefunctioneerd.

Nu zijn ze vervangen, niet omdat ze kapot waren, maar omdat twee nieuwe, iets kleinere panelen, voordelig aangeschaft bij "Ali" meer spanning leverden als zijn drie oude panelen.

Die oude panelen werken nog steeds. Daarvoor moeten we nog een leuke toepassing verzinnen.

Plaats reactie