LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] colportage Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
frederieke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2009 11:27

colportage Oxxio

Ongelezen bericht door frederieke »

Vandaag kwam er een colporteur van Oxxio langs.

Zijn verhaal: ik krijg 280 euro korting als ik nu via hem een energiecontract afsluit. Het is een contract van 3 jaar, maar na 1 jaar kan ik toch al weg en krijg ik toch mijn korting. Ik heb nu een jaarcontract lopen bij NEM, maar dat zou ik volgens hem zo kunnen opzeggen. Daarmee loop ik dan wel een toegezegde korting van de NEM mis. Ik krijg bij Oxxio ook nog een Ipad Air cadeau, of een Levoro laptop. Ik zou een bedenktijd hebben en het contract nog kunnen opzeggen nadat ik de schriftelijke informatiemap krijg toegezonden. Ik vroeg of de opzegging dan per aangetekende post moet, maar volgens hem hoef ik daarvoor alleen maar te bellen, naar een gratis nummer, en de wachttijd is maar 38 seconden.

Het was te mooi om waar te zijn, dus ik heb maar nee gezegd. Maar ik vraag me toch af wat er waar van is. Ik weet dat als het klopt wat hij zegt, ik van het contract in theorie makkelijk weer afkan. Maar ik weet ook dat er bedrijven zijn die gewoon zorgen dat de communicatie onmogelijk wordt.

Als je na aanmelden alleen een mailtje krijgt, waarin geen duidelijke vergelijking wordt gemaakt van de tarieven (wat ik bij de NEM al heb meegemaakt), kun je niet eens vergelijken hoeveel duurder of goedkoper het is.

Ik heb na zijn bezoek gekeken naar de boete van Oxxio bij voortijdig opzeggen, en als je na een jaar opzegt is die boete 150 euro voor gas en electriciteit. Ik weet niet of je naar die korting van 280 euro dan ook kan fluiten. De colporteur zei dat dat niet zo was. De 50 euro korting die ik inmiddels heb opgebouwd bij de NEM, en waarvoor ik een hoger tarief voor lief heb genomen, ben ik dan wel kwijt.

Als de colporteur gelijk heeft, dan krijg ik na een jaar 280 euro en betaal ik 150 aan Oxxio, dus ik krijg netto 130 euro. Het geld dat ik verspeeld heb door bij de NEM op te stappen is 60 euro. Ik schiet er dus per saldo 70 euro mee op. Maar dan zit ik vast tot juli 2016. Het is voor mij voordeliger om nu bij de NEM blijven en daar over 6 maanden mijn volle korting te pakken en dan over te stappen naar een ander.

Maar de Ipad air zou ik er natuurlijk ook aan overhouden. Het lijkt erop dat je die wel mag houden als je na een jaar opzegt. Alleen lees ik elders op internet dat het vastrecht 29 euro per maand is. En ik heb nu 6 euro per maand. Dus voor die Ipad betaal ik in ieder geval 280 euro. En dan weet ik nog niet eens wat de verdere tarieven zijn bij Oxxio.

Kortom, ik had helemaal gelijk dat ik niet aan de deur een contract heb afgesloten. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Als het echt zo een mooie deal is dan hoeven ze er ook niemand voor langs de deuren te sturen. Ik zou me veel gedoe op de hals hebben gehaald, zoals proberen tijdig een opzegging proberen te laten aankomen bij een groot bedrijf. Het is leuker om die tijd te steken in het schrijven van dit forumbericht.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door langste adem »

Daar heb je wel gelijk in, als iets te mooi klinkt kan het niet waar zijn.

Ik geloof best wel dat het voordelig kan zijn om , zodra het kan, over te stappen naar een andere leverancier die dan weer een interessante aanbieding heeft.
Maar dan kun je zelf beter op je dooie gemakje uitzoeken welke voor jou de beste is. In plaats van snel te moeten beslissen bij een colporteur van een bepaalde energiemaatschappij. Aanbiedingen heb je overal.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Bij mij stonden ze ook opeens in de gang. Door een onoplettend iemand zijn ze langs de intercom gekomen. Heb ze mooi afgepoeierd met het feit dat ik niet over het energiecontract ging. Dat ze daarvoor maar bij de verhuurder moesten wezen. Ze waren gelijk weg, zonder kletspraatje

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door prem »

Jacky2006 schreef:Bij mij stonden ze ook opeens in de gang. Door een onoplettend iemand zijn ze langs de intercom gekomen. Heb ze mooi afgepoeierd met het feit dat ik niet over het energiecontract ging. Dat ze daarvoor maar bij de verhuurder moesten wezen. Ze waren gelijk weg, zonder kletspraatje
Goed opgetreden Jacky!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb de politie in het verleden gebeld om die Oxxio (Pinoxxio, Toxxio) knakkers mijn straat uit te krijgen. En met succes.

Jimmy2014
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 feb 2015 13:29

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

U krijgt bij de nem een boete van 2 maal 50 euro voor stroom en gas.
Oxxio vergoedt deze NIET.
Bij de nem betaalt u 7 euro vastrecht voor u stroom en 7 euro vastrecht voor uw gas. ( normale vastrechttarieven nem)
Bij oxxio betaalt u 14,50 voor het stroom en 14,50 voor het gas aan vastrecht.
Wanneer u na een jaar weggaat bij oxxio krijgt u een boete van 2maal 75 euro.
U betaalt voor die ipad tov nem dus al 180 euro per jaar meer aan vastrecht. Tarieven stroom en gas zullen niet veel schelen. De ipad kost u dan ook 280 euro als u een jaar bij oxxio zou blijven, moet u wel weer overstappen naar een leverancier die de boet vergoed.

frederieke
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jan 2009 11:27

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door frederieke »

Bij de NEM betaal ik 3 euro vastrecht per product, geen 7 euro.

Ik had de opzegboete van NEM niet eens uitgezocht, ik ging alleen maar uit van het mislopen van die korting. Met die 100 euro boete erbij zou ik er financieel ontzettend op achteruit zijn gegaan! Nu vind ik die colportage een stuk erger dan toen ik net mijn bericht had geplaatst.

Het was niet eens zo'n agressieve verkoper, de leugenachtigheid droop er niet vanaf, hij zette ook geen voet tussen de deur en bleef ook niet al te veel aandringen. Maar hij vertelt wel een ernstig incompleet verhaal. En ik ben goed opgeleid, ik weet best veel van contracten, draai al een tijdje mee in de wereld, en toch had hij me bijna om. Je kan dan wel achteraf de boel nog eens narekenen en een overeenkomst ontbinden, maar het is echt niet zo makkelijk om al die voorwaarden en kosten bij elkaar te vinden. Veel mensen kunnen dat niet. Oxxio richt zich dus op het misleiden van die groep mensen.

Als ze zo'n oplichtersmentaliteit naar hun potentiële klanten toe hebben, dan moet zo'n bedrijf door en door rot zijn. Maar het zijn wel bedrijven die enorme bedragen aan energiebelasting van ons innen en door moeten betalen aan de overheid. Die enorme geldstromen worden dus beheerd door ondernemingen waarbinnen geen ethisch besef bestaat. Dat is zorgwekkend.
Laatst gewijzigd door frederieke op 10 jun 2015 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door haljamar »

Jimmy2014 schreef:U krijgt bij de nem een boete van 2 maal 50 euro voor stroom en gas.
Oxxio vergoedt deze NIET.
Bij de nem betaalt u 7 euro vastrecht voor u stroom en 7 euro vastrecht voor uw gas. ( normale vastrechttarieven nem)
Bij oxxio betaalt u 14,50 voor het stroom en 14,50 voor het gas aan vastrecht.
Wanneer u na een jaar weggaat bij oxxio krijgt u een boete van 2maal 75 euro.
U betaalt voor die ipad tov nem dus al 180 euro per jaar meer aan vastrecht. Tarieven stroom en gas zullen niet veel schelen. De ipad kost u dan ook 280 euro als u een jaar bij oxxio zou blijven, moet u wel weer overstappen naar een leverancier die de boet vergoed.
De NLE met hun vastrecht per maand boeven zijn het. Bij energiedirect betaal je de helft.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Dat soort gasten houden vaak een mooi verkooppraatje, noemen alleen de voordelen en niet de nadelen. Nooit gelijk toehappen, want er zitten allemaal voorwaarden aan vast.

Jimmy2014
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 feb 2015 13:29

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

Bij eenergiedirect betaal je meestal het eerste jaar 4,50 per product per maand echter na uw eerste contract wordt dat ook verhoogd naar 7,50 per product per maand

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: colportage Oxxio

Ongelezen bericht door seuren »

Jimmy2014 schreef:Bij eenergiedirect betaal je meestal het eerste jaar 4,50 per product per maand echter na uw eerste contract wordt dat ook verhoogd naar 7,50 per product per maand
Dan maar weer overstappen dus aan het eind van het contract.

Gesloten