LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Nundinae
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2010 04:06

Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door Nundinae »

(Colporteur = deur tot deur verkoper)

Als colporteur namens Oxxio begint bijna iedere (zo'n 199 van de 200) deur met een geen interesse antwoord van de bewoner.
Als je als colporteur jezelf daardoor laat wegsturen verkoop je helemaal niets...


Je begint met jezelf voor te stellen en verteld welk bedrijf je vertegenwoordigd.
Je doet je aanbod aan de klant en je legt snel de prachtig mooie USPs (Unique Selling Points) van het product voor aan de potentiele klant.
Toont de klant dan nog geen interesse, of zegt de klant het normaals letterlijk tegen je dan gooi je er nog een paar mooie USPs tegenaan.
Als de klant dan nogmaals geen interesse zegt wens ik hem of haar nog een fijne dag en ga ik weer vrolijk verder.

Er zijn uiteraard ook colporteurs die gewoon vrolijk doorgaan alsof ze een bord voor d'r hoofd hebben en de fatsoensregel drie keer nee is nee compleet negeren.
Eigenlijk is dit ook de bedoeling is iets waar je achter komt als je een tijdje langer bij het colporteurs bedrijf werkt en het vertrouwen van je leidinggevenden hebt.
Je moet gewoon net zo lang aandringen en eigenlijk pas door naar de volgende deur als de klant de deur in je gezicht dichtgooit.
Ook zijn er bepaalde dingen die je volgens je leidinggevenden en vanuit het hoofdkantoor van het colporteursbedrijf eigenlijk niet zo nodig aan de klant hoeft te melden, de minder fijne dingen van de overeenkomst zullen we maar zeggen.
Komen er klachten over je binnen? Niet zo erg, je krijgt ervoor op je kop en daar is alles mee gezegt.
De topverkoper krijgt namelijk iedere maand wel een aantal klachten en is ten tijden van het schrijven van dit bericht nog steeds in dienst bij het colporteursbedrijf.
Ik bedoel als je de colporteurs uit het filmpje achter onderstaande link gewoon tegenkomt in de wandelgangen op het hoofdkantoor van het colporteursbedrijf en een ervan nu zelfs een van de teamleiders is dan weet je wel hoe serieus de klachten worden genomen door het colporteursbedrijf...
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... n/speel/1/

De gehele situatie begint eigenlijk al tijdens de voorlichting over het product die je van je leidinggevenden krijgt.
Een aantal voorbeelden:
- Er word je verteld dat Oxxio in dit jaar en dat jaar en vorig jaar de goedkoopste was volgens de consumentenbond. Dit is onjuist.
- Er word je verteld dat mensen gedurenden de drie maanden met een simpel telefoontje weer kunnen afzeggen. dit is onjuist, moet namelijk schriftelijk.
Zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden over hoe je als colporteur zelf door je colporteursbedrijf in de maling wordt genomen.

Krijg je het voor elkaar het contract over te laten komen als informatiepakket? Mooi zo inschrijven die boel.
Is iemand stoned of dronken? Maakt niet uit gewoon inschrijven.
Oud en alzheimer? Maakt niet uit gewoon inschrijven.
Duidelijk niet in staat een weloverwogen beslissing te nemen (meestal staan dat soort mensen onder curatele of toezicht)? Maakt niet uit gewoon inschrijven.

Pas toen Oxxio meldde dat als er ook nog maar 1 enkele klacht binnenkomt met de strekking dat een contract werd aangeboden als informatiepakket moest het colporteursbedrijf deze colporteur per direct ontslaan.
Toen kregen we als verkopers nadrukkelijk op het hart gedrukt dat we het contract niet meer als informatiepakket mogen aanbieden, vond dit een beetje vreemd aangezien ik dit toch al nooit deed.

Ging een klant helemaal over de rooie zodra ze de deur openden omdat er weer een colporteur voor de deur stond dan poogde ik deze mensen rustig te krijgen en legde ik ze uit hoe ze via de website van Kassa aan zo'n mooie sticker kunnen komen, dan hebben ze er in ieder geval een stuk minder last van.
Nou nou nou toen mijn leidinggevende er achter kwam dat ik dat vertelde aan mensen...
Uiteraard zijn er ook colporteurs die juist aanbellen bij deuren met zo'n sticker, omdat ze de overtuiging hebben dat zulk soort mensen juist gemakkelijker te overtuigen zijn om een overstap te maken. Eigenlijk weer je met zo'n sticker dus alleen de beleefde colporteurs.
Oh en ik belde ook wel eens per ongeluk aan bij iemand met zo'n sticker hoor, die mensen hadden hem dan op de brievenbus zitten. :roll:
Vriendelijk excuses aanbieden voor het storen, even zeggen dat ik de sticker niet had gezien en ik ging weer vrolijk verder. Ik ben ook niet altijd even wakker.

Aangezien ik me wel aan de fatsoensregel hield dat drie keer nee nee is kwam ik niet hoger dan een gemiddelde van 3 per dag, uiteraard is dit niet voldoende.
Je verkoop target wordt constant naar boven bijgeschroeft tot je op een gemiddelde zit van zo'n 32 sales per week (als ik me dit goed herinner, zo'n 6 per dag).
Toen ik er na een beetje zelf onderzoeken achter kwam dat veel informatie die ik vanuit het colporteursbedrijf over Oxxio kreeg onjuist was en ik dus mensen stond voor te liegen daalden mijn sales drastisch.
Nadat je dan maanden jezelf hebt uitgesloofd voor het colporteursbedrijf en zelfs een aantal zaterdagen (in je eigen tijd dus onbetaald) onder enige druk de deur uit bent gegaan/gestuurd om je target bij te schroeven (m.a.w. om je baan te behouden) wordt je op een maandagochtend gebeld dat je niet meer hoeft te komen.
Je verkocht niet genoeg.
Zo ziet u maar dat als je je wel aan enige fatsoensnormen houd je sales niet genoeg zijn en je opzoek mag naar een andere baan.

Veel collega bij het colporteursbedrijf hadden al ervaring als colporteur voor andere energiemaatschappijen en de werkwijze daar was overigens niet veel verschillend.
Er is zover ik weet slecht 1 energiemaatschappij die op een correcte manier deur tot deur verkoop doet.
Colporteurs van deze energiemaatschappij bieden aan om een berekening te maken waarin ze de huidige tarieven van hun energiemaatschappij (deze hebben ze zwart op wit bij zich) naast uw tarieven leggen en u dus met eigen ogen kunt zien dat u daadwerkelijk goedkoper uit bent.
Wil de klant er nog even over nadenken dan laten ze de berekening met een aantal folders achter met de vraag wanneer het uitkomt om weer eens langs te komen om alles wel of niet in orde te maken.
Tevens moeten zij alle voorwaarden uitleggen, ze moeten namelijk als de klant graag een overeenkomst aangaat telefonisch contact opnemen met deze energiemaatschappij, die stelt de nieuwe klant dan een hele waslijst met vragen die bijna allemaal beginnen met ''heeft de colporteur uitgelegt dat'' of ''is het voor u duidelijk dat''.
Welke energiemaatschappij dit is vermeld ik bewust niet, wil namelijk niet het risico lopen dat ik mijn verhaal ondermijn doordat mensen zouden gaan denken dat ik stiekem een medewerker ben van de enige energiemaatschappij die volgens mijn mening wel eerlijk te werk gaat.

Mijn advies aan u zodra er een colporteur voor de deur staat die aan zijn verhaal begint: Zeg rustig geen interesse en doe de deur weer dicht, dit alles binnen een seconden of drie. Gelieve niet dichtslaan want er lopen ook nog eerlijke colporteurs tussen met een eerlijk product :wink:

Met het plaatsen van dit bericht vraag ik u niet om enig begrip, ik wil alleen duidelijk maken hoe het colporteursbedrijf dat namens Oxxio de deur tot deur verkoop regelt constructief te werk gaat.

Oxxio controleert het colporteursbedrijf overigens wel hoor. Met een telefoontje met de vraag hoe de colporteur overkwam...
Ik vraag mij dan ook sterk af of Oxxio ook maar het flauwste vermoeden heeft hoe het bedrijf dat ze hebben uitgekozen tot hun vertegenwoordigers op straat omspringt met hun vertrouwen, hun reputatie en de naam van Oxxio.


Vriendelijke groet,

Ex-medewerker van colportagebedrijf dat namens Oxxio bij u aanbelt.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

Een mooi verhaal,maar zou u dit ook vertellen als u niet ontslagen was.
En als u het tegenstaat om zo met mensen om te gaan,was ik binnen een week daar al vertrokken.
Maar u wist hoe ze daar werken en toch blijft u.
Het komt mij over als een wraakactie"van ik ben ontslagen,dan maak ik negatieve reclame"

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Volgens mij zijn die gasten van oxxio oplichters

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Volgens mij zijn die gasten van oxxio oplichters
Och gut, daar is Degrelle weer om anderen, zonder verder motivatie of toelichting uit te maken voor oplichters.. :mrgreen:

Heb je verder nog ervaringen of een onderbouwd advies.??

Nundinae
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2010 04:06

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door Nundinae »

snepke schreef:Een mooi verhaal,maar zou u dit ook vertellen als u niet ontslagen was.
En als u het tegenstaat om zo met mensen om te gaan,was ik binnen een week daar al vertrokken.
Maar u wist hoe ze daar werken en toch blijft u.
Het komt mij over als een wraakactie"van ik ben ontslagen,dan maak ik negatieve reclame"
Vanaf het moment dat ik er achter kwam dat ik door het colporteursbedrijf werd voorgelogen en dus foutieve informatie aan mensen vertelde ben ik opzoek gegaan naar een andere baan.
Echter gooi ik mijn oude schoenen niet weg voordat ik nieuwe heb gevonden, om die reden ben ik er nog blijven werken.
Ontslag kwam echter eerder dan het vinden van een andere baan.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

En na uw ontslag verteld u dit verhaal.
Het had u gesierd als u dit gelijk vertelde toen u het wist.
Je schrijft hier toch onder een nickname,dus wie maakt je wat.
Nu heb ik er mijn bedenkingen bij,van is het een wraakactie of...???

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

Enige rancune valt natuurlijk niet uit te sluiten. Maar iedereen weet dat oxxio geen zuivere koffie is. Toen ze nog energiebedrijf.com heetten haalden ze ook regelmatig het nieuws.

Nundinae
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2010 04:06

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door Nundinae »

Mijn ontslag is alweer bijna een half jaar geleden.
Uiteraard hebben persoonlijke gevoelens in deze beslissing ook een rol gespeeld, ik zou liegen als ik zou zeggen dat dit niet zo is.
Had het inderdaad eerder naar buiten kunnen brengen, maar heb er eerlijk gezegt nooit bij stil gestaan om dit te doen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

Dat is dan een leer voor de volgende keer.
En verder succes met het zoeken naar een andere baan.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nundinae schreef:Als colporteur namens Oxxio begint bijna iedere (zo'n 199 van de 200) deur met een geen interesse antwoord van de bewoner.
Als je als colporteur jezelf daardoor laat wegsturen verkoop je helemaal niets...


Je begint met jezelf voor te stellen en verteld welk bedrijf je vertegenwoordigd.
Je doet je aanbod aan de klant en je legt snel de prachtig mooie USPs (Unique Selling Points) van het product voor aan de potentiele klant.
Toont de klant dan nog geen interesse, of zegt de klant het normaals letterlijk tegen je dan gooi je er nog een paar mooie USPs tegenaan.
Als de klant dan nogmaals geen interesse zegt wens ik hem of haar nog een fijne dag en ga ik weer vrolijk verder.

Er zijn uiteraard ook colporteurs die gewoon vrolijk doorgaan alsof ze een bord voor d'r hoofd hebben en de fatsoensregel drie keer nee is nee compleet negeren.
Je hebt al een bord voor je kop als je niet begrijpt dat éénmaal 'nee' al 'nee' is.
Dan moet je niet gaan lopen doordrammen, daar kweek je alleen maar meer weerstand mee.
Sinds wanneer is het namelijk fatsoenlijk om een eerste 'nee' te negeren, omdat het jou beter uitkomt?
Da's niet fatsoenlijk, da's aso.
Daarom hebben mensen dus zo'n hekel aan colporteurs!

stofzuigertje

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als iemand na 1x nee doorgaat geef ik gewoon mijn demonstratie en met die Judo grepen zijn ze zelden blij.

Slechts 1 had ook zwarte band maar iets lagere Dan.
Dus zo pak je verkopers die doorzeuren omdat hun baas dat adviseerde.

Als je na 1 dag nog niet weet dat je door andere iets ongewenst iets op te dringen je geld moet verdienen en dit risico loopt ben je gewoon dom.
Door foute colporteurs kunnen de goede nu ook niets meer verkopen en dat vergeten ze vaak.

Ik koop niets aan deur, hoe goed het ook is, en elke aanbieder die ook langs deuren gaat zal ik zelfs niet meer online afsluiten, hoe goed en goedkoop ze ook zijn!

Dus daarom voor mij ook geen Frans CD meer, en TV is wegzappen, hoe goed ik hem ook eigenlijk vind.
Dus Frans, als je fans kwijt wil, blijf doorgaan, en ik luister wel naar andere!

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door malaga »

VioletPrue schreef: Je hebt al een bord voor je kop als je niet begrijpt dat éénmaal 'nee' al 'nee' is.
Dan moet je niet gaan lopen doordrammen, daar kweek je alleen maar meer weerstand mee.
Sinds wanneer is het namelijk fatsoenlijk om een eerste 'nee' te negeren, omdat het jou beter uitkomt?
Da's niet fatsoenlijk, da's aso.
Daarom hebben mensen dus zo'n hekel aan colporteurs!
Heel mooie bewoording!
Dit soort berichten komen wij vaker tegen, en het klopt, even de ex baas aan de schandpaal zetten!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

stofzuigertje schreef: Door foute colporteurs kunnen de goede nu ook niets meer verkopen
Zijn er dan ook goede?
Ik vind ze allemaal fout.

3weken terug(heb zo'n bel niet aan sticker op de deur)rond etenstijd gaat de bel.
Doe de deur open,colporteur van oxxio(stond ook op zijn shirt)
Gelijk gezegt geen intresse,hij bleef aan de gang,ik had al een paar keer nee gezegt,dus ik doe de deur dicht ,tenminste dat probeerde ik,had die eikel zijn voet ertussen gezet.
Mijn man erbij geroepen(model kleerkast)toen was hij in no-time weg.
Stel dat mijn man niet thuis was geweest ,had ik hem nooit weggekregen

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

Een vraagje aan de andere posters.

Stel je hebt een bel niet aan sticker op je deur,en daar belt toch zo'n stripfiguur aan.Je geeft aan dat je daar niet van gediend bent en geen van hun diensten wil hebben.
Ze blijven doordrammen,je wilt de deur dichtdoen en ze steken hun voet ertussen.
Je verkoopt hem een dreun ,ben je dan strafbaar bij je eigen op de dam?

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door elmo43 »

Een vraagje aan de andere posters.

Stel je hebt een bel niet aan sticker op je deur,en daar belt toch zo'n stripfiguur aan.Je geeft aan dat je daar niet van gediend bent en geen van hun diensten wil hebben.
Ze blijven doordrammen,je wilt de deur dichtdoen en ze steken hun voet ertussen.
Je verkoopt hem een dreun ,ben je dan strafbaar bij je eigen op de dam?
Ja dan ben je strafbaar wegens geweld, en daar kan door betreffende persoon aangifte van gedaan worden. Ook al bescherm je je eigen haard en goud, en valt onder eigen rechter spelen.

Dat is het zelfde als een inbreker in jouw huis inbreekt en je hem met een honkbal knuppel je huis uitrimt. Dat geld ook als jij bv 2 dobermans in huis hebt en geen melding op je deur en achterdeur hebt hangen dat deze honden zich in dat huis bevinden, en de dief word vermorseld en ernstig word verwond door die dobermans.
Dan kan je als dief dus aangifte doen hiervan en ben jij als eigenaar schuldig. :wink:

Wat je in geval van zoiets kunt doen, als je toch even op dat moment het even flink beu was van asociale en dwingende colportage, is direct na het gebeuren zelf naar het politiebureau gaan en daar aangifte te doen van die coolporteur.
Dan draai je de zaak om en heb jij als eerst aangifte gedaan, dat wil wel eens schelen. :wink:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

elmo43 schreef:

Wat je in geval van zoiets kunt doen, als je toch even op dat moment het even flink beu was van asociale en dwingende colportage, is direct na het gebeuren zelf naar het politiebureau gaan en daar aangifte te doen van die coolporteur.
Dan draai je de zaak om en heb jij als eerst aangifte gedaan, dat wil wel eens schelen. :wink:
Dat is de andere dag gebeurd.
Kreeg als antwoord :
Onuitgenodigd op de stoep staan,aanbellen terwijl er een sticker zit,voet tussen de deur,diverse keren laten weten dat je er niet van gediend bent.
Inbreuk in je priveleven.
Daar hoort u niets meer van.
Beschouw het maar als een bedrijfsongeval,dat is het risico van het vak.
En ze stonden er niet echt van te kijken,ze vonden het vreemd dat het niet meer voorkwam :D

Maar het is toch van de gekke dat zulke stripfiguren en inbrekers beschermd worden,jij beschermd je huis en haard ,en jij kan daar voor boeten.
Het recht is krom hier.
hopen dat het nu anders wordt met een ander kabinet

Heb er idd niets meer van gehoord.
Hij had alleen maar een bloedneus en dat kan ook spontaan optreden door kou of hooikoorts.
Hij moet maar bewijzen dat,dat door geweld komt(dat advies kreeg ik van de politie)
Dat is 1(colporteur)woord tegen 2(mijn man en ik)

Ik ben niet gauw kwaad maar toen was ik best link ,ik had er mijn man bij geroepen maar die deed niet echt iets,zei wel dat hij moest opzouten,maar daar ging die persoon niet op in.Dus heb ik hem een klap verkocht.
Had er gelijk spijt van.Dit heb ik nog nooit gedaan.Maar hij haalde het bloed onder mijn nagels uit.
Dus na die klap(was er zelf van geschrokken)heb ik hem op een stoel gezet,koffie gegeven ,het bloeden proberen te stelpen,mijn excuus aangeboden.
Toen is hij weggegaan met de woorden ik bel niet meer aan als er een bel niet aan sticker zit
Ik krijg nog hartkloppingen als ik daar aan denk

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door elmo43 »

:lol: :lol: :lol: whahaha dan heb je toch iets bereikt, kan me wel voorstellen hoor je reactie. En de colporator heeft er ook van geleerd :wink:

Maar kan me voorstellen dat je daarna flink geschrokken bent, maak je er verder niet druk zie het als funest home video's.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

Weet je het was wel de 3de keer in 1 week tijd dat diezelfde persoon ,ondanks de sticker voor de deur stond.
De eerste 2 keer zei ik geen interesse en deed de deur dicht.
De 3de keer deed die eikel z'n voet tussen de deur,ik was al behoorlijk pissig toen ik de deur open deed en hem weer zag.
Nou de rest weet je.
Ik vraag me af,kan je hun niet aanklagen,ze lokken het toch zelf uit.

Trouwens dit hele verhaal heb ik ook aan de politie verteld.
Die lagen in een deuk.
Een man die een bloedneus geslagen is door een vrouw.
Maar ze hebben me wel verteld dat ik dat nooit meer mag doen(ben ik ook niet van plan,ben me rot geschrokken,wist niet dat ik tot zoiets in staat was)
Maar zo zie je maar, tot wat voor dingen colportage kan leiden,zelfs watjes worden er agressief van.

stofzuigertje

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als iemand na 1x Nee de voet tussen de deur doet is dat huisvrede breuk en hij moet dan bewijzen dat hij dat niet gedaan heeft.

Dus iemand verwonden die zich zo aan deur melde ondanks sticker had hij kunnen weten dat U niets wenste.
Ik weiger stickers te plakken, Nee/Nee, Geen Jehova en de Kassa,geen collectes, ik wil geen verzameling stickers die meestal binnen enkele jaren vies en lelijk worden op mijn mooie pas geverfde deur!

Dus na 1x Nee deur dicht doen, en als zij er een poot tussen zetten mag je wegens ongewenst gedrag iets terug doen!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Colportage voor energie, de andere kant van uw deur.

Ongelezen bericht door snepke »

Nou het gebeurde niet bewust,het was meer een reflex.
Ik wilde hem terugduwen om de deur dicht te doen,maar het liep een beetje verkeerd.
Mijn buurman was de hond aan het uitlaten zag het gebeuren,en zei 'hey buuf daar krijg je trammelant mee
Daarom ben ik ook naar de politie gegaan.

Maar ik heb ze een paar keer s'avonds rond 6 uur (een man of 3)door onze wijk zien struinen en overal aanbellen.
Er was niets aan die man te zien,van blauwe plekken of zo.
En ze hebben bij mij niet meer aangebeld.

Ben nog naar buiten gegaan om te vragen hoe het met hem ging,
hij liep me straal voorbij en zei geen boe of bah.
Laatst gewijzigd door snepke op 13 jun 2010 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten