Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Geachte forumleden,

Graag zou ik advies vragen bij een interessante situatie omtrent de compensatie van de energiekosten van €190,- voor de maand november. De situatie is als volgt:

- In november ga ik verhuizen. Hierbij neem ik mijn (variabele) energiecontract van Budget Energie mee naar het nieuwe adres.
- De datum voor start levering op het nieuwe adres is 1-11-2022.
- De datum voor einde levering op het oude adres is 24-11-2022. De reden voor de discrepantie is dat ik nu in een studentenhuis woon en één van mijn huisgenoten een nieuw energiecontract heeft aangevraagd bij een andere leverancier. Hierbij was de eerst mogelijke leverdatum 24-11-2022.
- Voor de maand november (ook op de peildatum 1 november) heb ik dus twee contracten en betaal ik twee voorschotten, één voor het nieuwe adres en één voor het oude adres.
- De huurtermijn voor mijn kamer loopt tot eind november, aangezien er een opzegtermijn van één maand wordt gehanteerd en pas medio oktober bevestigd was dat ik ingeloot was voor mijn nieuwe huurwoning (vrije sector maar volgens mij is dat verder niet relevant).

Gegeven de bovenstaande informatie en de informatie op de website van rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-december) is het mij niet duidelijk of ik gerechtigd ben tot het tweemaal ontvangen van de compensatie in november. Op de website van Budget Energie https://www.budgetthuis.nl/energie/klan ... ergiemarkt staat het volgende:

"Ontvang ik de korting per adres of per aansluiting?
Het recht op de korting baseren we op de elektriciteitsaansluiting/ EAN-code, niet op samenstelling van jouw huishouden. Uit de elektriciteitsaansluiting/ EAN-code halen wij informatie op over of je gas en/of elektriciteit bij ons afneemt."

Hieruit maak ik op dat de compensatie per elektriciteitsaansluiting wordt uitgekeerd, dus dat ik recht heb op tweemaal de compensatie. Ik heb de situatie voorgelegd bij de klantenservice van Budget Energie (via de chat). Hier werd echter bevestigd dat ik éénmaal de compensatie ontvang, op 15-11-2022.

Aan de ene kant voelt het een beetje als 'freeloading' om te vragen om een tweede compensatie. Aan de andere kant zou het natuurlijk zonde zijn als ik uiteindelijk wel recht zou hebben op de tweede compensatie maar deze niet zou krijgen. Ik heb op 1 november immers twee energiecontracten voor twee aparte kleinverbruikersaansluitingen. Hoe staan jullie hier tegenover? Denken jullie dat het nut heeft om in bezwaar te gaan tegen de beslissing van Budget Energie?

Met vriendelijke groet,
-T

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Jablan »

In jouw situatie lijkt mij het klantnummer het toverwoord voor de beslissing één of twee keer compensatie.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Twee aansluitingen is twee keer de tegemoetkoming.
https://weblog.independer.nl/energie/10 ... mpensatie/

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Krijg u twee verschillende nota’s? Dus 1 voor de oude aansluiting en 1 voor de nieuwe? Dan hebt mijn inziens recht op 2 keer die korting voor november.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

U neemt het contract van budget energie mee van plek A naar plek B. Dan heeft u dus maar 1 contract. U heeft echter Budget Energie zo vriendelijk gekregen dat deze tot 24 november doorleveren op het 1e adres, maar daar is geen contract voor. Ik vraag me af hoe er dan omgegaan wordt met de vaste leverkosten.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
02 nov 2022 20:48
Krijg u twee verschillende nota’s? Dus 1 voor de oude aansluiting en 1 voor de nieuwe? Dan hebt mijn inziens recht op 2 keer die korting voor november.
De toeslag wordt gegeven door de energieleverancier waarbij je op de eerste dag van de maanden november en december een contract hebt.
In het geval van Ts. is dat in november € 190,00 op het huidige woonadres en in december € 190,00 op het nieuwe adres.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op het nieuwe adres per1 november schrijft de Ts.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
02 nov 2022 21:31
Op het nieuwe adres per1 november schrijft de Ts.
Maar dat is het contract dat ie nu heeft. Want dat gaat mee. Waar haalt ie dan de stroom vandaan tussen 1 en 24 november?

T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Lady1234 schreef:
02 nov 2022 20:48
Krijg u twee verschillende nota’s? Dus 1 voor de oude aansluiting en 1 voor de nieuwe? Dan hebt mijn inziens recht op 2 keer die korting voor november.
Geachte Lady1234. Ik heb inderdaad 2 verschillende contracten lopen op 2 verschillende adressen. Ik heb hiervoor gekozen omdat de huur van mijn kamer tot 30-11 loopt maar ik deze maand al wel vaak in het nieuwe huis zal zijn om te klussen en daarbij ook verwarming en elektriciteit nodig heb.

Met vriendelijke groet,
-T

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe moet ik dat zien in het licht van wat je eerder schreef, namelijk dat je je variabele contract meeneemt?

T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Nijogeth schreef:
02 nov 2022 21:42
Lady1234 schreef:
02 nov 2022 21:31
Op het nieuwe adres per1 november schrijft de Ts.
Maar dat is het contract dat ie nu heeft. Want dat gaat mee. Waar haalt ie dan de stroom vandaan tussen 1 en 24 november?
Geachte Nijogeth,

Tussen 1 en 24 november wordt er energie geleverd op het oude adres en vanaf 1 november op het nieuwe adres. Op mijn budget zijn twee contracten zichtbaar, één met een einddatum van 24-11-2022 en één met een begindatum van 1-11-2022.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
-T

T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Moneyman schreef:
02 nov 2022 22:15
Hoe moet ik dat zien in het licht van wat je eerder schreef, namelijk dat je je variabele contract meeneemt?
Geachte Moneyman,

Zo te zien is het "meenemen" geregeld door een nieuw contract op te stellen voor het nieuwe adres, maar wel met dezelfde tarieven. Als je nu een nieuw variabel contract af wil sluiten bij dezelfde leverancier zijn de tarieven per kWh/m^3 een stuk hoger. Het oude contract loopt dan af op 24-11.

Met vriendelijke groet,
-T

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens is hetzelfde van toepassing op de korting op de energiebelasting. Dus twee keer voor de maand november.

U hebt gewoon twee contracten, maar met hetzelfde tarief,

Het gaat niet over de persoon, maar over de aansluiting.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Op het Kassa forum stelde u dezelfde vraag en kreeg aardig wat antwoorden. Schijnbaar is er een hoge nood om , naar mijn mening, ten onrechte 190 euro te ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

De overheid betaald dit bedrag aan de leverancier. De leverancier geeft op hoeveel elektriciteit aansluitingen zij verzorgd en dat vermenigvuldig zij met de 190 euro. De leverancier moet dit bedrag verplicht uitbetalen. Als TS het bedrag niet krijgt dan is de leverancier er 190 euro op vooruitgegaan en dat is objectief onterecht, omdat deze 190 euro niet voor bestemd is.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door alfatrion »

T L 24 schreef:
31 okt 2022 15:52
Geachte forumleden,

(...)

Met vriendelijke groet,
-T
Ik lees bij Kassa dat je onvrijwillig bij BudgetEnergie terecht bent gekomen. De volgende gerechtelijke uitspraak kan relevant voor je zijn:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedri ... k-overname

T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Justmeagain schreef:
02 nov 2022 23:58
Op het Kassa forum stelde u dezelfde vraag en kreeg aardig wat antwoorden. Schijnbaar is er een hoge nood om , naar mijn mening, ten onrechte 190 euro te ontvangen.
Geachte Justmeagain,

Het klopt dat ik de vraag daar ook had geplaatst. Ik had de vraag een paar dagen daarvoor hier geplaatst maar daarna was deze verdwenen. Echter had ik niet door dat het een paar dagen duurde voordat dit bericht was goedgekeurd. Mijn excuses voor de dubbele post.

Verder hoeft u zich geen enkele zorgen te maken over mijn financiële situatie en hoeft u hierover verder niet te speculeren, al begrijp ik hoe het overkomt als hetzelfde bericht ineens op twee verschillende media verschijnt. Zoals u kunt zien op het kassaforum was ik het daar uiteindelijk met een gebruiker eens die vertelde dat de compensatie bedoeld is per huishouden en heb ik de post van deze persoon ook als topantwoord geselecteerd. Toevallig heb ik vanochtend een mail gehad van Budget Energie waarin staat dat de compensatie is toegewezen op het nieuwe adres. Zodra deze binnen is gaat deze direct naar de voedselbank.

Met vriendelijke groet,
-T
Laatst gewijzigd door T L 24 op 03 nov 2022 08:13, 2 keer totaal gewijzigd.

T L 24
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:14

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door T L 24 »

Lady1234 schreef:
02 nov 2022 23:21
Mijns inziens is hetzelfde van toepassing op de korting op de energiebelasting. Dus twee keer voor de maand november.

U hebt gewoon twee contracten, maar met hetzelfde tarief,

Het gaat niet over de persoon, maar over de aansluiting.
Geachte Lady1234,

Blijkbaar is Budget Energie het toch met u eens, want vanochtend heb ik een mail ontvangen waarin staat dat voor het nieuwe adres ook een compensatie is toegewezen. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere contact met Budget Energie.

Ik wil iedereen hartelijk danken voor de antwoorden en meningen. Graag zou ik verzoeken dit topic te sluiten, als dit mogelijk en gebruikelijk is uiteraard.

Met vriendelijke groet,
-T

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Justmeagain schreef:
02 nov 2022 23:58
Schijnbaar is er een hoge nood om , naar mijn mening, ten onrechte 190 euro te ontvangen.
Aangezien in dit topic duidelijk wordt dat er recht bestaat op twee maal de vergoeding, zou het wel logisch zijn je standpunt "ten onrechte" op z'n minst te beargumenteren. Ik zie daar geen enkele reden toe, namelijk.

Edit: en inmiddels is de leverancier ook overtuigdm, zo lees is.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Compensatie energiekosten november bij aansluiting op twee adressen.

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 nov 2022 09:22
Justmeagain schreef:
02 nov 2022 23:58
Schijnbaar is er een hoge nood om , naar mijn mening, ten onrechte 190 euro te ontvangen.
Aangezien in dit topic duidelijk wordt dat er recht bestaat op twee maal de vergoeding, zou het wel logisch zijn je standpunt "ten onrechte" op z'n minst te beargumenteren. Ik zie daar geen enkele reden toe, namelijk.
Enige reden die ik kan verzinnen: Een contract omvat niet de hele maand, en loopt 24-11 af.
Moet je heel de maand een contract hebben, of alleen op 1-11 ?

Plaats reactie